Seat Ateca oriëntatie

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18370
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Seat Ateca oriëntatie

Bericht door deusjevo » ma 15 jan 2024 20:01

Ab schreef:
ma 15 jan 2024 18:39
Het voordeel is dan weer, dat er bij Mazda geen turbo in zit.. knipoog.gif
Ach, ik vind het geen nadeel, rijdt al sinds iets van 2008 TSI en Turbo motoren en nooit turbo problemen gehad.
M’n Range Rover uit 1972 had ook nog steeds z’n eerste turbo.

Die T-Roc gaat lekker fluitend weg bij lage toeren.
Laatst gewijzigd door deusjevo op ma 15 jan 2024 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Seat Ateca oriëntatie

Bericht door Ab » ma 15 jan 2024 20:02

Wat is er dan mis met toeren maken? knipoog.gif
Dat is blijkbaar alleen maar goed.
Mazda behoort niet voor niets al jaren tot de meest betrouwbare auto's
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11217
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Seat Ateca oriëntatie

Bericht door dieseltijger » ma 15 jan 2024 20:08

deusjevo schreef:
ma 15 jan 2024 20:01
Ab schreef:
ma 15 jan 2024 18:39
Het voordeel is dan weer, dat er bij Mazda geen turbo in zit.. knipoog.gif

<Knippa>
Die T-Roc gaat lekker fluitend weg bij lage toeren.
Fluitend? Oeps....https://turbonews.th-group.eu/fluitende ... et-geluid/
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18370
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Seat Ateca oriëntatie

Bericht door deusjevo » ma 15 jan 2024 20:11

Ab schreef:
ma 15 jan 2024 20:02
Wat is er dan mis met toeren maken? knipoog.gif
Dat is blijkbaar alleen maar goed.
Mazda behoort niet voor niets al jaren tot de meest betrouwbare auto's
Tussen de oren gaat het vaak fout, dat is het probleem.
Met 4000 rpm durven sommige bestuurders niet eens te rijden en dan ben je redelijk kansloos icm een caravan.
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18370
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Seat Ateca oriëntatie

Bericht door deusjevo » ma 15 jan 2024 20:13

dieseltijger schreef:
ma 15 jan 2024 20:08
deusjevo schreef:
ma 15 jan 2024 20:01
Ab schreef:
ma 15 jan 2024 18:39
Het voordeel is dan weer, dat er bij Mazda geen turbo in zit.. knipoog.gif

<Knippa>
Die T-Roc gaat lekker fluitend weg bij lage toeren.
Fluitend? Oeps....https://turbonews.th-group.eu/fluitende ... et-geluid/
Tja, alles kan kapot hè, ook Geertruida [aschrik.gif]
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11217
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Seat Ateca oriëntatie

Bericht door dieseltijger » ma 15 jan 2024 20:24

Ja, ze krijgt levertraan met dit weer - en ik behandel haar in de ochtend nog voorzichtiger dan een vileine echtgenote met ochtendhumeur.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Seat Ateca oriëntatie

Bericht door Ab » ma 15 jan 2024 20:34

Tja..het " nieuwe rijden" wat velen met een bestuurlijke functie in de auto geleerd hebben,
moet je direct vergeten.

Heel zeker met een caravan aan de haak.
Het is gewoon een motor mishandelen.
Gewoon goed toeren draaien vindt ie gewoon hardstikke lekker.
De meeste automotoren functioneren het best bij toerentallen tussen de 2000 en 4000 rpm.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11217
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Seat Ateca oriëntatie

Bericht door dieseltijger » ma 15 jan 2024 20:44

Let's talk nuts & bolts: Hier de koppel/vermogenscurves van de VAG 1.5 Tsi motor 150 pk maximaal vermogen. En van de 1.8 Valvematic van Toyota. 147 pk.
2zzr fe.jpg
2zzr fe.jpg (40.97 KiB) 297 keer bekeken
Allebei sta je even snel met auto en caravan vanuit het dal op de heuveltop. Alleen bij 2500 omw min heeft Geertruida een koppel van 160 Nm, en een matig vermogen.



Bij de 1.5 Tsi motor is het vanaf 1200 omw/min 25% hoger, en dat beleef je als een soepele motor die het "makkelijk" trekt. (Dit soort termen zijn apekool).
Schermafbeelding 2024-01-15 203647.jpg
Schermafbeelding 2024-01-15 203647.jpg (31.95 KiB) 297 keer bekeken
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gerrie
Berichten: 1409
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Seat Ateca oriëntatie

Bericht door Gerrie » ma 15 jan 2024 20:53

[re.gif] mooie berekening diesel. Zet de hier alom geprezen 1,5 van vag nu eens naast de 1.6 mild hybrid van Renault. O.a. Gebruikt in captur maar ook door Mercedes. Is geen 1.5 maar slechts een 1.3. Maar kan denk ik aardig meekomen.
Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg bj. 2024 met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

sicky
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 8 feb 2016 19:46

Re: Seat Ateca oriëntatie

Bericht door sicky » ma 15 jan 2024 21:00

Gemineye schreef:
za 13 jan 2024 23:45
Maar als dat bij de ateca gebeurt dan zal dat toch bij alle vag modellen gebeuren met hetzelfde motorblok? De 1.5tsi is dat dan?
Ja dat klopt . Of het bij meerdere 1.5 tsi vag moteren zo is weet ik niet . Maar het begon met tikken alsof de kleppen hoorbaar waren . Wordt steeds erger gelukkig was mijn schoonvader op tijd maar me buurman niet was te laat .

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11217
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Seat Ateca oriëntatie

Bericht door dieseltijger » ma 15 jan 2024 21:08

Nou ja, het gaat om het principe. Neem een hybride - daar krijgt de brandstofmotor een schop onder de derriere van een electromotor. Onlangs gereden in ene RAV4 met een 2,5 177 pk benzinemotor. Vrij zware auto maar rijdt soepel. Diesels hebben ook een hoog koppel bij lage toerentallen - zelfde effect (hoewel bij oude diesels het specifieke vermogen laag was).

Andersom: Ooit een oude Japanse motor gereden, zoals de 900 cc Honda Bol d'Or? Er gebeurt niets als je rustig op een B-weg aan je gashendel draait. Het ding versnelt tamelijk tam. totdat je de 3000 omw min bereikt, de trekkracht neemt merkbaar toe - sterker: het blijft maar toenemen, je glijdt naar achteren op je buddyseat. Zo kan je als onervaren rijder die ook eens een keertje wil gassen in de shit komen. Moeiteloos.
bol dór.jpg
Maar vermogen is vermogen. Koppel is niet bepalend voor het klimvermogen - maar het vermogen. Alleen met zo'n Tsi motor gaat het wat gerieflijker.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gerrie
Berichten: 1409
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Seat Ateca oriëntatie

Bericht door Gerrie » ma 15 jan 2024 21:19

[re.gif] als je gekeken had dan had je kunnen zien dat de 160 pk van Renault het op sommige fronten nog net iets beter doet dan de 1.5 van vag. Brengt mensen misschien op nieuwe inzichten. Trouwens de ongeblazen 150 pk van Mazda komt bijna tot dezelfde prestaties bij bijna vergelijkbare toerentallen.
Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg bj. 2024 met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11217
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Seat Ateca oriëntatie

Bericht door dieseltijger » ma 15 jan 2024 23:52

Ook naar geloerd gezien de positieve berichten. Wat me opvalt is het relatief hoge verbruik van die Skyactiv motoren. Hoe komt dat, die dingen hadden toch een dieselmotor achtige compressie?
Niet zo dorstig als de Outback - toegegeven.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Seat Ateca oriëntatie

Bericht door Ab » di 16 jan 2024 00:20

1 : 13 is niet zo heel slecht voor een SUV toch?
Met een 2 liter blok en 165 pk.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11217
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Seat Ateca oriëntatie

Bericht door dieseltijger » di 16 jan 2024 06:35

O, dan heb ik iets verkeerd geïnterpreteerd. Maar terug naar Seat.....los van alle cijfers op diverse sites: ik merk in de Golf van mijn zwager gewoon dat het echt lekker soepel rijdt - en naar zijn zeggen is het behoorlijk zuinig ook. Wel ligt denk ik het gevaar op de loer dat je met een caravan erachter in een hoge versnelling gaat rijden. Maar wie weet zie ik spoken bij daglicht.

De cylinder uitschakeling doet haar werk onmerkbaar. Voorzover ik weet geen problemen, net zoals zijn vorige Golf met de 1.4 Tsi motor. Geen olieverbruik - niets.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
jeroen.25
Berichten: 1285
Lid geworden op: ma 2 mar 2009 10:46
Locatie: Betuwe

Re: Seat Ateca oriëntatie

Bericht door jeroen.25 » di 16 jan 2024 07:19

Ik vind de 1.5TSI ook heel soepel.
Komende uit dezelfde auto, maar dan met de 1.0TSI is het een wereld van verschil.
De 1.5 loopt veel mooier. Is alleen ook wel iets dorstiger, maar heb er pas 2,5 week mee gereden dus ben ook nog aan het wennen.
Heb nog geen ervaring met de caravan er achter. Ben wel van plan de DSG software matig aan te laten passen zodat de schakelmomenten anders liggen. Schijnt zowel solo als met caravan voordelen te hebben, ook voor het behoud van de bak.

Cilinderuitschakeling voel je inderdaad niets van. Het is dat je een melding op je display ziet, anders heb je niets in de gaten.
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19809
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Seat Ateca oriëntatie

Bericht door Daphne » di 16 jan 2024 08:59

jeroen.25 schreef:Ik heb (helaas wegens schade aan mijn net gekochte Octavia met 1.5TSI) een T-Roc te leen voor een paar weken.
De lane assist is heel irritant.
Trekt onnodig vaak aan het stuur en snapt helemaal niets van situaties waar 1 rijbaan opgesplitst wordt in 2.
Ik zet het iedere rit meteen uit nu. Heb in het multimedia systeem gekeken net. Daar kun je het ook uitzetten, maar de volgende rit staat het gewoon weer aan.
Ook werkt het systeem niet met sneeuw, maar daardoor is ook de gewone cruise control niet meer bruikbaar. Soms zijn de eenvoudige systemen gewoon fijner knipoog.gif
Als ik het bij driving profiles uitzet dan gaat lane assist inderdaad aan bij de volgende start. Maar bij instellingen is uit ook echt uit.


Afbeelding


Afbeelding
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

JanP64
Berichten: 220
Lid geworden op: di 12 jan 2021 21:42
Locatie: ZW Drenthe

Re: Seat Ateca oriëntatie

Bericht door JanP64 » di 16 jan 2024 10:17

[re.gif] [re.gif] [re.gif]
DSG schakelt met een caravan bij hogere toerentallen. Dat werkt echt prima.
Dethleffs C'Go 475 EL (2021) met Ventura Pacific 300 en Thule 9200

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11217
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Seat Ateca oriëntatie

Bericht door dieseltijger » di 16 jan 2024 11:08

Mooi. Ik zie dat veel mensen de "sport" stand gebruiken met een automaat, maar (theorie) het zou niet nodig hoeven zijn. Trekt zo'n ding ook probleemloos hellingopwaarts op? Want dat is soms een uitdaging: ofwel ik rijd met slippende voorwielen weg, of de traction control grijpt in en dan slaat de handel af.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18370
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Seat Ateca oriëntatie

Bericht door deusjevo » di 16 jan 2024 11:11

Traction control uitschakelen
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Seat Ateca oriëntatie

Bericht door Ab » di 16 jan 2024 11:17

Tja.. met traction control willen de voorwielen niet spinnen. Dan moet de koppeling slippen.
Of traction control uitzetten.
Beter de banden laten slippen dan de koppeling verbranden. Het eerste is goedkoper..
Een DSG bak heeft ook koppelingsplaten.
Bij veel hellingen rijden of zwaar trekken heeft een koppelomvormer de voorkeur.
Met een grotere oliekoeler als het effe kan.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11217
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Seat Ateca oriëntatie

Bericht door dieseltijger » di 16 jan 2024 12:38

De huidige uitvoeringen hebben - dacht ik twee motorfiets koppelingen in een oliebadje. Slijtvast en geen stank bij wegrijden.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Re di Coppi
Berichten: 1455
Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47

Re: Seat Ateca oriëntatie

Bericht door Re di Coppi » di 16 jan 2024 13:01

dieseltijger schreef:
di 16 jan 2024 11:08
Mooi. Ik zie dat veel mensen de "sport" stand gebruiken met een automaat, maar (theorie) het zou niet nodig hoeven zijn. Trekt zo'n ding ook probleemloos hellingopwaarts op? Want dat is soms een uitdaging: ofwel ik rijd met slippende voorwielen weg, of de traction control grijpt in en dan slaat de handel af.
Hiervoor heb ik een Passat met de 1.4 TSI ACT 150 pk gehad. Ik reed altijd in de gewone stand ‘D’ , niet in de sportstand ‘S’. De D is adaptief, zodra iets achter de auto hangt of je rijdt in de bergen wordt het schakelmoment van de bak aangepast. Ook solo rijdt dit fijne motortje heel goed en zuinig. De V60 die ik nu heb zuipt meer.
Zodra de traction control ingrijpt wordt de brandstoftoevoer afgeknijpt en de wielen afgeremd, de koppeling gaat niet slippen.
V60, Fendt Saphir 510 TFK

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18370
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Seat Ateca oriëntatie

Bericht door deusjevo » di 16 jan 2024 13:14

[re.gif] Maar dan heb je dus problemen om een steil hellingkje op te komen en kom je geen meter verder?
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV

Gebruikersavatar
dehoekies
Berichten: 617
Lid geworden op: za 20 aug 2022 19:29

Re: Seat Ateca oriëntatie

Bericht door dehoekies » di 16 jan 2024 13:20

Ab schreef:
di 16 jan 2024 00:20
1 : 13 is niet zo heel slecht voor een SUV toch?
Met een 2 liter blok en 165 pk.
Is dit met of zonder caravan ??
Ik ben enkele keren van Best naar Middelburg gereden zonder caravan maar 3 volwassenen en 2 hondjes erin en het verbruik was 1 op 16.
Volle tank op en neer gereden en weer aftanken en het aantal liters verrekend met de km en dat 2x gedaan 1x op zondag en 1x op donderdag spitstijd.
De rit op zondag was 1 op 16,9
Onze Mazda is een 2.0 ltr met 165 pk ben benieuwd waar daar het verbruik van is met caravan
Laatst gewijzigd door dehoekies op di 16 jan 2024 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gepensioneerden hebben nooit vakantie, ik ook niet ik ga ontdekken awhoea.gif
Groetjes Peter & Marijke Hoekstra
Best

Mazda CX 5 luxery 2.0 ltr 213 Nm/165 PK/121 kW uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”