Aansluiting extra stopcontacten zekeringkast Fendt

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
Moris
Berichten: 269
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 15:45

Aansluiting extra stopcontacten zekeringkast Fendt

Bericht door Moris » ma 4 mar 2024 13:36

Ik wil in de caravan stopcontacten bijplaatsen en heb hiervoor al extra afzonderlijke voedingskabels (VMVL 3x1.5mm2) gelegd.
Nu wens ik deze in de zekeringkast aan te sluiten en zie dat deze is voorzien van een printplaat met connectoren en heb hierbij enkele vragen.

1) Mag ik de extra 230V stopcontacten rechtstreeks aansluiten op de zekeringen
2) Moet ik de extra 230V stopcontacten rechtstreeks aansluiten op de printplaat, maar waar dan precies
3) Als ik rechtstreeks op de printplaat dien aan te sluiten, waar kan ik deze connectors vinden?
Kledingkast.PNG
Zekeringkast - 1.jpeg
Zekeringkast - 2.jpeg
Zekeringkast - 2.jpeg

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 2022
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Aansluiting extra stopcontacten zekeringkast Fendt

Bericht door Hans 555 » ma 4 mar 2024 13:58

Liggen er in de caravan dan geen aansluitblokken, of dat ook mag heten. Meestal achter het keukenblok ligt er zo'n blok. Daarop kan je dan een extra steker inprikken.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 764
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Aansluiting extra stopcontacten zekeringkast Fendt

Bericht door HenkR » ma 4 mar 2024 16:54

Ik zou ook eerder op zoek gaan naar de 230V verdeelpunten en dan daar waar je een wandcontactdoos wilt plaatsen naar dat dichts bijzijnde verdeelpunt gaan.
Of komen de wandcontactdozen zo dicht bij de zekeringsautomaat. Zoja dan zou ik de draad van 1 groep of over meerdere groepen de draden doorknippen en met Waco's jouw draden erbij zetten.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36274
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Aansluiting extra stopcontacten zekeringkast Fendt

Bericht door Chris » ma 4 mar 2024 19:23

Je zou op de open konnektoren kunnen meten of daar 230 VAC op staat.
Zo niet... dan gewoon wat eerder is voorgesteld, 230 volt kabel doorknippen.... in een lasdoos werken.... nieuwe kabel erbij en met WAGO's alles aansluiten.
Wago's zijn werkelijk ideaal hiervoor.... vele moderne caravans zitten er vol mee.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Moris
Berichten: 269
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 15:45

Re: Aansluiting extra stopcontacten zekeringkast Fendt

Bericht door Moris » ma 4 mar 2024 19:34

@Allen
Het leek me veel netter om rechtstreeks vanuit de zekeringkast de extra stopcontacten aan te sluiten op de connectoren of gewoon op de zekering.
Jammer, maar het is zo dan maar.

Maar ik begrijp uit jullie adviezen dat het blijkbaar niet zo eenvoudig is, en ik beter opteer om vanuit een verdeeldoos te vertrekken.
Aangezien er vanuit die plekken geen aftakdoos beschikbaar is, kan ik misschien beter een bestaande 230V voedingskabel doorknippen om hierop vervolgens een aftakdoos te voorzien en vandaaruit de stopcontacten voeden.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36274
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Aansluiting extra stopcontacten zekeringkast Fendt

Bericht door Chris » ma 4 mar 2024 19:36

Is wel vele malen makkelijker idd.... je hoeft ook geen meters extra kabel te leggen.
Soms kan het bij Fendt wel effe zoeken zijn waar de lasdozen / kabels zitten.... goed weggewerkt vaak.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Moris
Berichten: 269
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 15:45

Re: Aansluiting extra stopcontacten zekeringkast Fendt

Bericht door Moris » ma 4 mar 2024 20:17

Oké, dan zoek ik naar het dichtstbijzijnde aftakdoos om hieraan de extra stopcontacten te knopen.
Bedankt nog voor de hulp.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”