Een BE rijbewijs, scheelt 90kg wat ik extra zou kunnen laden in de auto. Maar technische veranderd het niks aan de assen van de auto. Ik heb de auto gewogen en deze was 1640kg. Door dat mijn kinderen nog klein en licht zijn, kom ik er mee weg. Wij wegen gezamenlijk 225kg, 80kg kogeldruk, dan zou ik 55kg nog extra kunnen laden in de auto. Dan moet ik de dakkoffer maar opgeven.Ab schreef: ↑wo 20 mar 2024 22:52E halen helpt in dit geval niks.
De auto blijft te zwaar zonder aanpassingen aan de belading.
Terug naar 2090 helpt ook niet, de kogeldruk was nog niet meegenomen, en slokt die 90 kg al bijna volledig op.
Op zich is de gedachtengang van auto zo zwaar mogelijk en caravan zo licht mogelijk inderdaad het beste wat je kunt doen.
Echter, overbeladen is ook weer niet de bedoeling. Een klein beetje is niet zo heel erg, maar 200 kg teveel is wel wat heftig.
Mogelijk toch maar de dakkoffer er af, en kijken wat er nog in de caravan bij kan.
Misschien leuke terugkoppeling, de caravan woog op de weegbrug 1320kg (rijklaar, zonder kleding etc., wel met de standaard zaken die je bij hebt). Op papier met de opties zou dit 1250kg zijn geweest. Caravan heeft verzwaarde as t/m 1800kg, maar is terug gekeurd naar 1500kg. Enerzijds voor het B-rijbewijs, echter de auto mag ook niet meer dan 1500kg trekken.
Al met al kom ik net weg met alle gewichten, maar tis niet ruim. Maar als ik het vergelijk met de jaren dat ik een camper huurde welke op papier 3000kg rijklaar woog, dan zit ik nu ruimer. En destijds heb ik er nooit over nagedacht. Ondanks het beperkte laadvermogen van de hybride auto, denk ik zelf dat de accus en daardoor het lagere zwaartepunt van de auto een gunstige bijdrage levert aan de veiligheid. Ook al zit je misschien wat sneller aan de capaciteit van de assen van de auto.
Toch ga ik dit jaar mijn BE rijbewijs halen, om die 90kg nog te pakken en misschien in de toekomst andere auto met meer trekgewicht. Wellicht kent iemand nog een goede rijschool in omgeving Rotterdam?