Nieuw of nep? Fietsendrager én caravan op de trekhaak

Hier gaat het om nieuws, noviteiten en de laatste ontwikkelingen in caravanland.
Plaats reactie
gastjw

Nieuw of nep? Fietsendrager én caravan op de trekhaak

Bericht door gastjw » zo 28 sep 2008 20:24

Geplukt van http://www.ukcampsite.co.uk/articles/view.asp?id=245

Afbeelding

Misschien een oplossing voor mensen met te veel druk op de koppeling?
Maar de grote vraag: waarop rust die fietsendrager?
Op de trekhaak die misschien maar 75 kg mag hebben?
Even verder navragen bij www.maxxraxx.co.uk is dan mogelijk nuttig. :roll:

( 29-9: groter en duidelijker plaatje gevonden en vervangen)
Laatst gewijzigd door gastjw op ma 29 sep 2008 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18392
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Bericht door deusjevo » zo 28 sep 2008 20:28

Volgens mij hangt dat rek aan de achterklep vast en rust verder niet op de trekhaak.
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV

JohnDoe

Bericht door JohnDoe » zo 28 sep 2008 20:32

Als je op die site gaat kijken, en je zoomt in op de foto's blijkt het dat hij op de hals van je trekhaak gemonteerd zit......... en als je dan de video's gaat bekijken rijst bij mij de vraag hoe je in hemelsnaam een scherpe bocht moet maken met je combi, zonder je koppeling te raken :shock: :?

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18392
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Bericht door deusjevo » zo 28 sep 2008 20:39

Hmm, je kan wel eens gelijk hebben.
Toch zit er ook een stangetje naar het scharnierpunt van de achterklep volgens mij.

Voor een Landrover lijkt die kogeldruk mij niet zo'n probleem.
Bij die Laguna op de foto moet je volgens mij geen 4 fietsen en een caravan op/aan 1 trekhaak hangen....
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV

gastjw

Bericht door gastjw » zo 28 sep 2008 23:11

Nog es gekeken blijkt ie geklemd te zitten om de hals van de trekhaak. Zie detail
Afbeelding
En zie dus ook de videos, waar ook gefrunnikt wordt met een zwart spanbandje, van de fietsen naar ergens tussen de kier van de achterklep of nog verder naar voren. Dat moet de zwarte streep zijn die jullie zien.

Verder steekt de vierkante pijp gewoon omhoog terwijl de fietsen dan kennelijk moeten bengelen aan een uitstekend galgje.
Afbeelding
Nog zwiebeliger dus dan zo'n V knijpding wat ze hier als minderwaardig afdoen.

Maar het grootste probleem lijkt me - als alles al past - de toelaatbare kogeldruk van een normale personenauto. Hier heb je dus én de fietsen (50 kg?) én de caravan (75 kg). Toch een tikkie veel, lijkt me.
Moet je alsnog één van de twee thuis laten. :oops:

Om misverstanden of scherpslijperijen te voorkomen lijkt het me namelijk zeer wenselijk om de definitie van de kogeldruk eens nader onder de loep te nemen.
Is dat nu zuiver de druk op de kogel, of telt de hals ook mee hierin? :?: :?: :?: :?: :?:
Laatst gewijzigd door gastjw op ma 29 sep 2008 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.

*Peter*

Bericht door *Peter* » ma 29 sep 2008 00:50

Om het omgekeerd te beantwoorden: Het is niet letterlijk de druk op de kogel, maar de druk op de trekhaak ter plekke van de kogel.
Dichterbij de auto is dus "meer" gewicht mogelijk?

Dan de huidige fietsen: Het gewicht van de huidige stalen fietsen liegt er niet om en zit tegenwoordig rond de 28 kilo!
(Aluminium fietsen wegen ongeveer 17 kilo.)
Terecht kun je je dus afvragen, of dat nog wel goed gaat met ook nog een caravan op diezelfde trekhaak... Volgens mij is het geen gezonde combinatie...!

(Sommige draagrekken op caravans mogen trouwens niet meer laden dan 50 kilo, ik weet het, dit is ook een zijstap, maar toch belangrijk om te weten en er rekening mee te houden.)

Peter1379
Berichten: 616
Lid geworden op: di 29 mei 2007 15:17
Locatie: Duiven

Bericht door Peter1379 » ma 29 sep 2008 10:54

Ik kan het niet precies zien op de foto maar ik het ziet ernaar uit dat het het Engelse systeem is waarbij er een plaat met aan beide zijden een koker zit waarin een fietsendraagbeugel geschoven zit (dit in Frankrijk op een Saab gezien). Deze plaat zit tussen de kogel en het frame voor de trekhaak gemonteerd. Het gewicht rust dus niet op de kogel maar wel op de trekhaak als geheel.
Mijn boeren verstand zegt me dat je dit gewicht dus wel gewoon mee moet tellen want dat het ook meedrukt op de ophangpunten van de trekhaak. Ik beschouw de trekhaak als een compleet systeem wat je dus ook als systeem mag belasten en dat de maximale belasting niet gaat om de kogel als zodanig. Die kogel lijkt me in de meeste gevalllen het onderdeel wat wel als laatste de geest geeft.
Overigens mag er bij de auto op het fotootje iets meer als 75 kg. op de trekhaak dus hoeft dat bij een kogeldruk van 75 kg. van de caravan nog geen enkel probleem te zijn.
Fendt Topas 560 TG, Mercedes Benz E-klasse Estate 280 CDI Avantgarde Special Edition

Peter1379
Berichten: 616
Lid geworden op: di 29 mei 2007 15:17
Locatie: Duiven

Bericht door Peter1379 » ma 29 sep 2008 10:58

Die Laguna is een Kia Sorento en dat stangetje wat je denkt te zien is volgens mij de striping op de camper in de achtergrond.
Fendt Topas 560 TG, Mercedes Benz E-klasse Estate 280 CDI Avantgarde Special Edition

JohnDoe

Bericht door JohnDoe » ma 29 sep 2008 11:09

en als jij de link hebt bekeken zie je ook de foto's van de laguna waar hier over werd gesproken, en ook het stangetje,riempje wat naar de achterklep loopt :wink:

Maks0016

Allemaal leuk maar...

Bericht door Maks0016 » ma 13 okt 2008 10:46

Alle bovenstaande reactie zijn geweldig maar of dit werkt wordt bepaald door de auto waarop dit gemonteert wordt.
Volgens mij is dit namelijk afhankelijk van de afstand van het midden van de achteras tot aan het midden van het gewicht wat op de kogel rust. (Zie dit als een hefboom.
Hoe langer de hefboom (hoe groter de afstand) hoe minder gewicht er nodig is om de voorkant van de auto op te tillen)
Ik heb een Ford Transit en de maximale kogeldruk is daarbij 90 kg. Daarbij is de lengte van de boom dus al door de fabrikant bepaald en het maximale hefgewicht ook.

Wij hebben uit ervaring ondervonden dat de kogeldruk die onze Knaus mag leveren om er veilig mee te rijden (bij stilstand) hooguit 50kg is.
Als ik de 40 overblijvende kilogrammen in fietsen vertaal zou dit fietsenrek (theoretisch) dus kunnen maar ..........

Mijn Transit heeft voorwielaandrijving en kan de noodzakelijke en aanwezige pk's en trekkracht, die nodig zijn om de caravan te trekken, dan niet meer overbrengen op de droge weg. Laat staan in de regen en/of indien de weg ook nog omhoog loopt.
Het rijden met de Transit en caravan wordt, in mijn geval, dan levensgevaarlijk want de sturende en aangedreven voorwielen hebben dan te weinig grip op de weg en slippen continue door.

Het gewicht wat drukt op de achterkant van de auto laat de carroserie van auto als het ware achteroverkantelen en tilt zodoende de voorwielen op. Wellicht dat dit met een Transit met achterwielaandrijving niet het geval is? Dat weet ik dus weer niet.

Ik denk dat dit sysyteem ook zonder caravan al een gevaar kan zijn voor sommige auto's. Zeker als ze iets ouder worden, voorwielaangedreven zijn en wanneer ze slapper op de veren staan.

Maks0016

Uit Wikipedia

Bericht door Maks0016 » ma 13 okt 2008 10:58

Hefboom
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken
Een hefboom is een mechanisme waarmee een kleine kracht in combinatie met een grote beweging wordt omgezet in een kleine beweging die een grote last verplaatst, waarvoor een grote kracht nodig is. Dit principe was geformuleerd door de Griekse wis- en natuurkundige Archimedes, die berekende hoe hij met een hefboom de aarde zou kunnen optillen. Van hen is de stoutmoedige uitspraak overgeleverd:

Geef mij een plaats om te staan en ik beweeg de aarde
Inhoud [verbergen]
1 Algemeen principe
2 Formule
3 Praktische toepassingen
4 Varianten
5 Overdrachtelijke betekenis



[bewerk] Algemeen principe

Principe van de hefboomwerkingHet natuurkundige principe dat aan de hefboomwerking ten grondslag ligt is de arbeid: kracht maal weg. De kleine kracht grijpt aan op het uiteinde van de lange arm van de hefboom. De verrichte arbeid is het product van de uitgeoefende kracht en de verplaatsing. De last bevindt zich aan het korte uiteinde van de korte arm van de hefboom en ondergaat een kleinere verplaatsing dan de uitgeoefende kracht. De last kan daarmee (veel) groter zijn dan de uitgeoefende kracht. Kracht en arm kunnen elkaar compenseren in hun product, maar de arbeid blijft gelijk. De katrol werkt volgens hetzelfde principe.


[bewerk] Formule

Peter1379
Berichten: 616
Lid geworden op: di 29 mei 2007 15:17
Locatie: Duiven

Bericht door Peter1379 » ma 13 okt 2008 12:31

Het verbaast me trouwens wel dat een in principe "pakezel" als een Transit al bij een kogeldruk van + 50 kg de voorpootjes optilt. Daar zou toch met gemak wat gewicht achterin moeten kunnen. Een palletje of 3 a 4. Maar goed, als de praktijk wat anders uitwijst.
Fendt Topas 560 TG, Mercedes Benz E-klasse Estate 280 CDI Avantgarde Special Edition

Maks0016

Pakezel?

Bericht door Maks0016 » ma 13 okt 2008 13:15

Ha die Peter,

Die Transit daar ligt het niet aan. Onze knaus is totaal ongeveer 860cm lang en weegt ongeveer 1800 kilogram. Als dat veert achter de auto dan loopt die kogeldruk soms ernstig op.

Eventuele lading ligt trouwens boven de achteras. En het is de voorkant van de auto die omhoog wordt bewogen door het gewicht achter de achteras.

En wat moeten twee volwassenen met een tandemasser die vol ligt nu nog achter in de bus vervoeren? Zelfs onder het bed ligt niets.
De achterbank is voor de hond en die weegt slechts 23 kilo.
Voorin de caravan staat een kleine gasfles. Meer niet. Het reservewiel, twee stoeltjes en een tafeltje liggen achterin de bus.
Maar het stuurt geweldig!

Vliedje

Bericht door Vliedje » ma 13 okt 2008 14:50

:) :) Aan de foto te zien, is het een Engelse caravan. Die hebben vaak een eindkeuken, voorzien van koelkast, oven en magnetron. Daardoor hebben die nogal eens erg weinig kogeldruk. Misschien kan dat op die manier enigszins worden verholpen? Al lijkt het mij ook geen ideale manier om een en ander te compenseren.
Vervoeren in de caravan lijkt mij toch een veiliger optie.

Met vriendelijke groet

Peter

Plaats reactie

Terug naar “Nieuw in caravanland”