kogeldruk vs disselkogeldruk
Re: kogeldruk vs disselkogeldruk
Dus zoals ik het lees mag de kogeldruk van de auto 80kg zijn en heeft de trekhaak wat overcapaciteit tot 100kg.
Ik zou ergens tussen de 85 en 90kg kogeldruk rijden met deze combi omdat de caravan toch al bijna aan de max zit met wat de auto mag trekken.
Dat zal het meest stabiel rijden en dan gewicht op de as laden en niet teveel achter de as en ook niet hoog in de kastjes.
Ik zou ergens tussen de 85 en 90kg kogeldruk rijden met deze combi omdat de caravan toch al bijna aan de max zit met wat de auto mag trekken.
Dat zal het meest stabiel rijden en dan gewicht op de as laden en niet teveel achter de as en ook niet hoog in de kastjes.
Re: kogeldruk vs disselkogeldruk
Toch denk ik, dat er een groot verschil in voorwielbelasting is bij dezelfde kogeldruk tussen dit:Ab schreef: ↑di 9 jan 2024 10:02Dat heeft maar heel weinig invloed.Gemineye schreef: ↑di 9 jan 2024 06:52
Maar die kogeldruk gaat niet alleen maar over wat de trekhaak aankan natuurlijk. Dat dat ding niet onder de auto weg breekt geloof ik best. Het gaat er natuurlijk vooral om wat voor gewicht op die haak verantwoord is om nog een goed bestuurbare auto over te houden met voldoende druk op de voor wielen.
100 kg extra op de kogel geeft een kracht omhoog bij de voorwielen van hooguit 20 kg.
Stapt er een passagier bij in, dan heb je al meer druk op de voorwielen dan dat je solo rijdt en zonder caravan.
Veel mensen hebben het idee dat de druk op de voorwielen erg afneemt.
Omdat de wielen voor veel sneller doorslippen, en omdat de auto lager ligt van achteren.
Het lijkt dan of de voorkant omhoog komt.
Sommigen zetten er dan hulpveren onder, dan heb je dat verschijnsel niet.
Dat helpt dus totaal helemaal niks voor de grip van de voorwielen.
Dat de voorwielen sneller doorslippen heeft enkel en alleen maar te maken met het feit dat die bandjes voor ineens pakweg 1500 kg extra in beweging moeten krijgen.
En dit:
En dan er van uitgaande dat beide voorwiel aandrijving zouden hebben. En dan telt de kofferbakbelading ook nog eens veel harder.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt.
Re: kogeldruk vs disselkogeldruk
Als ik het ergens lees hou ik dat aan. Dus niks gevaarlijk! TS leest 80 en 100. Verstandig om dat dan aan te houdenRichTrip schreef:De 80 kilo lijkt hier de beperking, dat lijkt de limiet van de auto, daar waar de 100 kilo de technische limiet lijkt te zijn van de trekhaak zelf. Door het op en neer bewegen zal de kogedruk varieren, vandaar dat voor een aanhanger die 80 kilo wordt aangehouden.
Die 80 kilo is een goede waarde. Voor mij zou dat dan betekenen dat ik ergens tussen de 80 en 90 kilo zou gaan zitten. Liever namelijk heel iets te hoog dan te laag.
Het advies van @eb.berg55 hierboven van 50 kilo staat in mijn beleving gelijk aan onverstandig! Dat is veel te weinig! Hoe minder gewicht op de kogel drukt, hoe meer de caravan de neiging heeft om naar achteren te gaan hangen (op de kont), zeker bij hobbels in de weg (deinen). Dat is (potentieel) gevaarlijk.
Verstuurd vanaf mijn HD1903 met Tapatalk
Re: kogeldruk vs disselkogeldruk
I@ Wanfie Ik weet bijna 100% zeker dat de Mercedes de meeste druk op de voorwielen heeft.
De kofferbakbelading zit kort op de achteras.
Dat heeft hoegenaamd geen of weinig invloed op de vooras.
De kofferbakbelading zit kort op de achteras.
Dat heeft hoegenaamd geen of weinig invloed op de vooras.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: kogeldruk vs disselkogeldruk
De overhang van de Mercedes is ca. de helft van de wielbasis. Wanneer er dus 80 kg op de kogel komt is dat 40 kg minder op de voorwielen.
Bij de Renault is dit ongeveer ongeveer 1/4. Bij 80 kg dus 20 kg minder op de voorwielen.
20 kg minder wieldruk door de kogeldruk bij de MB dus.
Maar omdat het zwaartepunt van de auto veel meer in het midden tussen de wielen zit (te zien aan de invering van de wielen) Zal de wieldruk voor ook hoger zijn. Bij de MB hangt het zwaartepunt dichter bij de achteras. Bij hetzelfde gewicht krijgt daar de achteras dus meer belasting. De vooras krijgt dan relatief minder.
Een korte overhang en een lange wielbasis zijn volgens mij dus altijd gunstig voor de voorwielbelasting.
En dan heb ik het nog niet over stabiele rijeigenschappen.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt.
Re: kogeldruk vs disselkogeldruk
Dat van de korte overhang en lange wielbasis ben ik met je eens.
In jouw ( vrij extreem) voorbeeld van de Mercedes heft een passagier op de voorstoel het gewichtsverlies aan de voorkant al weer zo goed als helemaal op.
In jouw ( vrij extreem) voorbeeld van de Mercedes heft een passagier op de voorstoel het gewichtsverlies aan de voorkant al weer zo goed als helemaal op.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: kogeldruk vs disselkogeldruk
Overdrijven maakt de zaak duidelijker.
Ik neem aan dat er in die Renault iemand op de passagiers stoel zit. Die zit relatief dichter bij het voorwiel, dus heft het dubbele op van wat diezelfde persoon in de MB zou doen..
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt.
Re: kogeldruk vs disselkogeldruk
De auto is geen wettelijke bepaling.Camphorst schreef: ↑di 9 jan 2024 18:45Dus zoals ik het lees mag de kogeldruk van de auto 80kg zijn en heeft de trekhaak wat overcapaciteit tot 100kg.
Ik zou ergens tussen de 85 en 90kg kogeldruk rijden met deze combi omdat de caravan toch al bijna aan de max zit met wat de auto mag trekken.
Dat zal het meest stabiel rijden en dan gewicht op de as laden en niet teveel achter de as en ook niet hoog in de kastjes.
Trekhaak en caravan dissel wel. ( Staat nl op kenteken).
Dus als er op jouw trekhaak en caravan 100 kg staat.
Mag je dat dus als kogeldruk hebben.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: kogeldruk vs disselkogeldruk
Alle Mercedessen tót de eerste a-klasse hadden achterwielaandrijving. Die hebben dus potentieel meer tractie bij een hogere kogeldruk.
Dat een auto aan de achterkant inzakt wil niet automatisch zeggen dat die aan voorkant omhoog komt; dat lijkt vaak zo maar als je het gaat opmeten zit er vrijwel geen verschil in. Zeker niet met alle passagiers aan boord.
Dat een auto aan de achterkant inzakt wil niet automatisch zeggen dat die aan voorkant omhoog komt; dat lijkt vaak zo maar als je het gaat opmeten zit er vrijwel geen verschil in. Zeker niet met alle passagiers aan boord.
Fendt Joker E 495t 1992 | Volvo V70 2008
Re: kogeldruk vs disselkogeldruk
Nou... Op de website van Brink trekhaken staat iets anders. De kogeldruk wordt wel degelijk bepaald door de autofabrikant.
In Duitsland staat de "Stützlast" wel op het kentekenbewijs.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: kogeldruk vs disselkogeldruk
Dat klopt.
Maar in Nederland dus niet.
Daar zijn al veel meer discussies over geweest.
Het wordt alleen maar in de folder benoemd.
Maar in Nederland dus niet.
Daar zijn al veel meer discussies over geweest.
Het wordt alleen maar in de folder benoemd.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: kogeldruk vs disselkogeldruk
Bepalend is de laagste van de 2:
Of de maximale kogeldruk van de auto/trekhaak (ook hier de laagste van de 2)
Of de maximale kogeldruk van de aanhanger/caravan.
Een goede vuistregel is dat de kogeldruk van 5% van het totaalgewicht van de aanhanger is. D.w.z. bij een aanhanger van 2.000 KG is 100 KG kogeldruk optimaal. Echter blijft gelden dat de bovenin vermeldde bepaling leidend is. Dus als de auto/trekhaak/caravan 90 KG kogeldruk mag hebben, dan mag je geen 100 KG kogeldruk hebben.
In NL wordt daar best nog wel soepel mee omgegaan en in Duitsland werd ook altijd nog wel een marge gehanteerd, in Oostenrijk bijvoorbeeld niet. 1 KG teveel totaalgewicht of kogeldruk betekent daar een boete.
In de praktijk wordt de kogeldruk vaak niet gemeten maar wegen ze de aslast en bij twijfel de rest (ook de auto aslasten! want die hebben ook maximale lasten)
Of de maximale kogeldruk van de auto/trekhaak (ook hier de laagste van de 2)
Of de maximale kogeldruk van de aanhanger/caravan.
Een goede vuistregel is dat de kogeldruk van 5% van het totaalgewicht van de aanhanger is. D.w.z. bij een aanhanger van 2.000 KG is 100 KG kogeldruk optimaal. Echter blijft gelden dat de bovenin vermeldde bepaling leidend is. Dus als de auto/trekhaak/caravan 90 KG kogeldruk mag hebben, dan mag je geen 100 KG kogeldruk hebben.
In NL wordt daar best nog wel soepel mee omgegaan en in Duitsland werd ook altijd nog wel een marge gehanteerd, in Oostenrijk bijvoorbeeld niet. 1 KG teveel totaalgewicht of kogeldruk betekent daar een boete.
In de praktijk wordt de kogeldruk vaak niet gemeten maar wegen ze de aslast en bij twijfel de rest (ook de auto aslasten! want die hebben ook maximale lasten)
Bijna niet meer caravanloos - De Adria Adora 613 UT is besteld - Volvo V60 T8 my2023
Vroeger al op het Forum als Daneel. Toen met een TEC 580 TKM
Vroeger al op het Forum als Daneel. Toen met een TEC 580 TKM
Re: kogeldruk vs disselkogeldruk
Die kans dat de kogeldruk eens gewogen wordt is dan ook enorm groot...
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: kogeldruk vs disselkogeldruk
Ik zou ook het risico niet nemen.
Bijna niet meer caravanloos - De Adria Adora 613 UT is besteld - Volvo V60 T8 my2023
Vroeger al op het Forum als Daneel. Toen met een TEC 580 TKM
Vroeger al op het Forum als Daneel. Toen met een TEC 580 TKM
Re: kogeldruk vs disselkogeldruk
bij gewoon rijden zal de invloed op de voorwielen niet veel uitmaken.
Als je echt in de remmen moet wordt de kogeldruk echt veel hoger dus de invloed op o.a. de voorwielen ook echt veel groter.
Hoe groter de oversteek van de trekhaak (afstand achteras trekhaak) hoe erger dat wordt.
Als je echt in de remmen moet wordt de kogeldruk echt veel hoger dus de invloed op o.a. de voorwielen ook echt veel groter.
Hoe groter de oversteek van de trekhaak (afstand achteras trekhaak) hoe erger dat wordt.