dethleffs caravan off grid maken

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Ralf
Berichten: 1281
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

dethleffs caravan off grid maken

Bericht door Ralf » vr 15 mar 2024 13:20

De off-grid caravan avonturen
Het leven is een aaneenschakeling van projecten. Sommige zijn zo ambitieus dat ze het daglicht nauwelijks verdragen, terwijl andere zo briljant zijn dat je je afvraagt waarom niemand anders er eerder aan heeft gedacht. Mijn nieuwste project? Een caravan omtoveren tot een off-grid paleis op wielen. En ja, dat gaat precies zo spannend worden als het klinkt.

De magie van lithium en zonnestralen
Eerst even over de basics, want zonder stroom geen off-grid leven. En wat is er nu meer essentieel dan een goede, oude lithiumbatterij? Ik heb gekozen voor een 100 Ah Perfektium (met een k, want waarom ook niet) met een eigen BMS en maar liefst zes jaar garantie. Ik hoor je denken: "Dat klinkt als het begin van een langdurige relatie." Nou, dat is precies de bedoeling.

Dan de zonne-energie. Ik ben normaal gesproken geen fan van plakpanelen – het idee alleen al doet me huiveren. Maar ja, je moet wat als je op de kilo's moet letten. En dan heb ik het niet alleen over mijn eigen gewicht na de feestdagen, maar ook dat van mijn caravan. Dus, wat doe je dan? Juist, je gaat op zoek naar alternatieven. En daar kwam ik een semi-flexibel paneel tegen, eigenlijk bedoeld voor balkons. "Perfect voor mijn caravan," dacht ik bij mezelf, terwijl ik me voorstelde hoe ik dit paneel met kunststof randen – die voorkomen dat het hele ding vastgeplakt wordt – zou installeren.

Specificaties, of hoe ik leerde stoppen met zorgen maken en de zon liefhad
Laten we even nerdy worden met wat specificaties, want wie houdt er niet van een goede lijst?

Nominale kracht: 200W (genoeg om mijn koffiezetapparaat draaiende te houden)
Maximale stroomsterkte: 9.58A (dat klinkt als... veel?)
Maximale voedingsspanning: 20,88 V (ik voel me al bijna een elektricien)
En nog wat andere getallen die vast heel belangrijk zijn
Maar het belangrijkste is: dit paneel weegt maar 5 kilo! Dat is minder dan mijn neefje, en hij is pas vier.

Het grote experiment
De komende maanden ga ik dit paneel testen. Ik zie mezelf al zitten, ergens in de wildernis, met mijn off-grid caravan, terwijl ik mijn bevindingen opschrijf in een notitieboekje. Zal het paneel de beloftes waarmaken? Zal mijn caravan transformeren in een zelfvoorzienend paradijs? Of zal ik eindigen als een moderne Don Quichot, vechtend tegen de windmolens van de duurzaamheid?

Wat ik wel weet, is dat dit experiment meer is dan alleen een technische uitdaging. Het is een zoektocht naar vrijheid, naar zelfvoorzienend leven, en misschien, heel misschien, naar het antwoord op de vraag waarom we allemaal niet wat meer off-grid gaan.

Dus, terwijl ik me voorbereid op dit avontuur, blijf ik lachen, leren, en – hopelijk – niet elektrocuteren. Want aan het eind van de dag, is het leven te kort om niet af en toe een beetje off-grid te gaan.
fotos volgen
403fba55-cab0-4a28-ab5c-e8205e2624af.jpeg
307d4b2e-b8bc-4202-8f7d-74c220b61186.jpeg
254f263a-77df-49c3-bce0-f8c04fdc77b8.jpeg
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

sailor wim
Berichten: 2687
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: dethleffs caravan off grid maken

Bericht door sailor wim » vr 15 mar 2024 13:31

[re.gif]
Leuk beschreven Ralf, wat is het merk van het paneel?
Groeten Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: dethleffs caravan off grid maken

Bericht door WanFie » vr 15 mar 2024 13:55

Hoe ga je de accu laden met 20,88V ?

En vergeet het gewicht van de accu (11,5 kg) en omvormers niet. 1280 Wh is nogal wat. En ook geschikt voor de mover zie ik.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Ralf
Berichten: 1281
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: dethleffs caravan off grid maken

Bericht door Ralf » vr 15 mar 2024 14:02

Accu gaat geladen worden met een victron Mppt smart solar
accu is 100 ah lithium 12 kilo tevens geschikt voor de te monteren mover .
Accu gaat gerladen worden met een victron 10 ah lader >
en ik moet op het gewicht letten . dat wil niet zeggen dat ik er geen gewicht aan mag toevoegen .
het word een compensatie . Schuifdeuren gaan eruit , Reservewiel niet nodig en indien wel bel ik de ANWB
ik vind off grid een sport omdat ik het kan . Niet omdat ik het noodzaklijk vind . mrgreen.gif
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36279
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: dethleffs caravan off grid maken

Bericht door Chris » vr 15 mar 2024 21:03

Ralf... welk paneel heb jij gevonden??
Mijn Victron PPP30 lifepo4 accu heeft ook een solar input, kan van 11 tot 25 volt op geladen worden.
Zou dus zomaar zo'n paneel aan kunnen..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ralf
Berichten: 1281
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: dethleffs caravan off grid maken

Bericht door Ralf » vr 15 mar 2024 23:44

Ik wa al een tijdje opzoek naar een paneel maar wilde geen glas en wilde geen dun plak paneel .
Uiteindelijk zag ik deze bij een leverancier 200 watt en 5 kilo is extreem licht .
Heb een sample mee laten komen en ga testen .indien een goed rendement . Dan zullen ze op de markt gezet worden in de recreatie branche .Maar ik wil eerst testen .
Morgen ga ik de mover monteren en afhankelijk van het weer volgt het paneel snel. Ik zal fotos plaatsen .

Verstuurd vanaf mijn CPH2211 met Tapatalk

Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: dethleffs caravan off grid maken

Bericht door Ab » za 16 mar 2024 00:45

Ik heb inmiddels een aantal jaren ervaring met zonnepanelen en off grid kamperen.
In de zomermaanden gaat het uistekend.
In het najaar en de winter loopt het echter hard achteruit, (terwijl je juist dan meer energie nodig hebt)
Omdat de zon dan erg laag staat, en op het dak de panelen horizontaal liggen, is de opbrengst, ook op een zonnige dag, erg laag.
Met 200 Wp mag je blij zijn als je 30-35 % van de nominale opbrengst haalt.
Om over bewolkte dagen maar niet te spreken.
Om die reden heb ik ook nog een los, verplaatsbaar, en opvouwbaar zonnepaneel, wat haaks op de zon staat, en gedurende de dag van oost naar zuid en uiteindelijk west staat.
Als ik in de buurt ben tenminste..dat draaien moet met de hand.

Daar moet ik nog eens wat op verzinnen , een standaard die in in 10 uur of zo, automatisch 180 graden met de zon meedraait.

De opbrengst van dat paneel is veel meer, en dan redden we het wel in combinatie met het dak. Het losse paneel heeft zijn eigen regelaar/lader.

Ook in de zomermaanden gebruik ik dat losse paneel nog wel eens, als we in de schaduw staan.
Er kan 20 meter snoer aan als het moet.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Ralf
Berichten: 1281
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: dethleffs caravan off grid maken

Bericht door Ralf » za 16 mar 2024 13:19

Ik weet er alles vanaf .het is tegenwoordig een deel van mijn werk .bedrijven en particulieren adviseren met caravans en campers .
Dit paneel is een test voor de komende maanden . Als het paneel bevalt komt er nog een 200 bij .
Dan heb ik 400 of als het moet 600 watt ( als er ruimte voor is ) met een gewicht van 15 kilo .
We willen Jan en feb 2025 naar de zon
Het gaat me nu hoofdzakelijk of zo'n paneel het rendement haalt wat ik verwacht en ken van een glas paneel .
Voor de slimmen en de wakkeren .ja als ik het wattage ga verhogen ,pas ik ook de mppt aan .


Verstuurd vanaf mijn CPH2211 met Tapatalk

Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Ralf
Berichten: 1281
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: dethleffs caravan off grid maken

Bericht door Ralf » ma 18 mar 2024 19:59

Het avontuur van de weekendklusser

Het was weer zover, het weekend stond voor de deur en de drang om iets productiefs te doen met twee linkerhanden neemt de overhand. Zo ook bij mij, toen ik besloot dat het tijd was om onze trouwe caravan, liefkozend Putje genoemd, uit zijn winterslaap te halen. Een project dat, zoals altijd, meer voeten in de aarde had dan aanvankelijk gedacht.

De eerste stappen
Vol goede moed trok ik Putje naar de oprit. Mijn eerste klus was het monteren van de mover.
78f5518a-f762-4007-9eba-f211a1bfc44e.jpeg
Ik kan je vertellen, na een paar uur op de grond te hebben gelegen, kwam ik tot de conclusie dat mijn botten en spieren duidelijk niet meer zo flexibel zijn als vroeger. Maar hé, ik had het nog niet verleerd!

Vervolgens was het tijd voor elektriciteit. Met een zonnepaneel van 200 watt op het dak en wat creatief geknutsel met kabels en een mppt, voelde ik me net een elektricien. Wonder boven wonder, het werkte nog ook. Wie had dat gedacht?

De ontdekkingstocht
Bij het bekijken van het standaard stroomschema van Putje kwam ik erachter dat dit simpelweg niet bestond. Een dun draadje moest blijkbaar 11 halogeenspotjes van stroom voorzien. Mijn maxfan was not amused. Dus, als een ware MacGyver, besloot ik het hele zaakje maar om te gooien en mijn eigen elektrische schema op te zetten.

Het spaghetti-incident
Op dit moment lijkt de binnenkant van Putje meer op een Italiaans restaurant met al die kabels die als spaghetti door de kast lopen. Maar, het begin is er. Elk draadje krijgt zijn eigen zekering in mijn zelfgemaakte zekeringkast. De halogeenspots maken plaats voor LED lampjes, want we denken natuurlijk ook aan het milieu (en onze portemonnee).

De grand finale
Het plan is om alles op 12 volt te laten lopen, rechtstreeks vanuit de accu, die weer wordt geladen door het zonnepaneel of de 220-lader. De auto? Die mag zich beperken tot het koelen van mijn biertjes in de koelkast.

Conclusie
Wat begon als een eenvoudig klusje, is uitgemond in een project waar zelfs de meest doorgewinterde klusser nog een puntje aan kan zuigen. Maar, zoals het een echte weekendklusser betaamt, geef ik niet op. Putje zal en moet klaar zijn voor het volgende avontuur. En als het allemaal lukt, dan sta ik daar, trots als een pauw, klaar om te genieten van een welverdiend biertje onder mijn zelfgemonteerde LED verlichting. Proost, op het weekendklussen!
Bijlagen
9f31e74e-e9c0-4b93-b9e3-6b9b7c00d350.jpeg
0d0c5f92-724f-44f8-bb26-b79240873ece.jpeg
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36279
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: dethleffs caravan off grid maken

Bericht door Chris » ma 18 mar 2024 22:18

Tja... zeker geen schoonheid die oude installatie.
Lasdoos met kroonsteentjes om de 230 VAC te verdelen, of een propje draden in de kroonsteen van de omvormer is niet echt degelijk.
Wagoklemmen zijn van later datum maar zijn geweldige vervangers van die ouwe kroonsteentjes.

De oude omvormer zal het veld ruimen??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ralf
Berichten: 1281
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: dethleffs caravan off grid maken

Bericht door Ralf » ma 18 mar 2024 23:13

Die omvormer heeft al geen nut meer nu dus die gaat er met de tijd wel uit .ik heb alleen de aardlek nog nodig .
Maar dat pak ik wel aan als er een sinus bij komt met een omschakel automaat .

Verstuurd vanaf mijn CPH2211 met Tapatalk

Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Gebruikersavatar
Carafendtje
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 17 jan 2024 16:49

Re: dethleffs caravan off grid maken

Bericht door Carafendtje » ma 25 mar 2024 22:50

Heerlijk dat geklus aan de caravan, leuk om te lezen hoe je het aanpakt. Complimenten.
Daar wij komende juni voor 6 weken Noorwegen gaan ontdekken ben ik zelf ook aan de knutsel gegaan voor een off grid voorziening.
Weliswaar niet met zonnepanelen maar via de elektrische Segway E125s scooter die mee reist.
Deze heeft al 2 flinke 48 volt / 30Ah accu's aan boord voor 75 elektrische kilometers op vol vermogen. Nu een voedingskabel gemaakt vanaf de Segway laadstekker naar een omvormer 48 / 12 volt, waar vervolgens weer een dikke voedingskabel met 13 polige jeager.
De test werkte perfect...nu alleen nog ervaren hoe lang we de caravan kunnen voeden op deze manier. (alleen ledlicht, toilet en waterpompjes)
Ik ga er gemakshalve vanuit dat dit vele malen langer zal zijn dan via de mover accu...deze was toch niet te gebruiken daar het een licht gewicht powerpack is dat zichzelf uitschakelt. en inderdaad, niet omdat het moet maar omdat het gewoon leuk is.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4339
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: dethleffs caravan off grid maken

Bericht door WillyL » ma 25 mar 2024 23:58

[re.gif] Mmmm, goed idee die 48v/12v omvormer. Sommige fietsbatterijen kunnen zo ook nog als noodaccu gebruikt worden.
Ik gebruik zulk een omvormer 36v/5v om een extra krachtig (veel licht op de onverlichte Zennedijk) voorlicht van de e-fiets van voeding te voorzien en tevens als USB voeding naar de Android-GSM (met fietsknoop-app). Zo kunnen we uren fietsknooppuntenroutes volgen zonder schrik te hebben om zonder jus te vallen .
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Ralf
Berichten: 1281
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: dethleffs caravan off grid maken

Bericht door Ralf » zo 14 apr 2024 20:13

Zo vandaag maar eens de eerste stappen aan het fatsoeneren geweest en het een en en ander verlegd . 12 volt is klaar zover .
Volgende stap is ook zorgen dat alle 220 volt werkt via de accu .
Aardlek. Sinus iso bewaker en omschakel automaat .
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn CPH2211 met Tapatalk

Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36279
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: dethleffs caravan off grid maken

Bericht door Chris » zo 14 apr 2024 20:26

Die bak zwarte spagetti is er in ieder geval flink van opgeknapt.
Maar waarom gebruik je geen kabelkokertjes? ideaal om losse kabel in weg te werken.

Wat voor een inverter wil je gaan gebruiken om van 12 VDC 230 VAC te maken?
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ralf
Berichten: 1281
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: dethleffs caravan off grid maken

Bericht door Ralf » zo 14 apr 2024 20:51

Ik vind kabelgoten vaak zon gedoe en ik had ze niet liggen . Heb een kabelboom van gemaakt . Ik doe dit met een speciale tape geen iso tape maar een vinyl tape. Nog wat beter vast zetten en dan nooit meer aan komen niet .

Voor de 220 spullen gebruik ik alles van Xenteq.


Verstuurd vanaf mijn CPH2211 met Tapatalk

Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

theotrucker
Berichten: 419
Lid geworden op: wo 24 dec 2014 19:35
Locatie: Zuid Limburg

Re: dethleffs caravan off grid maken

Bericht door theotrucker » ma 15 apr 2024 00:22

Minder is meer! Wat een verschil!
Dacia sandero stepway 0.9 turbo 2018
met een Caravelair corail 1995

Alieben1961
Berichten: 171
Lid geworden op: za 30 sep 2017 18:54

Re: dethleffs caravan off grid maken

Bericht door Alieben1961 » di 16 apr 2024 07:07

Hoi Ralf heb jij nog een schakelaar zitten tussen het paneel en de Mppt ?
BMW X 6 30D met M pakket en remaping 420pk en 720nm aan de haak Eriba Nova 545 GL 1900 kg ITBS/mover/airco /E&P/lithium Victron 200AH/multiplus 12/2000 van Victron en 175 watt zonnepaneel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11219
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: dethleffs caravan off grid maken

Bericht door dieseltijger » di 16 apr 2024 07:25

Ralf schreef:
vr 15 mar 2024 13:20
De off-grid caravan avonturen
<Knip>

Het grote experiment
De komende maanden ga ik dit paneel testen. Ik zie mezelf al zitten, ergens in de wildernis, <knipperde knip>
Ik sla even aan op "wildernis". Had jij lokaties of landen op het oog waar je gewoon met de caravan op openbaar terrein of in de natuur mag kamperen?

Ik had een andere manier van offgridden : een Honda generator op tig meter afstand achter een boom. ( Die paar liter benzine kunnen er wel bij als je meer dan 100 liter verstookt om ergens te komen). Om er later achter te komen dat we meer dan een week prima bediend konden worden met een Li-ion accu mits we het konden stellen zonder tv (makkelijk), of laptop (euhh), of opladers van fototoestel (nee!).
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ralf
Berichten: 1281
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: dethleffs caravan off grid maken

Bericht door Ralf » di 16 apr 2024 10:02

Alieben1961 schreef:Hoi Ralf heb jij nog een schakelaar zitten tussen het paneel en de Mppt ?
Nee dat is nu zon Facebook ding .iedereen heeft de klok horen luiden maar niemand. Weet waar de klepel hangt .
Er zit een ap op de mppt waarmee ik hem kan uitzetten als ik dat al zou willen. En er zit een zekering in de mppt die er ook uit kan .
En op het dak zitten mc 4 stekkers .
Dus dat zijn 3 manieren om de boel uit te schakelen . Een vierde manier voegt daar niks aan toe .

Verstuurd vanaf mijn CPH2211 met Tapatalk

Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Ralf
Berichten: 1281
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: dethleffs caravan off grid maken

Bericht door Ralf » di 16 apr 2024 10:07

Diesel tijger .
Thuis staat hij off grid .
Op de camping ontwijk ik de stroom kosten . Dat kan op een voorseizoen plaats aardig oplopen .
En bv in Zeeland en andere kustplaatsen mag dag toerisme met caravan en camper .dan is er ook geen stroom .en dan is een bitterbal of patatje zo gemaakt .
Ook heb ik slaap apneu dus vind het ook prettig dat als ik op doorreis ben ook kan slapen zonder stroom .
En voor de rest is het ook gewoon hobby

Verstuurd vanaf mijn CPH2211 met Tapatalk

Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11219
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: dethleffs caravan off grid maken

Bericht door dieseltijger » di 16 apr 2024 10:16

Duidelijk. ik had het plan opgevat (voor de COVID periode al) om in Noorwegen en Schotland te staan. En zoals wel vaker ....de tijd gaat de plannen inhalen. Kijk maar: binnenkort hebben meer en meer mensen een EV, en dan tap je gewoon 230V af van dat ding. Kan je weken mee doen. En die generator? Kan je weer je EV mee opladen .
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Alieben1961
Berichten: 171
Lid geworden op: za 30 sep 2017 18:54

Re: dethleffs caravan off grid maken

Bericht door Alieben1961 » za 20 apr 2024 14:36

Hoi Ralf
Ik heb er wel een schakelaar tussen maar inderdaad veel meningen hierover .
IMG_6856.jpeg
IMG_6857.jpeg
IMG_6855.jpeg
Hier de proefopstelling voor wat het paneel opbrengt paneel is wel 10 kilo
BMW X 6 30D met M pakket en remaping 420pk en 720nm aan de haak Eriba Nova 545 GL 1900 kg ITBS/mover/airco /E&P/lithium Victron 200AH/multiplus 12/2000 van Victron en 175 watt zonnepaneel.

Alieben1961
Berichten: 171
Lid geworden op: za 30 sep 2017 18:54

Re: dethleffs caravan off grid maken

Bericht door Alieben1961 » za 20 apr 2024 14:41

Valt niet tegen de opbrengst is vooral bedoeld voor de ITBS die gebruikt best wat stroom onderweg zeker in de bergen .
En verder voor vrij staan ( en voor de hobby )
IMG_6858.jpeg
IMG_6859.png
BMW X 6 30D met M pakket en remaping 420pk en 720nm aan de haak Eriba Nova 545 GL 1900 kg ITBS/mover/airco /E&P/lithium Victron 200AH/multiplus 12/2000 van Victron en 175 watt zonnepaneel.

Ralf
Berichten: 1281
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: dethleffs caravan off grid maken

Bericht door Ralf » ma 22 apr 2024 21:02

Ziet er goed uit zo leuk dat er ook andere mensen hier mee bezig zijn .

Verstuurd vanaf mijn CPH2211 met Tapatalk

Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”