CERS 30A

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Fob e
Berichten: 17
Lid geworden op: za 5 nov 2022 12:39

CERS 30A

Bericht door Fob e » za 16 mar 2024 09:12

Hoi,

Ik heb een Kip 44 TTZ uit 2005 zonder zonnepanelen en met mover met accu met een eigen acculader.

Het geval is dat mijn CERS 30A bromt. Behalve dat dat irritant is, kan het ook een teken zijn dat ie aan het einde van zijn Latijn is.
Ik heb 2 mogelijkheden:
1. Reviseren a kleine 200 euro incl. verzenden.
2. Mijn vader de CERS laten nakijken ( die heeft ervaring met elektronica en solderen etc., enkel gaat daar wel wat weken overheen, hij is 70+ en doe het allemaal op zijn gemakje), vraag is of hij de brom weg krijgt en of hoe moeilijk het is om aan condensatoren etc. te komen.En of het lukt natuurlijk.
3. CERS vervangen

Qua optie 3 ik contact gehad met Kip.
Je kunt dan een verloopkabel bij hun kopen a 50 euro ( https://shop.kipcaravans.nl/products/de ... 4f47&_ss=r ).
Ook heb je dan de Victron Blue Smart Charger 12/30 (1) IP22 30A nodig, bij Obelink nu met een kortingscode nu 152 euro.

Wat is nu wijsheid? Als ik de CERS vervang door die Victron ben ik net zo duur uit als reviseren.
De vraag is, mis ik dan functionaliteit?

Is die verloopkabel trouwens moeilijk om zelf te maken? Van KIP heb ik een schema met wat er op de 2 connectoren op de CERS zit . Die connectoren kan ik trouwens niet zo 1-2-3 op internet vinden. Iemand een idee?

Is het ook mogelijk om, als je die verloopkabel hebt ( misschien sowieso handig als back up) om die te verbinden met de accupolen van de mover-accu en de acculader op de accu te laten zitten? Enige is dat de kabel dan buitenom of door het gangpad moet aangezien de mover- accu achterin staat en de CERS/aansluitingen voorin.

Graag advies. Alvast dank!

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11217
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: CERS 30A

Bericht door dieseltijger » za 16 mar 2024 12:06

In de cers zit eveneens een laadbooster en accurelais. Check of dat ook bij de Victron zit.

Zowiezo niet afwachten. De elco's zijn immers ook al bejaard.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36274
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: CERS 30A

Bericht door Chris » za 16 mar 2024 12:10

Ik heb een paar maanden geleden nog een CERS gerepareerd.
Hoofdzakelijk de oude Elco's vervangen.
Daarbij opletten dat de hoogtemaat correct is, veel elco's zijn hoger, dan past het doosje niet dicht.
Conrad heeft alle elco's wel.
Ik repareerde een CERS20A
Dit was geen prettige CERS om te repareren, alles zat met popnagels in elkaar, alles uitboren dus en later met nylon druknagels weer gemonteerd, die kunnen makkelijk weer open.
.
IMG-20230908-WA0010.jpeg
IMG-20230908-WA0008.jpeg
IMG-20230908-WA0003.jpeg
.
.
De CERS 1 op 1 vervangen gaat niet, ze zijn er niet nieuw.
Met de Victron vervangen ga je zeker functionaliteit laten vallen, er zit geen auto aansluiting op b.v.
Het is eigenlijk ook een acculader.
Revisie is prima mogelijk, maar wees niet te laat.
Vooral de grote elco's kunnen "doorslaan" en dan is de kans dat de FET's stuk gaan heel groot... die FET's maken dan kortsluiting en dan is het maar de vraag wat er nog meer stuk gaat.
Wachten is daarom geen optie....actie wel.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11217
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: CERS 30A

Bericht door dieseltijger » za 16 mar 2024 14:14

Ik denk dat de trafo ook vervangen moet worden. Wat is een goed adres daarvoor?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18987
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: CERS 30A

Bericht door Hobby Linka » za 16 mar 2024 14:32

[re.gif]

Even de zoekfunctie gebruiken. Is al heel vaak langs gekomen.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Kipke98
Berichten: 567
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 22:59

Re: CERS 30A

Bericht door Kipke98 » za 16 mar 2024 16:06

Ik weet niet wat je voor extra functies nu gebruikt van de CERS, maar de CERS in onze kip wordt niet gebruikt. Wel de officiële ingang/uitgang voor de boordaccu. Het 12v circuit blijft hiermee beschermd door de zekeringen in de CERS.
De Victron heeft overigens een speciale voeding stand.

Momenteel wordt de Lifepo4 accu er mee uit zijn winterslaap gehaald.Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36274
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: CERS 30A

Bericht door Chris » za 16 mar 2024 16:46

dieseltijger schreef:
za 16 mar 2024 14:14
Ik denk dat de trafo ook vervangen moet worden. Wat is een goed adres daarvoor?
De trafo zal je hoogstwaarschijnlijk niet los vinden.
Dit zijn trafo's die in de PWM technieken gebruikt worden.... hele speciale dus.
Maar..
Brommen van een PWM voeding komt meestal niet door de trafo maar door "vuile" belasting.
De condensatoren zijn vaak zo verlopen dat ze geen condensator meer zijn.
Hier even een duidelijke foto van wat er dan gebeurt...
Eentje is nog een beetje condensator 596 uF ips 680 uF, maar de andere is een kortgesloten ding nog 6,5 nF, Nano farad.. ( een kortsluiting dus)
Dit is DE brom oorzaak dus.
.
20230908_101720_resized.jpg
20230908_101646_resized.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11217
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: CERS 30A

Bericht door dieseltijger » za 16 mar 2024 17:14

Dus stap voor stap. CERS eruit halen, openboren, elco's noteren, bij conrad bestellen en vervangen. wellicht is de brom dan weg.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1890
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: CERS 30A

Bericht door RichTrip » za 16 mar 2024 18:34

Ik heb inmiddels twee van die voedingen gedaan, mijn eigen (CERS 20D) en een CERS 12,5A. Die laatste was defect, maar die heb ik kunnen repareren. Bij beiden de ELCO's vervangen uit voorzorg. Maar die waren allemaal nog OK. Maar ze gaan echt wel regelmatig defect.
Maar inderdaad, popnagels all the way.... ;)

Gelukkig hebben wij een lokale Electronica winkel waar ze ook de ELCO's hebben :)
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36274
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: CERS 30A

Bericht door Chris » za 16 mar 2024 18:49

dieseltijger schreef:
za 16 mar 2024 17:14
Dus stap voor stap. CERS eruit halen, openboren, elco's noteren, bij conrad bestellen en vervangen. wellicht is de brom dan weg.
Ja...exact.
En Elco's... ook op de maat letten.
Vooral van de grote "Jampotten" waar er 2 van inzitten.
De hoogte kan je de mist mee ingaan.

Mocht je van die plastic popnagels of nieten... hoe je ze noemen wilt... nodig hebben....
Liggen hier stil in een doosje..
.
20240316_184851.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Fob e
Berichten: 17
Lid geworden op: za 5 nov 2022 12:39

Re: CERS 30A

Bericht door Fob e » za 16 mar 2024 19:04

Kipke98 schreef:
za 16 mar 2024 16:06
Ik weet niet wat je voor extra functies nu gebruikt van de CERS, maar de CERS in onze kip wordt niet gebruikt. Wel de officiële ingang/uitgang voor de boordaccu. Het 12v circuit blijft hiermee beschermd door de zekeringen in de CERS.
De Victron heeft overigens een speciale voeding stand.

Momenteel wordt de Lifepo4 accu er mee uit zijn winterslaap gehaald.Afbeelding
Hoi Kipke,
Ik gebruik nu geen speciale functies van de CERS, heb er geen accu en geen zonnepanelen op aangesloten.

Gebruik jij die Victron normaal dan ook als voeding? En is deze stil?

Wat bedoel je met dat je enkel de officiële ingang/uitgang gebruikt van de CERS voor de boordaccu?
Kun je dan er niet beter een zekering in je kabel van/naar je boordaccu maken? Zo’n CERS weegt toch ook wel een paar kilo.

Fob e
Berichten: 17
Lid geworden op: za 5 nov 2022 12:39

Re: CERS 30A

Bericht door Fob e » za 16 mar 2024 19:13

@Chris, Dieseltijger en Richtrip,

Jullie zouden dan adviseren om de Elco’s te vervangen als mijn vader dat lukt dan?
Maar kan die CERS er dan weer jaren mee door? En de brom is dan ook weg waarschijnlijk?

Ik vind het wel moeilijk eerlijk gezegd, zo’n Victron is waarschijnlijk efficiënter, kan ook op 15 ampere waarschijnlijk (heb mijn meeste verlichting vervangen voor G4 ledjes).
Enkel kan het wel zijn dat ik geen 12volt vanuit de auto heb onderweg op een parkeerplaats voor het waterpompje.

Aan de andere kant wil ik ook duurzaam zijn en niet zo maar iets nieuws kopen als het nog te maken is.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11217
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: CERS 30A

Bericht door dieseltijger » za 16 mar 2024 19:44

Los daar van he....zo'n CERS zit gewoon slim in elkaar. Liever een paar elco's vervangen dan "de vlucht naar voren". Mag je weer aan connectoren komen, en heb je dat gedaan moet je weer andere blokjes kopen voor andere verrassingen die je tegen komt. Ik heb het dinggewoon met 4 schroefjes losgehaald, afgeleverd bij auto electro salland, en twee weken later opgehaald. Klaar is klara.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36274
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: CERS 30A

Bericht door Chris » za 16 mar 2024 20:30

Fob e schreef:
za 16 mar 2024 19:13
@Chris, Dieseltijger en Richtrip,

Jullie zouden dan adviseren om de Elco’s te vervangen als mijn vader dat lukt dan?
Maar kan die CERS er dan weer jaren mee door? En de brom is dan ook weg waarschijnlijk?

Ik vind het wel moeilijk eerlijk gezegd, zo’n Victron is waarschijnlijk efficiënter, kan ook op 15 ampere waarschijnlijk (heb mijn meeste verlichting vervangen voor G4 ledjes).
Enkel kan het wel zijn dat ik geen 12volt vanuit de auto heb onderweg op een parkeerplaats voor het waterpompje.

Aan de andere kant wil ik ook duurzaam zijn en niet zo maar iets nieuws kopen als het nog te maken is.
Las ik nou ergens dat je geen huishoud accu aan boord hebt?
Dan zou er een veel betere optie zijn, de Schaudt CSV300
Perfect als caravan PWM voeding, inbouwruimte voor een aardlek of zekering automaat, of de combi daarvan.
Omschakel relais wat de 12 volt van de auto regelt.
300 watt bij 12,5 volt.
En een heel modern ding, geen bergen draadjes aan de binnenkant zoals een CERS wel heeft...
Ideaal....
Maar... geen plek voor een huishoud accu.
Die heeft Schaudt wel maar dan kom je bij de veel duurdere CSV416 ofzo...
Heb je wel een accu maar alleen om te moveren dan kan die dmv een relais wel op de CSV300 aangesloten worden maar niet geladen worden...

Ik zou dat zeker prefereren boven de CERS reparatie, ondanks de functie verandering in de Kip..


Goedkoper is het natuurlijk om de Elco's te vervangen... ben je voor 30-50 euro klaar als je pa dat kan fixen.
Maar garantie dat hij weer 100% gezond is heb je niet dan.
Helaas kan je een CERS ook niet testen buiten de caravan, je hebt alle aansluitingen nodig.
En... er zijn totaal geen schema's van welke CERS dan ook te vinden.
En zelfs zijn de verschillende type's CERS ook lang niet allemaal van een fabrikant... Kip heeft meerdere leveranciers daarvoor gehad.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

iemand
Berichten: 5246
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: CERS 30A

Bericht door iemand » za 16 mar 2024 21:43

ELCO's zelf vervangen is wel de goedkoopste optie als je geen arbeidsuren hoeft te betalen.
Kosten maar een paar euro per stuk.

Leuk klusje om samen met je vader te doen. thumbup.gif

Mbt meten van de oude waarde ...de capaciteit meten zegt niet alles. scratch.gif

De ESR-waarde is nog belangrijker. Heb je alleen een speciale meter voor nodig.
De ESR moet lekker laag zijn wil een elco goed z'n bufferwerking kunnen doen.

Daarom gewoon alle elco's vernieuwen thumbup.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36274
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: CERS 30A

Bericht door Chris » za 16 mar 2024 22:20

Tja... ESR... ofwel Electrical serial resistance.... is niet simpel te meten.
Bij mijn oude baas kon ik dat wel maar zelf heb ik geen meter daarvoor, en ga hem ook niet kopen.
Simpele prijsafweging... condensatoren zijn veel goedkoper dan die meter.
Dus.... vervang ze allemaal, exact wat Iemand zegt.
Ook de kleinere....
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1890
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: CERS 30A

Bericht door RichTrip » za 16 mar 2024 23:06

@Chris: niet te testen? Dat valt toch wel mee?

KIP CERS 12.5 omvormer/voeding
€ 175,00
https://link.marktplaats.nl/m2081871924 ... ons_seller
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Kipke98
Berichten: 567
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 22:59

Re: CERS 30A

Bericht door Kipke98 » zo 17 mar 2024 09:03

Fob e schreef:
Kipke98 schreef:
za 16 mar 2024 16:06
Ik weet niet wat je voor extra functies nu gebruikt van de CERS, maar de CERS in onze kip wordt niet gebruikt. Wel de officiële ingang/uitgang voor de boordaccu. Het 12v circuit blijft hiermee beschermd door de zekeringen in de CERS.
De Victron heeft overigens een speciale voeding stand.

Momenteel wordt de Lifepo4 accu er mee uit zijn winterslaap gehaald.Afbeelding
Hoi Kipke,
Ik gebruik nu geen speciale functies van de CERS, heb er geen accu en geen zonnepanelen op aangesloten.

Gebruik jij die Victron normaal dan ook als voeding? En is deze stil?

Wat bedoel je met dat je enkel de officiële ingang/uitgang gebruikt van de CERS voor de boordaccu?
Kun je dan er niet beter een zekering in je kabel van/naar je boordaccu maken? Zo’n CERS weegt toch ook wel een paar kilo.
De Victron heeft een ventilator. Is dus niet helemaal stil. Heeft dan weer wel nachtstand. Half vermogen en ventilator gaat dan uit. (Denk ik).
Dit is de eerste keer dat hij gebruikt wordt.
Sinds er zonnepanelen op liggen staat de CERS uit en tot nu toe hebben we de accu nog niet hoeven bij laden tijdens gebruik in de caravan.

De aansluiting voor je accu naar de CERS zit ergens verstopt. Bij mij lag hij op de wielkast in een hoekje. Het verloopkabeltje van €50,- van Kip heb je gezien mijn ervaring niet nodig als de CERS blijft zitten.
Je kan je mover accu en de bestaande lader ook gebruiken voor je 12V circuit.

Mooiste oplossing is de CERS repareren, maar hou er wel rekening mee dat je er geen lifepo4 (in de toekomst) mee kan opladen. Met de Victron wel.

De Victron zit standaard in de huidige Kip Shelters en Kompakt.



Fob e
Berichten: 17
Lid geworden op: za 5 nov 2022 12:39

Re: CERS 30A

Bericht door Fob e » do 21 mar 2024 18:19

Hoi,

Ik heb besloten om de CERS te vervangen en voor de Victron Blue Smart ip22 30A te gaan.
Met de verloop kabel van Kip is dit het makkelijkste te doen en dan laat ik m draaien op 15A waardoor ie stil zou horen te zijn. En als het niets is, kan ik m altijd nog gebruiken voor een LifePo4 accu zodra mijn AGM mover-accu het begeeft.

Bedankt voor jullie reacties in ieder geval!

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36274
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: CERS 30A

Bericht door Chris » do 21 mar 2024 19:35

RichTrip schreef:
za 16 mar 2024 23:06
@Chris: niet te testen? Dat valt toch wel mee?

KIP CERS 12.5 omvormer/voeding
€ 175,00
https://link.marktplaats.nl/m2081871924 ... ons_seller
In de caravan is hij idd te testen, maar je moet voor elke CERS een aparte testkabel hebben, met de nodige optie's...
Dus op mijn werkbank is het een truuk om de Cers'sen "aan" te zetten, en dan belast te kunnen meten.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4047
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: CERS 30A

Bericht door Gemineye » do 21 mar 2024 20:46

Maar als je het display er gewoon bij krijgt dan kun je hem daarmee toch gewoon aan zetten?
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36274
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: CERS 30A

Bericht door Chris » do 21 mar 2024 20:47

Ja...Dan wel.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11217
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: CERS 30A

Bericht door dieseltijger » do 21 mar 2024 21:15

Fob e schreef:
do 21 mar 2024 18:19
Hoi,

Ik heb besloten om de CERS te vervangen en voor de Victron Blue Smart ip22 30A te gaan.
<Knip>

Bedankt voor jullie reacties in ieder geval!
Ik denk dat het verstandig is. Dit soort dingen gaat opspelen op momenten als je het net niet kan gebruiken. Elco's hebben een beperkte houdbaarheid.

En nou komt 'ie je stikt onderhand van de electronica in de caravan. Dus ja....de airco bijvorbeeld zal ook wel een keer sneven.. enzovoorts. En de auto, wat denk je daar van?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36274
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: CERS 30A

Bericht door Chris » do 21 mar 2024 21:36

Wel even terugfluiten...

Je hebt Elco's en je hebt Elco's.
Er zijn elco's bij die het eeuwige leven zo ongeveer hebben en er zijn elco's bij die maar een bedenkelijke levensduur hebben.
Het klopt wel aardig dat elco's met een hoge waarde en elco's die voor een hoge spanning gemaakt zijn eerder sneuvelen dan de kleine exemplaren.
Helaas zitten er in vele CERS'sen niet de allerbeste elco's idd.
Wel frappant dan de verschillende type's CERS uit totaal verschillende fabrieken komen.
Kip had dus niet een "huis leverancier" voor die dingen,,,, maar bijna allemaal hebben ze last van verouderende elco's, dat klopt wel.
Vroeger of later is het vervangen geblazen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11217
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: CERS 30A

Bericht door dieseltijger » do 21 mar 2024 21:42

Daar ga je. Kijk zo'n Cers schroef je los, stop je in een boodschappentas, en leg je op de toonbank. Een airco niet. Ik weet dat autofabrikanten qua chips hoge eisen stellen - ik neem aan dat dat eveneens geldt voor andere electronica componenten.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”