Thule cassetteluifel windbestendigheid

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Plaats reactie
JackG
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 28 jun 2020 23:52

Thule cassetteluifel windbestendigheid

Bericht door JackG » ma 18 mar 2024 15:22

Hallo,

Ik ben in het bezit van een Thule cassette luifel Omnistor type 6200. De zijschermen en de sunblocker gebruik ik wisselend, afhankelijk van de weersomstandigheden Wel altijd stormbanden op de hoeken en de profielen van de zijschermen gemonteerd. Nu vroeg ik mij af zijn er kampeerders zijn die ervaring hebben met wind/storm. Zelf heb ik dat niet vraag mij dan ook af wat is de bestendigheid en wanneer de luifel binnendraaien?

Gebruikersavatar
dehoekies
Berichten: 617
Lid geworden op: za 20 aug 2022 19:29

Re: Thule cassetteluifel windbestendigheid

Bericht door dehoekies » ma 18 mar 2024 15:29

Wij hebben hem vorig jaar laatste week van juni snachts flink wat wind gehad .
Ik hoor de de luifel klapperen en dan slaap ik niet dus eruit gegaan en zijscherm eraf gehaald en luifel ingedraaid
Het mooie was dat bijna iedereen met een voortent of luifel snachts aan het indraaien waren behalve de voortenten die waren bezig met extra haken en stormbanden te plaatsen
Ik had er ook 2 stormbanden aan zitten en de luifel poten strak in de grond maar zo n grote lap vangt veel wind vooral als je "in" de wind staat.
Ik draai hem in want vlugger in en uitgedraaid als een nieuwe kopen/plaatsen
De week erna stonden wij in Edam tijdens die zomer storm met windkracht 9 of meer toen ook ingedraaid maar een tandenmasser met een hele grote luifel die was er niet en zijn luifel bleef raar genoeg heel
3 caravans die ervoor stonden was er 1 zijn voortent en luifel kwijt die lag met inboedel en al verspreid op de camping en die 2 die er naast stonden geen schade aan voortenten.
Kan met wind raar verkeren maar ik neem geen risico.
Goed luisteren naar het weer bericht en hoe je caravan staat ,soms kun je hem dwars op je plaats zetten dat hij uit de wind staat.
Een keer een kapotte luifel gehad een Fiamma 45 die zat aan een vw bus camper en die sloeg snachts over het dak heen en brak het nodige kapot .
Toen stonden we aan de Moezel
Gepensioneerden hebben nooit vakantie, ik ook niet ik ga ontdekken awhoea.gif
Groetjes Peter & Marijke Hoekstra
Best

Mazda CX 5 luxery 2.0 ltr 213 Nm/165 PK/121 kW uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 8038
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Thule cassetteluifel windbestendigheid

Bericht door VIP » ma 18 mar 2024 16:19

Ondanks stormbanden en Peggy Peg grondplaten draaien wij hem uit voorzorg in als we een hele dag weggaan of als de weersvoorspelling dusdanig is.

Ook als de weersvoorspellingen voor 's-nachts ongunstig zijn draaien we hem in, liever safe dan sorry.

18 M2 doek is een echte windvanger/parachute en voor die 1 minuut indraaien slapen we iig rustig.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36279
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Thule cassetteluifel windbestendigheid

Bericht door Chris » ma 18 mar 2024 19:20

Vorig jaar in Kroatie heel wat schade gezien aan zak en cassette luifels die door een stevig windje het luchtruim kozen.
Die wind was zeker nog geen storm.
Daar helpt een stormband niet bij..haringen komen de grond uit.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 14 jan 2024 11:38
Locatie: Noord Limburg

Re: Thule cassetteluifel windbestendigheid

Bericht door MonRoe » ma 18 mar 2024 21:47

Wij hebben 23 jaar met een camper rond gereden en heb al heel wat luifels over de campers heen zien gaan. Ook luifels die met stormbanden vast stonden.
Niet bij de caravan/camper, dan luifel indraaien. 's Nachts, luifel indraaien. Het weer kan zo omslaan en je wilt echt niet dat de luifel over je caravan heen gaat.
22 jaar met een camper op stap geweest. Deze ingeruild voor een Jeep Wrangler (om offroad te rijden) en Dethleffs DB450 SE04 (om te slapen).
Afbeelding

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 699
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Re: Thule cassetteluifel windbestendigheid

Bericht door Xecto » di 19 mar 2024 00:01

Ik meen ergens gelezen te hebben dat Thule tot windkracht 6 zou gaan, mits met stormbanden. Met de casetteluifel doe ik dat niet: als de weersverwachting kracht 4 opgeeft gaat ie in.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Thule cassetteluifel windbestendigheid

Bericht door Ab » di 19 mar 2024 10:01

Die van ons gaat hoofdzakelijk alleen uit als er regen aankomt, of het al regent.
En ook als het 30 + is, en de zon bijna recht boven ons staat.

Voor de rest niet. Wat heeft het voor zin de luifel uit te draaien, en vervolgens 4 meter naar voren te gaan zitten om toch nog nog wat schaarse zon mee te pakken ?

Ik heb dat nooit begrepen. Ook voortenten in bijv. Kroatië of Spanje aan caravans niet.
In mijn ogen is dat een soort vorm van zelfkastijding. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Gps68
Berichten: 90
Lid geworden op: di 9 aug 2022 12:41
Locatie: 070
Contacteer:

Re: Thule cassetteluifel windbestendigheid

Bericht door Gps68 » di 19 mar 2024 10:52

Ik ben het geheel met de vorige spreker eens... In ons enthousiasme hebben we ook een cassette luifel gekocht met een oppervlakte van 18 m2. Nu heb ik wel eens gezeild en dat heeft me geleerd dat zelfs midden op zee er windvlagen kunnen zijn die niet te voorspellen zijn en van een kracht waarmee je met 18m2 doek een kajuitzeilboot omtrekt. Achteraf misschien een iets te grote gekocht maar we gaan niet meer terug. Dus voor ons geldt ook als we niet wakker (willen) zijn of niet bij de caravan zijn dat gaat de luifel in. Ik heb nog wel een tip waar ik zelf heel blij van wordt. Als we geen zin hebben om ons schuurtentje op te zetten en dat is als we rondtrekken, dan kan je van die grote tassen kopen waar complete camping sets in kunnen. Ik heb ze van Reda, daar kunnen een tafel en een paar stoelen in. Die gebruik ik voor de nacht en leg ze dan onder de caravan, dan heb ik tenminste als ik opsta en buiten mijn koffie drink niet meteen een natte ........ euh rug.
Novice op caravan gebied maar ik leer graag. Als het zachtjes gaat is de schade beperkt

Jaap van Duijn
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Thule cassetteluifel windbestendigheid

Bericht door Jaap van Duijn » di 19 mar 2024 11:09

@TS,

Kort?

Weg van de caravan, luifel in, ongeacht weer verwachting.
En hoeveel keer deze nog uitgaat is minimaal, moet t echt heet zijn :)

groeten Jaap van Duijn
Laatst gewijzigd door Jaap van Duijn op di 19 mar 2024 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 2022
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Thule cassetteluifel windbestendigheid

Bericht door Hans 555 » di 19 mar 2024 11:12

Ab schreef:
di 19 mar 2024 10:01
Die van ons gaat hoofdzakelijk alleen uit als er regen aankomt, of het al regent.
En ook als het 30 + is, en de zon bijna recht boven ons staat.

Voor de rest niet. Wat heeft het voor zin de luifel uit te draaien, en vervolgens 4 meter naar voren te gaan zitten om toch nog nog wat schaarse zon mee te pakken ?

Ik heb dat nooit begrepen. Ook voortenten in bijv. Kroatië of Spanje aan caravans niet.
In mijn ogen is dat een soort vorm van zelfkastijding. mrgreen.gif
Als de luifel eenmaal staat is het makkelijker om die uit te laten staan dan deze elke keer weer in te draaien of eruit te schuiven.
En als je dan onder bomen staat is zo'n luifel wel fijn. Eten onder de luifel is prettig omdat er geen stofjes of ander spul uit de bomen op je eten valt. Nu heb ik de vaste luifel afgezworen maar evengoed zet ik een losse luifel we aan de caravan.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
Desmo
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 10 jul 2023 09:45

Re: Thule cassetteluifel windbestendigheid

Bericht door Desmo » di 19 mar 2024 11:32

Hoe doen jullie dit dan als je de zijwanden/rainblockers erin hebt of er een luifeltent van hebt gemaakt?
Ook alles afbreken als er wind voorspelt wordt?

Gewoon nieuwsgierig, net gebruiker van een cassette luifel en moet ook alles nog uitvogelen.
Kip Star-line 47TDB 2000 Dethleffs C'Joy 480 QLK '19, Volvo V70NN 2.5T

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Thule cassetteluifel windbestendigheid

Bericht door Ab » di 19 mar 2024 16:21

Die zijwanden had ik wel ooit, bij mijn cassetteluifel.
Ik gebruik ze nooit meer. Onnodige ballast vonden we.
Hoewel die zijwanden er met 1 handbeweging uit te klikken waren, als de luifel eerst iets verder uitgedraaid werd, zodat de spanning eraf was.
Als het te hard waait ga ik gewoon ergens anders zitten waar geen wind is.
De luifel uitdraaien, 2 heel grote buitenmodel schroef haringen in de grond draaien met mijn Makita, en 2 nylon spandraden eraan is maar
2 minuten werk.
Indraaien nog veel minder, de haringen blijven tot ons vertrek gewoon in de grond zitten, compleet met de nylon draden.


Als je zijwanden, en rainblocker erin hebt, en alles zit met serieuze haringen vast aan moeder aarde, kan je alles best laten staan.
Geen verschil met een voortent.

Maar gebruik wel haringen, die je er met de hand niet uit kan trekken.
Kan je dat wel, dan kan de wind het ook.

Wordt er echt zware storm voorspeld, dan beter alles opbergen.
.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

emilio
Berichten: 101
Lid geworden op: za 28 mar 2015 10:25

Re: Thule cassetteluifel windbestendigheid

Bericht door emilio » wo 20 mar 2024 11:56

Hallo ik had 4 m 6200 omnistore, afgelopen jaar 4 weken mee gestaan nadat ik op dag 2 van aankomst een hagelbuitje kraag van 5 minuten, niet dat het schade toebracht aan mijn luifel maar mijn voortent was getorpedeerd met tientallen scheuren (totaal €30.000 schade aan auto+caravan), dus toen moest ik wel mijn luifel uitdraaien voor de rest van de vakantie inlusief 2 zijwanden erin, nu zet ik de poten wel vast in de grond tevens stormbanden op de hoeken met zware haringen,niet die blikjes, maar omdat ik zijrafters gebruik span ik ook nog een band over het midden van het zeil van l naar r, deze wordt nauwelijks aangespannen omdat je anders de rafters naar binnen trekt maar het voorkomt dat het zeildoek opbolt als de wind eronder komt
Caravan was totallos dus nu wel weer eenzelfde caravan maar 2 jaar verser en een iets kortere thule 6200 3,75 m.

JackG
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 28 jun 2020 23:52

Re: Thule cassetteluifel windbestendigheid

Bericht door JackG » zo 7 apr 2024 16:38

Bedankt voor jullie reacties. ik begrijp de luifel laten staan zeker risico's met zich mee brengt. Alles hangt af van de omstandigheden. Als je met de rug van de camper/caravan in de wind staat heb je er minder last van. De windstoten zijn het gevaarlijkst. Ook met rainblockers aan de zijkant is er geen garantie dat het goed gaat, immers het doek van de luifel zit niet vast aan de buis waar de rainblocker in is geschoven, hier kan de wind makkelijk onderkomen. M.i. kun je stevige haringen, stormbanden hebben enz maar dit blijft een zwak punt. Mijn conclusie is dat ik bij windkracht 4-5 de luifel naar binnen draai. Dan maar wat meer werk. Zoals al gepost is indraaien weegt niet op tegen de schade en daarmee gepaarde ellende die je hebt.

nonblond
Berichten: 1295
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Thule cassetteluifel windbestendigheid

Bericht door nonblond » zo 7 apr 2024 16:58

Ik overdrijf denk ik, maar met stormbanden vooraan de luifel, een stormband van links naar rechts over het doek (niet over de rafters, want die gaan verbuigen) platen over de voeten van de luifel en een twee koordjes van de luifel om de poot heen gewikkeld heeft de etuiluifel van 4.25m toch al heel wat windkracht bij diverse gelegeheden doorstaan. Durf hem niet meer in te rollen als er al de nodige wind staat. Ooit geluk gehad in Inzell (D) toen daar een windhoos over de camping trok en ik gelukkig net op tijd bij de caravan was. Heb toen mijn gewicht ingezet bij de poot die het eerst door de wind werd bereikt. Het was voldoende. Na 20 minuten was de wind weer gaan liggen en was het stralend mooi weer. Was de enige bij wie de luifel het had overleefd. Bij mensen die bezig waren om de luifel in te rollen werd de luifel zo uit hun handen geslagen en ging die alsnog over hun camper heen. Maar als ik eerder had geweten dat dit er aan stond te komen had ik hem zeker opgerold. Maar als ik weet dat er een behoorlijke windkracht aankomt en het redelijk windstil is dan zal ik hem zeker inrollen. Moet het alleen doen, dus vandaar de huiver bij de nodige wind, want dan is het lastig om de luifel in bedwang te houden. Hij gaat dan ondanks hulptouwtjes soms toch opzij en kan dan de caravan beschadigen.

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2557
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Thule cassetteluifel windbestendigheid

Bericht door SBerend » zo 7 apr 2024 17:06

Diverse heen zien gaan.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 371
Lid geworden op: vr 5 jun 2020 13:04
Locatie: Friesland

Re: Thule cassetteluifel windbestendigheid

Bericht door Frup » zo 7 apr 2024 19:55

Test met Dometic: https://youtu.be/0vE-8-aU3cM?feature=shared
Ze kunnen best wel wat hebben, maar er zijn grenzen. Beter het zekere voor het onzekere nemen.
Grijze auto met 4 wielen en een caravan. 4 poten, 2 kranen, toilet, bedden en nog zo wat dingetjes. scratch.gif

PatrickdD
Berichten: 43
Lid geworden op: za 12 mar 2022 09:17

Re: Thule cassetteluifel windbestendigheid

Bericht door PatrickdD » di 9 apr 2024 18:32

Inrollen als je gaat slapen, weggaat, pissen, Etc,..
Wat. Een. Gedoe.

Ik rol onze etuiluifel van 4,25 uit op dag 1, en rol hem weer in als we weggaan.

Staat met peggypegvoetplaten en originele storm haringen vast, plus de extra rafter(s).

Dit staat als een huis, afgelopen weekend met windkracht 5 was er ook geen centje pijn.
Onze vorige luifel (2,80) stond ook zo, 1x is daar met noodweer het all weather zeil aan de voorkant uitgetrokken en een aandrukstang voor een Obelink zijwand verbogen, maar de luifel stond als een huis.
Toen zijn genoeg luifels e.d. kapot gewaaid op de camping.

Zorg dat je luifel goed strak en vast staat, dan kan de etuiluifel iig echt wel wat wind aan.

Paar jaar geleden toen we nog een voortent hadden hebben we deze wel een keer eerder afgebroken ivm het voorspelde noodweer,. Toen trok een windhoos de caravan van onze (schuin)overburen om,. Dat had een etuiluifel oid ook niet overleefd. whistle.gif
2007 Ford S-max 2.5T - 2022 Burstner Premio Life 490 TK

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”