Sorry... idd... ik zie het nu staan in het tabel... dat tabel is wat vaag... maar 5 seconden kortsluitstroom 300-500 A is idd prima.
nieuwe Lithium accu
Re: nieuwe Lithium accu
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: nieuwe Lithium accu
Ja gaat prima
Maar wie gaat er aan 400 Ah accu's in de caravan zetten om te moveren?
Aan 8 Ah heb je daarvoor al voldoende.
TS heeft heel andere plannen met de accu.
Maar wie gaat er aan 400 Ah accu's in de caravan zetten om te moveren?
Aan 8 Ah heb je daarvoor al voldoende.
TS heeft heel andere plannen met de accu.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: nieuwe Lithium accu
Dat schreef ik al in mijn eerste reactie idd..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: nieuwe Lithium accu
chris als je wilt kan je me een pb sturen .Over de litime kan ik je niet veel vertellen maar over heel veel normaal verkrijgbare merken wel >
en tegen woordig adviseer ik bedrijven en partikulieren met deze stof over de do's en dont's
a,s woensdag geef ik weer een soort info avond . deze is dan welliswaar voor campers maar ik merk dat steeds meer caravaners ook die kant op gaan dus ook caravaners zijn welkom .
Ik zelf ga het ook in mijn caravan bouwen. De info avond is gratis Meer info kan per PB
en als ik je ergens anders vrijblijvend mee kan helpen kan je me ook een pb sturen .
Gr ralf
en tegen woordig adviseer ik bedrijven en partikulieren met deze stof over de do's en dont's
a,s woensdag geef ik weer een soort info avond . deze is dan welliswaar voor campers maar ik merk dat steeds meer caravaners ook die kant op gaan dus ook caravaners zijn welkom .
Ik zelf ga het ook in mijn caravan bouwen. De info avond is gratis Meer info kan per PB
en als ik je ergens anders vrijblijvend mee kan helpen kan je me ook een pb sturen .
Gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier
Re: nieuwe Lithium accu
Dat lijkt zo misschien..dieseltijger schreef: ↑zo 18 feb 2024 14:01Hoeft niet: Ab heeft het al in zijn eerste posting aangegeven. Laden, niet druppelladen. Geen nutteloze componenten er tussenschroeven. Er zit een BMS print in de accu ingebouwd, die ervoor zorgt dat de afzonderlijke cellen niet onevenwichtig geladen worden. Het is (weer) heel eenvoudig.
Maar het BMS kan ook niet alles alleen.
Bij niet goed laden kunnen de cellen in de accu evengoed nog behoorlijk in onbalans raken.
Wat dan weer resulteert in een slechter presterende accu.
Een accu is net zo goed als de zwakste cel.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: nieuwe Lithium accu
Bij een mover gaat het primair om ontlaadstroom, niet capaciteit. Bij 400Ah aan accu's heb je wel een zekerheidje dat je de ontlaadstroom aan kan, en je kan hem voor meerdere doeleinden inzetten.
Als je een beetje BMS hebt zorgt die er ook voor dat alle cellen in serie actief gebalanceerd worden. Ik mag toch hopen dat elke kant-en-klare LifePo4 accu dit heeft?Ab schreef: ↑ma 19 feb 2024 20:20Dat lijkt zo misschien..dieseltijger schreef: ↑zo 18 feb 2024 14:01Hoeft niet: Ab heeft het al in zijn eerste posting aangegeven. Laden, niet druppelladen. Geen nutteloze componenten er tussenschroeven. Er zit een BMS print in de accu ingebouwd, die ervoor zorgt dat de afzonderlijke cellen niet onevenwichtig geladen worden. Het is (weer) heel eenvoudig.
Maar het BMS kan ook niet alles alleen.
Bij niet goed laden kunnen de cellen in de accu evengoed nog behoorlijk in onbalans raken.
Wat dan weer resulteert in een slechter presterende accu.
Een accu is net zo goed als de zwakste cel.
Om enige invloed te hebben op de kwaliteit (en vooral de prijs) heb ik daarom ook mijn eigen LifePo4 280Ah accu gebouwd. Die balanceert de cellen onderling met 2Ah. Ruim voldoende voor de loads gebruikt in een caravan.
- dieseltijger
- Berichten: 11224
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: nieuwe Lithium accu
Er circuleert volgens mij een hele hoop black magic rond die dingen. De cellen zelf zijn denk ik op grote ontlaadstromen berekend, gelet op de specs die ik zie - de verbindingen tussen die cellen vaak minder (draden met te kleine doorsnee) terwijl bij een oude loodaccu massieve metalen bruggen worden toegepast.
Ik denk ook dat de tijd voorbij is dat je de accu's via een aparte connector en via een licht uitgevoerd BMS gaat opladen. Een BMS die de volle mep aan ontlaadstroom als een redelijk hoge laadstroom aan kan is de norm.
Dan het energieverbruik van een mover. Meestal heb je aan een 10 Ah accu genoeg om een kwartier de mover in bedrijf te houden.
En als laatste: de prijzen dalen. En wel als een gek. De bekende merken moeten steeds meer betaalbare concurrenten naast zich dulden die vergelijkbare specs hebben, en gewoon op 12V (vooruit dan: 13,8V) aangesloten kunnen worden op de polen.
Ik denk ook dat de tijd voorbij is dat je de accu's via een aparte connector en via een licht uitgevoerd BMS gaat opladen. Een BMS die de volle mep aan ontlaadstroom als een redelijk hoge laadstroom aan kan is de norm.
Dan het energieverbruik van een mover. Meestal heb je aan een 10 Ah accu genoeg om een kwartier de mover in bedrijf te houden.
En als laatste: de prijzen dalen. En wel als een gek. De bekende merken moeten steeds meer betaalbare concurrenten naast zich dulden die vergelijkbare specs hebben, en gewoon op 12V (vooruit dan: 13,8V) aangesloten kunnen worden op de polen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: nieuwe Lithium accu
Zou niet moeten, want als je inderdaad de datasheet van cellen pakt is het redelijk simpel als je de terminologie weet en er een beetje in thuis bent. De meeste LifePo4 (ook veel Li-ion) cellen kunnen bijvoorbeeld (ont)laden op 1C (1x de capaciteit van de cel, dus 50Ah cel is 50A (ont)laden). LifePo4 prismatische cellen worden vaak verkocht met schroefdraad aan de cel en metalen bruggen c.q. busbars worden er standaard bijgeleverd. Zoals bij de cellen die ikzelf gebruik: https://www.nkon.nl/eve-lf280-prismatic ... fepo4.html (ik heb ze echter zelf direct bij de fabrikant in China vandaan).
Het wordt in mijn optiek pas black magic als je een goedkope kant-en-klare Lithium accu koopt (meestal LifePo4) waarvan je de binnenkant niet kan zien. Er zijn best wel wat goedkopere Lithium accu's op de markt met wat mankementen: BMS met lage ontlaadstroom, geen actieve balancing, geen goede celcompressie, te dunne draden vanaf het accupakket/BMS naar de behuizing, geen temperatuurprobe.
Het wordt in mijn optiek pas black magic als je een goedkope kant-en-klare Lithium accu koopt (meestal LifePo4) waarvan je de binnenkant niet kan zien. Er zijn best wel wat goedkopere Lithium accu's op de markt met wat mankementen: BMS met lage ontlaadstroom, geen actieve balancing, geen goede celcompressie, te dunne draden vanaf het accupakket/BMS naar de behuizing, geen temperatuurprobe.
Laatst gewijzigd door Ab op za 9 mar 2024 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd.
Reden: Quote verwijderd.
Re: nieuwe Lithium accu
Ik denk dat Dieseltijgertje juist zo'n Pling Plong Lifepo4 heeft... in een mooie koffer met veel gebakken lucht..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- dieseltijger
- Berichten: 11224
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: nieuwe Lithium accu
Yep! Deze: viewtopic.php?t=39403&hilit=lithium#p713442
12V en 60 AH voor - ik meen - 160,- of zoiets. Fit for purpose.
12V en 60 AH voor - ik meen - 160,- of zoiets. Fit for purpose.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: nieuwe Lithium accu
Bedankt voor dat draadje, ik heb mij kostelijk vermaakt met het lezen! Ik zou echter nooit aandurven om dat ding in mijn caravan te zetten, maar mooi dat je jezelf hebt opgeofferd voor de wetenschap!
Laatst gewijzigd door Hobby Linka op vr 23 feb 2024 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodig quoten op vorgaand bericht verwijderd.
Reden: Onnodig quoten op vorgaand bericht verwijderd.
- dieseltijger
- Berichten: 11224
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: nieuwe Lithium accu
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: nieuwe Lithium accu
De wat goedkopere wel inderdaad.
Er zijn echter ook cellen van bijv. 15 C
Dan kan je vlot 150 A uit een 10 Ah accu trekken.
Die celletjes zijn iets duurder.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: nieuwe Lithium accu
Ik heb net mijn hele 12v systeem vervangen en een Litime 12v 100ah geplaatst met Litime 3000watt inverter. De airfyer van 1500 watt draait er prima op.
125A gaat (ook voor langere tijd) goed op het 100A BMS.
Erg tevreden met het Litime spul.
125A gaat (ook voor langere tijd) goed op het 100A BMS.
Erg tevreden met het Litime spul.
Tesla Model 3 RWD met Rapido club 42 cp evolution (hefdak)
Re: nieuwe Lithium accu
Dat gaat wel erg snel leeg hoor.
En elders las ik dat je ook de mover erop aan wilt gaan sluiten...
Ik hoop dat je niet tegen de maximale ontlaadstroom aanloopt daarmee.
Niet alle LiTime modellen zijn als moveraccu geschikt.
En elders las ik dat je ook de mover erop aan wilt gaan sluiten...
Ik hoop dat je niet tegen de maximale ontlaadstroom aanloopt daarmee.
Niet alle LiTime modellen zijn als moveraccu geschikt.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: nieuwe Lithium accu
Klopt, het gaat snel leeg maar wat friet klaar maken op een halve accu lading kan wel.
Als we los staan, kan ik de LFP accu altijd in de nacht volladen met de stroom uit de auto (EV), ik heb daar een kleine 350watt omvormer, waar de 10a acculader op kan
En bij een kleinere camping aansluiting kan de omvormer stroom naast de wallstroom gebruiken zodat de inductie kookplaat en de airfryer aan kan. Ik kan dus alle kanten op.
We gaan zien of de litime genoeg power heeft om te moveren. Ik ga de mover deze of volgende maand eronder bouwen
Als we los staan, kan ik de LFP accu altijd in de nacht volladen met de stroom uit de auto (EV), ik heb daar een kleine 350watt omvormer, waar de 10a acculader op kan
En bij een kleinere camping aansluiting kan de omvormer stroom naast de wallstroom gebruiken zodat de inductie kookplaat en de airfryer aan kan. Ik kan dus alle kanten op.
We gaan zien of de litime genoeg power heeft om te moveren. Ik ga de mover deze of volgende maand eronder bouwen
Tesla Model 3 RWD met Rapido club 42 cp evolution (hefdak)
Re: nieuwe Lithium accu
Welke heb je gekocht ? Ik heb de 100ah TM versie. Heb een zware Reich mover 2.3 en geen problemen. De Litime doet zijn werk prima!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
BMW 530i Touring + Adria Adora 613 UT
Re: nieuwe Lithium accu
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
BMW 530i Touring + Adria Adora 613 UT
Re: nieuwe Lithium accu
Tesla Model 3 RWD met Rapido club 42 cp evolution (hefdak)
- dieseltijger
- Berichten: 11224
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: nieuwe Lithium accu
Ik denk dat Litime ein-de-lijk de structurele invulling van de behoefte biedt: Veel capaciteit, een alleszins acceptabele prijs per Ah (duurder dan een loodaccu, flink goedkoper dan Reich, Victron, PowerXtreme), en een BMS dat qua opzet en capaciteit dusdanig is dat je de accu gewoon 1:1 in plaats van de loodaccu kan zetten zonder gepruts. Eindelijk.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: nieuwe Lithium accu
Ik heb de litime omvormer nu ook geplaatstdieseltijger schreef: ↑ma 11 mar 2024 08:25Ik denk dat Litime ein-de-lijk de structurele invulling van de behoefte biedt: Veel capaciteit, een alleszins acceptabele prijs per Ah (duurder dan een loodaccu, flink goedkoper dan Reich, Victron, PowerXtreme), en een BMS dat qua opzet en capaciteit dusdanig is dat je de accu gewoon 1:1 in plaats van de loodaccu kan zetten zonder gepruts. Eindelijk.
Nog wat testjes gedaan, tot de 130a gaat het langdurig prima hoewel de voltage dan wel iets inzakt, boven de 150A schakelt het BMS het spul na 5 seconden uit.
Tesla Model 3 RWD met Rapido club 42 cp evolution (hefdak)
- dieseltijger
- Berichten: 11224
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: nieuwe Lithium accu
Jeumig. 3 kW. Je gaat echt friet bakken. Maar ein-de-lijk een goed product. Betaalbaar, en doet wat ie moet doen (lading opslaan en afgeven, en veel). Oplaadbaar via de polen zonder dat je caravan affikt. Geen toeters en bellen. Wil je ze wel, dan kan je diverse varianten aanschaffen.
Het is dat ik al een andere voorziening had voor mijn apparatuur in het veld, anders had ik Litime gekocht. Klasse!
Het is dat ik al een andere voorziening had voor mijn apparatuur in het veld, anders had ik Litime gekocht. Klasse!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: nieuwe Lithium accu
inderdaad 3 kw is wat over kill als je maar 1800 tot je beschikking hebt >
maar ziet er goed uit . zit er ook een omschakelautomaat in deze inverter ?
maar ziet er goed uit . zit er ook een omschakelautomaat in deze inverter ?
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier