Accu leeg mover Truma SE

Stoelen, tafels, kasten enz. voor in de voortent of onder de luifel.
Martijn

Accu leeg mover Truma SE

Bericht door Martijn » zo 28 dec 2008 12:36

Hallo, Vraagje.

Wij hebben sinds mei dit jaar een nieuwe caravan Hobby 560KMFE + Mover Truma SE. Deze accu is nu leeg we hebben hem vergeten er uit te halen. Vorstvrije ruimte! Als ik de caravan nu weer aan de stroom doe gaat ie weer vanzelf laden?! En houd ik dan wel het volle vermogen of minder pretaties?
Misschien kunnen jullie ons helpen.
Gr. Martijn

Wilkman
Berichten: 780
Lid geworden op: ma 21 jul 2008 12:34

Bericht door Wilkman » zo 28 dec 2008 12:46

Normaal zal de accu terug opladen als de caravan een de stroom hangt.
Ford Ranger Wildtrack double Cab 213pk 500nm 2020 - Hobby Excellent 540UL 2019

Als "bruin zijn" de graadmeter is van een goede vakantie , dan hebben alle drollen het goed gehad.

René

Bericht door René » zo 28 dec 2008 12:50

als je hem aansluit op een druppel lader zal er geen schade aan de accu komen.(zover ik weet)
Echter als je hem op een acculader zet met b.v.10 A zal het te snel gaan met het risico dat de platen gaan krom trekken.
zorg er in ieder geval voor dat er voldoende luchtsirculatie is.

BertJan
Berichten: 2700
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Bericht door BertJan » zo 28 dec 2008 12:58

volgens mij is het niet echt goed als de accu leeg is maar of deze er schade van krijgt hangt volgens mij af van hoeleeg deze is.

let bij de truma SE er wel op dat als de accu te leeg is dat hier de relais kast van kapot kan gaan.
Dit is alleen bij gebruik natuurlijk en niet in 1 keer maar als met de mover een keer of 6 met een te lege accu is gereden dat de mover stopte kan de relais kast kapot gaan.

@dri

Bericht door @dri » zo 28 dec 2008 12:58

Een lege accu loopt het risico om te sulfateren.
Het inactieve deel van de platen gaat dan 'roesten'. er komt een ondoordringbaar laagje op de platen waardoor deze niet of niet goed meer deeleneemt aan het chemische proces waardoor er stroom gaat vloeien.
Met een intensief laad en onlaadt proceduere kan worden getracht deze inactiviteit te bestrijden.
Het leegraken van een is voor een start(auto) accu's funest voor de levensduur van de accu.
Tractie en semitractie accu's zijn daar goed tot beter tegen bestand waarbij de duur van het leeg zijn bepalend is voor blijvende schade.
Opgelopen schade is overigens niet meteen merkbaar maar zal de levensduur wel verkorten.

Blondi

Bericht door Blondi » zo 28 dec 2008 15:33

Normaal kan er geen probleem zijn voor accu opladen met goede lader,heb ook truma se, heb ook een paar maanden geleden gevraaagt aan dealer betreffende accu mover.
Deze vertelde mij dat er op de mover een veiligheid staat wanneer de accu iets lager staat dan half, de mover uit zijn eigen uitschakeld.

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1917
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Bericht door Ad » zo 28 dec 2008 17:18

Je moet de accu, als je de mover een tijdje niet gebruikt, loskoppelen van de mover. Het systeem gebruikt altijd wat stroom, zodat de accu dan veel sneller leeg is
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

Ferdi

Bericht door Ferdi » zo 28 dec 2008 20:52

Belangrijkste vraag in deze is om welk accu type het gaat.
Is het een semi tractie, gel of AGM accu, Normaal is de semi tractie accu de variant die het snelst kans maakt op ontladen. Tevens is de vraag of de caravan met volle accu is weggezet en de klemmen zijn losgehaald.
Je kunt het laden opnieuw starten met een druppellader, deze kun je er aan laten hangen en is niet schadelijk voor de accu. Een gel of AGM accu hoeft , mits vol weggezet en ontkoppeld niet met een druppellader onderhouden te worden. Ze kunnen tot 1 a 2 jaar zonder laden weggezet worden en het ontladen van dergelijke accu's is niet echt schadelijk, dit kunnen ze enkele honderden keren doorstaan. Een semi tractie accu kan beter met druppellader voor en langere tijd weggezet worden, ontladen kan de accu wel een paar keer verdragen maar verkort de levensduur aanzienlijk en deze is toch al een stuk korter dan van de gel of AGM variant. Mocht de accu stuk zijn ga dan voor de Gel of nog beter de AGM, vanaf een 150 euro te koop, 80 Ah vergelijkbaar met een 105 Ah semi tractie, zijn verder lichter, er is geen accubak nodig (droge accu) en zijn compacter. Tevens mogen ze in omgevingen waar explosiegevaar is geplaatst worden, dus ook in je disselbak.

Pensionado
Berichten: 1157
Lid geworden op: zo 3 feb 2008 10:42
Locatie: Rotterdam

Bericht door Pensionado » zo 28 dec 2008 21:35

Ferdi schreef: Tevens mogen ze in omgevingen waar explosiegevaar is geplaatst worden, dus ook in je disselbak.

Goed stuk Ferdi en met kennis geschreven. Alleen jammer van deze laatste zin. Dit kan je niet menen.
Iedere accu ook de gel- accu kan vonken trekken bij het vast of los maken van de klemmen, een niet goed vastgezette kabel kan probleem veroorzaken en je moet er niet aandenken als je per ongeluk gereedschap op de klemmen laat vallen.

Nooit doen dus. :wink:

Ferdi

Bericht door Ferdi » zo 28 dec 2008 21:52

je hebt een punt pensionado, echter deze accu's worden speciaal voor deze omstandigheden in de industrie gebruikt, ze zullen dan tijdens het afkoppelen of aankoppelen van de klemmen zorgen dat er geen explosiegevaar kan ontstaan. Zo moet je in de disselbak zorgen dat je gasfles tijdens het afkoppelen of vastzetten van de klemmen verwijderd is.

Keesje
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 16 mei 2012 10:32
Locatie: waterland

Re: Accu leeg mover Truma SE

Bericht door Keesje » vr 1 sep 2023 20:20

Ik sta sinds vnmdg op n camping in België.Mijn truma mover deed het vanmorgen bij vertrek prima nadat hij aan de oplader had gestaan.
Maar vnmdg bij aankomst op de camping ging de caravan ( een Sprite Cruzer van 2020) zo’n 10 cm vooruit met de mover waarna hij steeds stopte.Dit probleem heb ik ook al een paar dagen eerder gehad toen ik hem wilde verplaatsen.
De batterijen van de afstandsbediening zijn het niet, want die heb ik direct vervangen.
Ik kreeg een melding op mijn afstandsbediening van een accu in rood.
Mijn accu heb ik net nog bekeken en deze is heel erg heet dus heb ik deze afgekoppeld.
Mijn accu is een Wilco Royal, calcium batterij onderhoudsvrij.
Zelf denk ik dat mijn accu kapot is maar heeft er hier iemand een andere mening over?
Alvast bedankt!
Mvrgr.Kees

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36282
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Accu leeg mover Truma SE

Bericht door Chris » vr 1 sep 2023 20:28

ACCU HEET ?????

ERUIT MET DAT DING !!!!

Accu's kunnen heet worden als er een inwendige kortsluiting is.
Dat is puur link... eruit dus...zet hem maar ergens veilig in het gras buiten bereik van alles...
Die kortsluiting kan b.v. komen door het gerammel tijdens het rijden...2 platen of 2 cellen die kortsluiting zijn gaan maken.

Zo'n kortsluiting zorgt voor een enorme inwendige kortsluitstroom, en dan kan een accu werkelijk ontploffen...niet eens onlogisch.
Vandaar...
Eruit met dat ding...zo snel mogelijk.

Ik heb tijdens mijn werkzame leven 1x een vliegtuig accu zien ontploffen... de explosie vrije accuruimte was ontzet.
Een accu brand, die dan best kan ontstaan is ook heel lastig te blussen, alleen met speciale blusmiddelen...


Nogmaals... dit zou kunnen maar is niet gezegd dat het bij jou zo is.
Alleen een accu die erg heet wordt is voor mij voldoende om dit te adviseren...
Eruit met dat ding..
Laat hem buiten maar tot rust komen.... kijk wat er morgen van terecht gekomen is.
Probeer met een multimeter de poolspanning te meten..


De haperende mover is ook logisch.... als er 2 cellen inwendig zijn kortgesloten dan heb je nog maar 10 volt over... dan werkt de mover niet meer...( goed)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

iemand
Berichten: 5248
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Accu leeg mover Truma SE

Bericht door iemand » vr 1 sep 2023 21:50

Truma weigert dienst bij ik dacht spanning onder de 10.5 volt.
Je hoort het gelijk aan ander en kortere opstartridel van de relais.
Maar welke mover heb je nu exact... ik heb nl geen Rood op mn AB.

Tja die accu vannacht maar lekker buiten laten.

En nou komt het leuke... een nieuwe accu blij.gif

Suc6 met de keuze.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Keesje
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 16 mei 2012 10:32
Locatie: waterland

Re: Accu leeg mover Truma SE

Bericht door Keesje » za 2 sep 2023 09:18

Dank jullie allen voor de reacties 👍
Ik heb de accu gisteravond losgekoppeld en vnmrg na het lezen van jullie berichtjes buiten in het gras gezet.
Gisteren rook ik voordat ik hem afkoppelde een plastic schroeilucht en kom ik hem bijna niet vasthouden zo heet was hij.
Vnmrg voordat ik hem buiten zetten was hij nog wel warm maar kon ik hem wel vastpakken.
Ik moet nu op zoek naar een nieuwe accu.
In mijn vorige caravan had ik een Yellow top die door het Amerikaanse leger wordt gebruikt.( heb ik mij laten vertellen)
Welke zouden jullie kiezen want ik heb hier totaal geen verstand van.
Mvrgr.Kees

iemand
Berichten: 5248
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Accu leeg mover Truma SE

Bericht door iemand » za 2 sep 2023 09:34

Tja een semi-tractie- of agm-loodaccu van Eur 150,- of een lichtgewicht Lifepo4 van 399 (aanbieding bij Tak). scratch.gif

Chris heeft de licht blauwe PPP en ik de donkergrijze PX20.
Truma heeft een hoge aanloopstroom, dus lichtere merken vallen af.
De PPP is paar tientjes goedkoper.
Mijn overwegingen PPP of X20 kun je hier lezen.

Waarmee laadt je nu je lood/agm-accu ?
Want bij een lichtgewicht lifepo4 moet dat er uit !

p.s. je oude accu brengt bij de oud ijzerboer eur 0,28/kg op.
Laatst gewijzigd door iemand op za 2 sep 2023 09:53, 4 keer totaal gewijzigd.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Accu leeg mover Truma SE

Bericht door dieseltijger » za 2 sep 2023 09:39

Wil je er geen omkijken naar hebben: kijk naar LiFePO4 accu's van Enduro, victron ( opletten dat je de goede uitvoering neemt), powerextreme. 20 Ah volstaat voor de gemiddelde caravan, kosten 350,- inclusief lader. Kan je in de winter laten zitten.

Voor 60,- kan je een 36 Ah startaccu kopen, moet je in de winter eens in de maand twee uurtjes aan de lader hangen, hetgeen in de praktijk betekent: loshalen en thuis laden. Tractie accu's en yellow tops zijn nergens voor nodig als je de accu na het moveren gewoon weer gaat opladen. Koop dus een ctek lader erbij.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Keesje
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 16 mei 2012 10:32
Locatie: waterland

Re: Accu leeg mover Truma SE

Bericht door Keesje » za 2 sep 2023 11:28

Dank jullie voor de adviezen!
Ik haal de accu er altijd uit als hij niet gebruikt wordt en zet hem dan aan de CTec lader.
Dus dan kan ik beter die accu kopen lijkt mij die dieseltijger adviseert!
Maar welk merk en type kan ik dan het beste kopen?
Want ik sta nu op n camping in Franstalig België.
Mvrgr.Kees

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36282
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Accu leeg mover Truma SE

Bericht door Chris » za 2 sep 2023 11:44

Iemand en Dieseltijger hebben het over dezelfde accu's.
De PowerXtrem en de Victron PPP serie zijn Lifepo4 Accu's..
Maar ook de Enduro is dat.
Alle deze genoemde accu's zijn lichtgewicht accu's... maar prijzig.
De voorkeur hier gaat uit naar de Victron PPP serie, Iemand ( Erik ) heeft juist weer net voor de PowerXtreme gekozen.
Beide hebben voor en nadelen... nadelen voor de techneuten die werkelijk alle mogelijkheden van deze super moderne accu's willen gebruiken.
Hier heb ik een half boek geschreven over mijn Victron: viewtopic.php?t=47334

Erik gaf al de link voor het vergelijk van deze 2 accu's
Het lijkt er op dat de Enduro minder aan de weg timmert met deze accu....

In alle gevallen heb je met deze Lifepo4 accu techniek aan een 20 Ah voldoende.

Als dit te duur is naar je zin..
JE noemde al de Optima Yellowtop serie.
Perfecte accu's, maar zwaar.
Deze accu's zijn AGM accu's, en ik denk dat jou Ctek lader perfect geschikt is voor deze accu's.
Zelf jaren een Optima YT 4.2 van 55 Ah gehad en heel tevreden mee..
Die koop je denk ik voor € 225,-
Alleen dat gewicht....daarom heb ik voor lichtgewicht gekozen.
Duidelijk duurder, de PowerXtreme kost rond € 410 euro en de Victron PPP20 rond € 350,-
t'Kost wat, maar dan heb je ook wat.

De Optima's kunnen, door hun hele lage inwendige weerstand, en dus minimale zelfontlading, in de caravan overwinteren.
Ondanks dat haalde ik hem er toch altijd uit en liet de accu niet in de vrieskou achter.
De eerst genoemde serie accu's, die lichtgewicht accu's, kunnen zonder enig probleem opgeladen uitstekend in de caravan overwinteren.

Oja..
Bij Lifepo4 accu's is de lader meegeleverd.
En zoals eerder al gezegd... de oude lader mag niet meer gebruikt worden.
Zelf had ik de Ctek MSX5.0T acculader... op MP binnen de kortste keren verkocht... was gelijk een mooie aanvulling op het Lifepo4 accu budget.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36282
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Accu leeg mover Truma SE

Bericht door Chris » za 2 sep 2023 11:50

Keesje schreef:
za 2 sep 2023 09:18
knipperdeknip
Ik heb de accu gisteravond losgekoppeld en vnmrg na het lezen van jullie berichtjes buiten in het gras gezet.
Gisteren rook ik voordat ik hem afkoppelde een plastic schroeilucht en kom ik hem bijna niet vasthouden zo heet was hij.
Vnmrg voordat ik hem buiten zetten was hij nog wel warm maar kon ik hem wel vastpakken.
Knipperdeknip
Mvrgr.Kees

Jammer dat je het gisteravond niet meer gelezen hebt.
Dat heet worden kan zo uit de hand lopen dat het een accubrand was geworden...
Daarom schreeuwde ik ook direct eruit met dat ding.

Heet worden komt omdat er 2 cellen of platen kortsluiting maken in de accu.
Dan gaan er enorm grote kortsluitstromen lopen.... en dat is hitte...
Oncontroleerbaar proces.... uit laten razen... en de accu naar de oud ijzerboer brengen.
Vanmorgen dus minder warm omdat de accu ( of die 2 kortgesloten cellen) leeg waren...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Accu leeg mover Truma SE

Bericht door dieseltijger » za 2 sep 2023 11:52

Schermafbeelding 2023-09-02 114817.jpg
Voor normale moverwerkzaamheden prima. Kan je een half uur mee moveren. Mits je het ding aan de paal meteen oplaadt, en als de caravan langer dan 2 maanden in de stalling gaat even mee naar huis neemt.

Is dus minder bestand tegen dieper ontladen dan een Optima, en kan je echt niet een paar maanden in de caravan achterlaten zonder bij te laden.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Keesje
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 16 mei 2012 10:32
Locatie: waterland

Re: Accu leeg mover Truma SE

Bericht door Keesje » za 2 sep 2023 12:59

Ik heb zonet de dealer gebeld en die adviseert een litium power extreem van 20-30 ampere.
Deze zou uitstekend geschikt zijn voor een Sprite!
Delen jullie deze mening?
Bedankt maar weer!
Mvrgr.Kees

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Accu leeg mover Truma SE

Bericht door dieseltijger » za 2 sep 2023 13:04

Je vraagt eigenlijk aan de dealer wat je wil (goedkoop of gemak). Ik zou voor gemak gaan - maar wellicht hou jij van twee keer per jaar een lichte krachttraining en wil je het geld er niet aan uitgeven.

Dus jij moet zelf die vraag beantwoorden.

20 Ah is voldoende (dat kunnen we dan weer wel beantwoorden).
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Keesje
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 16 mei 2012 10:32
Locatie: waterland

Re: Accu leeg mover Truma SE

Bericht door Keesje » za 2 sep 2023 13:13

Nee hoor dat is geen probleem.
Ik wil wel goed spul hebben maar heb hier totaal geen verstand van.
Maar waarom kan ik de oude acculader niet meer gebruiken?
Mvrgr.Kees

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Accu leeg mover Truma SE

Bericht door dieseltijger » za 2 sep 2023 13:14

Omdat jouw Lithium accu dan in de fik vliegt.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 764
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Accu leeg mover Truma SE

Bericht door HenkR » za 2 sep 2023 13:19

De dealer zal de duurste adviseren denk ik, meer winst op.
Jij moet beslissen:
1. Ouderwets en goedkoopst: Zwaar en moet er 's winters uit en om de zoveel tijd even aan de lader
2. AGM (bv Yellowtop) duurder: Minder zwaar en kan 's winters erin blijven
3. De nieuwe types duur: lichtgewicht en kunnen ook in de caravan blijven, maar ook tilbaar als hij er bv uit moet van de stalling houder
Voor type 2 en 3 heb je wel een goede computergestuurde acculader nodig. Bij sommige merken/type in groep 3 zit de lader geïntegreerd.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Plaats reactie

Terug naar “Meubilair”