Technische maximum massa verhogen
-
- Berichten: 2442
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Technische maximum massa verhogen
Ja, nau het is maar hoe je het bekijkt daar zijn de meningen aardig over verdeeld.
Kentekenpapieren spreken over een maximaal gewicht niet over asdruk.
Eigenlijk zou het heel duidelijk zijn als het rdw (de regelgeving) wijzigt en er op het kenteken gesproken wordt over de asdruk en kogeldruk van een caravan/aanhanger ipv een maximaal gewicht
Zover ik weet is het maximale gewicht gewogen afgekoppeld gewogen op een weegbrug dus valt de kogeldruk bij het caravangewicht
Wordt onderweg gecontroleerd en meten ze alleen de asdruk dan kom je goed weg met die extra kogeldruk zolang de auto niet overbeladen is op de assen, want die kogeldruk wordt dan wel op de achteras van de auto mee gewogen en dan zou je met belading en personen toch te hoog kunnen komen
Kentekenpapieren spreken over een maximaal gewicht niet over asdruk.
Eigenlijk zou het heel duidelijk zijn als het rdw (de regelgeving) wijzigt en er op het kenteken gesproken wordt over de asdruk en kogeldruk van een caravan/aanhanger ipv een maximaal gewicht
Zover ik weet is het maximale gewicht gewogen afgekoppeld gewogen op een weegbrug dus valt de kogeldruk bij het caravangewicht
Wordt onderweg gecontroleerd en meten ze alleen de asdruk dan kom je goed weg met die extra kogeldruk zolang de auto niet overbeladen is op de assen, want die kogeldruk wordt dan wel op de achteras van de auto mee gewogen en dan zou je met belading en personen toch te hoog kunnen komen
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: Technische maximum massa verhogen
Zo doe ik het ook.
Caravan mag op de as 1300 kg hebben.
De auto 1250 kg trekken.
Op het moment dat ik op vakantie ging even over de weegbrug op het werk (geijkte weegbrug) 1260 kg op de as.
De kogeldruk was ongeveer een kilo of 60.
En als ik straks een andere auto heb.
Zullen de gewichten niet veel anders zijn.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Technische maximum massa verhogen
Van de andere kant... ik vind het juist de kunst om zo weinig mogelijk mee te sjouwen. Soms lijkt het hier anders te zijn.
Alles wat je onnodig meeneemt ligt ook nog eens de hele vakantie in de weg.
Alles wat je onnodig meeneemt ligt ook nog eens de hele vakantie in de weg.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt.
Re: Technische maximum massa verhogen
Ik wilde ook de 1000kg MTM van mijn caravan hoger hebben. Ook mijn caravan is ooit geleverd geweest met een hogere MTM. Helaas had ik een mooie as eronder met op het typeplaatje 1000kg. Dan gaan meteen alle deuren dicht. Helaas, niks mogelijk.RobClaessens1990 schreef: ↑wo 7 feb 2024 23:30Dit vraag ik me dus sterk af, want bij mijn weten is er dus geen verschil in de as tussen de 1500 en 1550 variant.
Tot slot van rekening geeft hobby benelux zelf aan dat ze in nederland destijds de 1550kg typegoedkeuring hebben uitgebracht vanwege andere richtlijnen t.o.v. de duitse markt (waar dus wel 1500kg de max was).
En het zijn allemaal dezelfde caravan’s uit dezelfde fabriek….en ik verwacht niet dat er op de fabricage bank nog een aparte afdeling as onderbouw is voor de nederlandse markt, dus ik denk dat ik dadelijk inderdaad 1500kg tegenkom op de as onder mijn caravan
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Technische maximum massa verhogen
Wat betreft 50 kg verhoging.
Vraag dat nog eens goed na bij de RDW.
Mijn ervaring: Caravan op kenteken 1300 kg. Plaatje op de as 1350.
Verklaring fabrikant aangevraagd a 180,00 Euro.
Kom bij de RDW voor de keuring, vertelt de keurmeester met droge ogen: "Voor zo,n kleine verhoging had je die verklaring niet nodig gehad."
Blijft staan de ene ambtenaar is de andere niet.
Al het overige banden, koppeling en bv remmen voor die 1350 kg moesten natuurlijk wel geschikt zijn.
Frans
Vraag dat nog eens goed na bij de RDW.
Mijn ervaring: Caravan op kenteken 1300 kg. Plaatje op de as 1350.
Verklaring fabrikant aangevraagd a 180,00 Euro.
Kom bij de RDW voor de keuring, vertelt de keurmeester met droge ogen: "Voor zo,n kleine verhoging had je die verklaring niet nodig gehad."
Blijft staan de ene ambtenaar is de andere niet.
Al het overige banden, koppeling en bv remmen voor die 1350 kg moesten natuurlijk wel geschikt zijn.
Frans
Technische maximum massa verhogen
Ik zou de papiertjes maar regelen, waarschijnlijk vertellen ze dat aan de telefoon ook: regels zijn regels en daar proberen ze strikt in te zijn.
De ene keurmeester is inderdaad de ander niet: wat de eerste bij onze caravan afkeur vond, vond de daaropvolgende keurmeester muggenzifterij, zonde van zijn tijd en van ons geld…
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
De ene keurmeester is inderdaad de ander niet: wat de eerste bij onze caravan afkeur vond, vond de daaropvolgende keurmeester muggenzifterij, zonde van zijn tijd en van ons geld…
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!
Re: Technische maximum massa verhogen
Precies dat waarom ik de 3008 heb ingeruild op die 508, 100 kg meer aanhangergewicht, het verschil tussen prullen in de marge (lees ook kogeldruk rekenen tot de auto) of met een gerust hart beladen (en dan heb ik het niet over volsmijten en de zak aardappelen).Jan van Vijven schreef: ↑do 8 feb 2024 07:10Juist die 50 kilo verhoogd de kans dat je niet tegen de max komt.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Knaus Südwind 460EU 60 Years Edition
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)
Re: Technische maximum massa verhogen
Niet nodig wanneer je de caravan niet tegen de max wat de as aan kan zou willen laden.
Voor 1500 KG is deze wettelijk in orde.
Maar TS doet uiteraard wat hij wil.
Voor 1500 KG is deze wettelijk in orde.
Maar TS doet uiteraard wat hij wil.
**** Fendt Bianco Activ 390 FHE ****
**** Opel Astra Ultimate Hybrid ****
**** Opel Astra Ultimate Hybrid ****
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16335
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Technische maximum massa verhogen
Vreemde opmerking, die 50 kg zijn blijkbaar wel nodig. Het kan en mag, dat ding is er voor gebouwd.
Dat jij die niet nodig hebt doet totaal niet ter zake.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dat jij die niet nodig hebt doet totaal niet ter zake.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Technische maximum massa verhogen
Sorry dat ik mijn mening geef he.
Tof dat je dat wel consequent bij elke opmerking doet.
Verstuurd vanaf mijn LE2113 met Tapatalk
Tof dat je dat wel consequent bij elke opmerking doet.
Verstuurd vanaf mijn LE2113 met Tapatalk
**** Fendt Bianco Activ 390 FHE ****
**** Opel Astra Ultimate Hybrid ****
**** Opel Astra Ultimate Hybrid ****
- dieseltijger
- Berichten: 11222
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Technische maximum massa verhogen
Andere invalshoek: De caravan is technisch geschikt voor 1550 kg, we hebben een mismatch met de administratieve vastlegging.
Sterker: het systeem werkt tegen je, terwijl er feitelijk niets aan de hand is.
Druk de conversaties met de actoren af en stop het in een plastic mapje in de caravan, terwijl je de caravan gewoon tot max 1550 kg belaad zo nu en dan.
De kans dat je gecontroleerd wordt is nihil ( ja maar.....Nee echt: ik ben in 25 jaar nog nooit gecontroleerd). En wat zal je zien? Je wordt gepakt, laat bij het pv aantekenen dat jij je er van vergewist hebt dat de caravan 1550 mag wegen, en je plaatst de 50 kg in jouw auto en 20 km verderop weer terug in de caravan.
In NL betaal je de boete, en je gaat in bezwaar. Heb je een extra vakantiedag wellicht, want dan kan je voor de kantonrechter je verhaal kwijt. Want op het eind van de dag is er niets aan de hand, het systeem is onmogelijk.
Sterker: het systeem werkt tegen je, terwijl er feitelijk niets aan de hand is.
Druk de conversaties met de actoren af en stop het in een plastic mapje in de caravan, terwijl je de caravan gewoon tot max 1550 kg belaad zo nu en dan.
De kans dat je gecontroleerd wordt is nihil ( ja maar.....Nee echt: ik ben in 25 jaar nog nooit gecontroleerd). En wat zal je zien? Je wordt gepakt, laat bij het pv aantekenen dat jij je er van vergewist hebt dat de caravan 1550 mag wegen, en je plaatst de 50 kg in jouw auto en 20 km verderop weer terug in de caravan.
In NL betaal je de boete, en je gaat in bezwaar. Heb je een extra vakantiedag wellicht, want dan kan je voor de kantonrechter je verhaal kwijt. Want op het eind van de dag is er niets aan de hand, het systeem is onmogelijk.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16335
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Technische maximum massa verhogen
@Zonneke,
Hier heeft iedereen een caravan aangeschaft met een bepaald laadvermogen, sommige hebben die echt nodig en willen die ten volle benutten.
Daar is totaal niets mis mee, waarom moet jij dan telkens beweren dat het niet nodig is?
Je eigen situatie vergelijken, of erger, opdringen aan een ander is “not done”. Dat is geen mening geven.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Hier heeft iedereen een caravan aangeschaft met een bepaald laadvermogen, sommige hebben die echt nodig en willen die ten volle benutten.
Daar is totaal niets mis mee, waarom moet jij dan telkens beweren dat het niet nodig is?
Je eigen situatie vergelijken, of erger, opdringen aan een ander is “not done”. Dat is geen mening geven.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Technische maximum massa verhogen
Ik denk niet dat een rechter darin met je meegaat.
Mijn auto kan technisch ook 180 km/h
Maar dat wil nog niet zeggen dat het ook mag.
Met de papieren van Hobby ook al zijn dat niet helemaal de juiste gaat het wel lukken.
Zonder die papieren kan je voor €65 (rdw keuring) de gok wel wagen.
Wie weet doet de RDW daar niet moeilijk over
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
- dieseltijger
- Berichten: 11222
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Technische maximum massa verhogen
Ongetwijfeld. Als het niet teveel moeite kost (ik heb me er niet in verdiept, het interesseert me maar matig) gewoon koninklijke weg bewandelen. Zo niet, en de pakkans x boete = klein: Schijt aan regel nummer 325 lid c.
Het gaat nergens over. Fabrikant zegt: het kan technisch, we hebben de papieren, maar die krijg je niet zo maar. Dealer hier wijst weer naar elders. RDW zegt: wij willen papieren. Conclusie er is geen probleem, er was geen probleem, er zal geen probleem zijn - er is alleen een geconstrueerd papieren probleem.
Het gaat nergens over. Fabrikant zegt: het kan technisch, we hebben de papieren, maar die krijg je niet zo maar. Dealer hier wijst weer naar elders. RDW zegt: wij willen papieren. Conclusie er is geen probleem, er was geen probleem, er zal geen probleem zijn - er is alleen een geconstrueerd papieren probleem.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Technische maximum massa verhogen
Hierbij denk ik aan de situatie dat op het bedrijf waar ik toen werkte, de mevrouw van de gemeente de bouw van de uitbreiding kwam stil leggen. Weten jullie niet dat u een vergunning nodig hebt? Waarop mijn directeur zei. Wij hebben helemaal geen vergunning nodig om te bouwen. Zand en stenen hebben we nodig, die vergunning hebben jullie nodig.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt.
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: di 6 feb 2024 20:52
Re: Technische maximum massa verhogen
Nou we zijn weer wat wijzer geworden (en eigenlijk ook weer niet).
Antwoord wat ik van het RDW heb gekregen was dat het FVO (dat inmiddels niet meer gebruikt word), weldegelijk goedgekeurd wordt als zijnde typegoedkeuring.
Dat document is namelijk voorheen gebruikt en dus nooit vervangen voor het nieuwe europeesche typgoedkeuring.
Dus in principe is de mogelijkheid er weldegelijk.
Nu even de ''to do list'' op een rijtje.
* Typegoedkeuring en FVO (importeur hobby benelux) 500€
* Keuring (rdw) 66€
* Beoordeling fabrieksverklaring oftewel FVO (rdw) 222€
* Aanpassen toegestane maximum massa in kenteken register (rdw) 71.30€
Tel daarbij een rit naar dordrecht (importeur hobby benelux)
Tel daarbij een rit naar rdw
* Samen 2 verlofdagen en 1 brandstoftank.
Afijn dit wetende dacht ik wat nou als ik toch een nieuwe zwaardere as eronder ''investeer''.
Dus heb ik opnieuw de importeur benaderd voor wat nou als ik er een 1800kg's as onder zet.
(die je gewoon kan kopen voor <1000€). Hun antwoord was als volgt:
''Ik kan u alleen de typegoedkeuring leveren voor de verhoging naar 1550
kg, aangezien dat het hoogst mogelijk is wat uw caravan kan hebben, voor
as verhogingen van reeds geproduceerde caravans kunnen wij niks voor u
betekenen, aangezien dit geen administratieve aanpassing meer is''
Dus daaruit concludeer ik dat dat iddgeval geen optie is omdat de importeur daar geen typegoedkeuring voor ''kan'' leveren.
Laat ik zo zeggen een zwaardere as eronder zetten zou nog (mits technische haalbaar) nog wel een optie zijn geweest.
(als we dan toch bezig zijn met geld verbranden) .
Maar goed ik denk dat ik mijn GBV maar laat denken en dan beslis dat ik uiteindelijk maar de ''strijd ga staken''.
Wel ga ik in het voorjaar nog even mijn huisje op wielen wegen ''(heb je dat nog niet gedaan dan.....)'' en dan erachter komen dat ik waarschijnlijk echt niet veel kan meenemen. Gelukkig nog wel een wagen er voorstaan waarin ik ruim 500kg mag laden (incl personen dan he )
Antwoord wat ik van het RDW heb gekregen was dat het FVO (dat inmiddels niet meer gebruikt word), weldegelijk goedgekeurd wordt als zijnde typegoedkeuring.
Dat document is namelijk voorheen gebruikt en dus nooit vervangen voor het nieuwe europeesche typgoedkeuring.
Dus in principe is de mogelijkheid er weldegelijk.
Nu even de ''to do list'' op een rijtje.
* Typegoedkeuring en FVO (importeur hobby benelux) 500€
* Keuring (rdw) 66€
* Beoordeling fabrieksverklaring oftewel FVO (rdw) 222€
* Aanpassen toegestane maximum massa in kenteken register (rdw) 71.30€
Tel daarbij een rit naar dordrecht (importeur hobby benelux)
Tel daarbij een rit naar rdw
* Samen 2 verlofdagen en 1 brandstoftank.
Afijn dit wetende dacht ik wat nou als ik toch een nieuwe zwaardere as eronder ''investeer''.
Dus heb ik opnieuw de importeur benaderd voor wat nou als ik er een 1800kg's as onder zet.
(die je gewoon kan kopen voor <1000€). Hun antwoord was als volgt:
''Ik kan u alleen de typegoedkeuring leveren voor de verhoging naar 1550
kg, aangezien dat het hoogst mogelijk is wat uw caravan kan hebben, voor
as verhogingen van reeds geproduceerde caravans kunnen wij niks voor u
betekenen, aangezien dit geen administratieve aanpassing meer is''
Dus daaruit concludeer ik dat dat iddgeval geen optie is omdat de importeur daar geen typegoedkeuring voor ''kan'' leveren.
Laat ik zo zeggen een zwaardere as eronder zetten zou nog (mits technische haalbaar) nog wel een optie zijn geweest.
(als we dan toch bezig zijn met geld verbranden) .
Maar goed ik denk dat ik mijn GBV maar laat denken en dan beslis dat ik uiteindelijk maar de ''strijd ga staken''.
Wel ga ik in het voorjaar nog even mijn huisje op wielen wegen ''(heb je dat nog niet gedaan dan.....)'' en dan erachter komen dat ik waarschijnlijk echt niet veel kan meenemen. Gelukkig nog wel een wagen er voorstaan waarin ik ruim 500kg mag laden (incl personen dan he )
Car: Volvo V70, Bj 2007 (de laatste echte zweed) met Niveaumats Caravan: Hobby 540 Kmfe de luxe 09
Re: Technische maximum massa verhogen
Dat laden in de V70 had ik je al eerder geadviseerd.
En helemaal omdat je ook niveaumats hebt.
En... nog een voordeel... hij komt nog steviger op de weg te liggen en speelt nog meer met de caravan.
Kogeldruk....mmmm... ik mag 90 Kg hebben maar ben vaak "stout".... beetje meer rijd nog lekkerder.....niet goed te praten natuurlijk maar wie ziet het...
En de V kan dat prima aan..stttt....
Voor een 1800 Kg as is ook het chassis van je caravan weer niet geschikt... het een hangt erg samen met het ander..
En helemaal omdat je ook niveaumats hebt.
En... nog een voordeel... hij komt nog steviger op de weg te liggen en speelt nog meer met de caravan.
Kogeldruk....mmmm... ik mag 90 Kg hebben maar ben vaak "stout".... beetje meer rijd nog lekkerder.....niet goed te praten natuurlijk maar wie ziet het...
En de V kan dat prima aan..stttt....
Voor een 1800 Kg as is ook het chassis van je caravan weer niet geschikt... het een hangt erg samen met het ander..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Technische maximum massa verhogen
Iedereen heeft het hier iedere keer maar over de as, maar het is niet alleen de as, ook verbindingsstukken en de triangel moeten voldoen.
Daar staan ook maximum gewichten in geslagen als het goed is.
Ik heb ooit dit traject bewandeld bij een 19 jaar oude klus Eriba, van 1200 naar 1300 kg omdat ik zag dat er een 1300 kg as onder zat terwijl het max gewicht 1200 kg was. Maar er werd op meer zaken gecontroleerd als enkel de as.
Kosten Hymer 250eu, RDW 50eu.
Daar staan ook maximum gewichten in geslagen als het goed is.
Ik heb ooit dit traject bewandeld bij een 19 jaar oude klus Eriba, van 1200 naar 1300 kg omdat ik zag dat er een 1300 kg as onder zat terwijl het max gewicht 1200 kg was. Maar er werd op meer zaken gecontroleerd als enkel de as.
Kosten Hymer 250eu, RDW 50eu.
Volvo V60phev met Eriba Nova 465 GL.
Voorzien van Fiammaluifel, satelietschotel, Ultraheat als extra's.
Voorzien van Fiammaluifel, satelietschotel, Ultraheat als extra's.
Re: Technische maximum massa verhogen
Klopt, dat heb ik ook al tig keer geschreven.
Daarnaast de banden (load index) en de oplooprem.
Porsche + Tabbert
Re: Technische maximum massa verhogen
+1
De laatste regel boven Alko's reactie.
De laatste regel boven Alko's reactie.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Technische maximum massa verhogen
Ik heb in het verleden ook eens het technische maximaal gewicht voor mijn toen nieuwe KIP caravan kunnen verhogen, omdat as al meer kon hebben dan op het kenteken stond.
Voor € 150 kreeg ik via de caravandealer een nieuw registratieplaatje + nieuw kentekenbewijs voor de caravan.
Later bleek dat ik voor die extra € 150 ook nog zwaardere banden op caravan te hebben zitten.
Voor € 150 kreeg ik via de caravandealer een nieuw registratieplaatje + nieuw kentekenbewijs voor de caravan.
Later bleek dat ik voor die extra € 150 ook nog zwaardere banden op caravan te hebben zitten.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: Technische maximum massa verhogen
Nu het hier toch over gewichten gaat..
Onze caravan mag max 1400kg hebben, volgens mij heb ik op de as een keer 1350kg zien staan..
Halen ze bij de max 1400kg automatisch 50kg kogeldruk eraf ?
Onze caravan mag max 1400kg hebben, volgens mij heb ik op de as een keer 1350kg zien staan..
Halen ze bij de max 1400kg automatisch 50kg kogeldruk eraf ?
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09
Re: Technische maximum massa verhogen
Nog nooit gehoord.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Technische maximum massa verhogen
Tja, natuurlijk moet alles in verhouding staan... Net zoals bij een auto de remmen en versnellingsbak ook aangepast zijn bij een snellere uitvoering (denk bijvoorbeeld aan een Peugeot 208 met 75 PK of een GTi met 208PK). Dus het is niet enkel de aslast die bepalend is bij een caravan.
Knaus Südwind 460EU 60 Years Edition
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)