TomTom Go Camper Max en snelwegen

Systemen en aanverwante zaken.
Plaats reactie
Christ
Berichten: 21
Lid geworden op: za 21 sep 2013 19:03

TomTom Go Camper Max en snelwegen

Bericht door Christ » zo 17 mar 2024 13:54

Voor de navigatie met onze caravan hebben we een TomTom Go Camper Max aangeschaft. Het navigatiesysteem van onze auto kan al 7 jaar niet meer worden geüpdatet en dus rijden we steeds vaker mis. Plus we hebben al enkele keren voor een te laag tunneltje gestaan…..

Maar de TomTom is een geweldig apparaat. Helder en groot scherm, eenvoudig in te stellen, start snel op, duidelijke aanduidingen etc. etc. Omdat wij graag de autosnelwegen mijden en liever wat binnendoor rijden (bijvoorbeeld in Frankrijk de RN volgen) schakelen we de optie “vermijd snelwegen” in. Dan worden de autosnelwegen daadwerkelijk ook vermeden, maar bij de autowegen is het een loterij. De ene keer navigeert de TomTom wel via de autowegen en de andere keer doet ie zijn best om autowegen toch maar vooral te vermijden. Ik heb dit uitgebreid getest met navigatie via verschillende autowegen in NL. Of de toegestane snelheid op de autoweg nu 80 of 100 km/uur is, maakt niets uit. De ene keer navigeert de TomTom via de autoweg en de andere keer niet.

Herkent iemand dit probleem? En is er een oplossing voor?

Met vriendelijke groet,
Christ
Opel Zafira 1.4 Turbo Innovation (2017) met een Hobby 495 DeLuxe 2024

Gebruikersavatar
dehoekies
Berichten: 617
Lid geworden op: za 20 aug 2022 19:29

Re: TomTom Go Camper Max en snelwegen

Bericht door dehoekies » zo 17 mar 2024 14:03

Heb je bij de instellingen gespeeld met meer gewicht en / of maat van de "camper" (lees caravan).
Sommige wegen is een max snelheid ingegeven en misschien bij je TT niet.
Je kunt het ook ontdekken als je instellingen aanpast bij de wegen die je kent en het probleem geeft, route daar doorheen maken en de tt je demo af laten spelen .
Gepensioneerden hebben nooit vakantie, ik ook niet ik ga ontdekken awhoea.gif
Groetjes Peter & Marijke Hoekstra
Best

Mazda CX 5 luxery 2.0 ltr 213 Nm/165 PK/121 kW uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent

wolf
Berichten: 1647
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: TomTom Go Camper Max en snelwegen

Bericht door wolf » zo 17 mar 2024 18:02

volgens theorieexamen in NL hebben autosnelwegen een A-nummer en autowegen een N-nummer.
Als je in Belgie de N-wegen probeert te vermijden, dan geraak je echt nergens. weenie.gif
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Christ
Berichten: 21
Lid geworden op: za 21 sep 2013 19:03

Re: TomTom Go Camper Max en snelwegen

Bericht door Christ » ma 18 mar 2024 08:45

Ik heb met de instellingen zitten spelen en dit inderdaad getest met de verschillende snelheden, met alleen de auto en met de instelling auto met caravan etc. Maar met identiek instellingen navigeert de TomTom wel over de ene autoweg en niet over een andere autoweg.

En ik probeer juist de A-wegen te vermijden en niet de N-wegen. En dan vooral in Frankrijk.
Opel Zafira 1.4 Turbo Innovation (2017) met een Hobby 495 DeLuxe 2024

Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 1421
Lid geworden op: ma 22 mar 2021 10:26
Locatie: Maasgouw
Contacteer:

Re: TomTom Go Camper Max en snelwegen

Bericht door Bob Diesel » ma 18 mar 2024 09:32

Tolwegen uitschakelen,,
dus niet snelwegen vermijden
Dan neemt hij verder alle grote wegen ook de RN
En dubbelbaanswegen zonder tol

Ook de optie ,snelste route uitschakelen ,,, al houd ik die zelf altijd ingeschakeld , anders duurt de rit echt veel langer
Maar beslist niet ,,kortste route inschakelen , dan zoekt hij geitepaadjes ,, die zijn korter stom.gif
Maar daar kom je met de hut er achter liever niet,, dat kan bv ook dwars door een stad of dorp zijn
Today ,is Yesterday’s Tomorrow

Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB

Plaats reactie

Terug naar “Navigatie”