Technische vraag over ITBS systeem

Stoelen, tafels, kasten enz. voor in de voortent of onder de luifel.
BMW 328 Fendt 495
Berichten: 6
Lid geworden op: di 12 mar 2024 20:15

Technische vraag over ITBS systeem

Bericht door BMW 328 Fendt 495 » ma 18 mar 2024 20:54

Wie zou mij kunnen helpen aan de technische gegevens van de pneumatische cilinder die gebruikt word in het ITBS systeem.
Ik heb sinds een jaar een Fendt caravan die 1700 kg mag wegen. Ik heb gemerkt dat de remmen van deze caravan sneller heet worden als bij mijn hobby caravan die ik eerst had en max 1350 kg mocht wegen.
Dit speelt alleen bij langere berg afdalingen waarbij de oplooprem continu ingedrukt word.
Technisch is er niets mis met de caravan maar het zijn puur de extra kilo’s die er voor zorgen dat de remmen het zwaarder hebben. ( dit scheelt toch 20% in belasting )
Nu werkt het ITBS systeem heel erg mooi maar ik zou de inbouw het liefst zelf doen en dat lijkt niet mogelijk te zijn.
Verder ben ik niet geinteresseerd in een systeem dat een remingreep doet bij slingeren.
Ik zou dus graag zelf een uitgekleed systeem willen bouwen die voorkomt dat de oploop rem onbedoeld in werking treed.
Als iemand mij hier aan kan helpen of dat iemand me het systeem kan laten zien in de buurt van Haarlem of Amsterdam dat zou dat heel mooi zijn.
Alvast bedankt

Paul Vingerhoets
Berichten: 2440
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Technische vraag over ITBS systeem

Bericht door Paul Vingerhoets » ma 18 mar 2024 21:11

Als alles in orde is zou deze caravan niet veel eerder moeten gaan remmen dan de lichtere hobby, tenminste als de oploopdemper die erin zit geschikt is voor de 1700 kg caravan lijkt me

Anders zou je er nog een zwaardere demper in kunnen zetten.

Maar wat voor cilinder itbs gebruikt geen idee
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

BMW 328 Fendt 495
Berichten: 6
Lid geworden op: di 12 mar 2024 20:15

Re: Technische vraag over ITBS systeem

Bericht door BMW 328 Fendt 495 » ma 18 mar 2024 23:04

Hij gaat ook niet eerder remmen. Alleen door het hogere gewicht hebben de remmen het zwaarder en worden ze warmer.
Een oploopdemper remt alleen de snelheid af waarmee de oplooprem ingedrukt word. Het is geen veer die weerstand bied.
De uiteindelijke remdruk en remvertraging blijft gelijk ongeacht de oploopdemper.

mennovdh
Berichten: 175
Lid geworden op: di 21 aug 2012 22:39
Contacteer:

Re: Technische vraag over ITBS systeem

Bericht door mennovdh » ma 18 mar 2024 23:36

De besturing van de cilinder is veel belangrijker dan de pneumatische cilinder zelf. De variabele die in het systeem (via de computer) geladen worden zijn afhankelijk van het gewicht van de caravan. Vandaar dat Triorep dit zelf wil doen om binnen de veiligheidsmarges te blijven. Bovendien zitten er diverse maatregelen in die er voor zorgen dat ook bij storingen de caravanrem het altijd blijft doen.
In overleg kan je het slingersysteem ook aan laten passen en zelfs zelf in de auto onder het rijden aan en uitzetten.

Wil je zelf illegaal en goedkoop uit zijn zet dan een gasveer tussen de oplooprem, vergelijkbaar met de downhill rembeschermer. Het helpt iets bij oververhitte remmen maar je caravan voldoet niet meer aan de wettelijke eisen. Die remt namelijk altijd veel minder.

Gebruikersavatar
VAM
Berichten: 173
Lid geworden op: do 28 jun 2018 09:29

Re: Technische vraag over ITBS systeem

Bericht door VAM » di 19 mar 2024 09:27

Wat is ITBS?
Mazda CX5 met Kip Kompakt Travel 2019

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Technische vraag over ITBS systeem

Bericht door dieseltijger » di 19 mar 2024 09:47

Dit:
ITBS-web3.jpg
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 372
Lid geworden op: vr 5 jun 2020 13:04
Locatie: Friesland

Re: Technische vraag over ITBS systeem

Bericht door Frup » di 19 mar 2024 10:02

Waarom dit niet door Triorep laten doen?
Ze testen het systeem en stellen het af op de caravan. Dan weet je iig zeker dat je weer een betrouwbare ITBS hebt.
Grijze auto met 4 wielen en een caravan. 4 poten, 2 kranen, toilet, bedden en nog zo wat dingetjes. scratch.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Technische vraag over ITBS systeem

Bericht door Ab » di 19 mar 2024 11:15

Ooit, vrij lang geleden heb ik ook eens met de gedachte gespeeld om dat systeem zelf te bouwen. De meeste benodigde delen had ik er wel voor liggen, pneumatiek en besturing was ook een onderdeel van mijn toenmalig bedrijf.

Er vanaf gezien, wij hadden het niet nodig.
In die tijd reden we altijd van Nederland naar de Kroatische kust ergens tussen Split en Zadar. De remblokken in de caravan zijn 12 jaar meegegaan, en waren nog steeds goed.
Ik weet bijna zeker dat ze er nu, na 5 of 6 jaar nog steeds inzitten.

Het ITBS systeem had voor ons geen enkele toegevoegde waarde.

We reden best wel eens een pas over, maar dagelijks werk was het zeker niet.

Btw..als ik me goed herinner, is de cylinder 80 mm, met een slag van 200 of zoiets.
De ventielen kunnen eenvoudiger als je het antislinger systeem niet gebruikt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Technische vraag over ITBS systeem

Bericht door witjesm » di 19 mar 2024 14:18

mennovdh schreef:
ma 18 mar 2024 23:36
De besturing van de cilinder is veel belangrijker dan de pneumatische cilinder zelf. De variabele die in het systeem (via de computer) geladen worden zijn afhankelijk van het gewicht van de caravan. Vandaar dat Triorep dit zelf wil doen om binnen de veiligheidsmarges te blijven. Bovendien zitten er diverse maatregelen in die er voor zorgen dat ook bij storingen de caravanrem het altijd blijft doen.
Dit is echt niet het geval. Geen computer nodig. Ik heb het zelf moeten doen nadat ik kortsluiting heb gehad (en woon in CH). Is prima zelf te doen. Het enige wat je in moet stellen is de druk op de hoofd cylinder afhankelijk van het gewicht van de caravan ivm de heftigheid van de anti slinger beveiliging.

@BMW328. Ik zal in het weekend even onder de dissel kijken wat de diameter van de cylinder is (is wel een hele behoorlijke). Dit is een drie standen cilinder (trekkend voor remmen (slinger) en duwen voor iTBS. De iTBS kant is belucht als je remlichten aangaan. Het belangrijkste is dat je een 5/3 ventiel neemt met een mechanische beluchte middenstand anders is het echt best gevaarlijk. Daarnaast zal je opzoek moeten naar een compressor die zo veel per dag can draaien. De ruimte voor een compressie vat is beperkt in ruimte en gewicht dus in de bergen draait de pomp bijna continue
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Technische vraag over ITBS systeem

Bericht door witjesm » di 19 mar 2024 14:32

Mijn eigen installatie
Bijlagen
iTBS new.jpg
iTBS new.jpg (105.49 KiB) 420 keer bekeken
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Gebruikersavatar
VAM
Berichten: 173
Lid geworden op: do 28 jun 2018 09:29

Re: Technische vraag over ITBS systeem

Bericht door VAM » di 19 mar 2024 14:48

Zelf inbouwen of laten doen? Leuke plaatjes.
Sorry hoor, maar voor een niet-technicus als ik is het nog steeds niet duidelijk wat ITBS nou eigenlijk is.
Waar staat de afkorting voor en waar dient het voor?
Mazda CX5 met Kip Kompakt Travel 2019

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8045
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Technische vraag over ITBS systeem

Bericht door Ron » di 19 mar 2024 14:48

witjesm schreef:
di 19 mar 2024 14:18
@BMW328. Ik zal in het weekend even onder de dissel kijken wat de diameter van de cylinder is (is wel een hele behoorlijke). Dit is een drie standen cilinder (trekkend voor remmen (slinger) en duwen voor iTBS. De iTBS kant is belucht als je remlichten aangaan. Het belangrijkste is dat je een 5/3 ventiel neemt met een mechanische beluchte middenstand anders is het echt best gevaarlijk. Daarnaast zal je opzoek moeten naar een compressor die zo veel per dag can draaien. De ruimte voor een compressie vat is beperkt in ruimte en gewicht dus in de bergen draait de pomp bijna continue
Je bedoelt een 5/3 ventiel met open middestand neem ik aan.

Zoiets maar dan even zoeken op de 12VDC uitvoering.
https://www.technicomponents.com/nl/pro ... sMQAvD_BwE
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Technische vraag over ITBS systeem

Bericht door witjesm » di 19 mar 2024 14:54

[re.gif] [re.gif] intelligent Trailer Brake System. Als je veel in de bergen rijdt met een zware caravan dan werk de oploop rem niet naar goed. Als je namelijk afdaalt en de auto op de motor laat remmen worden de auto remmen niet al te heet. De oploop rem van de caravan echter merkt niet dat je op de motor remt. Dus de caravan blijft tegen de auto drukken (en dus oplopen) als je rustig rijdt en de afdaling ~5% is. Is dit een kort stukje, niets aan de hand. Gaat dat een paar km zo door dan worden die vreselijk heet en verbranden je rem schoenen. iTBS zorgt er voor dat de caravan niet kan remmen als de remlichten niet aan zijn en je dus veilig elke afdaling kan doen waar je zin in hebt.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Technische vraag over ITBS systeem

Bericht door witjesm » di 19 mar 2024 14:57

[re.gif] [re.gif] Ja inderdaad, ze noemen het hier ook "belucht" omdat die "bi-stabiele" middenstand een veiligheid stand is voor als de besturing wegvalt. knipoog.gif

Met 5/3 heb je drie mogelijke veilige midden standen, closed dan blijven de posities van de cylinder gelijk bij uitval van spanning. Open (belucht) de cilinder kan vrij bewegen. Pressure, de cilinder gaat naar een basis positie.
Bijlagen
5 3 belucht.JPG
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Gebruikersavatar
VAM
Berichten: 173
Lid geworden op: do 28 jun 2018 09:29

Re: Technische vraag over ITBS systeem

Bericht door VAM » di 19 mar 2024 15:52

@witjesm

Kijk, aan zo een antwoord heb ik wat! Weer wat geleerd!
Mazda CX5 met Kip Kompakt Travel 2019

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 699
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Re: Technische vraag over ITBS systeem

Bericht door Xecto » di 19 mar 2024 16:51

Ik heb eerder ook met het idee gespeeld, maar vanwege prijs en ruimte laten zitten. Wij hebben met de vorige caravan de Alpen, de Dolomieten en de Apenijnen gezien, met de huidige nog geen echte bergen, maar nooit problemen met de remmen gehad, er is altijd wel ruimte om even te strekken, mits je rustig aan doet?

Wij rijden regelmatig de Fernpass en in het verleden ook de Reschenpass hebben we al gehad zonder problemen, bij wat voor afdalingen heb je hier wel last van? Aankomende zomer met de huidige voor het eerst over de Fernpass, ik ben eigenlijk wel benieuwd…


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Technische vraag over ITBS systeem

Bericht door Ab » di 19 mar 2024 17:33

Bij heel lange afdalingen, boven de 7 %
Daar ben ik er vorig jaar maar 4 of 5 van tegengekomen eigenlijk, bij 9000 km reizen door heel Europa, van Montenegro naar Noorwegen, en kriskras door tussenliggende landen, waarvan een paar Alpenlanden.
En die afdalingen hoefden niet, maar deden we omdat wij dat mooi vinden. Zochten ze bewust op dus.
O.a. de Grossglockner Hochalpenstrasse, en nog wat mooie bergpassen.
Weliswaar met onze camper. In de eerste versnelling naar beneden..en evengoed wat bij remmen.
Met de caravan deden we dat niet, lieten de caravan beneden op een camping, en maakten die ritten met de auto.
Ook naar de wintersport in Oostenrijk hebben we ITBS nooit nodig gehad.
De grotere doorgaande wegen zijn nooit steiler dan 5 %, dat gaat prima zonder.
Woon je echter in een Alpenland, dan ligt het anders. (ook afhankelijk van waar je woont)
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 372
Lid geworden op: vr 5 jun 2020 13:04
Locatie: Friesland

Re: Technische vraag over ITBS systeem

Bericht door Frup » di 19 mar 2024 19:03

Afdaling bij Zirl. Afdaling naar Geiranger.
Ook in Italië en Spanje (Pyreneeën) meerdere keren mezelf gelukkig geprezen ITBS te hebben.
Meegemaakt in de Sierra Nevada dat TomTom een route koos, die weliswaar véél korter was, maar ook adembenemend mooi en steil omhoog én naar beneden.
Geiranger heeft ons destijds de remmen en een lager gekost.
Grijze auto met 4 wielen en een caravan. 4 poten, 2 kranen, toilet, bedden en nog zo wat dingetjes. scratch.gif

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 699
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Re: Technische vraag over ITBS systeem

Bericht door Xecto » di 19 mar 2024 19:49

Je bedoeld dan de afdaling vanaf Seefeld? Dat zou er namelijk best 1 kunnen zijn waar wij nietsvermoedend terecht kunnen komen. Geen idee wat een setje nieuwe remmerij kost en of je het er een keer op kunt gokken?

De oplooprem zou eigenlijk niet in moeten lopen als je een helling tot een bepaald percentage rijdt toch? Onze caravan is ook redelijk beladen, maar daar moet ie neem ik aan op zijn afgesteld? Maw, heeft t echt toegevoegde waarde om erge schade te voorkomen of kan dat ook anders?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Gebruikersavatar
4Motion
Berichten: 893
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 19:58

Re: Technische vraag over ITBS systeem

Bericht door 4Motion » di 19 mar 2024 20:02

Afdaling Ramsau am dachstein richting schladming AT ook een mooie voor de remmen thumbup.gif
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 MY2019
Adria Adora 573 PT 2023

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 372
Lid geworden op: vr 5 jun 2020 13:04
Locatie: Friesland

Re: Technische vraag over ITBS systeem

Bericht door Frup » di 19 mar 2024 20:17

Inderdaad vanaf Seefeld richting Innsbruck. De 177.
Afbeeldinguploaden
Grijze auto met 4 wielen en een caravan. 4 poten, 2 kranen, toilet, bedden en nog zo wat dingetjes. scratch.gif

eurotrotter
Berichten: 6225
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Technische vraag over ITBS systeem

Bericht door eurotrotter » di 19 mar 2024 21:37

4Motion schreef:
di 19 mar 2024 20:02
Afdaling Ramsau am dachstein richting schladming AT ook een mooie voor de remmen thumbup.gif
Wat zou je denken van "de klim bij Luik" (op de terugreis) mrgreen.gif mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

BMW 328 Fendt 495
Berichten: 6
Lid geworden op: di 12 mar 2024 20:15

Re: Technische vraag over ITBS systeem

Bericht door BMW 328 Fendt 495 » wo 20 mar 2024 08:39

Alvast bedankt allemaal voor jullie hulp en het meedenken.

@ mennovdh

Een gasveer plaatsen zoals een downhill rembeschermer vind ik geen goede oplossing. Zeker omdat de gewichtsverhouding auto en caravan niet heel gunstig is.
Op mijn auto zitten de extra grote M-performance remmen. Dat is het probleem niet. Maar het gewicht van de caravan die door drukt vind ik echt te gevaarlijk.

@ Ab

Heb je de benodigde materialen nog beschikbaar?
Wellicht kan ik wat van je overnemen.

@witjesm

Ik hoor graag van je als je weet welke cilinder het is.

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 699
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Re: Technische vraag over ITBS systeem

Bericht door Xecto » wo 20 mar 2024 09:06

Nog eens een nachtje over geslapen: het principe is inderdaad niet heel moeilijk, maar wellicht zit de intelligentie bij ITBS ook in de fail-safe functie? Als je het werkend hebt tegen geringe kostprijs wil ik er ook nog wel eens over nadenken


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Paul Vingerhoets
Berichten: 2440
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Technische vraag over ITBS systeem

Bericht door Paul Vingerhoets » wo 20 mar 2024 09:13

Als je het zware gewicht van de caravan dat doordrukt een probleem vindt dan moet je geen aanpassingen gaan doen om de remwerking te blokkeren tijdens een afdaling, want hiermee ga je nog meer gewicht op de auto laten drukken tijdens een afdaling omdat nu de caravan helemaal niet meer mee remt
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Plaats reactie

Terug naar “Meubilair”