Nieuwe Knaus Sport 460 eu welke mover?

Plaats reactie
torrente
Berichten: 83
Lid geworden op: wo 25 apr 2012 13:22

Nieuwe Knaus Sport 460 eu welke mover?

Bericht door torrente » wo 6 mar 2024 21:59

Na vijf jaar met veel plezier gebruik gemaak te hebben van onze Knaus Silver Selection 450 FU, hebben wij gisteren onze nieuwe Knaus Sport 460 eu bij de dealer opgehaald. Gezien onze leeftijd hebben we nu gekozen voor twee eenpersoons bedden omdat we er ‘s nachts soms uit moeten. De nieuwe Knaus heeft een 1700 kg as en wij willen er nog een mover onder laten plaatsen. Het moet een mover zijn die dit gewicht aan kan,volautomatisch is en niet al te langzaam is. Wie heeft hier ervaring mee en kan mij iets aanbevelen.
VW Tiguan TSI 1.4 160PK Knaus Sport 460 EU Caravanluifel Unico Verona

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 2024
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Nieuwe Knaus Sport 460 eu welke mover?

Bericht door Hans 555 » do 7 mar 2024 06:34

Ik heb de Truma SX die traploos voor- en achteruit manoeuvreert en ook om de as kan draaien. De rollen op de band plaatsen gaat met een sleutel die een halve slag gedraaid wordt. Deze mover wordt geadviseerd voor caravans tot 2 ton. Ik vind dat deze mover prima zijn werk doet en zonder schokken. Zelf heb ik bewust niet voor een automaat gekozen, wat er niet opzit kan ook niet stuk en je leest nog wel eens over het stuk gaan van de opzetmotoren. Succes met je keuze. thumbup.gif
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Nieuwe Knaus Sport 460 eu welke mover?

Bericht door dieseltijger » do 7 mar 2024 06:49

Ik zou dan de Enduro links laten liggen. Deze beweegt de caravan met een zeer lage snelheid zo is mijn ervaring. Ik dacht dat de Powrmover een van de snellere is. Neem een gerenommeerd, groot merk. Je doet eeuwen met zo'n ding, en het zou zonde zijn als er geen onderdelen meer zijn. Ik verwijs naar bijvoorbeeld Simpark, of de "eigen merken" van Obelink. Simpark bestaat niet meer, en bij defecten heb je een probleem.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

RDDR
Berichten: 2798
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Nieuwe Knaus Sport 460 eu welke mover?

Bericht door RDDR » do 7 mar 2024 07:44

Eens met Dieseltijger (is ook wat mrgreen.gif )
Ik zie op campings vele movers en eigenlijk doen ze allemaal wat ze doen moeten.
Zelf ben ik van de bekende merken, met een goed service netwerk en beschikbare spare parts.

Denk aan Truma, Al-ko, Reich, Enduro en dergelijke. En voor mij altijd een vol-automaat. Veel prettiger.
Laatst gewijzigd door RDDR op do 7 mar 2024 08:14, 2 keer totaal gewijzigd.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Fliki
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 18 aug 2023 08:52

Re: Nieuwe Knaus Sport 460 eu welke mover?

Bericht door Fliki » do 7 mar 2024 07:51

Ik heb een Truma SE R onder de Fendt. Dit is een volautomaat en hoewel hij al wat ouder is werkt het apparaat feilloos en aardig vlot. De Truma is stil, heel soepel en het opzetten met de afstandsbediening is zeer eenvoudig en hufterproof.

Mijn ouders hadden een halfautomaat Enduro en dat was een hele andere klasse: trager, minder soepel (schokkerig) en veel herrie.

De Truma SE serie is niet meer te koop maar ik ga er gemakshalve vanuit dat de nieuwe serie een verbeterde versie is van de oude
Fendt Joker E 495t 1992 | Volvo V70 2008

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Nieuwe Knaus Sport 460 eu welke mover?

Bericht door dieseltijger » do 7 mar 2024 09:12

...Omdat het bloed kruipt waar het niet gaan kan: De Enduro kruipt daadwerkelijk - maar dat vindt mijn echtgenote juist een pré. Ik zeg het maar even.

Ik heb een volautomaat, ik geloof dat het ding al elf jaar oud is, en één keer kaduuk door mijn eigen schuld. Wat bleek: De onderdelen zijn een stuk betaalbaarder dan bij Truma het geval is, en alles is min of meer compatibel. De enduro heeft softstart, kan de caravan om haar eigen as laten draaien, enz enz.

Maar....zo traag als een geriatrische slak.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19811
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Nieuwe Knaus Sport 460 eu welke mover?

Bericht door Daphne » do 7 mar 2024 09:29

torrente schreef:
wo 6 mar 2024 21:59
Het moet een mover zijn die dit gewicht aan kan,volautomatisch is en niet al te langzaam is.
Wat heb je nu onder de oude caravan zitten? En vind je die te langzaam of precies goed? Dan weten de reageerders een beetje wat acceptabel is.

Trouwens wij zijn van een van de snelste movers (Simpark) naar een ALKO Mammut gegaan. Het was even wennen dat deze langzamer was, maar het went snel. Nou weet ik niet of deze Mammut een van de traagste is, maar we hebben vakantie en de caravan in een paar minuten op z'n plek zetten is nog steeds mogelijk.

Volautomaat, altijd doen thumbup.gif Het argument dat wat er niet op zit kan ook niet kapot, is in mijn ogen het grootste kulargument. Het gemak is groter dan het risico dat er iets kapot gaat. De "vele" problemen met movers hebben vaker met de accu of de batterijen in de AB te maken dan met de mover zelf.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Christ
Berichten: 21
Lid geworden op: za 21 sep 2013 19:03

Re: Nieuwe Knaus Sport 460 eu welke mover?

Bericht door Christ » do 7 mar 2024 09:31

Ik heb een Reich Easymover 1.8 onder mijn Hobby zitten. Tegenwoordig is de 2.0 de basisuitvoering en geschikt voor 2 ton. We zijn daar zeer tevreden over. Slow start en zeer nauwkeurig te moveren. We hebben de mover zelf gemonteerd en als je een beetje handig bent, is dat niet zo moeilijk. Het is een volautomaat. Dus niks met een sleutel de rollen op de banden zetten. Ik heb er een Yellow Top accu bij genomen van 55 AH. Dan heb je ook als je eens wat verder moet moveren, voldoende power.
Opel Zafira 1.4 Turbo Innovation (2017) met een Hobby 495 DeLuxe 2024

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36282
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Nieuwe Knaus Sport 460 eu welke mover?

Bericht door Chris » do 7 mar 2024 10:33

Ik heb de Powrmover Evo onder mijn Knaus Sudwind van 1700 Kg zitten.
Zelf overgeplaatst van mijn vorige caravan waar ik hem ook al zelf geplaatst had.
Werkt prima.

Wel een oplettertje waar ik in het begin wat troubles mee had.
Het spatbord heeft ook de beugel voor de skirts.
Dat spatbord zit exact op de hoogte van de mover rol.
Hierdoor kon ik mijn mover-rol niet in de volledige breedte op de band krijgen, het spatbord zit gewoon in de weg voor het lagerhuis van de mover rol.

Ik heb het spatbord wat aangepast, beetje van dat plastic beugeltje afgehaald, mover maximaal naar buiten geplaasts om maar zoveel mogelijk bandkontakt te hebben.
Nu slipt hij niet meer, wat ie eerst wel deed.
Op de eerste foto zie je dat witte lagerhuis wat zo dicht op het spatbord komt.
Dit heb ik later aangepast, beugeltje wat veranderd, nu zit de mover veel breder op de band, en slipt niet meer.

Mijn volgende mover zal er dan ook eentje zijn die of een heel dun rollagerhuis heeft of helemaal geen lagerhuis heeft... zodat de rol maximaal op de band past.
Ook is het advies om de mover ACHTER het wiel te monteren, daar is het chassis een flink stuk hoger dan voor het wiel.
Vrije ruimte onder de mover scheelt wel 3-4 cm.
Achter het wiel valt de rol achter de skirt en spatbord weg, voor het wiel komt de rol volledig onder de skirt uit... veel lager dus.
En, de rol zit mooi in de centerlijn van het wiel.

Ik denk dat mijn volgende mover, juist voor deze reden de Truma XT wordt.
Geen lagerhuis aan de buitenkant, geen belemmering bij het spatbord, rol over de volle breedte tegen de band.

Plaatje bij het praatje..
.
IMGP0485.jpg
IMGP0480.jpg
IMGP0494.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 764
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Nieuwe Knaus Sport 460 eu welke mover?

Bericht door HenkR » do 7 mar 2024 16:53

Heren er wordt gevraagd om een volautomaat en niet te traag.
Ik zou zeggen liever iets trager maar storingsvrij en simpel.
Ik heb de Powermover EVO + is een volautomaat, maar zal hem niet adviseren. Niet de snelste en storingsgevoelig.
- Ben al met 2e handset bezig (was gelukkig nog garantie). Eigenlijk 3e maar dat wat eigen schuld door hem te verliezen. stom.gif
- 2e stuurkast geen garantie
- Vaker dat opzetmotor vast zat en even met de handsleutel moest worden losgemaakt
Kan zijn nu Powermover over is naar Truma als fabrikant dat het beter is geworden.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Arthurj
Berichten: 670
Lid geworden op: za 27 aug 2022 12:13

Re: Nieuwe Knaus Sport 460 eu welke mover?

Bericht door Arthurj » do 7 mar 2024 17:25

Hier dezelfde Knaus maar dan Südwind met 1.700 kg as. Wij hebben de Enduro 505FL en die werkt prima. Volautomaat en ja, wat is snel/langzaam? Voor mij prima, geen haast.
Knaus Südwind 460EU 60 Years Edition
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36282
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Nieuwe Knaus Sport 460 eu welke mover?

Bericht door Chris » do 7 mar 2024 17:29

Ik heb dus ook de Powrmover Evo, maar niet de automaat.
@ Henk... ik heb hem in 2013 onder mijn Hobby gebouwd en in 2017 overgebouwd naar de Knaus.
In het syteem geen storingen gehad, wel een keer de AB gewisseld onder garantie ivm traag opstarten van de verbinding.
De opzetmotor problemen heb ik met mijn Manual versie niet.

Maar... ook mijn volgende zal geen Powrmover meer zijn maar een Truma XT ivm de onderbouw mogelijkheden.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

BertJan
Berichten: 2700
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Nieuwe Knaus Sport 460 eu welke mover?

Bericht door BertJan » do 7 mar 2024 20:01

je kan de 515 mover van enduro plaatsen, is een wat duurdere uitvoering van enduro, maar gunstiger dan truma, deze rijd sneller dan de budget Enduro modellen.
kan 2300 kg hebben en rijd 16 cm per seconde.

Gebruikersavatar
bertgolf116
Berichten: 145
Lid geworden op: do 26 mar 2015 14:45

Re: Nieuwe Knaus Sport 460 eu welke mover?

Bericht door bertgolf116 » za 9 mar 2024 13:22

Wij hebben de Enduro 515FL met autosteady uitdraaisteunen, misschien wat langzamer maar werkt echt perfect. Hebben hiervoor op de oude Beijerland ook Enduro 305 gehad en nooit geen problemen gehad. Zoals iemand op dit forum al eens schreef ;" merk met de minste klachten" Voor ons geen ander merk meer.
Succes met de keuze scratch.gif haphop.gif
Mazda CX5 2.5l aut. 4wheel met Knaus Südwind 450 FU 60 years edition 2021

torrente
Berichten: 83
Lid geworden op: wo 25 apr 2012 13:22

Re: Nieuwe Knaus Sport 460 eu welke mover?

Bericht door torrente » za 9 mar 2024 14:56

Bedankt allemaal voor de reacties en adviezen. Ik denk dat het de Enduro 515 gaat worden. Nogmaals dank.
VW Tiguan TSI 1.4 160PK Knaus Sport 460 EU Caravanluifel Unico Verona

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36282
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Nieuwe Knaus Sport 460 eu welke mover?

Bericht door Chris » za 9 mar 2024 15:08

De Enduro 515 heeft ook een buitenlager.
Je zal dus tegen hetzelfde issue aanlopen als dat ik tegenkwam... het spatbord van de Knaus zit wat in de weg.
Verder een prima mover hoor... geen kwaad woord daarover...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

RDDR
Berichten: 2798
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Nieuwe Knaus Sport 460 eu welke mover?

Bericht door RDDR » za 9 mar 2024 15:16

Hoewel ik niet graag merken aanraadt (velen zijn goed) paste de Reich volautomaat in ieder geval makkelijk onder de Knaus Sport, zonder dat skirts in de weg zaten

Verstuurd vanaf mijn SM-F731B met Tapatalk

2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
SjefGS
Berichten: 276
Lid geworden op: vr 11 okt 2019 10:57
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Nieuwe Knaus Sport 460 eu welke mover?

Bericht door SjefGS » za 9 mar 2024 16:23

Ik heb onder DE beide 460EU die ik heb en gehad de enduro 515 eronder.
De eerste was de half automaat en nu hebben we de volautomaat.
Werkt prima en ja hij zit niet in zijn geheel over de bandbreedte vanwege de skirts. Nou en hij werkt perfect
MAZDA CX-5 2021 met KNAUS 460EU sport silver selection model 2020

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36282
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Nieuwe Knaus Sport 460 eu welke mover?

Bericht door Chris » za 9 mar 2024 17:04

Als ie maar niet slipt... dan is het goed.
Ik heb mijn mover uiteindelijk 1 mm krapper gezet dan fabrieksopgave, 18 ipv 19 mm.
Nu geen geslip meer gelukkig.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Knaus”