maximale aslast?

Plaats reactie
Warrie Bosscher

maximale aslast?

Bericht door Warrie Bosscher » wo 2 apr 2008 16:12

Op het typeplaatje van de as onder mijn caravan ( Detleffs, 435T) staat:
ALKO
type: DELTA SI N 12-2
Achlast EA 1200 kg
TA 1000 kg
model EURO
Vraag: Mag deze as 1200 kg dragen?

Op het kentekenbewijs staat: max. massa 1050 kg
max. last as 1040 kg.


Wie het weet mag het zeggen.......................... :?:

Jurry

Bericht door Jurry » wo 2 apr 2008 16:17

Ik heb me door de Wilk dealer laten vertellen dat de EA idd. de maximale aslast is , echter zal je indien je de caravan tot dat gewicht wil beladen de caravan papieren aan moeten laten passen , bij mijn Wilk staat op kenteken dat het maximale gewicht 1400kg is en dat wil ik laten verhogen naar 1500kg , daarvoor heb je papieren nodig waarop aangegeven staat dat het complete chasis dus dat maximale gewicht aan kan , als je die papieren hebt is het puur een papieren questie anders moet je de caravan laten keuren bij de rdw .
Ben zelf nog doende met het verhogen van het maximale gewicht .

Willie

Bericht door Willie » wo 2 apr 2008 20:37

Ja, de as mag dit wel dragen, maar volgens de typeplaat van de caravan is de caravan geschikt tot een gewicht van 1040 of 1050 kg.
1200 EA ( bij enkelas gebruik) 1000 TA ( bij tandemas gebruik)
Waarschijnlijk is de caravan (bovenbouw) en het chassis, oplooprem en andere delen niet geschikt voor het gewicht van 1200 kg. Zo zul je het hoogstwaarschijnlijk op papier niet op een hoger toelaatbaar gewicht krijgen.

G.

Warrie Bosscher

Bericht door Warrie Bosscher » wo 2 apr 2008 22:54

Oké, ik begrijp het.
Behalve voor de as zijn er ook maximale grenzen voor het chassis.

Dank voor de reacties.

@dri

Bericht door @dri » wo 2 apr 2008 23:13

Het kan zijn dat het gewicht al eens eerder naar beneden is aangepast. :idea:
Vorige eigenaar geen BE rijbewijs? 8)
Het hoeft dan geen probleem te zijn deze weer naar 1200kg aan te passen. Zie www.rdw.nl

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Re: maximale aslast?

Bericht door Stoekie » wo 2 apr 2008 23:15

warrie bosscher schreef:Op het kentekenbewijs staat: max. massa 1050 kg
max. last as 1040 kg.
Ik vindt dit eigenlijk een beetje vreemd want volgens het kenteken is de max. aslast láger dan de max massa......
Je zou nml. verwachten dat bij max. aslast 1200kg. zou staan?.....want dat staat ook op je typeplaatje.

Misschien overbodig (want het zou hetzelfde resultaat moeten zijn) Maar wat geeft de rdw aan als je het kenteken van je caravan hier invult?
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

@dri

Bericht door @dri » do 3 apr 2008 00:03

Misschien wordt er uitgegaan van 10 kilo kogeldruk :wink:

Jans

Bericht door Jans » do 3 apr 2008 00:40

Beste Warrie,

Deze as mag heeft een mtm van 1200 kg.
Het verhogen op kenteken moet mogelijk zijn indien er voor deze caravan een toelating is voor een mtm van 1200 kg.
Ik weet niet hoe oud de caravan, maar de 435T komt niet meer voor in de lijst bij Dethleffs.
Indien er geen toelating is afgegeven door het RDW voor een 435T op 1200 kg wordt het een zeer dure kwestie. Indien dat wel zo is moet je met de caravan naar de TUV voor toelatingspapieren en deze opsturen naar het RDW en dan krijg je een nieuw kenteken met een mtm van 1200 kg. Je moet voor de keuring bij de TUV allerlei papieren meenemen over de koppeling en de remmen deze van de as en het chassis.
Ik heb het ook zo gedaan met een Burstner caravan een paar jaar terug. Al met al koste het mij toen ongeveer 200 euro, inclusief het nieuwe kenteken van het RDW.
Of het nu nog zo gaat weet ik niet maar ik zou eens informeren bij bedrijven die aanhangers bouwen op bestelling/maat. Deze mensen weten hier vaak meer over dan de gemiddelde caravanhandelaar.
Gr Jans

Warrie Bosscher

Bericht door Warrie Bosscher » do 3 apr 2008 22:19

De caravan is van 1994.

Het laadvermogen is wel voldoende, ongeveer 280 kg. Met z'n tweeën redden we dat wel.

Ik was vooral nieuwsgierig waarom de gegevens op de as en op het kenteken zo verschillen.

En vanwege al die rompslomp vind ik het de moeite niet waard het kenteken te laten aanpassen. Als dat al zou kunnen......... Tenslotte is het beestje al 14 jaar oud. Over enkele jaren wordt deze toch vervangen.

Ik dank jullie allen hartelijke voor de moeite die jullie hebben genomen me te informeren.

Fijne vakanties toegewenst
P.S. Wij vertrekken morgen naar de Achterhoek........ Zal wel frisjes zijn.

Warrie Bosscher

Bericht door Warrie Bosscher » wo 9 apr 2008 14:09

Ik heb toch maar contact opgenomen met Dethleffs.
Niet geschoten is immers altijd mis........

Mij werd verteld dat Dethleffs van dit type caravan met bj 1994 geen typegoedkeuring meer heeft bij RDW.

Dus einde verhaal.

Plaats reactie

Terug naar “Dethleffs”