kogeldruk met klein caravannetje

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
Volvootje

kogeldruk met klein caravannetje

Bericht door Volvootje » wo 4 jun 2008 11:48

Dag caravanners!

Nog een paar weekjes, en dan gaan we voor het eerst weg met de caravan. Alleen, ik heb nog een vraagje over de kogeldruk. Ondanks uitvoerig rondneuzen op het forum kom ik er niet uit.
We hebben een relatief klein, licht caravannetje (Lander Graziella 401, totaalgewicht ca 670 kg) achter een niet heel kleine auto (Volvo V40 2.0), 1275 kg met Volvo-trekhaak (max. kogeldruk 75 kg.)

Nu is de vraag: wat is een goede kogeldruk voor deze combinatie? Meestal lees ik hier ca 75 kg, maar geldt dat ook voor zo’n klein caravannetje?

Ik hoop op hulp!

Groetjes,
Volvootje

PS: ik schrijf hier nog niet zoveel, want van caravans heb ik echt nog geen verstand. Maar dat verandert van de zomer vanzelf
:wink:

gastjw

Bericht door gastjw » wo 4 jun 2008 12:54

'Wat een liefje' zouden ze hier zeggen... (ben wel een beetje jaloers)
Maar over de kogeldruk, uit het caravanhandboek.nl :

Als richtlijn voor de kogeldruk kunt u 5 a 10% van het gewicht van de beladen caravan aanhouden (met een maximum van 75 kg).
Omgerekend naar de lengte van de caravan (zonder dissel) kunt u globaal aanhouden:
Lengte caravan Kogeldruk
3,00 tot 3,50 m 40 tot 50 kg
3,50 tot 4,00 m 50 tot 60 kg
4,00 m en langer 60 tot 70 kg

Maar misschien komt er nog een reactie van een medeforummer, die er net zo een gehad heeft. :o

Volvodriver

Bericht door Volvodriver » wo 4 jun 2008 14:09

Met mijn caravan met een opbouwlengte van 3,90 meter en een totale lengte van 5,30 meter, een totaalgewicht van 950 kg heb ik bij mijn V40 1.9 D 115 pk altijd een kogeldruk van 65 kg aangehouden.

De Lander (waarop ik stiekum ook wel een beetje jaloers ben) ligt stabieler dan mijn Beijerland. Ik zou een kogeldruk van 60 kg proberen. Dat lijkt mij bij dit gewicht (en de auto) zeker goed te doen.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18392
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Bericht door deusjevo » wo 4 jun 2008 14:45

Met mijn ex Lander 401 had ik een kogeldruk van 50 á 60 kilo.
Reed perfect :!:
Nou weet ik uit ervaring dat de Landers verschrikkelijk goed sporen achter de auto dus moet lukken :?:
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV

Volvootje

Bericht door Volvootje » zo 8 jun 2008 21:08

hmm, klinkt logisch allemaal :D
bedankt voor de hulp. Binnenkort gaan we het eens proberen. Wordt nog een hele toer, want het formele draagvermogen van de lander is tamelijk laag...

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18392
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Bericht door deusjevo » zo 8 jun 2008 21:38

Volvootje schreef: Wordt nog een hele toer, want het formele draagvermogen van de lander is tamelijk laag...
Iets van 100 kilo zeker :?:
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Bericht door FWalraven » zo 8 jun 2008 22:44

Ik dacht dat de kogeldruk puur bedoeld is voor het trekkend voertuig.

Is deze te hoog dan zullen de voorwielen omhoog willen.
Is deze te laag dan zullen de achterwielen omhoog willen.

Daar doet de lengte en het gewicht van de caravan niets aan af.

Mits de kogeldruk niet hoger is dan de toegestane druk die de maker van het voertuig voorschrijft.

Een caravan van 3 meter of 10 meter kunnen beide een kogeldruk hebben van bv 65 kilo.

Evenzo een caravan van 500 of 2000 kilo.

kc
Berichten: 891
Lid geworden op: vr 11 nov 2005 14:59
Locatie: de Belgische Kempen

Bericht door kc » zo 15 jun 2008 22:50

Een bevestiging van de cijfers/rekenmethode die JasperW ook al aanhaalde.

Mijn caravan weegt maximum 750 kg (soms eens bijna 800 :oops: ) en heeft een opbouwlengte van 3m60cm.
Als ik dan met die rekenmethode aan de slag ga, kom ik uit ergens tussen 40 en 80 kg. Ik neem nu 50 kg, dat is de kogeldruk die de wagen/trekhaak mag hebben. Rijdt goed.
Voorheen mocht de andere auto 75kg op de haak hebben : toen hield ik dat (maximium) getal aan.
Maar zoals nu blijkt helemaal niet nodig : 50 kg is ook goed.

Uitproberen dus. (En ook letten op een evenwichtige belading links/rechts)

Koen

Gebruikersavatar
Dutchdrummer
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 27 okt 2005 14:03
Locatie: NBr NL

Bericht door Dutchdrummer » ma 16 jun 2008 00:04

FWalraven schreef:....Is deze te hoog dan zullen de voorwielen omhoog willen. Is deze te laag dan zullen de achterwielen omhoog willen.......
Als de achterwielen omhoog willen, dan heb je geen kogeldruk maar kogeltrek..... :D :D :D

De achterwielen komen natuurlijk NOOIT omhoog als je een gewicht op de trekhaak hangt.

Groeten,

Joost
Don't count the days.
Make the days count.

Afbeelding

*Peter*

Bericht door *Peter* » ma 16 jun 2008 00:42

Bij sommige mensen weet je maar nooit, waar zij de trekhaak opgeborgen hebben... :lol: :lol: :lol:

BDoets

Bericht door BDoets » ma 16 jun 2008 09:25

Ik ben een beetje verbaasd dat sommigen kennelijk op 5 kilo nauwkeurig wegen... ik betwijfel of dat verschil merkbaar is.

Sinds ik een disselweger heb (3 vakanties) weeg ik af en toe (voornamelijk voor vertrek, en voor de thuisreis); ik mag 75 kg hebben maar hoeveel het daar ónder zit interesseert me niet - ik zal nooit lager hebben gezeten dan 60 kg denk ik. Ik heb nog nooit enig probleem gehad qua sporing.

Onlangs de caravan leeg van een onderhoudsbeurt naar de stalling gereden; toen was wel duidelijk merkbaar dat-ie erg deinde, dwz iedere hobbel in de weg gaf nog een merkbare na-stoot. Maar dat was extreem, ik denk dat de oplegdruk toen hooguit 20 kg was.

Bart

Volvootje

Bericht door Volvootje » di 17 jun 2008 10:18

Eerlijk gezegd heb ik nog maar 1 keer met de caravan gereden, dat was toen we 'm 1/2 jaar geleden ophaalden bij de verkoper in Doorn. Toen heb ik 'm leeg en wel direct achter de trekauto gehangen. Dat was toen een 1968'er Volvo 142 met 68 PK (en iets van 1350 kg eigen gewicht). NIet gekeken naar kogeldruk of wat dan ook, en eerlijk gezegd: ik merkte nauwelijks dat 'ie achter de auto hing! dat verbaasde me al hogelijk, aangezien je bij die ouwe Volvo werkelijk alles merkt aan het rijgedrag (hoeveel mensen je in de auto hebt, hoeveel rommel in de kofferbak... pffff).
Maar ja, van de zomer gaan we naar Zweden. Met de ouwe caravan, niet met de ouwe volvo (daarvan moesten we helaas afscheid nemen :cry: ). Dat wordt dus de eerste echte lange rit, en dan neem ik liever het zekerre voor het onzekere. We hebben nl in april een babietje gekregen, en ik heb echt geen zin in gedoe langs de snelweg met een ontzwangerende vrouw en een kleine huilebalk op de achterbank 8)

Trouwens, bedankt voor de tips. Ik heb al zo'n disselweger gekocht. Ik denk dat als ik de partytent, tafeltjes en alle zware babiezooi achterin de auto mik, dat ik dan wel (net) onder de max. belasting kan blijven; inderdaad, maar 100 kg :roll: Da's dus echt helemaal niks...
Een beetje overladen kan met zo'n caravannetje toch wel? de as en reminstallatie is helemaal in prima conditie, en die oogt me ook nogal robuust, vooral gezien het lage leeggewicht.
Ach, we zien wel :D

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”