Neuswiel terug op originele plaats zetten
Neuswiel terug op originele plaats zetten
Bij aankoop van mijn caravan was het me gek genoeg niet opgevallen dat ze het neuswiel ooit verplaatst hebben van tussen de dissel naar naast de dissel.
De klem zit vast met 2 bouten, maar is ook nog eens heel lelijk gelast wat ook niet echt goed vast lijkt te zitten op het oog.
Geen idee dus waarom het zo zit nu, maar ik zou het graag weer origineel maken. Ook omdat het neuswiel dan verder opgetrokken kan worden.
Ik mis sowieso de klemplaat en zal een langere hendel moeten kopen.
Hopelijk is het schroefdraad nog wel goed in de originele houder.
Nu moet ik de oude houder er dus wel af slijpen wat wel spannend is zo tegen de chassisbalk.
Zouden jullie hier überhaupt aan beginnen of lekker laten zitten zoals het nu is?
De klem zit vast met 2 bouten, maar is ook nog eens heel lelijk gelast wat ook niet echt goed vast lijkt te zitten op het oog.
Geen idee dus waarom het zo zit nu, maar ik zou het graag weer origineel maken. Ook omdat het neuswiel dan verder opgetrokken kan worden.
Ik mis sowieso de klemplaat en zal een langere hendel moeten kopen.
Hopelijk is het schroefdraad nog wel goed in de originele houder.
Nu moet ik de oude houder er dus wel af slijpen wat wel spannend is zo tegen de chassisbalk.
Zouden jullie hier überhaupt aan beginnen of lekker laten zitten zoals het nu is?
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS
Re: Neuswiel terug op originele plaats zetten
Het lijkt dat het is verplaatst om de disselafdekplaat te kunnen monteren.
Al je wiel niet hoger kan en je wilt dat dan verplaatsen maar of je plaat dan past ??
Al je wiel niet hoger kan en je wilt dat dan verplaatsen maar of je plaat dan past ??
Gepensioneerden hebben nooit vakantie, ik ook niet ik ga ontdekken
Groetjes Peter & Marijke Hoekstra
Best
Mazda CX 5 luxery 2.0 ltr 213 Nm/165 PK/121 kW uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
Groetjes Peter & Marijke Hoekstra
Best
Mazda CX 5 luxery 2.0 ltr 213 Nm/165 PK/121 kW uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
-
- Berichten: 83
- Lid geworden op: za 20 mar 2021 09:49
Re: Neuswiel terug op originele plaats zetten
Op de oude plaats moet je de vleugelmoer/bout van onderaf vast draaien ?
Mooie plek voor een droogmolen of antèneee
# als je onderweg al zou willen wassen of tv kijken , kamperen is mijn vieze hobby #
Mooie plek voor een droogmolen of antèneee
# als je onderweg al zou willen wassen of tv kijken , kamperen is mijn vieze hobby #
Re: Neuswiel terug op originele plaats zetten
De buis van het neuswiel zit nu voor de opening waar de bout doorheen moet. Kun je wel zien op de foto.
De afdekplaat is gewoon origineel dus neuswiel moet gewoon terug kunnen naar die plek
De afdekplaat is gewoon origineel dus neuswiel moet gewoon terug kunnen naar die plek
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS
-
- Berichten: 83
- Lid geworden op: za 20 mar 2021 09:49
Re: Neuswiel terug op originele plaats zetten
Bijzondere actie dan om het wieltje te verplaatsen.
Dan zou ik eerst maar eens het schroefdraad en de rest controleren.
Dat verzint iemand toch niet om dan zo maar zo’n klem er aan te lassen?
Dat zou mij ook intrigeren …..
De oude eraf slijpen en dan zinkspray erover.. zie je niets meer van.
Dan zou ik eerst maar eens het schroefdraad en de rest controleren.
Dat verzint iemand toch niet om dan zo maar zo’n klem er aan te lassen?
Dat zou mij ook intrigeren …..
De oude eraf slijpen en dan zinkspray erover.. zie je niets meer van.
Re: Neuswiel terug op originele plaats zetten
Kijk met slijpen goed uit dat je alles van xaravan, en er onheen, goed afdekt. Anders gaat het plastic van je caravan roesten.
Re: Neuswiel terug op originele plaats zetten
Buiten controle van schroefdraad lijkt het erop dat binnenwerk mogelijk niet meer intact is. Het neuswiel heeft een zwart dopje terwijl Al-Ko een rood dopje heeft. Het kan zijn dat de caravan een keer ongewild ritje heeft gemaakt en daardoor het binnenwerk heeft krom getrokken. Het neuswiel zit dan scheef in de uitsparing.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL
Re: Neuswiel terug op originele plaats zetten
Het neuswiel is zeker niet meer origineel. Zit ondertussen ook al weer een andere op.
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS
Re: Neuswiel terug op originele plaats zetten
Is dit alko? Ik las laatst ergens iets over dat die neuswiel beugels aan de binnenzijde van het chassis (de originele situatie zeg maar) wel eens de neiging had om te scheuren en daarmee instabiel te worden. Geen idee of dat hier ook op van toepassing is, maar voor andere alkos heb ik daar wel wel van gelezen. Dat werd dan ook wel eens opgelost door extra versteviging aan de bovenkant te lassen. Kon het nu niet meer terugvinden trouwens…
Even controleren voordat je de oude er af slijpt! Waarschijnlijk is er een goede reden voor dat dat neuswiel verplaatst is.
Kan ook met een eventueel fietsenrek te maken hebben gehad bedenk ik me nu ook nog?!
Even controleren voordat je de oude er af slijpt! Waarschijnlijk is er een goede reden voor dat dat neuswiel verplaatst is.
Kan ook met een eventueel fietsenrek te maken hebben gehad bedenk ik me nu ook nog?!
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Re: Neuswiel terug op originele plaats zetten
Het is Alko ja. Goede tip!
Kan niet zien of er ooit een fietsenrek op gezeten heeft
Kan niet zien of er ooit een fietsenrek op gezeten heeft
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS
Re: Neuswiel terug op originele plaats zetten
Deze onderdelen ben je sowieso nodig. Bedoel dus neuswiel klemplaat en de spindel. Even een paar voorbeelden bijgevoegd. Buis van de neuswiel moet 48mm zijn. Die zal er waarschijnlijk wel opzitten.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL
-
- Berichten: 83
- Lid geworden op: za 20 mar 2021 09:49
Re: Neuswiel terug op originele plaats zetten
Zou ook een andere reden kunnen hebben…. Het blijft gissen.
Ik zou hem misschien ook wel zo geplaatst hebben, kan hij er ook lekker makkelijk af.
Zoals hij origineel zit kan de achterdeur met reservewiel niet open.
Daarom (en mede door de drempels) haal ik het hele wieltje er meestal af.
Anders moet ik onderweg als de honden eruit moeten,
Neuswieltje omlaag, achterdeur open, honden eruit.. stukje lopen.
Honden er weer in, deur dicht, neuswieltje omhoog.. en dan instappen.
Vervolgens weer uitstappen, controleren of het wieltje omhoog is, de handel nog even natrekken en weer instappen…
Als ik er alleen al aan denk…. Zou ik zo morgen vertrekken… heerlijk….
Ik zou hem misschien ook wel zo geplaatst hebben, kan hij er ook lekker makkelijk af.
Zoals hij origineel zit kan de achterdeur met reservewiel niet open.
Daarom (en mede door de drempels) haal ik het hele wieltje er meestal af.
Anders moet ik onderweg als de honden eruit moeten,
Neuswieltje omlaag, achterdeur open, honden eruit.. stukje lopen.
Honden er weer in, deur dicht, neuswieltje omhoog.. en dan instappen.
Vervolgens weer uitstappen, controleren of het wieltje omhoog is, de handel nog even natrekken en weer instappen…
Als ik er alleen al aan denk…. Zou ik zo morgen vertrekken… heerlijk….
Re: Neuswiel terug op originele plaats zetten
Ik ga ik het voorjaar weleens op onderzoek uit.
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS
Re: Neuswiel terug op originele plaats zetten
Bewust of onwetendheid vorige eigenaar ?
Op weg naar zuid Frankrijk schoot mijn neuswiel los en op de grond. Niet vast te krijgen...
Mijn onwetendheid dacht ook dat alles kapot zou zijn, met tie wraps vastgezet en doorgereden.
Later bleek de klem kapot en deels verdwenen....kwam ik halverwege vakantie achter. Onderdeel op vakantieadres gekregen en daar weten te herstellen...
Vorige eigenaar heeft wellicht deze oplossing bedacht voor iets simpels....
Op weg naar zuid Frankrijk schoot mijn neuswiel los en op de grond. Niet vast te krijgen...
Mijn onwetendheid dacht ook dat alles kapot zou zijn, met tie wraps vastgezet en doorgereden.
Later bleek de klem kapot en deels verdwenen....kwam ik halverwege vakantie achter. Onderdeel op vakantieadres gekregen en daar weten te herstellen...
Vorige eigenaar heeft wellicht deze oplossing bedacht voor iets simpels....
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.
Re: Neuswiel terug op originele plaats zetten
Bedankt voor alle reacties!
Ik ga in het voorjaar de afdekplaat weleens verwijderen en kijken of er wat loos is daaronder.
Voor zover ik kan vinden is het gewoon M12 schroefdraad dus of dat nog goed is kan ik wel testen met een simpele bout.
Uiteraard wil ik eerst meer zekerheid voor ik de andere definitief zou verwijderen.
Ik ga in het voorjaar de afdekplaat weleens verwijderen en kijken of er wat loos is daaronder.
Voor zover ik kan vinden is het gewoon M12 schroefdraad dus of dat nog goed is kan ik wel testen met een simpele bout.
Uiteraard wil ik eerst meer zekerheid voor ik de andere definitief zou verwijderen.
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS
Re: Neuswiel terug op originele plaats zetten
Wanneer het neuswiel aan de buitenkant zit, kun je het makkelijker afnemen voor meer bodemvrijheid en minder kogeldruk.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt.
Neuswiel terug op originele plaats zetten
Het neuswiel makkelijker er afnemen, dat snap ik.
Alleen minder kogeldruk even niet !
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: Neuswiel terug op originele plaats zetten
Ik heb eerder te weinig dan te veel kogeldruk dus daarvoor hoeft hij er zeker niet af.
Bed zit wel helemaal voorin, maar daar ligt amper wat onder. Wij nemen sowieso al niet heel veel mee op vakantie.
Makkelijk afnemen kan zeker een reden geweest zijn om hem te verplaatsen.
Bed zit wel helemaal voorin, maar daar ligt amper wat onder. Wij nemen sowieso al niet heel veel mee op vakantie.
Makkelijk afnemen kan zeker een reden geweest zijn om hem te verplaatsen.
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS
Neuswiel terug op originele plaats zetten
Mijn excuses, het heeft even moeten inwerken, maar nu snap ik die opmerking van de kogeldruk toch.
"Als je het neuswiel in zijn geheel er afhaal, wordt de kogeldruk toch een fractie lichter".
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: Neuswiel terug op originele plaats zetten
Die paar kilo?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Neuswiel terug op originele plaats zetten
Wanneer je een Toyota Auris (vorig model) hebt, mag die 1500 kg trekken, maar 55 kg op de kogel hebben 5 tot 10 kg is dan best wel wat.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt.
Re: Neuswiel terug op originele plaats zetten
Met 1500 kg caravan en 55 kg kogeldruk rijden?
Dat kan best gevaarlijk zijn.
Slecht idee om dan het neuswieltje eraf je halen om maar krampachtig die 55 kg niet te overschrijden.
Beter is, er 20 kg bij te maken.
Verkeersveiligheid prevaleert boven cijfertjes op papier naar mijn mening.
Dat kan best gevaarlijk zijn.
Slecht idee om dan het neuswieltje eraf je halen om maar krampachtig die 55 kg niet te overschrijden.
Beter is, er 20 kg bij te maken.
Verkeersveiligheid prevaleert boven cijfertjes op papier naar mijn mening.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Neuswiel terug op originele plaats zetten
Dat klopt, wij hadden zo'n Auris diesel indertijd. Maar gelukkig een caravan die maar 1300 kg woog. En een beetje meer kan natuurlijk wél. Maar met de huidige caravan en twee elektrische fietsen zou ik nimmer in de buurt komen. die 5 of 10 kg zijn dan erg welkom.
Maar ik denk dat een afneembaar neuswiel m.b.t. bodemvrijheid ook een voordeel kan zijn. Maar dat mag natuurlijk nooit gelast worden. in het midden van die disselbalk mogen wél gaten voor bouten geboord worden. Lassen aan hoogwaardig staal is echt levensgevaarlijk. Dat hoogwaardig staal is namelijk hoogwaardig geworden door warmtebehandelingen. En dat hoogwaardige is nu weg én door het lassen zijn er extra spanningen in het materiaal gekomen.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt.
Re: Neuswiel terug op originele plaats zetten
Tegenstrijdig!? Kogel druk met een kleine 40% overschrijden is wel goed voor de verkeersveiligheid? Die 55kg max. zal te maken hebben met de constructie auto/haak. Paar kg meer zal makkelijk kunnen, maar constant 40% meer? RisicoAb schreef: ↑ma 15 jan 2024 18:29Met 1500 kg caravan en 55 kg kogeldruk rijden?
Dat kan best gevaarlijk zijn.
Slecht idee om dan het neuswieltje eraf je halen om maar krampachtig die 55 kg niet te overschrijden.
Beter is, er 20 kg bij te maken.
Verkeersveiligheid prevaleert boven cijfertjes op papier naar mijn mening.
Spending a fortune to live like a wanderer
Re: Neuswiel terug op originele plaats zetten
Waar baseer je dat op ?
Ik heb wel eens overschrijdingen gezien van vele honderden kilo's.
Bij heel heftige bewegingen ook nog.
Toch bleef alles heel.
Wat is dan 15 of 20 kg ?
Hoe vaak zie je caravans in de berm liggen met de trekhaak er nog aan?
Ik heb wel eens overschrijdingen gezien van vele honderden kilo's.
Bij heel heftige bewegingen ook nog.
Toch bleef alles heel.
Wat is dan 15 of 20 kg ?
Hoe vaak zie je caravans in de berm liggen met de trekhaak er nog aan?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.