4w drive

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11217
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: 4w drive

Bericht door dieseltijger » ma 19 feb 2024 16:38

Verdorie.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

RDDR
Berichten: 2796
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: 4w drive

Bericht door RDDR » ma 19 feb 2024 16:59

Terug naar de vraag van de TS.

Ik heb ervaring met caravan met de 3 aandrijvingen die gebruikelijk zijn:
Voorwielaandrijving: slechts mogelijke optie. Zelden echt een probleem, maar op een helling met wat split toch wel eens wat wielspin gehad. Altijd weggekomen zonder hulp. Je moet toch veel meer gewicht dan solo in beweging krijgen en de kogeldruk rust na de achteras. Die maakt de druk op de voorwielen dus eerder lager dan hoger.
Achterwielaandrijving: nooit problemen gehad met de caravan. Zoals gezegd: de kogeldruk levert extra druk op de achteras op en waar je met voorwielaandrijving welspin hebt, rij je met achterwielaandrijving zo weg.
AWD: in mijn geval was dat een Subaru Forester Turbo, een systeem met mechanische differentielen dus. Eigennlijk zelfde ervaring: nooit een probleem. De omstandigheden kunnen nog extremer zijn dan met achterwielaandrijving, maar.... wanneer kom je daar met je caravan in terecht?

Voor het rijden op de snelweg maakt het allemaal weinig uit. De Subaru was zeker niet mijn fijnste trekker. Daar spelen andere zaken een veel grotere rol, zoals gewichten, belading, overhang achter, hardheid van vering / dempers.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: 4w drive

Bericht door Ab » ma 19 feb 2024 17:47

Morgoth schreef:
ma 19 feb 2024 15:41
Ab schreef:
ma 19 feb 2024 12:47
Het verbruik ligt voor een heel groot deel aan je rechtervoet. mrgreen.gif
Mja, maar niet volledig. Ik heb jaaaren lang met een 350 (5,7l) V8 gereden. Die lustte ook met een licht rechtervoetje een hele flinke slok. 25 tot 30 liter LPG per 100km waren helemaal niet uitzonderlijk.
Mijn laatste 5,7 V8 had aan de helft LPG meer dan genoeg bij 100 km op de cruise-control.
Liep dan ook maar op 4 cylinders..
12 ltr/ 100 km op snelweg ritten was redelijk normaal. Tijden veranderen..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5790
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: 4w drive

Bericht door Morgoth » ma 19 feb 2024 19:03

[re.gif]
Absoluut. Mijne was van 1994. Nog lekker ouderwets.
IMG_0762.jpeg
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Hobbyrijder
Berichten: 98
Lid geworden op: wo 20 apr 2022 15:00

Re: 4w drive

Bericht door Hobbyrijder » di 20 feb 2024 10:26

Het zit hem vooral in je eigen plezier met zo'n auto en wat je daar voor over hebt. Rij nu 10 jaar Subaru Forester. Eerst de zwakste motorisering, de laatste jaren een loeisterke met automaat. Het gevoel van "op rails rijden" is gewoon heerlijk. Omdat het voor mijn lief en mij ook onze hobby is, nemen we het benzineverbruik voor lief. Relatief gezien valt dat nog wel mee, als je de rechtervoet een beetje in toom houdt. En dan rij je niet als een slak.
De auto-caravan combinatie ligt rotsvast. Zelfs als ik slingeren provoceer, zet hij dat niet voort. Hij hoeft dan ook niet hard te werken met 1100 kg erachter. En inmiddels met beide boswachters leuke momentjes gehad op de camping met het plaatsen of weghalen van de caravan. Niet spectaculair, maar wel situaties waar anderen enigszins verbaasd stonden te kijken hoe soepel de combi kon manoeuvreren. Tja, waar je zo lol om kunt hebben. :)

erichendri
Berichten: 2182
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: 4w drive

Bericht door erichendri » di 20 feb 2024 12:56

De tegenwoordige 4wd auto's zijn normaal fwd of rwd totdat er een wiel doorslipt of hard weggereden wordt bij een stoplicht en nog wat situaties.
Dat geldt ook voor x-drive, 4matic etc, ook de quattro.
Ook speelt dit bij ev's.
Is puur om een lagere CO uitstoot te scoren en bij ev's een grotere actie radius.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
sjaak109
Berichten: 607
Lid geworden op: wo 15 jul 2015 13:03

Re: 4w drive

Bericht door sjaak109 » di 20 feb 2024 16:08

het leukst rijd ik met de 109. meestal in achter aandrijving.(kan kiezen tussen achter/4wd/hoog/laag)(met vrijloop naven of zonder)(das dan zonder 4wd)
heeeeeel soms mag hij in 4wd. niet omdat het moet maar omdat het kan.
het ontspannenst en comfortabel rijd ik in de Megane met voorwiel aandrijving, heb er al menig gravel/grind/gras pad mee omhoog gereden.
ja met enig wiel slip en ja de putjes in de caravan zijn er stille getuigen van. en ja de prut en het gras zit soms tot op het caravan dak.
boeien? awhoea.gif
ik denk dat de chauffeur belangrijker is als welk wiel er wordt aangedreven.
Afbeelding
Afbeelding
Laro 109 6cil nissan diesel 1973
Renault megane 1.5dc bose
avanto 385
Beyerland 495 t
kip de luxe 390
Elddis 370-2 (huidige)

Lucas
Berichten: 973
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: 4w drive

Bericht door Lucas » di 20 feb 2024 17:33

Bij mij is de ervaring dan weer andersom, ik ben een groot liefhebber van vierwielaangedreven auto's en heb inmiddels met 7 verschillende trekkers voor de caravan ervaring. Dat waren allemaal AWD's of 4x4's. De controle over de combinatie (caravan 2,2 ton geladen) die je daarmee hebt ervaar ik als een belangrijke luxe. En al regelmatig, zoals de laatste keer in oktober '23 op een totaal verregend kampeerterrein, dankzij de 4x4 de caravan makkelijk op en/of van de plek gekregen. Onmisbaar is het daarmee natuurlijk niet en zeker - zoals hierboven al eens werd gezegd - zoek je met een 4x4 wel eens de grenzen van de mogelijkheden op, zoals je een sportwagen op gezette tijden ook eens wil uittesten (neem ik aan).

Maar goed, laten we even scherp blijven op de vraag van de TS knipoog.gif Want de vraag gaat over 4wdrive en wanneer je het wel of niet gebruikt, niet over de ervaringen in het algemeen of de verschillen met FWD / RWD. Belangrijk is dat er verschil is tussen 4x4 en AWD, dat wordt nogal eens door elkaar gebruikt of wordt allemaal samengevoegd onder "4wdrive".

Een 4x4 is achterwielaangedreven. De vierwielaandrijving kan worden ingeschakeld, er is een low gear-mogelijkheid en de mogelijkheid om (in ieder geval) het middendifferentieel te blokkeren. Hierdoor wordt de kracht over voor- en achteras 50/50 verdeeld. Een 4x4-systeem is primair bedoeld voor de onverharde weg en mag ook vaak alleen dáár ingeschakeld worden.

Een AWD-systeem is in de regel een voorwielaangedreven systeem (FWD), waarbij indien nodig de achterwielen automatisch worden bijgeschakeld. Dit systeem is primair bedoeld voor de verharde weg, dus om het comfort en de veiligheid daar te vergroten.

Deze indeling is erg zwart-wit, in de praktijk zijn er allerlei combinaties, uitzonderingen, mitsen en maren. Zo zijn veel 4x4's in de basis permanent vierwielaangedreven, maar functioneert het systeem dan als een AWD, en zo nog wel meer. Zowel AWD als 4x4 kunnen in ieder geval goed helpen een caravan van een natte wei te krijgen e.d.

Van in- of uitschakelen van de AWD bij een AWD-auto is dus geen sprake. Bij een 4x4 zonder optie met vierwielaandrijving voor de verharde weg is er ook geen sprake van het (mogen) inschakelen ervan als je met de sleurhut onderweg bent, behoudens extreme omstandigheden. Bestaat die mogelijkheid wel, zou ik het met caravan erachter zeker, altijd doen. Met de toename van controle en veiligheid neem ik de hogere brandstofkosten en slijtage graag voor lief.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11217
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: 4w drive

Bericht door dieseltijger » di 20 feb 2024 18:15

Graag jullie/jouw advies voor het 4x4 of AWD systeem voor mijn situatie:

Ik rijd ongeveer 25...30k per jaar - merendeels snelweg, woon/werk verkeer.

ongeveer 5000 km daarvan is met een caravan erachter. Ik zoek een auto die ook kan voorzien in de situaties die nu in 20% van de vakanties minder lekker gaan/onmogelijk zijn:
- met caravan manoevreren op drassig nat gras;
- optrekken met de caravan op een helling van 15%
- rijden op een onverharde weg (zonder caravan) met af en toe wat spoorvorming, gaten, gravel

Zwaartepunt is het dagelijks gebruik, ik wil incidenteel wat extra grip op vakanties. En ik let op de totale kosten: dus verbruik en onderhoud zijn van belang.

Ik kwam daarom uit op een voorwielaandrijver, met een electrisch aangedreven achtertrein.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: 4w drive

Bericht door Ab » di 20 feb 2024 20:22

Gelet op jouw situatie:
Gewoon niks bijzonders.2 of 4 wielen aangedreven brengt hoegenaamd niks.
Een mover op de caravan lost het manouvreren op de camping veel beter en makkelijker op.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
sjaak109
Berichten: 607
Lid geworden op: wo 15 jul 2015 13:03

Re: 4w drive

Bericht door sjaak109 » di 20 feb 2024 20:27

dieseltijger schreef:
di 20 feb 2024 18:15
Graag jullie/jouw advies voor het 4x4 of AWD systeem voor mijn situatie:

Ik rijd ongeveer 25...30k per jaar - merendeels snelweg, woon/werk verkeer.

ongeveer 5000 km daarvan is met een caravan erachter. Ik zoek een auto die ook kan voorzien in de situaties die nu in 20% van de vakanties minder lekker gaan/onmogelijk zijn:
- met caravan manoevreren op drassig nat gras;
- optrekken met de caravan op een helling van 15%
- rijden op een onverharde weg (zonder caravan) met af en toe wat spoorvorming, gaten, gravel

Zwaartepunt is het dagelijks gebruik, ik wil incidenteel wat extra grip op vakanties. En ik let op de totale kosten: dus verbruik en onderhoud zijn van belang.

Ik kwam daarom uit op een voorwielaandrijver, met een electrisch aangedreven achtertrein.
ik wilde ook zoiets, als ik dan niet met de 109 weg ben.
en kwam op een suzuki s-cross allgrip of vitara. goedkoop in wegenbelasting/zuinig/toch iets hoger en awd.
is minder luxe als mijn megane maar moet wel veel degelijker zijn. en kleiner van binnen en meer plastic.
dat plastic is weer niet erg ivm. smerig worden.(en dat wordt het bij mij)
Laro 109 6cil nissan diesel 1973
Renault megane 1.5dc bose
avanto 385
Beyerland 495 t
kip de luxe 390
Elddis 370-2 (huidige)

Lucas
Berichten: 973
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: 4w drive

Bericht door Lucas » di 20 feb 2024 23:39

dieseltijger schreef:
di 20 feb 2024 18:15
Graag jullie/jouw advies voor het 4x4 of AWD systeem voor mijn situatie:
(...)
Ik kwam daarom uit op een voorwielaandrijver, met een electrisch aangedreven achtertrein.
Ik ben zelf niet thuis in het moderne spul. Mag / moet het iets minder modern zijn maar wel AWD en goede caravantrekker zou ik zonder twijfel voor een Subaru gaan. Of dat qua verbruik en onderhoud (betrouwbaar, maar onderdelen niet goedkoop) acceptabel is, is persoonlijk.

Robertb
Berichten: 100
Lid geworden op: zo 15 nov 2020 10:55
Locatie: Karmøy, Noorwegen

Re: 4w drive

Bericht door Robertb » wo 21 feb 2024 10:54

Onze situatie: 10.000km caravanrijden in een land met bergen en veel sneeuw. Rijden veel onverharde wegen en schuwen geen bergpassen. Onze laan naar huis is zo verzakt dat normale autos net vrij van de bodem blijven. De sneeuw is vaak 30 cm dik en waait op tot 1 meter. De bootslip is van gravel en zo steil dat een voorwielaandrijver niet bovenkont. Wij rijden een awd. Is dat nodig? Nee. Die bootslip kan ik ook iemand voor vragen. Die laan met 1 meter sneewhopen, moet ik toch eerst een sneewschuiver voor vragen of zelf mee de sneeuwfreser doen. De helft van de autos hier hebben awd/ 4x4. Waarom dan toch een awd? Gewoon makkelijker, auto was goedkoop, en het is wel leuk.
Eriba Triton 420 2021, Dacia Duster diesel 4x4 2021.

Lucas
Berichten: 973
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: 4w drive

Bericht door Lucas » wo 21 feb 2024 13:07

[re.gif]
Mee eens. Ach, en soms heeft zo'n 4x4 toch wel een groot voordeel. Ik heb ooit nadat er ruim 30cm sneeuw was gevallen een gestrande vrouwelijke collega na een Kerstborrel thuis afgezet, zelfs op de snelweg lag een dik pak en reed geen enkele andere auto. Inmiddels zijn we al jaren getrouwd en 3 kinderen verder knipoog.gif

Mlandzaat
Berichten: 166
Lid geworden op: za 20 nov 2021 22:20

4w drive

Bericht door Mlandzaat » do 22 feb 2024 15:21

sjaak109 schreef:
ik wilde ook zoiets, als ik dan niet met de 109 weg ben.
en kwam op een suzuki s-cross allgrip of vitara. goedkoop in wegenbelasting/zuinig/toch iets hoger en awd.
is minder luxe als mijn megane maar moet wel veel degelijker zijn. en kleiner van binnen en meer plastic.
dat plastic is weer niet erg ivm. smerig worden.(en dat wordt het bij mij)

Waarschijnlijk gaan wij vanaf volgende maand ervaring opdoen met een S-cross Allgrip die de vervanger gaat worden van onze vorige Grand Vitara.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”