Eerste caravan: hoe groot?

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
RDDR
Berichten: 2797
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Eerste caravan: hoe groot?

Bericht door RDDR » ma 19 feb 2024 08:43

Je vraag blijft heel lastig te beantwoorden, gezien wij niet kunnen inschatten wat je wensen / eisen zijn en wat voor jou belangrijker is.

Ik heb zelf ook een vouwwagen gehad (Holtkamper Kytel XL Windforce) en de ruimte die je daarin hebt ga je bij geen enkele caravan vinden. Het comfort van een caravan met kouder / natter weer is echter van een heel ander level dan een vouwwagen.

Wij hebben 3 caravans gehad: Eriba Feeling 430 naar een Knaus Sport 460EU naar een Eriba Touring 542.
Laat je niet in de mailing nemen door cijfertjes; de Touring 542 is de kleinste (5.79m met lang), dan de Feeling (6.07m lang) en dan de Knaus (6.95m lang). Ook was de Knaus met 2,32m aanzienlijk breder dan de 2 Eriba's (2,10m).

Voor onze wensen paste de Knaus het minste. We zijn met 2 personen en trekken rond. De grotere caravan was eerder een last dan een lust en de binnenruimte hadden we weinig aan. Toiletruimte van de Knaus is kleiner dan die van de Touring. Let wel: er was niets mis met de Knaus, maar gewoon niet voor ons. Voortent is nog zoiets: het opzetten van een voortent duurt veel langer dan het opzetten van de hele Holtkamper Kyte! Voor mij dus absoluut geen voortent.

Er zijn ook forummers die met 2 personen rondtrekken met een tandemasser en juist meer ruimte fijner vinden. Wat bij jou past? Geen idee. Daar kom je alleen zelf achter.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 8039
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Eerste caravan: hoe groot?

Bericht door VIP » ma 19 feb 2024 09:21

Wij reizen met 2 personen het hele jaar door met een tandemasser.

Ruimte kun je niet genoeg hebben als je het hele jaar reist, vooral in de Herfst en Winter.

Als je alleen in de zomer weg gaat is het van minder belang.

Gewoon een paar delers bezoeken en kijken/testen wat het best bij jullie wensen past (een Beachy is niet de meest courante caravan qua indeling).
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19811
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Eerste caravan: hoe groot?

Bericht door Daphne » ma 19 feb 2024 09:42

Ik kan me helemaal vinden in de reactie van @RDDR, het is lastig om advies te geven.

Lees ook vaak dat onderweg iedereen binnen moet kunnen slapen. Wij gingen met 4 kinderen op vakantie en gebruikten voor onderweg 3 Quechua opgooitentjes. Ze regelden dat allemaal zelf en vonden dat ontzettend leuk. En ja, het heeft wel eens een hele nacht geregend dat het tentje nat werd ingepakt, maar dat is de charme van het kamperen en dezelfde avond werd de tent gewoon op de camping weer opgeplopt. En de jongste dochter kwam wel eens 's nachts naar binnen als het onweerde.

Bij slecht weer een keer met ons zessen binnen zitten op de rondzit, was krap, maar ook dat kwam zo weinig voor. Je kunt overal wel op voorbereid zijn maar eigenlijk rij je de meeste tijd met een hoop lucht rond voor die paar keer dat je met allen binnen wil zitten. Ik moet er wel bij vermelden dat wij altijd zonder de kinderen naar de sneeuw gingen met de caravan.

Onze kinderen hebben er niets aan over gehouden dat zij in de zomer niet in de airco lagen of dat ze geen vast bed met luxe lattenbodem hadden. Ook niet dat ze in het voorjaar bij een heel koude nacht met -3 in een pyjama en joggingpak en een dikke slaapzak in hun tentje lagen.

Reis je permanent het hele jaar door, dan kan het fijn zijn om ruimte te hebben. Wij hebben met tweetjes een jaar in onze toercaravan gewoond tijdens de bouw van ons huis. Dan is het wel lekker als je voldoende leefruimte en kastruimte hebt. Toen hadden we ook geen huis om op terug te vallen.

Voor ons is de vaak gehoorde kreet "je kunt nooit genoeg ruimte hebben" niet van toepassing. Wij zijn juist weer kleiner gegaan en vinden het compact reizen en verblijven met de nodige luxe van een vast bed, airco, vloerverwarming, mover heerlijk. Ook in de winter. Het is dus helemaal afhankelijk van wat je wensen en verwachtingen zijn.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3726
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Eerste caravan: hoe groot?

Bericht door Niels83 » ma 19 feb 2024 10:43

Wij hebben er 1 van 4 meter. Met 2 kinderen van 5 en 8 in de caravan. In het voor en najaar bij wat minder weer zetten we vaak de voortent op, dat voldoet, maar bij regen binnen spelen wordt wel krap, maar met de tafel aan de kant lukt dat ook weer.

Je kunt in de zomer evt kiezen voor een voortent zonder zijkanten met daar aan een luifel. Of nog een tarp. Maar het fijnste is toch een schaduw rijke plek.

Er zijn er ook die vinden 8 meter met 2 fijn, andere hebben genoeg aan een shelter met een gezin.. is dus geen pasklaar antwoord te bedenken.

Ik denk dat je ook even moet kijken wat je auto aankan.

Gebruikersavatar
JNanninga
Berichten: 63
Lid geworden op: za 9 sep 2023 15:47

Re: Eerste caravan: hoe groot?

Bericht door JNanninga » ma 19 feb 2024 13:42

Wij zijn afgelopen najaar ook overgestapt van een vouwwagen naar een caravan. We hebben ook bewust gekozen voor een niet al te grote caravan. We reizen met twee kinderen van nu 5 en 7, en onze insteek is dat we er met zijn allen in kunnen passen als het moet, maar we gaan niet op vakantie om in de caravan te zitten. Voor die paar keer dat het nodig is is het prima als het eventueel wat krapjes is. De oudste slaapt al sinds zijn vijfde in een eigen tentje, de jongste zie ik dat nog niet willen, maar we zullen zien.

De beachy vond ik papier best leuk, maar in het echt wel tegenvallen. Weinig ramen, niet heel netjes afgewerkt, met zijn alleen naast elkaar slapen, en de banken zaten niet lekker. Maar smaken verschillen en wellicht is het wel voor jullie. En zo niet, dan weet je dat in elk geval ook.

Let wel, de cijfertjes zeggen niet altijd alles, onze Bürstner Premio 395 TS heeft een opbouwmaat binnen van ruim 4,5 meter, terwijl bijvoorbeeld een Knaus Sport 420 QD zo'n 10cm korter is, een bijvoorbeeld een Caravelair Alba 466 maar 15cm langer.

Verstuurd vanaf mijn Xiaomi met Tapatalk

Bürstner Premio 395 TS model 2023

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Eerste caravan: hoe groot?

Bericht door WanFie » ma 19 feb 2024 18:27

Het zal er toch ook sterk vanaf hangen wat je met de caravan gaat doen. Een weekend met Hemelvaart in Nederland en in de zomer naar het zuiden?

Of is het de bedoeling om naar het noorden te trekken.

In het laatste geval zijn 4 volwaardige slaapplaatsen wel handig. In onze caravan kunnen we met 4 volwassen mensen slapen. Maar dan is het 's nachts gewoon een zooitje. Je moet dan de kleren van 4 mensen kwijt en de 4 jassen nemen ook veel ruimte in.
In het eerste geval ben je in de vakantie waarschijnlijk de hele dag buiten en is de kleinere binnenruimte geen probleem. En een vootent lost ook veel ruimte problemen op.
Maar wanneer je wil gaan trekken, is een voortent ook niet handig...

Zo blijven er een hoop vragen, die je alleen zelf op kunt lossen.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 829
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Eerste caravan: hoe groot?

Bericht door RonvA » ma 19 feb 2024 19:42

Hangt echt 100% van je wensen af (wat iedereen hier al zegt.)

Wij wilden absoluut niet over elkaar heen hoeven kruipen, een dwarsbed viel 100% af. Maar we wilden wel een vast bed en een vaste zit hoek. Dus tja wij kwamen toen uit op een Hobby 460 UFe. Als je over elkaar kruipen prima vind, en misschien zelfs niet eens binnen hoeft te eten en buiten wil leven is zelfs een kip shelter b.v. al voldoende of een 'teardrop' caravan.
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Zwaagje
Berichten: 124
Lid geworden op: vr 28 jul 2023 16:40

Re: Eerste caravan: hoe groot?

Bericht door Zwaagje » wo 21 feb 2024 12:36

Wij zijn lang tentkampeerders geweest en toen de eerste caravan kwam werd dat een t@b 320. Dat ligt het dichtst bij tent en vouwwagen kamperen en een heel groot bed als je de caravan als slaapkamer gebruikt. Zonneluifeltje er bij en gaan. Ander voordeel is het gewicht en dus een comfortabele reis vergelijkbaar met een vouwwagen. Ik zou zeggen de Kids in een tentje zo lang ze nog mee gaan.
Bijlagen
Screenshot_20240221_122939_Polarsteps.jpg
t@b 320
Screenshot_20240221_122939_Polarsteps.jpg (317.16 KiB) 488 keer bekeken

marijn.hak
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 18 feb 2024 18:03

Re: Eerste caravan: hoe groot?

Bericht door marijn.hak » wo 21 feb 2024 12:47

Bedankt allemaal voor de reacties. Het geeft veel inzichten en aanvullend research is nodig om de opties goed af te wegen.

Nog 2 vragen als het mag:
- hoeveel kilogram laadvermogen is te adviseren? Ik zie caravans met 200kg marge, maar ook 400kg
- welke disseldruk is te adviseren en maakt het voor het beladen veel uit of je fietsendrager achterop of op de dissel hebt?
Vooral in combinatie met locatie bed, waar zo te zien vaak de meeste ruimte onder is om spullen op te slaan.
Gevoelsmatig lijkt een fietsendrager achterop de caravan wellicht handiger qua balans / disseldruk, al is dat weer lastiger met de fietsen erop en eraf halen lijkt mij.

Verstuurd vanaf mijn Pixel 7 met Tapatalk


CeesZ
Berichten: 169
Lid geworden op: do 4 sep 2008 22:34

Re: Eerste caravan: hoe groot?

Bericht door CeesZ » wo 21 feb 2024 15:11

Laadvermogen; simpel antwoord hoe meer hoe beter en je hoeft het niet allemaal te gerbuiken. Totaal gewicht echter wel in overeenstemming met trekkende auto en/of rijbewijs. Maar: het laadvermogen volgens opgave zegt op zich niet alles. Het gaat om het werkelijke netto laadvermogen. Een caravan met een relatief beperkt laadvermogen maar waar alle accessoires in het leeggewicht zijn meegnomen kan per saldo gunstiger uitpakken dan een hoger laadvermogen waar mover, accu, topdekmatras en noem het maar op nog vanaf getrokken moeten worden. Zeker bij oudere cravans kunner er opmerkelijke verschillen optreden. Ik zou bij aanschaf het werkelijk netto laadvermogen door wegen laten vaststellen en zonodig als ontbindende voorwaarde in de overeenkomst laten opnemen.

Gebruikersavatar
JNanninga
Berichten: 63
Lid geworden op: za 9 sep 2023 15:47

Re: Eerste caravan: hoe groot?

Bericht door JNanninga » wo 21 feb 2024 17:12

Persoonlijk heb ik liever meer laadvermogen dan ik nodig denk te hebben, dan dat het allemaal op het randje is en je alles wat je in de caravan legt eerst moet wegen om te zorgen dat je niet over de limiet gaat. We hebben de caravan laten omkeuren naar de maximale aslast als laadvermogen. Zoveel hebben we zeker weten niet nodig, maar we hoeven ons er verder ook niet druk om te maken. Sowieso kan je zware dingen die je in de auto kwijt kan beter in de auto leggen (voortent bijvoorbeeld).
Fietsen zou ik bij voorkeur op de dissel plaatsen (of op de auto). Achterop alleen als je anders echt niet uit je kogeldruk komt.

Verstuurd vanaf mijn Xiaomi met Tapatalk


Bürstner Premio 395 TS model 2023

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Eerste caravan: hoe groot?

Bericht door Ab » wo 21 feb 2024 18:59

Dan nog is het de meest ongunstige plaats.
Het is niet onmogelijk, maar uit uitgebreide testen van o.a. de Adac is gebleken dat de stabiliteit van de combinatie tot 20 % achteruit kan gaan.
Dat kan evengoed nog best binnen de marges van redelijk goed rijden vallen.

Maar je gaat toch liever ook niet rijden met bijv. remmen die het maar voor 80 % doen als je dat kunt vermijden ?
De kogeldruk is altijd wel goed te krijgen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

marijn.hak
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 18 feb 2024 18:03

Re: Eerste caravan: hoe groot?

Bericht door marijn.hak » wo 21 feb 2024 19:08

Ab schreef:Dan nog is het de meest ongunstige plaats.
Het is niet onmogelijk, maar uit uitgebreide testen van o.a. de Adac is gebleken dat de stabiliteit van de combinatie tot 20 % achteruit kan gaan.
Dat kan evengoed nog best binnen de marges van redelijk goed rijden vallen.

Maar je gaat toch liever ook niet rijden met bijv. remmen die het maar voor 80 % doen als je dat kunt vermijden ?
De kogeldruk is altijd wel goed te krijgen.
Je bedoelt met meest ongunstige plaats voor de fietsendrager achterop de caravan of op de Dissel?

Verstuurd vanaf mijn Pixel 7 met Tapatalk


Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Eerste caravan: hoe groot?

Bericht door Ab » wo 21 feb 2024 19:12

Achterop is verreweg het ongunstigst.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

marijn.hak
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 18 feb 2024 18:03

Re: Eerste caravan: hoe groot?

Bericht door marijn.hak » wo 21 feb 2024 19:13

Ab schreef:Achterop is verreweg het ongunstigst.
Duidelijk, dank je wel!

Verstuurd vanaf mijn Pixel 7 met Tapatalk


Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36282
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Eerste caravan: hoe groot?

Bericht door Chris » wo 21 feb 2024 19:20

En de kogeldruk is vermeld op je trekhaak..
Vuistregel is 5% van het MTM.....( MTM = maximum gewicht wat op het kenteken van de caravan staat.)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

myalexx
Berichten: 1192
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: Eerste caravan: hoe groot?

Bericht door myalexx » vr 23 feb 2024 10:43

Kijk eens bijvoorbeeld naar een.

Adria altea 392 ph

Vrij complete caravan en vrij licht en niet heel sober ingericht.

Misschien heb je nog wel meer indelingen qua deze lengte / gewicht.
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5790
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Eerste caravan: hoe groot?

Bericht door Morgoth » vr 23 feb 2024 12:21

Tsja, de adviezen om eerst te huren en op je gemak eens te gaan kijken zijn allemaal al gedaan.

Wij hebben een oude Hobby 420. Wat ik fijn vind in een caravan is het toilet, je kunt onderweg altijd naar een schone wc. Dat zou voor mij zeker een must zijn in een caravan.
Wij zijn met z'n tweeën dus we hebben de zit voorin omgebouwd naar een vast bed en de zit achterin omgebouwd naar twee lekkere draaistoelen. Maar met de originele indeling kun je eventueel ook met z'n vieren slapen. En bij een 420 heb je onder de luifel meer dan genoeg plaats. Zie foto. In dit geval de luifel zonder de zijwanden. De luifel is een Fortex Explorer. Je kunt ook veel goedkopere luifels kopen maar dan lever je in op kwaliteit of opzetgemak.
caravan.jpg
Hobby 420 De Luxe uit 1988

marijn.hak
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 18 feb 2024 18:03

Re: Eerste caravan: hoe groot?

Bericht door marijn.hak » vr 23 feb 2024 12:37

myalexx schreef:Kijk eens bijvoorbeeld naar een.

Adria altea 392 ph

Vrij complete caravan en vrij licht en niet heel sober ingericht.

Misschien heb je nog wel meer indelingen qua deze lengte / gewicht.
Mooie caravan ja! Ik vond er een op marktplaats, maar die had maar 200kg laadvermogen. Ik ga er eens verder in verdiepen

Verstuurd vanaf mijn Pixel 7 met Tapatalk


marijn.hak
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 18 feb 2024 18:03

Re: Eerste caravan: hoe groot?

Bericht door marijn.hak » vr 23 feb 2024 12:54

Morgoth schreef:Tsja, de adviezen om eerst te huren en op je gemak eens te gaan kijken zijn allemaal al gedaan.

Wij hebben een oude Hobby 420. Wat ik fijn vind in een caravan is het toilet, je kunt onderweg altijd naar een schone wc. Dat zou voor mij zeker een must zijn in een caravan.
Wij zijn met z'n tweeën dus we hebben de zit voorin omgebouwd naar een vast bed en de zit achterin omgebouwd naar twee lekkere draaistoelen. Maar met de originele indeling kun je eventueel ook met z'n vieren slapen. En bij een 420 heb je onder de luifel meer dan genoeg plaats. Zie foto. In dit geval de luifel zonder de zijwanden. De luifel is een Fortex Explorer. Je kunt ook veel goedkopere luifels kopen maar dan lever je in op kwaliteit of opzetgemak.
caravan.jpg
Prachtige luifel waardoor er inderdaad veel ruimte ontstaat! Dank voor de tip!

Verstuurd vanaf mijn Pixel 7 met Tapatalk


JanPunne
Berichten: 2756
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Eerste caravan: hoe groot?

Bericht door JanPunne » vr 23 feb 2024 16:38

Uit eigen ervaring, Bürstner is een kwalitatief goed merk en is licht in gewicht. Wij hadden ooit in 2005 een Fun 420 mtm 1100 kg.
En zoals al eerder geschreven, de 420 maat is ook een prima maat om mee te beginnen.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”