Accu in winterstalling

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
EdWo
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 5 okt 2008 11:28
Locatie: Apeldoorn

Accu in winterstalling

Bericht door EdWo » ma 13 okt 2008 15:29

Sinds kort ben ik in het bezit van een mover.De bijbehorende accu heb ik er nu in het najaar, toen de caravan in de winterstalling ging, uitgehaald en op zolder gestald,zodat ik hem zo af en toe eens kan opladen.
Je sjouwt je een breuk aan zo.n zwaar kreng.Mijn vraag is dan ook : overleeft een 100 Ah accu de stalling als hij van oktober tot begin mei niet wordt bijgeladen?
Ed
Volkswagen Sportsvan (geen caravan meer)

Gebruikersavatar
Navigator
Berichten: 65
Lid geworden op: ma 24 mei 2004 11:36
Locatie: Park playa Bara aan de triomfboog

Bericht door Navigator » ma 13 okt 2008 15:45

staat bij mij gans het jaar aan de druppellader , en nog nooit problemen gehad .

Jurry

Bericht door Jurry » ma 13 okt 2008 16:07

Ik denk niet dat een accu het overleefd als er zo'n lange periode niet word bijgeladen , een lood/zuur accu heeft namelijk een zelfontlading van ca. 5tot10% per maand (afhankelijk van de staat van de accu)
Eea. is ook afhankelijk van het soort accu dat je hebt , gel accu's hebben namelijk een lagere zelfontlading .

Henmar53
Berichten: 287
Lid geworden op: zo 6 jul 2008 11:12

accu winterstalling

Bericht door Henmar53 » ma 13 okt 2008 18:57

Ook wij gewoon thuis aan de druppellader
Burstner Holiday club / Hobby 400SF / Hobby-460Ufe de Luxe getrokken met Nissan QQ 2.0dCi 150pk, nu een Evolution Equator 870

Insider

Bericht door Insider » ma 13 okt 2008 23:17

Beste Ed WO

Meestal overleefd een accu dit niet!

Wees verstandig en zet indien mogelijk tóch de accu thuis in de schuur of zolder! Een accu hoort nou eenmaal regelmatig geladen te worden.

Indien je de mogelijkheid hebt om in de stalling eens per maand zo'n 24 uur te laden kun je"'m laten staan in de caravan.

Een accu die langere tijd zo onder de 9 volt heeft gestaan kun je in principe als afgeschreven beschouwen. Accu's zijn duur helaas...

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1917
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Bericht door Ad » di 14 okt 2008 09:43

Jurry schreef:Ik denk niet dat een accu het overleefd als er zo'n lange periode niet word bijgeladen , een lood/zuur accu heeft namelijk een zelfontlading van ca. 5tot10% per maand (afhankelijk van de staat van de accu)
Eea. is ook afhankelijk van het soort accu dat je hebt , gel accu's hebben namelijk een lagere zelfontlading .
Gezien het gewicht en mijn zwakke rug laat ik hem in de caravan zitten. Ik heb een lood/zuur (geen gel accu). Geen enkel probleem. Er zit na 8 maanden nog voldoende spanning op om de mover te gebruiken. Wel maak ik de klemmen los, om eventuele lekstromen uit te sluiten. Ik doe dit al 4 jaar.
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

Vliedje

Bericht door Vliedje » di 14 okt 2008 18:06

:) :) Ben het met Insider eens. Een accu moet met enige regelmaat worden bijgeladen en een druppellader is daarvoor het meest geschikt. (spanning blijft altijd boven de 11 volt).

Wellicht is het een oplossing als je de accu niet naar zolder sleept, maar b.v. in de schuur of garage kwijt kunt en daar op een druppellader zet?
Zelf zet ik hem altijd op zo'n plat karretje en rijd deze dan naar de schuur. Daar zet ik hem (vorstvrij, dat natuurlijk wel) op een plank en op de druppellader. Scheelt een hoop rugklachten.
Om de accu te verwijderen kan je overigens een van buitenaf bereikbare, speciale accubak in je caravan monteren. De dealers van Engelse caravans kunnen je zo'n bak leveren en evt. voor je inbouwen. Die van andee merken ongetwijfeld ook. Dat maakt het verwijderen van je accu al een stuk gemakkelijker en minder belastend.

Met vriendelijke groet,

Peter

Jurry

Bericht door Jurry » di 14 okt 2008 21:51

Uitzonderingen zijn er altijd wel Ad , echter durf jij de ts de garantie te geven dat ook zijn accu deze winter overleefd zonder aan de druppel-lader te gaan , ik in elk geval niet :lol:

Peter P

Bericht door Peter P » zo 7 dec 2008 15:16

Bij een automaterialenzaak kun je een lader kopen voor een motor. Deze kosten ongeveer € 15,00. De accu lekker in de caravan laten zitten, accuklem los, lader op de accu aan sluiten. De accu blijft dan altijd geladen en heeft ook nog het voordeel dat de accu niet kapot kan vriezen. Een geladen accu bevriest niet een lege accu kan wel bevriezen.

*Peter*

Bericht door *Peter* » zo 7 dec 2008 16:40

Met alle respect: Ik heb ooit een auto gestart die buiten had staan overwinteren en maandenlang alle soorten vorst en sneeuw had moeten verdragen. Dat ding startte bij de tweede poging.
Volgens mij kan er dus weinig met een accu gebeuren die in de beschermende omgeving van een stalling staat.

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1917
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Bericht door Ad » zo 7 dec 2008 16:41

Peter P schreef:Bij een automaterialenzaak kun je een lader kopen voor een motor. Deze kosten ongeveer € 15,00. De accu lekker in de caravan laten zitten, accuklem los, lader op de accu aan sluiten. De accu blijft dan altijd geladen en heeft ook nog het voordeel dat de accu niet kapot kan vriezen. Een geladen accu bevriest niet een lege accu kan wel bevriezen.
Het is mij niet helemaal duidelijk. Waar haalt de lader zijn stroom vandaan? Het hele probleem is dat in de caravanstalling geen stroom beschikbaar is, anders had ik er al lang een lader aangezet.
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

Peter P

Bericht door Peter P » zo 7 dec 2008 21:14

Ik heb in de stalling beschikking over 230 V. Door deze luxe situatie ging ik er van uit dat jij dit ook hebt. Nu dit niet zo is, moet je de accu er dan toch uit halen en dan thuis aan de lader zetten.

Ab
Moderator
Berichten: 26762
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Bericht door Ab » zo 7 dec 2008 21:35

*Peter* schreef:Met alle respect: Ik heb ooit een auto gestart die buiten had staan overwinteren en maandenlang alle soorten vorst en sneeuw had moeten verdragen. Dat ding startte bij de tweede poging.
Volgens mij kan er dus weinig met een accu gebeuren die in de beschermende omgeving van een stalling staat.
Dat ligt toch een beetje anders Peter.
Een accu verliest stroom.
Een accu die volledig ontladen is geweest, heeft zijn beste tijd gehad, of is kapot.
Een accu die weinig gebruikt wordt, gaat paradoxaal genoeg veel korter mee dan een accu die dagelijks gebruikt wordt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

*Peter*

Bericht door *Peter* » zo 7 dec 2008 22:07

Hoe beter de kwaliteit van de accu, des te minder zal hij ontladen.
Een volledige ontlading zal je in een normaal winterseizoen niet halen, tenzij de accu al niet denderend was, toen de caravan de stalling in ging.
In druppelladers heb ik weinig vertrouwen, des te beter werkt het om maandelijks de accu even aan een gewone lader te hangen, die fatsoenlijk afslaat zodra de accu vol is.

Overigens Ab, doelde ik meer op die kou dan op wat anders.
Als een accu gewoon in de schuur staat, kan hij daar gewoon z'n winterslaap houden, ook als het vriest... Daarom haalde ik die auto er bij, waarvan de accu uiteindelijk langer werkte dan de auto zelf... ;-)

Peter P

Bericht door Peter P » zo 7 dec 2008 22:29

Natuurkundig gezien zal een accu, die volledig leeg gaat, niet stuk gaan. Je kunt hem weer normaal laden en zal zijn power volledig terug krijgen.
Het is een ander verhaal als je een accu volledig uitput door extreem te gebruiken. Hierbij kunnen de platen door de hoge temperatuur krom trekken, elkaar raken. Dan is de accu RIP.
Een accu in de winter leeg te laten gaan door niet te gebruiken of uitputting, is risicovol omdat een ongeladen accu kan bevriezen. De pH van het zwavelzuur is in geladen toestand veel lager dan in lege toestand. Zwavelzuur met een lage pH heeft een veel lager vriespunt, stolpunt dan zwavelzuur in een accu met lage spanning.
Ik gebruik voor de caravan (voorzien van een mover, accu 120 Ah) en voor mijn in de winter stilstaande cabrio beiden een druppellader en heb nooit problemen met de accu's gehad.

*Peter*

Bericht door *Peter* » ma 8 dec 2008 01:05

De enige keer, dat ik vergat om mijn accu uit de caravan te halen, liep hij leeg van 12.7 V naar 11.8 V, in een tijdsbestek van ongeveer een half jaar.
Daarna heb ik die accu aan een gewone acculader gehangen en langzaam laten bijladen. Die accu heb ik nog steeds en in goede conditie.
Ongetwijfeld komt dat doordat het een goede accu is, want als ik jullie zo lees, ga ik er niet best mee om... ;-)

Maar de accu van kwikniks, die net nieuw en goed doorgeladen aan de druppellader ging, was na drie maanden vorstvrije opslag op onverklaarbare wijze voor eenzesde ter ziele.

Ab
Moderator
Berichten: 26762
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Bericht door Ab » ma 8 dec 2008 10:10

Er is een verschil tussen startaccus en tractie of semitractie accus.

De laatsten zijn waarschijnlijk de accus waar jij op doelt Peter.
Deze kunnen veel meer hebben, en kunnen ook tegen sterke ontlading.

In mijn motorfiets, als ik die een maand of 7 niet gebruik, en verder niks doe, kan ik de accu meestal vervangen. Na 1 of 2 jaar al!

Hetzelfde geldt voor mijn bootje.

En toch zijn ze allebei van Varta. :wink:

In de auto heb ik nooit problemen. Die wordt bijna elke dag gebruikt.
Dat is veel beter voor een accu dan niet gebruiken.
Met de caravan accu ook niet, maar dat is zoals gezegd een semi-tractie
accu.

Sinds ik de accus uitbouw, en 's winters aan een druppelladertje zet, zijn de problemen met de startaccus over. De laatste aanschaf was alweer 4 jaar geleden.

Maar om op de originele vraag terug te komen: ook de vraagsteller heeft hoogstwaarschijnlijk een semi-tractie accu.

Goed vol laden en dan weg zetten mag voor dit type accu niet teveel problemen opleveren.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

*Peter*

Bericht door *Peter* » ma 8 dec 2008 14:14

Ik gebruik een centurion robustak. Dat schijnt nu exceller te heten.
veel uitleg over accu's en over dat merk is te vinden op :
http://www.centurion-akku.nl/index.htm
en
http://www.x-celler.nl/

Waarschijnlijk was die accu van knipfit een gewone startaccu met een verkeerd etiket... :(

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1917
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Bericht door Ad » ma 8 dec 2008 15:07

Ik gebruik ook een Centurion, maar dan de X-tender 110. Volgens fabrikant kan deze, evenals de X-celler", veel beter tegen diepere ontlading dan "gewone" semi tractie accu's. Dit door een toegepaste koolstofvezeltechnologie, die sulfatering tegengaat. Of dit werkelijk zo is weet ik niet.
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

*Peter*

Bericht door *Peter* » ma 8 dec 2008 17:45

Ik kreeg het advies om Centurion te nemen van een paar camperaars, die net als ik, voornamelijk met zonnestroom werken. Zij waren al vrij lang erg tevreden met dat merk en met de voorlichting van het bedrijf. Omdat ik nog niet zeker wist of ik volledig "aan de zon ging hangen", heeft de man van Centurion me die Robustak geadviseerd. De X-tender is beter bij volledige zonnestroom, de X-celler of Robustak werkt beter bij hen, die (nog) niet kunnen kiezen. ;-)
Wel, daar had die man dus helemaal gelijk in... ;-) Ik ben nog steeds tevreden!

EdWo
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 5 okt 2008 11:28
Locatie: Apeldoorn

Bericht door EdWo » ma 8 dec 2008 20:06

Door alle reacties die ik gekregen heb als topic starter, ben ik toch een stuk wijzer geworden.Zo zie je maar weer dat een dergelijk forum waarin caravanners elkaar kunnen adviseren erg nuttig is.Dank aan allen die de moeite hebben genomen op dit onderwerp te reageren.Heb zojuist even op zolder gekeken,mijn accu is een Robustak van Centurion,kennelijk een goeie.
Ed.
Volkswagen Sportsvan (geen caravan meer)

DannyL
Berichten: 724
Lid geworden op: di 28 aug 2007 16:45

Bericht door DannyL » ma 8 dec 2008 20:32

*Peter* schreef:die net als ik, voornamelijk met zonnestroom werken.
Laad jouw accu in de stalling dan niet bij door de zonnepanelen, een beetje daglicht kan net voldoende zijn om sulfatering van de accu(s) te voorkomen.

*Peter*

Bericht door *Peter* » ma 8 dec 2008 20:50

Tegenwoordig staat de caravan in een garage en ben ik dagelijks in de gelegenheid om even naar het stroompeil te kijken. Het spul is zodanig aangesloten, dat ik met één druk op een schakelaar de accu aan de lader zet. Ik praat dus tegenwoordig wel vanuit een makkelijke stoel ;-)

Blondi

Bericht door Blondi » wo 10 dec 2008 14:11

En wat dachten de caravanners van een calcium accu???,

Specificaties en tips over gebruik van accu's

Bij het gebruik van electrische buitenboordmotoren is de keuze van de accu een belangrijk onderdeel. Veel mensen onderschatten het belang van de accu. Een minder goede accu zal snel minder gaan presteren resulterend in slechtere prestaties van de buitenboordmotor. De elektromotor is niets anders dan een middel die de stroom van de accu omzet in stuwkracht. Minder stroom zal per definitie minder stuwkracht inhouden.

Allereerst moet er onderscheid gemaakt worden tussen deep-cycle en strart accu's. Een deep-cycle accu is bedoeld om tot 80% ontladen te worden. Een startaccu is bedoeld om kortstondig een hoog amperage te leveren en wordt over het algemeen niet verder dan 20% ontladen en is derhalve ook niet ontworpen om tegen een diepe ontlading te kunnen. Bij het ontladen van een accu wordt het zuur zuurder en een accu heeft maar tegen een bepaalde zuurtegraad weerstand (zuurresistentie). Bevindt een accu zich in een diepere ontlading dan worden de platen door het zuur aangetast. Factoren die hierin meespelen zijn de mate van ontlading, de tijdsduur waarin de accu zich in ontladen toestand bevindt en de zuur-resistentie van de accu. Verhalen dat het goed is om lood-antimoon of lood-calcium accu's (alleen VMF en Delphi accu's) af en toe eens helemaal te ontladen worden hiermee dus naar het rijk de fabelen verwezen. DIT SLOOPT DE ACCU !!

Een gewone startaccu van goede kwaliteit zal wanneer hij op een juiste manier wordt geladen en onderhouden zo'n 100 ontladingen tot 60% meegaan, een heavy-duty accu zal zo'n 200 ontladingen tot 60% meegaan maar mogen absoluut niet in deze ontladingstoestand worden opgeslagen omdat zij over het algemeen maar een zuurresistentie hebben tegen een zuurtegraad die bij een ontlading van 40% optreedt !! Een semitractieaccu daarentegen levert minimaal 400 ontladingen TOT 80% !!. Vol-tractie accu's kunnen zo'n 800 ontladingen aan maar zijn prijstechnisch niet interressant voor de gemiddelde hobby-gebruiker. Temeer daar om dit aantal ontladingen te kunnen halen een technologie benodigd is die weer heel speciale acculaders vereist. Doorgaans zal een vol-tractie accu (en ook de meeste semi-tractie accu's) wanneer deze steeds met een 'gewone' acculader wordt bijgeladen veel minder (misschien maar een kwart) van de opgegeven cycles halen!

Een semi-tractie accu is per definitie een semitractieaccu en moet (om zich zo te mogen noemen) minimaal 400 ontladingen tot 80% van de opgegeven capaciteit kunnen leveren. De opgegeven capaciteit in Ampere/uur is de theoretische capaciteit die een accu kan leveren onder vastgestelde omstandigheden bij een opgegeven gebruik. De belangrijkste hiervan zijn de temperatuur, 21 graden celcius, en een ontlading die zodanig is dat 80% ontlading pas na 20 uur wordt bereikt. Een accu wordt als "leeg" beschouwd wanneer hij niet meer dan 80% van het opgegeven voltage kan leveren onder bedrijf. Dus is het verbruiksvoltage 12 Volt dan wordt de accu als leeg beschouwd wanneer het voltage onder de 9,6 volt komt terwijl hij stroom levert.

De opgegeven capaciteit van accu's (bijvoorbeeld 75-90 Ampere uur) is de maximale stroom die ontrokken kan worden bij een constante ontlading bij 5 uur (de laagste waarde, hier dus 75 Amp-uur) respectievelijk bij een ontlading over 20 uur (hier dus 90 Amp-uur). U ziet dus dat wanneer men op een hoge snelheid vaart,en men de accu in een korte tijd leegtrekt, men minder stroom uit de accu kan trekken dan wanneer men langzaam vaart (zoals bij het slepen met kunstaas). Dit verschil komt doordat de accu warmer wordt na mate hij meer stroom (Ampere) moet leveren. Deze warmte kost energie en is verlies.

Nog meer van belang dan de opgegeven Amp./uur is de zogenaamde reservecapacity, als RC aangegeven. Dit is het aantal minuten dat een accu een stroom kan leveren van 25 Ampere terwijl het belastte voltage boven de 10,5 volt ligt. De reserve capacity is dus echt een indicatie hoe lang u met een accu kunt varen.

Andere termen die men op een accu aantreft zijn CCA en MCA.

CCA staat voor Cold Cranking Amps en is het amperage dat een accu 30 seconden kan leveren bij 0 graden Farenheit (= -18 graden Celcius) terwijl het belastte voltage boven de 9,6 Volt blijft. Dit zijn doorgaans hoge amperages en zijn voor belang om te bepalen of een accu sterk genoeg is om als start accu te dienen voor allerlei voertuigen.

MCA staat voor Marine Cranking Amps en is het amperage dat een accu 30 seconden kan leveren bij 0 graden Celcius terwijl het belastte voltage boven de 9,6 Volt blijft. Deze waarde is van belang om te bepalen of een bepaalde accu geschikt ia als startaccu voor vooal watersport doeleinden.

Ook kan d.m.v. een eenvoudige zuurmeter de laadconditie van een (lood) accu worden gemeten. Bij een geladen accu is het soortelijkgewicht van het zuur hoger dan bij een ontladen of lege accu. Indicatief geldt dat wanneer de waarde van de zuurgraad 1,28 is, de accu geladen is. Bij een waarde van 1,21 is de accu half geladen. Bij een waarde van 1,14 is de accu leeg.

Wanneer u een accu heeft van 90 Amp/uur en men vaart met een motor die constant 30 Ampere trekt, is het dus zeker NIET zo dat men met deze accu 3 uur kan varen. Ga ervan uit dat 20% van de capaciteit niet gebruikt mag worden, dan is er maar 60 Amp/uur te besteden (niet 80% van 90 maar 80% van 75 Amp/uur wat de capaciteit is bij 5 urige ontlading).

Loodaccu's die steeds tot hetzelfde niveau worden ontladen bouwen daar een soort weerstandslaag op die ontlading tot voorbij dat punt tegenhouden. De capaciteit van de accu neemt dus eigenlijk af. Deze weerstandslaag is 'te kraken' door de accu te laden met lader die voldoende laadcapaciteit heeft. Daarom bevelen wij aan om niet met een te lichte lader te laden. Wanneer u de accu vaak gebruikt verdient een iets duurdere lader zich zeker terug.

Verder is het van belang dat men meteen na het varen de accu herlaadt om kristalvorming (het zogenaamde sulfatering) op de platen te voorkomen. Wacht dus niet 'tot volgende week' want met zo'n gewoonte zal de capaciteit van de accu snel gereduceerd worden.

Vanzelfsprekend dient men het zuurniveau boven het minimum te houden en eventueel bij te vullen met gedestilleerd of gedeminiraliseerd water.

Voor electrisch varen worden meestal accu's gebruikt van ca 100 Ampere/uur. Het meest gebruikt is de Delphi Voyager (voorheen AC-Delco). Andere merken die men veel tegen komt en heschikt zijn zijn vooral Varta, Centurion, US-Batteries, Stowaway, GNB, Wilco en VMF.

De Delphi en VMF-accu's zijn lood-calcium accu's. De andere alle lood-antimoon. (Wilco verkoopt ook VMF-accu's under eigen naam, dit zijn dus ook Pb-Ca accu's). De lood-antimoon accu's hebben altijd onderhoud nodig. Laat je niets op de mouw spelden, ze verbuiken water en hebben een zelfontading van gemiddels 20% per maand (afhankelijk van de temperatuur).

Een Lood-Calcium accu heeft een te verwaarlozen waterverbruik. Ze zijn daarom ook dicht. Je kunt niet eens water bijvullen. Lekken ook niet en zijn vaak voorzien van een laadconditie-indicator, het z.g. oog. Deze accu's hebben een zelfontlading van ca 25% PER JAAR !!!

Met dit in het achterhoofd, een overjarige lood-antomoon accu is waardeloos tenzij regelmatig bijgeladen of aan een druppellader bijgehouden. Een lood-calcium accu van een jaar oud is vrijwel altijd nog in prima conditie.

Als laatste ga ik nog heel even in op Gel-accu's. Gel-accu's zijn goede all-round accu's die voor hun gewicht en afmetingen een zeer hoog startvermogen kunnen leveren en relatief ver ontladen mogen worden. Ze hebben altijd een z.g. I-U-I lader nodig om goed te kunnen presteren. Dit alles meegenomen zijn ze minder geschikt om als voeding voor een elektromotor te dienen.

Tot nu toe zijn met lood-antimoon accu's de hoogste cycleaantallen gehaald. Echter alleen hele zware gebruikers halen de voordelen eruit. Daarom is voor de meeste vissers (die minder dan ca 60 keer epr jaar vissen) een lood-calcium accu de beste keus. Dit is geen reclame maar mijn oprechte advies!.

Ab
Moderator
Berichten: 26762
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Bericht door Ab » wo 10 dec 2008 15:29

Duidelijk verhaal !
Voor ieder belangrijk genoeg om aandachtig door te lezen
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”