Lpg ipv propaan in de caravan

Over klussen, reparatie en onderhoud van gas en alles wat daar bij hoort
Arie W
Berichten: 159
Lid geworden op: do 7 sep 2023 19:21

Lpg ipv propaan in de caravan

Bericht door Arie W » wo 21 feb 2024 11:06

Een kennis van mij adviseerde mij om de stalen gasflessen eruit te doen en te gaan koken, verwarmen en koelen op LPG.
Bij een lokale kampeerwinkel navraag gedaan maar daar werd gezegd dat de caravan dan een vast vul aansluiting krijgt met vaste flessen etc. Kosten rond de €1200-€1500.
Dat is dus niet mijn bedoeling.
Ik wil de gasflessen zelf, los, vullen tijdens een tankbeurt.

Zijn er hier mensen die hier ervaringen en/of adviezen over hebben?
Alvast bedankt. Gr Arie

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Lpg ipv propaan in de caravan

Bericht door dieseltijger » wo 21 feb 2024 11:12

Is tegen de wet en regelgeving. Zelf geen ervaring mee, maar tankstationhouders zijn er niet blij mee. Eigen ervaring: Zelfs als je benzine tankt in een oude zibro petroleumcontainer wordt je op de vingers getikt: pomphouder kan beboet worden omdat deze niet voldoende toezicht houdt.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Ruudje 59
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 26 jul 2023 16:22
Locatie: Leidschendam

Re: Lpg ipv propaan in de caravan

Bericht door Ruudje 59 » wo 21 feb 2024 11:16

Lossen LPG flessen vullen bij een tankbeurt is in Nederland verboden.
Losse LPG gasflessen mogen alleen bij speciale vulstations gevuld/omgeruild worden.
In het buitenland wordt het soms wel toegestaan.
(tja we leven nu eenmaal in het land van de regeltjes) knipoog.gif

Corvanwaesberge
Berichten: 163
Lid geworden op: do 15 mar 2018 00:20

Re: Lpg ipv propaan in de caravan

Bericht door Corvanwaesberge » wo 21 feb 2024 11:20

Is hier in het verleden al niet het nodige over gezegd?
Subaru Forester met Solifer Artic 520

Gebruikersavatar
dehoekies
Berichten: 619
Lid geworden op: za 20 aug 2022 19:29

Re: Lpg ipv propaan in de caravan

Bericht door dehoekies » wo 21 feb 2024 11:23

Dit "probleem" is er ook altijd geweest in het Camperwereldje.
Het probleem dat je niet overal LPG kunt tanken in een fles weerhoudt men ervan om dit aan te schaffen of er moet een buitenaansluiting ( vaste gastankonderbouw aanwezig) zijn gemaakt wat men bij campers meer ziet als bij caravans.
Vaste tank kan ook parten gaan spelen met je totaalgewicht /laadvermogen
Gepensioneerden hebben nooit vakantie, ik ook niet ik ga ontdekken awhoea.gif
Groetjes Peter & Marijke Hoekstra
Best

Mazda CX 5 luxery 2.0 ltr 213 Nm/165 PK/121 kW uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent

Arie W
Berichten: 159
Lid geworden op: do 7 sep 2023 19:21

Re: Lpg ipv propaan in de caravan

Bericht door Arie W » wo 21 feb 2024 12:19

Natuurlijk mag het niet !?
Maar waarom dan niet?
Ploft lpg sneller en makkelijker dan de diverse andere gassen?
Het vullen zal niet gevaarlijker zijn dan lpg tanken ivm zelfde aansluiting bij auto of vaste installatie in de caravan.
De veiligheid van de tank zal ook heel goed mee allen, een benzine tank zal waarschijnlijk makkelijker knallen of in de brand vliegen dan een lpg tank. Was vroeger zeker zo.
Degene die mij dit adviseert heeft inderdaad een camper met lpg.

Ik heb de zoekfunctie trouwens wel geprobeerd maar lpg mist een karakter. Je moet er minimaal 4 intypen.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Lpg ipv propaan in de caravan

Bericht door dieseltijger » wo 21 feb 2024 12:26

Anyway: voordat je veel geld gaat uitgeven aan een fles die je niet mag vullen: wees gewaarschuwd.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Paul Vingerhoets
Berichten: 2440
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Lpg ipv propaan in de caravan

Bericht door Paul Vingerhoets » wo 21 feb 2024 12:35

Theoretisch is lpg net zo veilig of zelfs veiliger dan vloeibare brandstoffen ZOLANG ook de daarvoor bestemde opslag gebruikt wordt.

Waarom mag er wettelijk geen lpg getankt worden in losse tanks , omdat de pomphouder vanaf zijn stoel niet kan controleren of de tank een 80% vulling begrenzer heeft ingebouwd.

Neem je een speciale lpg tank ook de losse dan hebben deze een 80% vul begrenzer en GEEN stijgbuis zodat er nooit te vol getankt kan worden en er ook geen vloeibaar gas uit de tank kan stromen. Dat laatste is vooral van belang voor onze toepassingen.

Dus neem je een goede tank monteer daar een buiten aansluiting op om te vullen en plaats die buiten aansluiting ergens waar deze toegankelijk is tijdens tanken liefst niet in de disselkast dan kun je aan de pomp tanken.


Maar wat ik tot nu toe ook gevonden heb is dat er een wet zou zijn die het verbied om te koken op lpg.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
redriver
Berichten: 512
Lid geworden op: ma 1 aug 2022 08:40
Locatie: Noord Brabant

Re: Lpg ipv propaan in de caravan

Bericht door redriver » wo 21 feb 2024 12:47

LPG is een mix van propaan en butaan en je kan er buiten prima op koken / BBQ-en. Let wel, onder de 4 graden C verdampt butaan slecht/niet wat betekend dat dit in de fles blijft zitten . Het zelf vullen van gasflessen is in NL niet toegestaan, de ervaring die ik ermee heb laat ik in het midden. Wordt niet op prijs gesteld op dit forum om daar iets over te zeggen. De mogelijkheden zijn er wel, weet ik van een vriend ......

In Belgie en Duitsland in het onder voorwaarden wel toegestaan

https://www.zwiebelfam.nl/wp-content/up ... nd-aug.jpg
Skoda Octavia 3 combi <> Hobby 540 UL

Arie W
Berichten: 159
Lid geworden op: do 7 sep 2023 19:21

Re: Lpg ipv propaan in de caravan

Bericht door Arie W » wo 21 feb 2024 14:38

Dank jullie weer.
Zelf zou ik zeker voor een lpg, 80%, fles gaan om gedonder voor te zijn. Het vullen lokaal zal niet echt een probleem zijn maar eventueel onderweg…?
Zoveel gas verstoken we ook weer niet. Misschien is het onzin wat ik zou willen.

Een buiten aansluiting zit ik eigenlijk niet op te wachten. Als dat zou moeten is het én te duur én weer een luikje erbij.

Dat koken niet zou mogen is nieuw voor me. Als dat echt gevaarlijk is dan zouden we er vast veel meer over gehoord hebben en zal het ook in de camperwereld amper voorkomen.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18990
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Lpg ipv propaan in de caravan

Bericht door Hobby Linka » wo 21 feb 2024 15:17

[re.gif]

Het is niet gevaarlijk, maar heeft met accijns te maken. LPG is voor autobrandstof en niet voor andere doeleinde. Is al heel veel over geschreven. Zoek maar eens op LPG hier.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

eurotrotter
Berichten: 6225
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Lpg ipv propaan in de caravan

Bericht door eurotrotter » wo 21 feb 2024 15:50

DE NKC heeft daar( sinds 2015) toch een andere mening over.

https://www.nkc.nl/campernieuws/2015/de ... toegestaan.


LPG voor de aandrijving en voor verwarmen/koken hebben ieder een eigen soort installatie, en voor het fiscale gedeelte: dat word via de MRB berekent
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 1423
Lid geworden op: ma 22 mar 2021 10:26
Locatie: Maasgouw
Contacteer:

Re: Lpg ipv propaan in de caravan

Bericht door Bob Diesel » wo 21 feb 2024 16:04

[re.gif]
Moet je ook ff doorklikken in dat artikel en dan lees je oa dit
.
In het nieuwe reglement is het verbod om lpg voor andere doeleinden te tanken dan voor gebruik als motorbrandstof deels van de baan. Voorwaarde is echter dat de camper ook op lpg rijdt en dat het dezelfde tank is die voor huishoudelijke doeleinden wordt gebruikt. Nog een beperking is dat het autogas los van aandrijving alleen voor verwarming mag worden gebruikt. De koelkast en de kookplaat mogen niet op de installatie zijn aangesloten.

Dit soort vragen zijn geheel tot in de treure uitgezocht en uitgekouwd op het andere forum
Today ,is Yesterday’s Tomorrow

Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8046
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Lpg ipv propaan in de caravan

Bericht door Ron » wo 21 feb 2024 19:36

[re.gif]
Hier ook hoor Bob.
Maar het klopt wat je zegt.
Ondanks dat er veilige flessen te koop zijn.
Je mag een voertuig er alleen mee verwarmen als het voertuig ook de LPG brandstof gebruikt voor de aandrijving.
Een caravan heeft geen motor dus dat wordt lastig.
Met een camper valt het minder op, en kan je geluk hebben.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 1423
Lid geworden op: ma 22 mar 2021 10:26
Locatie: Maasgouw
Contacteer:

Re: Lpg ipv propaan in de caravan

Bericht door Bob Diesel » wo 21 feb 2024 19:59

In mijn vorige woonplaats was bij mij om de hoek een Texaco station met lpg
Op 150 mtr een camping ,hele jaar open waar regelmatig
En langere tijd Iers/Engelse travellers ,werklui verbleven
Mn de dakdekkers vulden hun losse lpg flessen aan de pomp ,van uit de kofferbak
Van hun dikke auto,s en of pick ups, op de camping stonden de grote rode flessen los naast de caravans

de beheerder vh tankstation wilde dit niet(meer) , ook de politie liet komen, kreeg deze een boete om dat hij leverde
De pomp uitzetten leverde ruzie en nachtelijke vernielingen aan de shop op
En medewerkers voelde zich geïntimideerd

Resultaat , de eigenaar heeft de gehele lpg instanlatie laten verwijderen
En dat is weer weer niet leuk geweest voor de gewone automobilist
Today ,is Yesterday’s Tomorrow

Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB

Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 14 jan 2024 11:38
Locatie: Noord Limburg

Re: Lpg ipv propaan in de caravan

Bericht door MonRoe » wo 21 feb 2024 20:05

In onze laatste camper hebben wij 15 jaar twee lpg flessen gehad met buitenvulaansluiting. Waar velen steeds moeite hadden om de flessen te vullen bij een lpg pomp hebben wij dat nooit zo ervaren. We hebben overal kunnen tanken. In de winter tankte we propaan omdat lpg niet goed tegen kou kan.

Het gemak van het vullen van je flessen vonden wij heel erg fijn. Ga je met vakantie en je fles is nog halfvol, geen probleem even bijvullen en klaar.

Met de caravan die wij sinds 2 weken hebben kwamen we voor dezelfde vraag te staan. Er zit geen gasfles in, dus wat doen we. We zijn naar Grensgas in Well gegaan en daar een kunststof lichtgewicht propaan fles gekocht. Deze kunnen we vullen en is geen omruil fles. We gaan eens kijken hoe ons dat bevalt.
We kunnen altijd nog een lpg fles aanschaffen en een buitenvulaansluiting maken, maar ik denk niet dat het nodig is.

Ja, officieel mag je voor een camper en caravan geen lpg vullen, is alleen voor tractie en verwarming. Wij deden het altijd zo dat we gas en diesel bij verschillende tankstations gingen tanken.
22 jaar met een camper op stap geweest. Deze ingeruild voor een Jeep Wrangler (om offroad te rijden) en Dethleffs DB450 SE04 (om te slapen).
Afbeelding

Paul Vingerhoets
Berichten: 2440
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Lpg ipv propaan in de caravan

Bericht door Paul Vingerhoets » wo 21 feb 2024 20:50

Voor de pomp maakt het niet uit waarvoor je het gas gebruikt, denk ook niet dat er op gecontroleerd wordt wat er aan de gasinstallatie gekoppeld wordt tenminste nog nooit gehoord dat iemand zijn installatie moest laten zien op een camping.

Een vaste buitenaansluiting is voor de meeste pomphouders al voldoende om ervanuit te gaan dat het allemaal wel klopt
Een aansluiting op de caravan net onder of langs de dissel vast gezet, benzine tanken en meteen ook lpg, denk niet dat er een pomphouder is die zich er druk over maakt, zolang maar niet zichtbaar is dat je een losse fles aan het vullen bent.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Lpg ipv propaan in de caravan

Bericht door Ab » do 22 feb 2024 00:38

Doe wat je wilt.
Maar ga absoluut zelf niet aan het prutsen met een buitenvulaansluiting als je niet thuis bent in deze materie. Er komt wel iets meer bij kijken dan zo'n vulaansluiting op de dissel schroeven.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Lpg ipv propaan in de caravan

Bericht door dieseltijger » do 22 feb 2024 01:15

Resumé:
1. Waarom mag dat niet? Omdat het op basis van de wet verboden is (Besluit LPG-tankstations milieubeheer).
2. Waarom is het wettelijk verboden? Moet je bij Mark Rutte voor zijn.
3. Kan ik....? Ja hoor, zelfs ik heb in the old days zelf LPG ingebouwd in onze oude Zastava. In één keer goedgekeurd. Het enige speciale gereedschap wat je nodig hebt is een flare set. Gewoon een damptankje met vlotter inbouwen, gat aan de zijkant boren voor de aansluiting, en met een slang en een schroefverbinding kan je LPG vullen.
4. Je hoeft je niet in te lezen, want er zijn geen regels voor (behalve dat het verboden is).
5. Kan het financieel uit? Nee - het is complete waanzin. Maar dat geldt wel voor meer spullen die we vastschroeven.

Maak foto's en laat ons meegenieten. Wanneer kunnen we de resultaten tegemoet zien?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 8040
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Lpg ipv propaan in de caravan

Bericht door VIP » do 22 feb 2024 06:24

Los van of het wel of niet mag, maar een buitenvulling aan je dissel monteren is niet slim.

Heb je wel eens gezien hoe je dissel beweegt t.o.v. het chassis/opbouw.

Dit heeft gelijk een leiding breuk tot gevolg.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3727
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Lpg ipv propaan in de caravan

Bericht door Niels83 » do 22 feb 2024 08:36

Arie W schreef:
wo 21 feb 2024 12:19
Natuurlijk mag het niet !?
Maar waarom dan niet?
Ploft lpg sneller en makkelijker dan de diverse andere gassen?
Het vullen zal niet gevaarlijker zijn dan lpg tanken ivm zelfde aansluiting bij auto of vaste installatie in de caravan.
De veiligheid van de tank zal ook heel goed mee allen, een benzine tank zal waarschijnlijk makkelijker knallen of in de brand vliegen dan een lpg tank. Was vroeger zeker zo.
Degene die mij dit adviseert heeft inderdaad een camper met lpg.

Ik heb de zoekfunctie trouwens wel geprobeerd maar lpg mist een karakter. Je moet er minimaal 4 intypen.
Gas flessen vul je ook niet zelf. Mensen doen maar wat misschien niet iedereen maar genoeg wel.

Vorig jaar de logbtank van mijn vader geleend. De meter zat voorbij de 100 procent, de keur was al even verlopen

Dat vullen gaat dan weer met nippels die makkelijk problemen kunnen geven.

Dus LPG tanken mag niet, gebeurt wel. Als je je goed inleest in de materie kan het ook veilig.
Maar het mag niet.
Denk er aan dat je die flessen niet meer dan 80% vult.
Veel meer advies kunnen we denk ik niet geven.

Gebruikersavatar
Ducati 900
Berichten: 165
Lid geworden op: zo 13 aug 2023 12:17

Re: Lpg ipv propaan in de caravan

Bericht door Ducati 900 » do 22 feb 2024 08:50

VIP schreef:
do 22 feb 2024 06:24
Los van of het wel of niet mag, maar een buitenvulling aan je dissel monteren is niet slim.

Heb je wel eens gezien hoe je dissel beweegt t.o.v. het chassis/opbouw.

Dit heeft gelijk een leiding breuk tot gevolg.
De vulslang is van rubber, tot 200 bar getest dus leiding reuk is uitgesloten.
Dat we niet mogen koken en stoken op Lpg hebben we te danken aan de lobbyy van de gasleveranciers.

Ben.

Knaus440
Berichten: 3730
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Lpg ipv propaan in de caravan

Bericht door Knaus440 » do 22 feb 2024 09:39

[re.gif] En aan de mensen die tanken in gasflessen zonder de 80% vulling bescherming.
Daar is het wel degenlijk niet veilig.
Lees en huiver op oa camper forum maar ook camper zelfbouw fora.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Lpg ipv propaan in de caravan

Bericht door dieseltijger » do 22 feb 2024 09:43

Die slangen zijn loei-stevig. Ooit LPG ingebouwd. Maar hier wordt je op jouw wenken bediend:

https://lpgindecamper.nl/product/buiten ... ysQAvD_BwE

Vanaf minder dan 300,- heb je een kant-en-klare oplossing, inclusief een nietszeggende maximum gebruiksdatum. Niet opnieuw het wiel uitvinden. In 20 jaar heb je het eruit.
Knipsel.PNG
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 1423
Lid geworden op: ma 22 mar 2021 10:26
Locatie: Maasgouw
Contacteer:

Re: Lpg ipv propaan in de caravan

Bericht door Bob Diesel » do 22 feb 2024 10:20

Kijk naar je link
Het is voor campers nog wel intressant,
Mn het niet hoeven sjouwen met de flessen
Voor caravans gewoon niet doen
Today ,is Yesterday’s Tomorrow

Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB

Plaats reactie

Terug naar “Gas”