Missing info in de technische gegevens

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
berengun
Berichten: 133
Lid geworden op: vr 1 apr 2022 18:28

Missing info in de technische gegevens

Bericht door berengun » do 29 feb 2024 12:38

Ik heb een kleine frustratie die ik toch graag wil delen,

Zelf hebben we nu onze derde caravan en zijn we redelijk op de hoogte van zaken als toegelaten massa en kogeldruk. Bij de aankoop van onze eerste caravan was dat niet het geval en trokken we daags na ophaling van onze eerste caravan met de fietsen op de dissel op weekend.
Eenmaal op de camping kwam er een aardige meneer naar ons (die zag dat het allemaal nieuw was) en die meneer kwam na het zien van de twee flessen gas en het reservewiel in de disselbak (en de fietsen nog eens bovenop de dissel) met het woordje "kogeldruk" op de proppen
Hij had er een toestelletje voor bij maar het bleek onvoldoende om de onze te meten gezien zijn toestel maar tot 100kg aanduidde, en we een zwaardere druk bleken te hebben. We hadden toen gelukkig een Hilux dus geen probleem.
Bij terugkomst zie ik op de instagram pagina van onze verkoper tal van identieke caravans met de trotse eigenaars passeren, met wagens waarvan ik toch sterke twijfels heb of zij die druk aankunnen.

Daarbij kom ik op punt 1 : Deze vraag wordt niet altijd gesteld door de caravan verkoper : met welke wagen gaat u de caravan trekken ? Verkopen is vaak belangrijker dan informeren lijkt me

Maar belangrijker is punt 2 : Tegenwoordig zijn er regels voor alles en nog wat, je kan bij wijze van spreken niet meer kiezen met welke hand je het nodige doet na een WC bezoek
Toch vind ik bij geen enkel merk bij de technische gegevens de standaard kogeldruk
Uiteraard is dit afhankelijk van hoe de caravan geladen wordt door de eigenaars, maar er zou best toch wel een standaard kogeldruk kunnen weergegeven worden ? BVB kogeldruk af fabriek met inbegrip van 1 volle fles gas (excl accessoires en bagage). Dan heb je tenminste een startpunt en kan je je als koper goed informeren welk type caravan gepast is voor jou : binnen dezelfde lengtes zal een andere indeling (bvb keuken vooraan vs zithoek vooraan) toch een gans andere druk genereren
Uiteindelijk is dit toch wel een belangrijk punt met impact op veiligheid, toch ?
2023 Kabe Imperial 560XL KS als tourcaravan met 2022 BMW X3M competition als trekker
2004 Kabe Ametist XL op jaarplaats

Gebruikersavatar
dehoekies
Berichten: 617
Lid geworden op: za 20 aug 2022 19:29

Re: Missing info in de technische gegevens

Bericht door dehoekies » do 29 feb 2024 13:12

Veiligheid komt inderdaad niet in het vocabulaire voor bij de verkoper
Volgens mij moet je zelf maar ontdekken wat het trekkend voertuig wat mag trekken aan gewicht en wat de kogeldruk mag zijn bij de gemonteerde trekhaak.
Dan weet je wat je mag laden tot je aan het maximum zit, meestal kom je daar als onwetende achter via een forum als deze .
Bij mijn Hobby 495 UL zit een schrijven/instructieboekje bij waar het ook staat vermeld wat de caravan mag hebben aan kogeldruk ( geld niet voor het trekkend voertuig)
Op blz 3.32 staat het deel over kogeldruk https://www.hobby-caravan.de/fileadmin/ ... s-2017.pdf
Toen wij hem hebben gekocht is er geen woord over gesproken wat gewicht of welke auto hem gaat trekken , ook de luifel en fietsendrager moest je blijkbaar zelf bedenken dat er hierdoor veel gewicht bij kan komen.
Inderdaad verkopen is belangrijker maar stel je krijgt een ongeluk verkoopt hij misschien weer een caravan aan je.
Gepensioneerden hebben nooit vakantie, ik ook niet ik ga ontdekken awhoea.gif
Groetjes Peter & Marijke Hoekstra
Best

Mazda CX 5 luxery 2.0 ltr 213 Nm/165 PK/121 kW uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Missing info in de technische gegevens

Bericht door Ab » do 29 feb 2024 13:41

Van teveel kogeldruk krijg je geen ongelukken.
Van te weinig wel.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Daneel
Berichten: 60
Lid geworden op: vr 3 mar 2023 11:10
Locatie: Noord Holland

Re: Missing info in de technische gegevens

Bericht door Daneel » do 29 feb 2024 13:55

Bij de bepaling van de maximale kogeldruk spelen 2 factoren een rol:
1. De auto/trekhaak hebben een maximale belasting (kogeldruk)
2. De caravan mag een maximale kogeldruk hebben.
De maximale kogeldruk van de caravan hoort op het typeplaatje (en op het kenteken volgens mij) te staan.

De laagste van de 2 is bepalend!
Dus een HiLux mag misschien wel 150kg kogeldruk hebben, als de caravan "maar" 80kg kogeldruk mag hebben, dan is de maximale kogeldruk dus 80kg.
Bij een te hoge kogeldruk, is de combinatie verkeerd/overbeladen en kun je daar een boete voor krijgen als dat gecontroleerd wordt.
Bijna niet meer caravanloos - De Adria Adora 613 UT is besteld haphop.gif - Volvo V60 T8 my2023
Vroeger al op het Forum als Daneel. Toen met een TEC 580 TKM

berengun
Berichten: 133
Lid geworden op: vr 1 apr 2022 18:28

Re: Missing info in de technische gegevens

Bericht door berengun » do 29 feb 2024 14:12

[re.gif]

dat klopt volledig.
Alleen, bij de aankoop van de caravan weet je op voorhand niet wat de kogeldruk gaat zijn, omdat dit nergens vermeld staat.

Nadat je de caravan hebt aangekocht en ingeschreven kan je het inderdaad zien (bvb in België op het gelijkvormigheidsattest) maar dat zijn vijgen na pasen
2023 Kabe Imperial 560XL KS als tourcaravan met 2022 BMW X3M competition als trekker
2004 Kabe Ametist XL op jaarplaats

berengun
Berichten: 133
Lid geworden op: vr 1 apr 2022 18:28

Re: Missing info in de technische gegevens

Bericht door berengun » do 29 feb 2024 14:19

Eigenijk zijn het misschien zelfs 2 gewichten die ontbreken

In lijn met wat telkens wel gecommuniceerd wordt
- MTM (tot waar je max kan gaan qua gewicht)
- leeggewicht (het "standaard" gewicht)

zou je ook moeten hebben
- max kogelgewicht (wat de dissel aan kan of zo)
- af fabriek kogelgewicht (hoeveel met deze specifieke indeling het kogelgewicht is)
Laatst gewijzigd door berengun op do 29 feb 2024 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
2023 Kabe Imperial 560XL KS als tourcaravan met 2022 BMW X3M competition als trekker
2004 Kabe Ametist XL op jaarplaats

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 987
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: Missing info in de technische gegevens

Bericht door Rodo » do 29 feb 2024 14:20

Een standaard kogeldruk kan vaak niet gegeven worden. Voor een standaard ‘kale’ uitvoering is dat in principe wel mogelijk. Maar al te vaak word een caravan met opties af fabriek besteld en dan word het vermelden van een kogeldruk een ander verhaal. Dit zou bij aflevering uiteraard wel kunnen, mits alles wat vloeistof bevat of leeg is, of vol is. Bij een tweede hands model kan het ook maar voor vergelijk met een zelfde model is het weer afhankelijk van de opties. Dan is er de vraag “waarom heeft dat model x kilo druk en het model met dezelfde opbouw y druk.
Persoonlijk vind ik het van ondergeschikt belang, de druk is pas belangrijk bij volle vakantie belading. Van de dealer naar huis is het van minder belang, op dat stukje met 80kmh kom je er ook. in geval van hoge nood bij de bouwmarkt een zak gele zand van 25 kg halen voor een paar euro.
Spending a fortune to live like a wanderer

iemand
Berichten: 5248
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Missing info in de technische gegevens

Bericht door iemand » do 29 feb 2024 14:50

Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

berengun
Berichten: 133
Lid geworden op: vr 1 apr 2022 18:28

Re: Missing info in de technische gegevens

Bericht door berengun » do 29 feb 2024 15:19

[re.gif]

dat is een hulp maar niet voldoende

BVB een Kabe imperial 630 kan je op vele manieren invullen. De modellen met front kitchen hebben een VEEL hoger kogelgewicht dan de modellen met keuken in het midden

dus ja, het is zeker beter dan niets, maar ik blijf bij mijn punt dat de fabrikanten dit zouden moeten vermelden (excl opties uiteraard). Ze hebben de data, wat het staat later op het inschrijvingsbewijs - gelijkvormigheidsattest, dus waarom niet proactief communiceren
2023 Kabe Imperial 560XL KS als tourcaravan met 2022 BMW X3M competition als trekker
2004 Kabe Ametist XL op jaarplaats

Gebruikersavatar
erikalma
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 20 mei 2022 17:18
Locatie: België Antwerpen

Re: Missing info in de technische gegevens

Bericht door erikalma » do 29 feb 2024 16:39

Op het COC document van onze knaus 460 staat dit vernoemd, zülassige stützlast Kopplungskopf 100 kg.
Ik veronderstel dat bij de meeste caravanmerken vermeld staat.

Erik
sudwind 460 eu epower 2022 met verona luifel - audi q3 2020 35tdi dsg

Wally
Berichten: 1293
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Missing info in de technische gegevens

Bericht door Wally » do 29 feb 2024 16:42

[re.gif]

Echter als de max kogeldruk van het trekkend voertuig lager is dan is dat bepalend.

Frans

Gebruikersavatar
erikalma
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 20 mei 2022 17:18
Locatie: België Antwerpen

Re: Missing info in de technische gegevens

Bericht door erikalma » do 29 feb 2024 16:57

Inderdaad, bij onze Q3 is de maximale kogeldruk 90 kg, ik tracht rond de 75 kg te blijven door te spelen met het leggen van de luifel in de caravan; of met de gekochte wijn op de terugweg uit Frankrijk knipoog.gif
sudwind 460 eu epower 2022 met verona luifel - audi q3 2020 35tdi dsg

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 8038
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Missing info in de technische gegevens

Bericht door VIP » do 29 feb 2024 17:01

Onmogelijk om de fabrikant / dealer te vragen wat de kogeldruk is bij aflevering en in gebruik beladen.

Iedereen neemt andere spullen mee van andere gewichten.

Een tent met frame onder een fransbed weegt meer dan 2 stoelen en een tafel.

Dus zelf wegen is het enige juiste.

En dat dealers/verkopers niet vragen naar wat voor een trekker ervoor zit is niets mis mee, dat is aan de koper dit uit te zoeken en voor te bereiden.

Ooit een doorsnee autoverkoper horen vragen wat de koper met de auto gaat doen, het interesseert ze geen ene moer, alleen de verkoop telt. Hoewel een goede verkoper eerst vragen stelt en dan adviseert, maar die verkopers zijn op 1 hand te tellen.
Porsche + Tabbert

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Missing info in de technische gegevens

Bericht door Ab » do 29 feb 2024 17:14

Inderdaad. Papieren of digitale gegevens heb je ook helemaal niks aan.
Neem een personen weegschaal, en zaag een stuk hout op de juiste lengte, en weeg zelf even. Na belading. Dan weet je de exacte kogeldruk. 100 kg is voor de meeste caravans de max kogeldruk voor de dissel, soms 120 kg of meer voor zware caravans boven 2000 kg.
Op de trekhaak zit een plaatje waar de max vertikale belasting op staat.
Rij na belading even langs een weegbrug.
Zorg dat de kogeldruk minimaal 5 % van het gewogen gewicht is, indien mogelijk meer.
Bij beladen geldt: de auto zo zwaar mogelijk, de caravan zo licht mogelijk.
Dit is de enig juiste manier.
Een standaard kogeldruk bestaat niet.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3529
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: Missing info in de technische gegevens

Bericht door troapel » do 29 feb 2024 19:55

berengun schreef:
do 29 feb 2024 12:38

Daarbij kom ik op punt 1 : Deze vraag wordt niet altijd gesteld door de caravan verkoper : met welke wagen gaat u de caravan trekken ? Verkopen is vaak belangrijker dan informeren lijkt me
Dan is onze dealer blijkbaar een uitzondering. Bij ons werd er nadrukkelijk gevraagd wat onze auto mocht trekken voordat we het over de koop gingen hebben.
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36279
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Missing info in de technische gegevens

Bericht door Chris » do 29 feb 2024 20:14

Punt 1 ben ik best wel met TS eens..
Kijk... wij... als "ouwe rotten" in het caravan sleuren".... weten best wel redelijk de grenzen van wat wel en wat niet kan.
Maar als ik dan b.v. een Fendt 515 achter een Golf of een Megane zie, vraag ik me wel eens af of dat wel kan, echter zonder de spec's te weten.
Mijn dealer zei wel dat mijn auto destijds ook "krap" was..kon wel maarrrrr.... toen ik vertelde dat ik een zwaardere auto wilde was het idd geen enkel punt.
Alleen 200Kg minder laadvermogen bruikbaar destijds...

Caravan gewichten... pas bij E komt dat om de hoek volgens mij.
En dan alleen hoe en waar je op moet letten... niet de specs van jou hut.

Dus tot 3500 ben je zo vrij als een vogeltje om te doen en te laten wat je wilt.... en dat zie je dan ook regelmatig ...helaas.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Missing info in de technische gegevens

Bericht door Ab » do 29 feb 2024 20:23

Daarom... eerst wegen.
En weten wat er op het kentekenbewijs van de auto staal als max trekgewicht.
Daar minimaal 150 of 200 kg onder blijven met het caravangewicht.
Een caravan is alleen op papier een aanhanger.. Als je begrijpt wat ik bedoel.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dennisb
Berichten: 493
Lid geworden op: wo 3 aug 2016 17:23
Locatie: KWK

Re: Missing info in de technische gegevens

Bericht door dennisb » do 29 feb 2024 20:25

Ik ben het wel eens met berengun. Zeker in dit tijdperk dat alles doorberekend kan worden met software zou een berekende kogeldruk tijdens de ontwerpfase bekend kunnen zijn. Waarschijnlijk weet de fabrikant dit ook wel, maar zijn ze niet verplicht dit te delen met de consument.

Je zou als consument veel beter keuzes kunnen maken qua caravan als deze data vooraf bekend is. Ook via de software van de dealer tijdens het configureren van de caravan. Wat er later allemaal bijkomt door de consument moet niet uitmaken, want deze kan dan zelf door rekenen of meten.
Volkswagen Passat Variant 2.0FSI | Hobby 490 KMF | Truma SX | Victron PPP 20Ah | Truma Saphir Comfort rc

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Missing info in de technische gegevens

Bericht door Ab » do 29 feb 2024 20:50

Dat kan toch niet..
De fabrikant weet nooit wat er allemaal de caravan in gaat, en of je bijv. 1 flesje gas van 3 kg in de disselbak zet of 2 van 20 kg.
En effe wegen kost je maar 5 minuten..
Leeg gewicht en daarbij horende kogeldruk is volstrekt nutteloze info.
Voor wat het laatste betreft.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2557
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Missing info in de technische gegevens

Bericht door SBerend » do 29 feb 2024 20:54

Ik ben het VIP en Ab eens. Het is niet de verantwoordelijkheid van de dealer. Dat ben jezelf. Wat als je met een Disco komt en later een Polootje er voor knoopt. En dat is net met welke type caravan en uitvoeringen en gewichten je later op de weg begeeft. . Vaak is het "Och" het is maar een beetje. Ik weeg nagenoeg alles. Gelukkig zelf nooit wat gehad maar wel meegemaakt dat het bij anderen bijna of wel fout ging. Waarschuwingen worden nu al vaak genegerd.
Vd week is bij ons tot 4x toe zwart zand gehaald Tot 4x toe aanhanger overbeladen.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Paul Vingerhoets
Berichten: 2439
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Missing info in de technische gegevens

Bericht door Paul Vingerhoets » do 29 feb 2024 21:04

Technisch zal het best mogelijk zijn om een berekening te maken en zodoende een theoretische. As belasting en kogeldruk de berekenen, maar dan moet je redelijk precies weten wat er aan gewicht in de caravan gaat en waar.

Van een kale caravan lege caravan zou een fabrikant dat best kunnen
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Missing info in de technische gegevens

Bericht door Ab » do 29 feb 2024 21:18

Ja, natuurlijk.. maar wat heb je daar aan?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
jeroen.25
Berichten: 1285
Lid geworden op: ma 2 mar 2009 10:46
Locatie: Betuwe

Re: Missing info in de technische gegevens

Bericht door jeroen.25 » do 29 feb 2024 21:50

berengun schreef:
do 29 feb 2024 14:19
zou je ook moeten hebben
- max kogelgewicht (wat de dissel aan kan of zo)
Dat staat er voor zover ik weet wel altijd op. Bij mij op een plaatje op de dissel.


De standaard kogeldruk is in mijn ogen totaal niet interessant.
Ik heb het bed helemaal voorin. Heel veel laadruimte daar dus.
Waar de 1 dat helemaal vol stouwt met tent, stoelen enz. en zo een vrij hoge kogeldruk creëert is die ruimte bij ons nagenoeg leeg. Niet vanwege problemen met de kogeldruk, maar omdat wij geen behoefte hebben om veel mee te zeulen.
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS

Gebruikersavatar
Moose3471
Berichten: 56
Lid geworden op: zo 16 okt 2016 11:12
Locatie: Vlaardingen

Re: Missing info in de technische gegevens

Bericht door Moose3471 » vr 1 mar 2024 21:11

Ik zal eens kijken wat er op het plaatje staat. Ik ben ook erg benieuwd wat de max van de caravan is maar heb zo'n vermoeden dat het bij de meeste caravans hoger is dan bij de meeste auto's. Dus de auto is veelal bepalend. De caravan is nieuw besteld en wordt deze maand afgeleverd dus de praktijktest moet nog volgen. Maar ik stelde bij de dealer de vraag; wat is de kogeldruk af fabriek voor dit model (dus niet de max). En hij vertelde mij dat de ANWB eens in de paar jaar bij hen modellen komt wegen en dat voor dit model de kogeldruk af fabriek tussen de 30 en 40 kg zit. Nou zegt dat nog niks over de maximaal toelaatbare kogeldruk van deze caravan maar daarmee heb ik wel een uitgangspunt voor mijn beladingsplan.
2019 Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet Automaat met een 2024 Caravelair Alba 400

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Missing info in de technische gegevens

Bericht door Ab » za 2 mar 2024 00:41

Gewoon wegen bij beladen !
Die info heb je niks aan.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”