Verdeling bagage caravan

Plaats reactie
Chicco68

Verdeling bagage caravan

Bericht door Chicco68 » zo 29 jun 2008 00:34

Nu de vakantie er bijna aan zit te komen vraag ik me toch e.e.a. af.....
Onze caravan heeft aan de voorzijde een vast bed, in het midden aan de ene zijde een kast en aan de andere zijde de keuken. Achterin hebben we nog een U-zit.

Dit is de indeling:
Afbeelding

Nu lees ik echter overal dat je zoveel mogelijk spullen rond de as moet leggen echter, met aan de ene zijde een kast en de andere zijde de keuken kom je niet echt veel spullen kwijt.....
Verder wilt mijn vrouw in de hoge kastjes spullen leggen zoals kleding van de kinderen, handdoeken etc. (dus niet al te zware spullen maar mijn mening).
Is dit aan te raden of zeer zeker niet?
Of is het verstandig om de wat zwaardere spullen gewoon in de kast te leggen bij de as en aan de voorzijde onder het vaste bed en de wat minder zware spullen achter bij de U-zit? (uiteraard rekening houdende met de kogeldruk).
O moet ik gewoon helemaal niks in de bovenste kastjes leggen en eventueel de kleding en handdoeken op het vaste bed aan de voorzijde leggen?

Misschien een rare vraag voor de meesten van jullie, maar waar ik me gewoon het meeste zorgen om maak is dat de caravan straks gaat slingeren door verkeerde belading als ik met vrouw en 3 kids onderweg ben :cry:

[Edit Stef: dit bericht stond in een ander draadje en was daar off topic. Afgesplitst naar hier.]

Ab
Moderator
Berichten: 26770
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Bericht door Ab » zo 29 jun 2008 12:19

Niet teveel zorgen maken chicco.
Ik heb zelf ook deze indeling. De grote dingen, stoelen bijv gaan onder het bed, stomweg omdat daar de meeste ruimte is. (Alleen zit het bed bij mij aan de achterkant.)
voor de rest verdeel ik het over de hele caravan, met als regel: het zwaarste zo laag mogelijk, licht spul in de bovenkastjes.

Hierbij zorg ik ervoor, een behoorlijke (80-90 kg) kogeldruk te hebben.
(de fietsen staan op de dissel)

Het rijdt onder alle omstandigheden en snelheden als op rails..
Ik weet niet, wat jouw auto als max kogeldruk mag hebben, maar probeer daarvan in de buurt te komen.
Over het algemeen rijdt het dan prima.
Gebruik de stabilisator eens niet, en test gewoon uit, tot welke snelheid alles stabiel blijft.

Als je daarna de stab er wel opgooit, en deze snelheid niet overschrijdt,
rij je met een goede marge, en zal het geheel vertrouwenwekkend goed
rijden.

Veel plezier !
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

LekensMark
Berichten: 1037
Lid geworden op: za 5 feb 2005 19:38
Locatie: Ekeren-Antwerpen

Bericht door LekensMark » zo 29 jun 2008 12:27

De zwaarste spullen zo dicht mogelijk in de buurt van de as van de caravan, de lichtste spullen bovenaan verdelen in de kastjes.
Voor de rest, zoals een post eerder al vermeld, ervoor zorgen dat de kogeldruk zeker in orde is.
Volkswagen Caddy+ Dethleffs Family

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Bericht door Stoekie » zo 29 jun 2008 12:53

Jullie Hobby is vergelijkbaar met onze Knaus (ook het vaste bed voorin) en om even een algemene indruk te geven hoe wij onze caravan beladen het volgende:

Dissel:
2x 5kg kunststoffen gasflessen.
de komplete skottelbraai-set (en die weegt wel wat).
Droogmolen.
Alko-krik.
jerrycan, disselweger, oprijwiggen, hamer, emmertjes en nog meer van dat kleine/lichte spul.

Onder het vaste bed, buiten de vast gemonteerde Truma Airco:
"Grote" tafel met 4 stoelen en 1 voetenbankje.
Kleine tafel.
Zo'n klap wagentje om zwaardere spulletjes mee te nemen of om op het strand op te liggen.
Bergkastje type Madrid
2x vloerbedekking (voortent en luifel)
Schotelantenne met driepoot
bezempje
Parasol
Aansluitkabels
en nog wat kleine/lichte spullen.

In de bankkastjes onder de rondzit:
tentje van de kid's
watertank (half gevuld)
opblaasboot
extra koelboxje
speelgoed van de kid's ......en die nemen wat mee :shock:
box met allerlei algemene spulletjes

kleding legkast:
onderin staat de accu met bijbehoren voor de mover.
Verder voornamelijk kleding, handdoeken, beddegoed e.d.

Hangkast:
Staat onderin een box met allerlei schoenen... jaja ook 1 paar van mij :lol: en de kleding die volgens mijn vrouw niet mag kreuken :? :wink:

Kastje's onder keukenblok:
Voornamelijk etenswaren voor de eerste paar dagen.
pannen, potten, borden en de hele mikmak.
Koelkast volgestouwd met eten en drinken.

Bovenkastjes:
Worden voornamelijk gevuld met kleding en ander textiel en lichte spulletjes.

Tussen de keuken en de hangkast wordt nog een extra koelkast geplaatst die we "vastzetten" met de extra kussens om de rondzit tot bed om te kunnen bouwen..... zodat er niks beschadigd.

Voortent, luifel en bijbehorende stokken gaan zowiezo in de auto.

Kogeldruk zo'n 70/75kg (bij de BMW)....... maar ga dat met de huidige auto naar 90/100 kg proberen te brengen.
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

Gebruikersavatar
Peli71
Berichten: 431
Lid geworden op: za 24 feb 2007 09:41
Locatie: Omg. Rotterdam

Bericht door Peli71 » zo 29 jun 2008 13:10

Chicco, wees je bewust van de effecten van een Stabilisator (brengt stabiliteit maar bij overschreiding van de kritische snelheid.. enfin gebruik de zoek functie mbt stabilisators en snelheden etc)
Daarnaast bestaat er een excel spreadsheet (caravan belading deluxe) waarin je je belading kunt invoeren om hiermee een idee van de belading te krijgen. Door consequent te wegen en de gegevens netjes in te voeren krijg je aardig beeld van je belading. Zware lading op de vloer boven de as heeft mn betrekking op zware objecten zoals koelkasten, tentframes, voortenten etc. Zelf laad ik zoveel mogelijk zware zaken in mijn auto. Enerzijds ga je heel snel over de mtm van je caravan, anderzijds wordt de verhouding massa auto versus massa caravan beter. Maar zoals bij zoveel zaken geldt, een beetje logisch nadenken en je snelheid beperken voorkomen veel problemen.
Beyerland Sprinter 460MD - jun 2000

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”