Streamen op vakantie: een survivalgids voor de moderne Nederlander

Ralf
Berichten: 1281
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Streamen op vakantie: een survivalgids voor de moderne Nederlander

Bericht door Ralf » ma 19 feb 2024 15:57

Streamen op vakantie: een survivalgids voor de moderne Nederlander

Ah, vakantie. Dat heerlijke moment waarop je eindelijk je werkmail kunt negeren, de deur achter je dichttrekt en... vervolgens in paniek raakt omdat je misschien de nieuwste aflevering van je favoriete serie mist. Of erger nog, de spannende races van Max Verstappen in 2024. Want laten we eerlijk zijn, sommige dingen zijn heilig.

De uitdaging: wifi ellende en digitale drama's

Je kent het wel. Je hebt jezelf geïnstalleerd op die idyllische camping of in dat knusse vakantiehuisje, klaar om te ontspannen. Je opent Netflix of Disney+ en... bufferen. De wifi is trager dan een slak op een teerpad. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de onmogelijke opvangpagina's waar je je eerst doorheen moet worstelen. "Wil je inloggen?" Ja, natuurlijk wil ik inloggen, denk je dan. Ik wil gewoon mijn serie kijken!

De oplossing: 4G, 5G en de magie van mobiel internet

Gelukkig leven we in 2023 en is er voor bijna elk probleem een technologische oplossing. Enter: 4G en 5G. Deze mobiele netwerken zijn onze ridders in glanzend armor, klaar om ons te redden van de overbelaste campingwifi.

Waar moet je op letten?

Voordat je helemaal losgaat en je data erdoorheen jaagt alsof het niks is, zijn er een paar dingen om in gedachten te houden:

Kies wijs: Een LTE router is je nieuwe beste vriend. Wifi versterkers zijn zó 2022.
Data is goud: Je hebt een mobiele datakaart nodig. Ja, dat kost wat, maar vrijheid is onbetaalbaar, toch?
De Faraday-uitdaging: In een camper of caravan? Zorg voor een goede signaalversterker, tenzij je wilt leven als een kluizenaar.
De kleine lettertjes: Niet alle providers zijn even blij met jouw streamavonturen in het buitenland. Lees dus even de voorwaarden.

Is 4G/5G de heilige graal?

Nee, dat is het niet. Een schotelantenne kan nog steeds je redding zijn, vooral als je ergens in de wildernis zit waar 4G en 5G signalen net zo zeldzaam zijn als een koel briesje in de Sahara. Maar, voor die momenten dat je wél bereik hebt, zijn 4G en 5G een geschenk uit de hemel.

Het verkooppraatje (zonder de onzin)

Laten we eerlijk zijn, tv kijken op vakantie kan al met een simpele 4G router met een externe antenne. 150 Mbps is meer dan genoeg. Al die verhalen over 5G en snelheden van 300 Mbps of zelfs 900 Mbps? Die zorgen vooral voor een lege portemonnee, niet voor beter beeld. Een beetje research naar providers kan wonderen doen voor je signaal - en je hoeft er geen tweede hypotheek voor af te sluiten.

Conclusie: Streamen zonder stress


Streamen op vakantie hoeft geen bron van frustratie te zijn. Met een beetje voorbereiding en wat slimme keuzes kun je ook aan de andere kant van de wereld genieten van je favoriete series en films. En ja, ook van de heroïsche races van Max Verstappen. Dus pak die LTE router in, zorg voor een goede datakaart en ga ervoor. Vakantie is er om te genieten, niet om je druk te maken over slechte wifi.

En onthoud: de beste momenten op vakantie beleef je toch echt buiten het scherm. Maar voor die momenten dat je even wilt ontspannen met je favoriete content, ben je nu helemaal voorbereid. Veel streamplezier!

Ralf Muller

footnootje mrgreen.gif
ik gebruik een router met een verkoopprijs van 175 euro in de caravan en heb er thuis een van 800 euro 5 g
qua beeld zie ik geen verschil behalve als mijn dochter komt logeren met haar x box dan trekt mijn thuis router het wel en mijn camping router het niet .Dus x boxen en streamen tegelijktijd .
Wij hebben thuis geen vaste aansluiting ik test daarom vaak dit soort routers uit .
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Gebruikersavatar
fredmo
Berichten: 718
Lid geworden op: do 8 apr 2021 16:52
Locatie: In of voor ons hutje

Re: Streamen op vakantie: een survivalgids voor de moderne Nederlander

Bericht door fredmo » ma 19 feb 2024 16:42

Heb je een link van zo'n LTE router?
Ben echt een leek wat dat betreft en heb geen idee wat ik dan zou moeten hebben mrgreen.gif
Groetjes,
Monique

SEAT Alhambra 1.4 TSI - 2018
Fendt Bianco Selection 515 SG 2023

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18376
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Streamen op vakantie: een survivalgids voor de moderne Nederlander

Bericht door deusjevo » ma 19 feb 2024 16:55

Dank Ralf, wist wel dat je het nog in je had zitten knipoog.gif
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV

Ralf
Berichten: 1281
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Streamen op vakantie: een survivalgids voor de moderne Nederlander

Bericht door Ralf » ma 19 feb 2024 17:02

[re.gif]
haphop.gif

ik zal de spullen plaatsen die ik heb en zelf gebruik in de caravan . Maar ik had dit al in de camper en heb het vorig jaar ook op mijun auto rondreis door italie meegenomen . Samen met mijn smartbox .

de router met zuignap antenne is de standaard set en die neem ik meestal mee als ik met de auto naar een huisje of ben b ga en het bolletje zit op het dak van de caravan . ik zal daar wel weer wat foto's van sturen als ik hem uit de stalling heb.
12032555-003R-00253-lrg.jpg
12032505-Presentatie_ZTE_set.jpg
12032502-Antenne_los-2.jpg
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

wolf
Berichten: 1647
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: Streamen op vakantie: een survivalgids voor de moderne Nederlander

Bericht door wolf » ma 19 feb 2024 17:12

Ralf schreef:
ma 19 feb 2024 15:57
....Gelukkig leven we in 2023...
in Belgie is het al 2024
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Gebruikersavatar
fredmo
Berichten: 718
Lid geworden op: do 8 apr 2021 16:52
Locatie: In of voor ons hutje

Re: Streamen op vakantie: een survivalgids voor de moderne Nederlander

Bericht door fredmo » ma 19 feb 2024 17:15

Dank je wel!
Groetjes,
Monique

SEAT Alhambra 1.4 TSI - 2018
Fendt Bianco Selection 515 SG 2023

RDDR
Berichten: 2797
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Streamen op vakantie: een survivalgids voor de moderne Nederlander

Bericht door RDDR » ma 19 feb 2024 17:16

Goede uiteenzetting met 1 opmerking: voor caravan gebruik (1 x 4k stream & tegelijk wat simpel spul) is 50mbs al ruim voldoende. Thuis met meerdere TV'S Jan dat krap zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-F731B met Tapatalk

2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

stronk
Berichten: 800
Lid geworden op: ma 19 jun 2017 12:29

Re: Streamen op vakantie: een survivalgids voor de moderne Nederlander

Bericht door stronk » ma 19 feb 2024 17:22

Goed verhaal Ralf!

Mijn setje:

TP-Link AC750 Wireless Dual Band 4G LTE Router. Prijs 100 euro

Afbeelding

2 Wittenberg LAT 54 GSM/UMTS Antennes. Is in mijn geval nodig omdat ik precies tussen 2 uitzendmasten zit op redelijke afstand. Prijs 60 euro p/st

Afbeelding

Gebruikersavatar
fredmo
Berichten: 718
Lid geworden op: do 8 apr 2021 16:52
Locatie: In of voor ons hutje

Re: Streamen op vakantie: een survivalgids voor de moderne Nederlander

Bericht door fredmo » ma 19 feb 2024 17:40

[re.gif]
Dank je wel!
Dus als ik het goed begrijp dan heb ik zoiets nodig of die van Ralph bijvoorbeeld en een simkaart thumbup.gif
Groetjes,
Monique

SEAT Alhambra 1.4 TSI - 2018
Fendt Bianco Selection 515 SG 2023

Ralf
Berichten: 1281
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Streamen op vakantie: een survivalgids voor de moderne Nederlander

Bericht door Ralf » ma 19 feb 2024 17:47

Simkaart heb je altijd nodig bij 4 g lte router .
Ik gebruik de zte omdat deze heel hebuiks vriendelijk is en er een goede app bij zit.
Hier door hoef ik niet eerst met een ip adres mij router in maar kan ik deze ook met de app bereiken .
Tel daar een hele duidelijk Nederlandse gebruiksaanwijzing bij op .
.ik heb ook nog een teltonika x 11 liggen .
Ik snap hem wel maar vele anderen niet .

Verstuurd vanaf mijn CPH2211 met Tapatalk

Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

stronk
Berichten: 800
Lid geworden op: ma 19 jun 2017 12:29

Re: Streamen op vakantie: een survivalgids voor de moderne Nederlander

Bericht door stronk » ma 19 feb 2024 17:47

[re.gif] [re.gif]
Exact! Oh niet helemaal exact. Als je een goede dekking op plaats bestemming hebt heb je die Yagi antennes niet nodig. Dan volstaat alleen de router.
Je configureert de router en je maakt je eigen netwerkje. Je koppelt je apparaten op je Wifi netwerk en je kan los gaan. Let wel op je data bundeltje hè thumbup.gif
Laatst gewijzigd door stronk op ma 19 feb 2024 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
redriver
Berichten: 512
Lid geworden op: ma 1 aug 2022 08:40
Locatie: Noord Brabant

Re: Streamen op vakantie: een survivalgids voor de moderne Nederlander

Bericht door redriver » ma 19 feb 2024 17:50

Werktelefoon als hotspot, alles opgelost en gratis. Zo, oplossing in 1 regel tekst thumbup.gif
Skoda Octavia 3 combi <> Hobby 540 UL

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18376
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Streamen op vakantie: een survivalgids voor de moderne Nederlander

Bericht door deusjevo » ma 19 feb 2024 17:59

Hoeveel data heb je dan?
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV

Ralf
Berichten: 1281
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Streamen op vakantie: een survivalgids voor de moderne Nederlander

Bericht door Ralf » ma 19 feb 2024 18:14

redriver schreef:Werktelefoon als hotspot, alles opgelost en gratis. Zo, oplossing in 1 regel tekst thumbup.gif
Mijn telefoon word heet na een tijd data delen .de batterij slijt sneller en is daardoor ook eerder stuk .
Nu heb ik niet het voordeel dat mijn telefoon gratis is .ik moet hem zelf betalen .
Daarnaast is het ontvangst in de caravan of camper vooral in de buiten gebieden veel minder dan met een externe antenne
.dus uw oplossing is nogal kort door de bocht .


Verstuurd vanaf mijn CPH2211 met Tapatalk

Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Gebruikersavatar
fredmo
Berichten: 718
Lid geworden op: do 8 apr 2021 16:52
Locatie: In of voor ons hutje

Re: Streamen op vakantie: een survivalgids voor de moderne Nederlander

Bericht door fredmo » ma 19 feb 2024 18:31

stronk schreef:
ma 19 feb 2024 17:47
[re.gif] [re.gif]
Exact! Oh niet helemaal exact. Als je een goede dekking op plaats bestemming hebt heb je die Yagi antennes niet nodig. Dan volstaat alleen de router.
Je configureert de router en je maakt je eigen netwerkje. Je koppelt je apparaten op je Wifi netwerk en je kan los gaan. Let wel op je data bundeltje hè thumbup.gif
Duidelijk thumbup.gif Dank je wel
Groetjes,
Monique

SEAT Alhambra 1.4 TSI - 2018
Fendt Bianco Selection 515 SG 2023

Gebruikersavatar
fredmo
Berichten: 718
Lid geworden op: do 8 apr 2021 16:52
Locatie: In of voor ons hutje

Re: Streamen op vakantie: een survivalgids voor de moderne Nederlander

Bericht door fredmo » ma 19 feb 2024 18:31

redriver schreef:
ma 19 feb 2024 17:50
Werktelefoon als hotspot, alles opgelost en gratis. Zo, oplossing in 1 regel tekst thumbup.gif
Moet je wel een werktelefoon hebben he mrgreen.gif
Groetjes,
Monique

SEAT Alhambra 1.4 TSI - 2018
Fendt Bianco Selection 515 SG 2023

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8044
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Streamen op vakantie: een survivalgids voor de moderne Nederlander

Bericht door Ron » ma 19 feb 2024 19:50

[re.gif]
Heb ik.
Maar toch gebruik ik mijn eigen telefoon op dezelfde manier. (stel je voor dat ze me bellen voor een storing mrgreen.gif )
Ook als wifi router , dus doorgeefluik van camping wifi.

Maar goed , wie dat niet heeft of de telefoon zo niet werkt.
Is de oplossing van ralph prima natuurlijk.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Streamen op vakantie: een survivalgids voor de moderne Nederlander

Bericht door Hans1954 » ma 19 feb 2024 20:16

Niet omdat ik hem heb, maar ik zie de Netgear M1 toch echt als de beste 4G router. Vooral de instelling Netwerk op de telefoon-app met de instelling "Band regio" geeft wat speelruimte bij een overbelast netwerk. Verder kan je er heel goedkope antennes van Bingfu op aansluiten. Zit nu in Oostenrijk en het spul draait op een kaartje van de Lidl voor 19.95 per maand.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
fredmo
Berichten: 718
Lid geworden op: do 8 apr 2021 16:52
Locatie: In of voor ons hutje

Re: Streamen op vakantie: een survivalgids voor de moderne Nederlander

Bericht door fredmo » ma 19 feb 2024 20:38

[re.gif]
Bedankt! Ga ik ook naar kijken.
Wist niet dat je dat bij de Lidl kon kopen!
Groetjes,
Monique

SEAT Alhambra 1.4 TSI - 2018
Fendt Bianco Selection 515 SG 2023

Ralf
Berichten: 1281
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Streamen op vakantie: een survivalgids voor de moderne Nederlander

Bericht door Ralf » zo 31 mar 2024 17:00

Zo vandaag mijn netwerk maar eens in orde gemaakt .
Kpn heeft zijn snelheid verhoogd van 300 max naar 600 mbit max .
Buitenland 75 gig
Ik heb een antenne op het dak ( de bol )
En een. Teltonica router in de kast.daar kunnen 2 kaarten in .
Tv in slaapkamer en in de zitgroep.
Ook nog een schotel op het dak voor linear kijken .
Dus gaan met die banaan AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn CPH2211 met Tapatalk

Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11220
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Streamen op vakantie: een survivalgids voor de moderne Nederlander

Bericht door dieseltijger » zo 31 mar 2024 17:45

Kanttekening: realiseer je wel dat een goede 4g/5g dekking geen vanzelfsprekendheid is, en dat mijn ervaring is dat bijvoorbeeld in delen van het voormalig Oost Duitsland en ook in Drenthe de bandbreedte zeer beperkt kan zijn.

Als je hecht aan tv kijken/internetten overal en altijd - check dit dan via kaarten die de dekking aangeven. Ik denk dat Starlink eigenlijk de enige optie is met een volledige dekking. Of als next best satelliet (fta of Canal digitaal) voor mensen die tv willen kijken maar internet niet zo nodig vinden
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ralf
Berichten: 1281
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Streamen op vakantie: een survivalgids voor de moderne Nederlander

Bericht door Ralf » zo 31 mar 2024 17:59

Klopt maar wat mij is opgevallen dat die Duitsers wel dekking hebben en dat wij Hollanders aan het knuppelen zijn .op een terras in ediger eller heb ik met simpel net een e. En die Duitsers zitten te you tuben .
Blijkt te maken hebben met de afspraken te maken hebben .
Met mijn kpn abbo heb ik dat probleem niet .
Daarnaast heb ik van winterberg tot in de Eifel met mijn router en externe antenne op het dak eigenlijk geen klachten gehad ,dat was met de camper .
Wel mijn telefoon die soms weg viel maar de router niet .de antenne speelt hier wel een factor.
Dit is natuurlijk geen garantie daarom heb ik ook nog de schotel .
Ook van Starlink hoor ik nog dat op de piektijden de download instort .

Nu heb ik thuis ook geen vast internet . En doe ik alles met 4 en 5 G dus ben wel gewend om met deze materie te spelen .ik merk dan ook dat het 3 jaar geleden veel minder was .
Maar wat ik zeg Starlink volg ik wel .



Verstuurd vanaf mijn CPH2211 met Tapatalk

Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11220
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Streamen op vakantie: een survivalgids voor de moderne Nederlander

Bericht door dieseltijger » zo 31 mar 2024 19:01

Dat is een goeie. Ik kan mij voorstellen dat er tussen providers onderling afspraken en beperkingen van toepassing zijn. Ik weet dat niet. Toen ik een tijd geleden voor een bekende Telecom netwerkprovider werkte, was het zo dat er qua naleving en uitvoering van regelgeving "meegestribbeld" werd: schijnbaar constructief opstellen - maar ondertussen.

Ik ben hier extra alert op omdat ik merk dat het aspect bandbreedte/piek capaciteit ("de volle camping en iedereen zit te streamen met 4g/5g - hoe gaat dat werken?") onbeantwoord blijft

Goed draadje.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

fendtjeplatin
Berichten: 592
Lid geworden op: do 4 jul 2013 18:23

Re: Streamen op vakantie: een survivalgids voor de moderne Nederlander

Bericht door fendtjeplatin » ma 1 apr 2024 12:03

Allemaal mooi en wel als er niet te veel gebruikers van die zendmast zijn.
Anders is het bufferen ongeacht hoe duur of goedkoop met eender wat
Zaterdag hier geen probleem, gisteren Paaszondag 17 u 30 bufferen en de lol is er af.

De enige werkende oplossing op de meeste tijdstippen is nog steeds vast internet.

Coördinaten van plaats 51.242118, 2.977501 volgens google maps.
Hyundai Santa Fe ( vigo) + old timer chateau 380 uit 1991.
Swift Burgundy mobilhome.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11220
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Streamen op vakantie: een survivalgids voor de moderne Nederlander

Bericht door dieseltijger » ma 1 apr 2024 12:09

Ja bufferen is een beetje een doekje voor het bloeden: ik neem mijn usb stick mee ( serieus) die ik thuis volpomp met series en documentaires die ik nog "wil inhalen" als het echt buiten niet te harden is, en ik niets te doen heb. Wellicht een idee.

Maar het goede aan dit draadje is dat de praktijk problemen niet verbloemd worden, en dat het daardoor informatief is. Ik vond de andere draadjes al niet optellen: je wordt op het verkeerde been gezet.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Radio, TV, Internet, Wi-Fi”