Lekkage rangeerhandgrepen Hymer Nova 465G

Plaats reactie
JosPas
Berichten: 2
Lid geworden op: di 5 mar 2024 14:00

Lekkage rangeerhandgrepen Hymer Nova 465G

Bericht door JosPas » di 5 mar 2024 18:22

Hallo,
Heb vandaag gezien dat de vensterbank (onder voorraam) aan linkse 2 vochtplekken heeft waar het hout heel zacht en nat is.
Aan de rechterkant exact hetzelfde. De vochtplekken aan de binnenkant zitten precies op de plaats waar aan de buitenkant de beide handgrepen zitten. Heb de handgrepen gedemonteerd, deze zitten elk bevestigd met 2 M6 draadstangetjes die uit de caravan komen (zie foto’s)
De uiteinden van de draadstangetjes kun je bewegen maar niet verdraaien. Toen heb ik met een pijpje door de gaten van de draadstangetjes geblazen. Aan de binnenkant was dit te zien bij de vochtplekken. Er lekt dus water langs de draadstangetjes naar binnen. Daarom heb ik de rubbers van de handgrepen die heel vies en vervormd waren vervangen. Tijdens het aandraaien lijkt het of de draadstangetjes mee naar buiten komen dus ik durf niet vast te draaien. Ben bang dat ik de caravan wand ga beschadigen.

Weet iemand hoe deze draadstangetjes aan de binnenkant gemonteerd en tegen verdraaien geborgd zijn ?
Kan ze niet door de vensterbank zien, en wil ook het natte hout in takt laten.
Verwijderen van de vensterbank, geen idee of dit kan ?
Vanuit de disselbak kijk ik tegen een Aluminium plaat aan waarvan ik nog niet weet of die gedemonteerd kan worden.

Wie kan mij helpen ?
IMG_9417.jpeg[0/attachment] [attachment=1]IMG_9416.jpeg

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36279
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Lekkage rangeerhandgrepen Hymer Nova 465G

Bericht door Chris » di 5 mar 2024 20:13

Hallo Jos...

Je foto plaatsen is helaas niet gelukt.... ik zie niks tenminste..

Enne...
Welk bouwjaar is de Hymer..??
Misschien handige info
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2557
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Lekkage rangeerhandgrepen Hymer Nova 465G

Bericht door SBerend » di 5 mar 2024 20:35

[re.gif] [re.gif] foto's bijvoegen kun je doen via bijlagen . Dat staat net iets onder verstuur. Nu zien wij niets.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

JosPas
Berichten: 2
Lid geworden op: di 5 mar 2024 14:00

Re: Lekkage rangeerhandgrepen Hymer Nova 465G

Bericht door JosPas » wo 6 mar 2024 20:20

Hallo,
De caravan is van 2007
Vandaag heb ik een aantal zaken gedaan waardoor ik meer te weten ben gekomen:
Volgende gedaan:
1 De houten sierhoeken links en rechts boven vensterbank uit geschroefd en verwijderd.
2 De schotten die dienen als rugleuning van de kussens links, rechts en het dwarsschot bij het los geschroefd en verwijderd.
3 Op dat moment zie je waar de vensterbank op ligt aan de kant van bovenstaand dwarsschot.
4 De zichtbare bouten van de vensterbank verwijderd maar deze kun je nog niet naar achter weg trekken.
5 Aan de onderkant zit de vensterbank nog tegen een verstevigingslat in de voorwand van de caravan geschroefd met hele speciale schuin geplaatste schroeven die niet te bereiken zijn. Daarvoor moet het kunststofomkasting van de hele disselbak worden weggenomen.
Morgen maar kijken hoe ik bovenstaande schroeven kan verwijderen zonder de disselbak te verwijderen.
Tegen bovenstaande verstevigingslat zit aan de buitenkant het scharnier van de disselklep geschroefd.

7 Heb op een aantal plaatsen waar de vensterbank rot was het hout verwijderd. Hier heb ik gezien dat de draadstangetjes van de handgrepen bevestigd zijn in kunststof blokjes die door bovenstaande ondersteuningslat worden tegengehouden bij aandraaien van de handgrepen. Helaas is de verstevigingslat ook rot op deze punten waardoor draadstangetjes naar buit worden getrokken.

Verder heb ik gezien dat de onderkant vensterbank aan de raamkant over een enorme breedte rot is. Er is dus meer aan de hand.
Mogelijk ook legale door de schanierbevestiging van de dissel klep.
Ook heb ik gezien dat er langdurig water gelekt heeft door de 2 lampjes aan de buitenkant links en rechts boven het voorraam wat achter de houten sierhoeken links en rechts (zie punt 1) naar beneden kon lopen en daarbij ook in de hoeken van de vensterbank kwam.
Deze lampjes kun je helaas niet van buiten wegschroeven zitten ook van binnen vast op een onbereikbare plaats. Daarom heeft naderhand iemand ze van buiten afgekit.

Ik ga als ik weer verder proberen wat foto’s door te sturen.

Plaats reactie

Terug naar “Eriba”