Schuifkanteldak ervaring met rijden caravan
Schuifkanteldak ervaring met rijden caravan
Vraag wij krijgen in juni een andere wagen , de vraag is 80 procent van onze kilometers leggen we af met deze wagen met caravan erachter , we hebben geen ervaring in onze vorige auto’s met een panoramisch shuifkanteldak , we kunnen nog wijzigen tot 15 maart , betreft een GLC coupe
Wat zijn de ervaringen betreft het rijden met caravan is het een toegevoegde waarde
Wat zijn de ervaringen betreft het rijden met caravan is het een toegevoegde waarde
Kabe Imperial 560 xl ks 2024…. Mercedes GLC coupe AMG 400 e 2024 …met luchtvering , thule 6300 , en EP levelsysteem , .en ATC.
Schuifkanteldak ervaring met rijden caravan
Euh, de caravan hangt achter je auto, het dak zit boven je. Het biedt met caravan net zoveel toegevoegde waarde als zonder in mijn beleving.
Het heeft vooral veel meer licht en ruimte gevoel in de auto. Onze huidige Skoda heeft ook zo’n dakje. Mooi hoor, maar zou er ook best zonder kunnen.
Het heeft vooral veel meer licht en ruimte gevoel in de auto. Onze huidige Skoda heeft ook zo’n dakje. Mooi hoor, maar zou er ook best zonder kunnen.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
-
- Berichten: 2686
- Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
- Locatie: Den Haag
Re: Schuifkanteldak ervaring met rijden caravan
. Ik bezit nu ook een auto met een glazendak etc.
Ik houd het dicht met of zonder hut aan de haak.
En zet de klimaat control wel aan..
Verder zit er leer op de stoelen koud in de winter en heet in de zomer. Dus de boel dicht ook de hemel gesloten houden.
Groeten Wim
Ik houd het dicht met of zonder hut aan de haak.
En zet de klimaat control wel aan..
Verder zit er leer op de stoelen koud in de winter en heet in de zomer. Dus de boel dicht ook de hemel gesloten houden.
Groeten Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Re: Schuifkanteldak ervaring met rijden caravan
Wij hebben een BMW X1 met glazen schuif/kanteldak gehad, heerlijk !
Ook met de caravan erachter, reed toch niet harder dan plm 90kmh, was heerlijk rijden, zeker naar het warme zuiden
oh ja...in de file bij Lyon in brandende zon ging alles dicht....
Ook met de caravan erachter, reed toch niet harder dan plm 90kmh, was heerlijk rijden, zeker naar het warme zuiden
oh ja...in de file bij Lyon in brandende zon ging alles dicht....
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.
Re: Schuifkanteldak ervaring met rijden caravan
Ook hier wordt de Cayenne voornamelijk gebruikt om de caravan te trekken. Bij de zoektocht was een schuifkanteldak ook gewenst omdat ik het geweldig vind. De Cayenne is dus ook voorzien van een glazen schuifkanteldak (geen panorama-versie) wat zeer veel open staat. Naast meer licht geeft het net iets meer frisse lucht zonder dat je last van de wind hebt zoals bij een geopend raam.
De panorama-versie geeft zowel bij Porsche als BMW nogal eens problemen dus die wilde ik dan weer niet. Ze noemen het niet voor niks een panodramadak.
De panorama-versie geeft zowel bij Porsche als BMW nogal eens problemen dus die wilde ik dan weer niet. Ze noemen het niet voor niks een panodramadak.
Laatst gewijzigd door Pakkie op ma 5 feb 2024 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S
Re: Schuifkanteldak ervaring met rijden caravan
Zowel verduistering als het glazen dak was electrisch te bedienen
Nadeel is dat hij schadelijker loopt met het dak open en met een caravan erachter heb je extra verbruik maar wel het gevoel dat je in een cabrio rijdt.
Ik heb nu geen schuifdak maar wel koelende en verwarmde stoelen voor en achter maar ik mis het wel.
Stapte in schuifdak open en heerlijk rijden maar dat is ieders keuze
Gepensioneerden hebben nooit vakantie, ik ook niet ik ga ontdekken
Groetjes Peter & Marijke Hoekstra
Best
Mazda CX 5 luxery 2.0 ltr 213 Nm/165 PK/121 kW uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
Groetjes Peter & Marijke Hoekstra
Best
Mazda CX 5 luxery 2.0 ltr 213 Nm/165 PK/121 kW uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
Re: Schuifkanteldak ervaring met rijden caravan
Onze Discovery heeft een 2-delig panoramadak waarvan het voorste deel elektrisch open kan.
Zodra ik de auto start, schuiven beide verduisteringen automatisch open wat we zeker prettig vinden. De schuif/kantel funktie van het voorste deel gebruiken we overigens vrijwel nooit… Wel of niet open rijden is een persoonlijke keuze/beleving; daarover kun je een ander niet adviseren.
Zodra ik de auto start, schuiven beide verduisteringen automatisch open wat we zeker prettig vinden. De schuif/kantel funktie van het voorste deel gebruiken we overigens vrijwel nooit… Wel of niet open rijden is een persoonlijke keuze/beleving; daarover kun je een ander niet adviseren.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
-
- Berichten: 2437
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Schuifkanteldak ervaring met rijden caravan
Ik heb helemaal niets met een glazen dak of het nu wel of niet open kan, maar ja ik rijdt ook altijd met de ramen dicht of het moet heel langzaam gaan heb een hekel aan herrie aan mijn hoofd..
Blijkbaar is het wel verstandig om je verzekering erop na te kijken, blijkbaar vergoeden niet alle verzekeringen glasschade aan een panorama dak
Blijkbaar is het wel verstandig om je verzekering erop na te kijken, blijkbaar vergoeden niet alle verzekeringen glasschade aan een panorama dak
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Schuifkanteldak ervaring met rijden caravan
Panoramadak is het hele jaar door fijn. Zeker omdat de binnenhemel van mijn auto zwart is dat toch erg donker is zonder glazen dak.
Mijn auto heeft van voor tot achter een 2 delig panormadak waarvan het voorste deel elektrisch schuift/kantelt. Zodra het weer lekker is gaat het dak open. Dat kan al in het vroege voorjaar zijn als de eerste zonnestralen de temperatuur in de dubbele cijfers brengt. Geeft toch een beetje cabriogevoel. Ook als de caravan erachter hangt. (Niet op de snelwegen uitgezonderd tijdens file)
De verduistering gaat ook elektrisch en wordt voornamelijk voor parkeren in de zon gebruikt.
Mijn auto heeft van voor tot achter een 2 delig panormadak waarvan het voorste deel elektrisch schuift/kantelt. Zodra het weer lekker is gaat het dak open. Dat kan al in het vroege voorjaar zijn als de eerste zonnestralen de temperatuur in de dubbele cijfers brengt. Geeft toch een beetje cabriogevoel. Ook als de caravan erachter hangt. (Niet op de snelwegen uitgezonderd tijdens file)
De verduistering gaat ook elektrisch en wordt voornamelijk voor parkeren in de zon gebruikt.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Schuifkanteldak ervaring met rijden caravan
Hier ook groot fan van Panorama dak.
De openschuif functie gebruik ik haast nooit.
Maar de kantelfunctie gebruik ik wel erg vaak.
Overdag rij ik graag met het zonnescherm open. Auto is volledig zwart van binnen en overdag vind ik het heerlijk om naar de blauwe lucht te kijken.
Als het donker is, zet ik hem regelmatig dicht, dan vind ik het fijn als het ook echt donker en rustig is om me heen.
De kids willen vaak het scherm dicht. Ik vermoed voor de tablet of om de oogjes te sluiten. Achterin zijn de ramen ook getint, maar gaan ook vaak de ingebouwde rollo’s nog voor de zij ramen omlaag…
Scherm is overigens ook gedeeltelijk te sluiten, dan heb je voorin dus wel nog lichtinval.
De openschuif functie gebruik ik haast nooit.
Maar de kantelfunctie gebruik ik wel erg vaak.
Overdag rij ik graag met het zonnescherm open. Auto is volledig zwart van binnen en overdag vind ik het heerlijk om naar de blauwe lucht te kijken.
Als het donker is, zet ik hem regelmatig dicht, dan vind ik het fijn als het ook echt donker en rustig is om me heen.
De kids willen vaak het scherm dicht. Ik vermoed voor de tablet of om de oogjes te sluiten. Achterin zijn de ramen ook getint, maar gaan ook vaak de ingebouwde rollo’s nog voor de zij ramen omlaag…
Scherm is overigens ook gedeeltelijk te sluiten, dan heb je voorin dus wel nog lichtinval.
Home is where you park it
Re: Schuifkanteldak ervaring met rijden caravan
In mijn laatste 5 auto's heb ik altijd een schuif kanteldak besteld. Open geschoven maakt het 'lawaai', open gekanteld hoor je vrijwel niets aan extra geluid. Ik vind het heerlijk.
De nieuwe auto krijgt geen open dak helaas. Dat komt omdat de hoofdruimte dan teveel wordt beperkt.
De nieuwe auto krijgt geen open dak helaas. Dat komt omdat de hoofdruimte dan teveel wordt beperkt.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Schuifkanteldak ervaring met rijden caravan
Wij hebben altijd een schuif-kanteldak gehad, op de Tiguan was het zelfs bijna cabrio rijden. Mijn vrouw gebruikte het nooit, ik zoveel als mogelijk maar niet op de snelweg. Ook met caravan aan de haak stond het regelmatig open, door dorpjes of rustige wegen kan het aangenaam zijn. Nu bij de nieuwe is het alleen een glazen panoramadak, misschien ga ik het missen na zoveel jaren.
Philmar
Philmar
Re: Schuifkanteldak ervaring met rijden caravan
Ik vind het echt een toegevoegde waarde en de aanstaande 508 heeft het gelukkig ook weer. Maar 'Cabrio gevoel', da's toch net even heel veel anders....
Maar ik begrijp het idee, een beetje open met een fris windje
Maar ik begrijp het idee, een beetje open met een fris windje
Knaus Südwind 460EU 60 Years Edition
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)
Re: Schuifkanteldak ervaring met rijden caravan
Ik ben het volledig eens met bovenstaande post dat cabrio rijden en een schuifkanteldak heel ver uit elkaar ligt. Ik heb meerdere auto's gehad met schufkanteldak, zo ook mijn huidige BMW 530i. Een schuifdak open geeft al bij vrij lage snelheid veel windgeruis en wervelingen. In een cabrio (we hebben 7 jaar lang een Honda S2000 gehad en nu een Mini Cabrio JCW) heb je dat niet.
Wij kopen altjid jonge occasions en hebben dan eisen en wensen voor opties. Een schuifkanteldak staat niet op die 2 lijsten. Als het erin zit prima: op een donkere dag heb je wat meer licht en een enkele keer gebruiken we de kantelstand voor wat frisse lucht. Maar over het algemeen rij ik gewoon met het dak dicht en de zonwering ervoor. Lekker rustig en fijn binnenklimaat.
En zo zie je: de meningen verschillen best, dus lastig om een keuze voor een andere te maken.
Wij kopen altjid jonge occasions en hebben dan eisen en wensen voor opties. Een schuifkanteldak staat niet op die 2 lijsten. Als het erin zit prima: op een donkere dag heb je wat meer licht en een enkele keer gebruiken we de kantelstand voor wat frisse lucht. Maar over het algemeen rij ik gewoon met het dak dicht en de zonwering ervoor. Lekker rustig en fijn binnenklimaat.
En zo zie je: de meningen verschillen best, dus lastig om een keuze voor een andere te maken.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60
Re: Schuifkanteldak ervaring met rijden caravan
Het nadeel van een open dak is dat de zon je vaak achter de zonnebril schijnt. In de cabrio doen we dan een pet op maar in de gewone auto doe ik dat nooit. Haar in de war enzo als je naar klanten moet. Dus gaat bij felle zon wel vaak het dak weer dicht
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Schuifkanteldak ervaring met rijden caravan
Ik denk dat het ook verschilt per type auto. Ik heb vroeger eens een wintersport gereden met een Peugeot 307SW. Ook met zo’n glazen dak. Die verduistering heeft dus de hele tijd dicht gezeten want dat dak werd heel erg koud. Dat tocht dus enorm.
Bij mijn huidige Skoda is dat helemaal niet het geval.
Bij mijn huidige Skoda is dat helemaal niet het geval.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Re: Schuifkanteldak ervaring met rijden caravan
Koud wordt het zeker niet in mijn BMW, ook niet met het dak op kantelstand met de huidige temperaturen. Ik heb een dergelijk dak gehad in een Subaru Forester, een BMW 1 serie en een Ford Mondeo en nu dus in de 5 serie. Bij alle auto's amper gebruikt.
@Morgoth: dat van pet is inderdaad een goed punt, rij in de cabrio nooit zonder.
Ik heb dit nog nooit gezien of gehoord. Ook nooit de vraag gezien of er een glazen dak in zat bij het afslutien van een verzekering. Ben erg nieuwsgierig welke maatschappij deze uitsluiting kent.Paul Vingerhoets schreef: ↑ma 5 feb 2024 20:13Blijkbaar is het wel verstandig om je verzekering erop na te kijken, blijkbaar vergoeden niet alle verzekeringen glasschade aan een panorama dak
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60
Re: Schuifkanteldak ervaring met rijden caravan
Een schuif/kanteldak het is wel het hoogst haalbare in een “normale” auto als je van de frisse lucht boven je hoofd of het zonnetje op je hoofd houdt. Luchtwervelingen verdwijnen als je een raam op een kier zet. De ene keer heb ik daar meer last van dan een ander.
Als het er in zit heb je de keuze om het te gebruiken en de lichtinval vind ik gewoon fijner. En ook daarin heb je een keuze hoeveel extra licht je binnen wil. En is het altijd dan het beste? Nee natuurlijk niet. Als het 35 graden is dan hou ik ook liever alles dicht om het koel te houden, ook in de file. Of in een regenbui blijft het dak ook dicht duh. M.a.w. het schuif/kanteldak is niet altijd te gebruiken, er zijn echt wel omstandigheden dat je ‘m beter dicht kunt laten
Ik heb het al eerder geschreven: een schuifkanteldak geeft voor mij meer cabrioGEVOEL en ook vakantiegevoel dan een een open raam Ik heb ook een cabrio gehad (Peugeot 205 Pininfarina) en nee het is niet hetzelfde of bijna hetzelfde als cabrio rijden. Nadeel van de Peugeot was wel dat ie eigenlijk alleen maar fijn was om open te rijden, dicht voelde heel erg opgesloten.
Als het er in zit heb je de keuze om het te gebruiken en de lichtinval vind ik gewoon fijner. En ook daarin heb je een keuze hoeveel extra licht je binnen wil. En is het altijd dan het beste? Nee natuurlijk niet. Als het 35 graden is dan hou ik ook liever alles dicht om het koel te houden, ook in de file. Of in een regenbui blijft het dak ook dicht duh. M.a.w. het schuif/kanteldak is niet altijd te gebruiken, er zijn echt wel omstandigheden dat je ‘m beter dicht kunt laten
Ik heb het al eerder geschreven: een schuifkanteldak geeft voor mij meer cabrioGEVOEL en ook vakantiegevoel dan een een open raam Ik heb ook een cabrio gehad (Peugeot 205 Pininfarina) en nee het is niet hetzelfde of bijna hetzelfde als cabrio rijden. Nadeel van de Peugeot was wel dat ie eigenlijk alleen maar fijn was om open te rijden, dicht voelde heel erg opgesloten.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16330
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Schuifkanteldak ervaring met rijden caravan
Ik zou ook nooit een cabrio als enige auto willen, gesloten geeft het veel meer een opgesloten gevoel met veel minder overzicht.
Een glazen dak met afsluitbare hemel is wel leuk maar hoeft van mij niet open te kunnen, heb ik nu ook weer.
Maar wat het met een caravantrekker te maken heeft ontgaat me volledig? Er verandert niets of er nu een caravan achter hangt of niet.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Een glazen dak met afsluitbare hemel is wel leuk maar hoeft van mij niet open te kunnen, heb ik nu ook weer.
Maar wat het met een caravantrekker te maken heeft ontgaat me volledig? Er verandert niets of er nu een caravan achter hangt of niet.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Schuifkanteldak ervaring met rijden caravan
Het verbruik is hoger als je er een caravan achter hebt hangen en dat wordt zelfs iets meer als je een schuifdak open hebt staan.
Gepensioneerden hebben nooit vakantie, ik ook niet ik ga ontdekken
Groetjes Peter & Marijke Hoekstra
Best
Mazda CX 5 luxery 2.0 ltr 213 Nm/165 PK/121 kW uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
Groetjes Peter & Marijke Hoekstra
Best
Mazda CX 5 luxery 2.0 ltr 213 Nm/165 PK/121 kW uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16330
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Schuifkanteldak ervaring met rijden caravan
Dat geld zowel met als zonder caravan. Als die dicht is maakt het niets uit.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Schuifkanteldak ervaring met rijden caravan
Mijn open dak vonden vooral mijn kleinkinderen leuk.
Rechtopstaand een beetje naar buiten blèren naar hun vriendjes en vriendinnetjes.
Vaak bleven ze nog effe achter, nog niet klaar..
Een heel weekend bleef het dak open staan..
En natuurlijk een aantal grote stortbuien in dat weekend..
Leuk hoor, zo' n groot open dak.
Met of zonder caravan had ik het zelden open.
Maakt ook totaal geen verschil.
Rechtopstaand een beetje naar buiten blèren naar hun vriendjes en vriendinnetjes.
Vaak bleven ze nog effe achter, nog niet klaar..
Een heel weekend bleef het dak open staan..
En natuurlijk een aantal grote stortbuien in dat weekend..
Leuk hoor, zo' n groot open dak.
Met of zonder caravan had ik het zelden open.
Maakt ook totaal geen verschil.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Schuifkanteldak ervaring met rijden caravan
daar de airco goed werkt en gezuiverde lucht binnenkomt, hoeft voor mij zeker geen open dak meer.
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.
Eberspacher verwarming.
Re: Schuifkanteldak ervaring met rijden caravan
Ik rij altijd met het dak op de kiepstand op de snelweg en zo snel ik minder snel rij, dak helemaal open, met de caravan erachter als jet lekker weer is schuif ik hem ook helemaal open, heerlijkCdebruin schreef: ↑ma 5 feb 2024 18:53Vraag wij krijgen in juni een andere wagen , de vraag is 80 procent van onze kilometers leggen we af met deze wagen met caravan erachter , we hebben geen ervaring in onze vorige auto’s met een panoramisch shuifkanteldak , we kunnen nog wijzigen tot 15 maart , betreft een GLC coupe
Wat zijn de ervaringen betreft het rijden met caravan is het een toegevoegde waarde
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Schuifkanteldak ervaring met rijden caravan
ook ik sluit me hier bij aanRDDR schreef: ↑di 6 feb 2024 08:18Ik ben het volledig eens met bovenstaande post dat cabrio rijden en een schuifkanteldak heel ver uit elkaar ligt. Ik heb meerdere auto's gehad met schufkanteldak, zo ook mijn huidige BMW 530i. Een schuifdak open geeft al bij vrij lage snelheid veel windgeruis en wervelingen. In een cabrio (we hebben 7 jaar lang een Honda S2000 gehad en nu een Mini Cabrio JCW) heb je dat niet.
Wij kopen altjid jonge occasions en hebben dan eisen en wensen voor opties. Een schuifkanteldak staat niet op die 2 lijsten. Als het erin zit prima: op een donkere dag heb je wat meer licht en een enkele keer gebruiken we de kantelstand voor wat frisse lucht. Maar over het algemeen rij ik gewoon met het dak dicht en de zonwering ervoor. Lekker rustig en fijn binnenklimaat.
En zo zie je: de meningen verschillen best, dus lastig om een keuze voor een andere te maken.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB