Kip K370 meer opknappen dan gedacht
Kip K370 meer opknappen dan gedacht
Beste forumgenoten en lezers,
Hierbij ga ik me ook wagen aan een kluscaravan en deel ik graag onze stappen en ontvang ik graag tips
Even voorstellen, naast het voorsteldraadje, over ons en de caravan.
Paul (39) en Lotte (38), trotse ouders van een zoon (2.5) en een dochter (0.4).
Sinds drie jaar ook trotse eigenaren van een Kip K370 (05-1980) welke we hebben overgenomen van mijn ouders.
Wegens corona hebben we onze huwelijksreis met de caravan in Nederland gedaan (Lauwersmeer, Veluwe en Zeeland).
Onderweg helaas het dakraam verloren, ja hij was dicht , maar nog waterdicht kunnen kamperen met een vuilniszak over het dakraam.
Na het kamperen wilde wij de caravan aan de binnenkant gaan opknappen:
- verven (of nieuw behang);
- vast bed;
- stapelbed voor de kinderen;
- kachel en gas eruit en koken op losse 3-pitter.
Eerst begonnen met de caravan laten keuren op vocht en constructie of het de moeite waard is.
Na positief resultaat ben ik begonnen met een nieuw dakraam te plaatsen.
Het origineel was alleen voor ventilatie, een dicht luik dus, wat nu is vervangen voor een dakraam met verduistering en hor.
Daarna via MP een voortent van 3m50 diep (origineel 2m40) gevonden en een erker,
In de erker willen we gaan koken, een porta pottie en een losse koelkast (met diepvries) zetten.
Gezien wij geen overdekte klusruimte hebben is het in de vrije tijd achter het huis en/of op de oprit van vrienden.
Helaas zijn we bij het verwijderen van de treinzit rotte plekken tegen gekomen in de hoek.
Hier begon de zoektocht naar oorzaak en mogelijke oplossingen.
Zo heb ik op dit forum zitten lezen van een draadje over een caravan met een incident in België en twee draadjes van Knaus met rotte delen.
Mijn vrouw had even wat minder vertrouwen in het geheel en we baalde HEEL ERG dat dit blijkbaar bij de controle niet naar voren is gekomen, je verwacht dat zij weten van dit blijkbaar vaak voorkomende probleem in de hoeken.
Aangezien je het geld wat er in zit niet terug krijgt heb ik haar overtuigd dat ik het kan en als het niet lukt hebben we niet meer verloren want nu is de caravan ook niets meer waard.
Omdat het nu een kluscaravan is geworden voor grotere omvang ben ik ook een draadje begonnen om bevindingen te delen en tips te ontvangen, al zal het helaas niet in een week klaar zijn. Gezien de leeftijd van onze kinderen heb ik mezelf (ons) tot Q1-2025 gegeven.
Hierbij ga ik me ook wagen aan een kluscaravan en deel ik graag onze stappen en ontvang ik graag tips
Even voorstellen, naast het voorsteldraadje, over ons en de caravan.
Paul (39) en Lotte (38), trotse ouders van een zoon (2.5) en een dochter (0.4).
Sinds drie jaar ook trotse eigenaren van een Kip K370 (05-1980) welke we hebben overgenomen van mijn ouders.
Wegens corona hebben we onze huwelijksreis met de caravan in Nederland gedaan (Lauwersmeer, Veluwe en Zeeland).
Onderweg helaas het dakraam verloren, ja hij was dicht , maar nog waterdicht kunnen kamperen met een vuilniszak over het dakraam.
Na het kamperen wilde wij de caravan aan de binnenkant gaan opknappen:
- verven (of nieuw behang);
- vast bed;
- stapelbed voor de kinderen;
- kachel en gas eruit en koken op losse 3-pitter.
Eerst begonnen met de caravan laten keuren op vocht en constructie of het de moeite waard is.
Na positief resultaat ben ik begonnen met een nieuw dakraam te plaatsen.
Het origineel was alleen voor ventilatie, een dicht luik dus, wat nu is vervangen voor een dakraam met verduistering en hor.
Daarna via MP een voortent van 3m50 diep (origineel 2m40) gevonden en een erker,
In de erker willen we gaan koken, een porta pottie en een losse koelkast (met diepvries) zetten.
Gezien wij geen overdekte klusruimte hebben is het in de vrije tijd achter het huis en/of op de oprit van vrienden.
Helaas zijn we bij het verwijderen van de treinzit rotte plekken tegen gekomen in de hoek.
Hier begon de zoektocht naar oorzaak en mogelijke oplossingen.
Zo heb ik op dit forum zitten lezen van een draadje over een caravan met een incident in België en twee draadjes van Knaus met rotte delen.
Mijn vrouw had even wat minder vertrouwen in het geheel en we baalde HEEL ERG dat dit blijkbaar bij de controle niet naar voren is gekomen, je verwacht dat zij weten van dit blijkbaar vaak voorkomende probleem in de hoeken.
Aangezien je het geld wat er in zit niet terug krijgt heb ik haar overtuigd dat ik het kan en als het niet lukt hebben we niet meer verloren want nu is de caravan ook niets meer waard.
Omdat het nu een kluscaravan is geworden voor grotere omvang ben ik ook een draadje begonnen om bevindingen te delen en tips te ontvangen, al zal het helaas niet in een week klaar zijn. Gezien de leeftijd van onze kinderen heb ik mezelf (ons) tot Q1-2025 gegeven.
- Bijlagen
Laatst gewijzigd door Kip-K370 op wo 3 jan 2024 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Kip K370 meer opknappen dan gedacht
Blijkbaar is ons dak 10cm dik richting de achterkant van de caravan en 8cm aan de voorzijde.
Bestaande uit een spouw met glaswol.
Bestaande uit een spouw met glaswol.
Re: Kip K370 meer opknappen dan gedacht
Toen ben ik begonnen met het verwijderen van het interieur om te kunnen gaan verven/behangen.
Re: Kip K370 meer opknappen dan gedacht
Helaas bij het verwijderen van de treinzit kwam de bevestiging mee van de muur... dit gaf meteen geen goed gevoel want dan is de achter constructie niet meer goed
Re: Kip K370 meer opknappen dan gedacht
Huidige status, gezien de vakantie met kinderen is het tussendoor wat klussen en/of informatie opzoeken.
Gelukkig is droog hout al in zicht bij het verwijderen van de vloerplaat.
Gelukkig is droog hout al in zicht bij het verwijderen van de vloerplaat.
Re: Kip K370 meer opknappen dan gedacht
Eerste uitdaging waar ik graag hulplijnen inschakel
Volgens mij zitten de bouten van de steun in een deels rot hout.
Is het mogelijk om het hout deels weg te halen en aan te vullen met epoxy?
Zo vervang ik de hele balk voor de bout en bij de bout alleen het rotte deel.
Volgens mij zitten de bouten van de steun in een deels rot hout.
Is het mogelijk om het hout deels weg te halen en aan te vullen met epoxy?
Zo vervang ik de hele balk voor de bout en bij de bout alleen het rotte deel.
Re: Kip K370 meer opknappen dan gedacht
In ieder geval ben je goed bezig.
Geen lapwerk maar degelijk, vanaf goed hout weer opbouwen.
Over een steun en epoxy... kan je dan niet beter een nieuwe sandwich maken met een stuk multiplex ter plekke van de steunen?
Die steunen zijn wel je stabiliteit als je kampeert...
Maar... er zijn er hier met meer ervaring met deze klussen... ik ben meer van de elektrische installatie's in caravans..12 volt systemen en LED verlichtingen
Geen lapwerk maar degelijk, vanaf goed hout weer opbouwen.
Over een steun en epoxy... kan je dan niet beter een nieuwe sandwich maken met een stuk multiplex ter plekke van de steunen?
Die steunen zijn wel je stabiliteit als je kampeert...
Maar... er zijn er hier met meer ervaring met deze klussen... ik ben meer van de elektrische installatie's in caravans..12 volt systemen en LED verlichtingen
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Kip K370 meer opknappen dan gedacht
Koop een bus thixotrope epoxy en verharder daarvoor.
Zaag al het rot hout weg.
Balkjes kan je gewoon koud tegen elkaar aan lijmen met de epoxy. De verbinding is net zo sterk of zelfs sterker dan een hele balk.
Vloerplaat en tempex kan je daar ook mee aan elkaar verbinden.
De bovenste plaat triplex ook.
Als je met de plaat een paar mm speling houdt, en de naad dicht smeert met de dikke, of dikker gemaakte epoxy, is de verbinding onderling ook meteen weer loeisterk.
Succes!
Zaag al het rot hout weg.
Balkjes kan je gewoon koud tegen elkaar aan lijmen met de epoxy. De verbinding is net zo sterk of zelfs sterker dan een hele balk.
Vloerplaat en tempex kan je daar ook mee aan elkaar verbinden.
De bovenste plaat triplex ook.
Als je met de plaat een paar mm speling houdt, en de naad dicht smeert met de dikke, of dikker gemaakte epoxy, is de verbinding onderling ook meteen weer loeisterk.
Succes!
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Kip K370 meer opknappen dan gedacht
Ik wil me er ook graag mee bemoeien.
Ab heeft gelijk. Moet je doen maar… niet alleen het rot weghalen maar zelfs 2 a 5 cm verder. Daar rot het ook al.
Met een multitool kun je heel makkelijk een rechte vorm eruit zagen. Daarna de nieuwe delen in de vloer passen en liefst het plaatwerk wat ruimte geven, geen spanning genereren tussen de platen ivm werking. Epoxy ondervangt de spanning beter dan hout.
Als hout niet zomaar baar de gammel oid gaan maar goed multiplex gebruiken, iets van garantieplex. Te koop bij de bouw of hout groothandel.
Daarna! zorgen dat alles heel goed in de beste grondverf komt te staan.
Succes
Ab heeft gelijk. Moet je doen maar… niet alleen het rot weghalen maar zelfs 2 a 5 cm verder. Daar rot het ook al.
Met een multitool kun je heel makkelijk een rechte vorm eruit zagen. Daarna de nieuwe delen in de vloer passen en liefst het plaatwerk wat ruimte geven, geen spanning genereren tussen de platen ivm werking. Epoxy ondervangt de spanning beter dan hout.
Als hout niet zomaar baar de gammel oid gaan maar goed multiplex gebruiken, iets van garantieplex. Te koop bij de bouw of hout groothandel.
Daarna! zorgen dat alles heel goed in de beste grondverf komt te staan.
Succes
Re: Kip K370 meer opknappen dan gedacht
Als je met epoxy aan het werk gaat: dunne handschoentjes aan. Het is troep. Dat spul gaat er alleen in bed af.
Kijk maar op youtube hoe het werkt
Kijk maar op youtube hoe het werkt
Re: Kip K370 meer opknappen dan gedacht
Die handschoenen is inderdaad aan te raden.
Staat ook vermeld op de bus meestal.
De lijm gaat nog lastiger van je vingers af dan secondenlijm..
Staat ook vermeld op de bus meestal.
De lijm gaat nog lastiger van je vingers af dan secondenlijm..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Kip K370 meer opknappen dan gedacht
en dan nog een epoxy tip, dit heb ik gebruikt op niet precies passende delen, (ben niet zo nauwkeurige werker)
werkt echt goed!!!!
https://www.mrboat.nl/epoxyschuim-en-pu ... oor-epoxy/
is niet zo sterk als pur schuim maar vult goed.
werkt echt goed!!!!
https://www.mrboat.nl/epoxyschuim-en-pu ... oor-epoxy/
is niet zo sterk als pur schuim maar vult goed.
Laro 109 6cil nissan diesel 1973
Renault megane 1.5dc bose
avanto 385
Beyerland 495 t
kip de luxe 390
Elddis 370-2 (huidige)
Renault megane 1.5dc bose
avanto 385
Beyerland 495 t
kip de luxe 390
Elddis 370-2 (huidige)
Re: Kip K370 meer opknappen dan gedacht
Ik geloof niet dat het verstandig is in deze situatie met schuim te werken/gebruiken. Hoekjes worden makkelijk nat en slecht droog. Schuimtypen werken al snel als spons.
Re: Kip K370 meer opknappen dan gedacht
Zou ik ook niet doen.
Om constructieve sterkte op te bouwen heb je niks aan schuim of schuimlijmen.
In dit geval moet het immers zo sterk mogelijk, omdat er ook een uitdraaisteun op moet.
Het is wel geschikt om isolatie af dichten.
Waar PUR schuim bijv. ook voor bedoeld is in hoofdzaak.
Om constructieve sterkte op te bouwen heb je niks aan schuim of schuimlijmen.
In dit geval moet het immers zo sterk mogelijk, omdat er ook een uitdraaisteun op moet.
Het is wel geschikt om isolatie af dichten.
Waar PUR schuim bijv. ook voor bedoeld is in hoofdzaak.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Kip K370 meer opknappen dan gedacht
had het verkeerd neergezet.
het schuimt niet zo hard als pur. de stevigheid is keihard. je kunt er een schroef stevig indraaien.
ik heb het gebruikt om de wand van de caravan aan de onderkant tegen de bodem te lijmen en weet zeker dat dat stukje het enige is wat heel blijft bij een crash.
de restanten liggen nu al 3-4 jaar op mijn oprijlaan waar ik elke dag met de auto overheen rijd, het wil niet weg.
ik heb het ook gebruikt aan de voorkant van een Beyerland onder de kunststof kap in de hoek.
spul is waterdicht (dichte cel structuur) en wordt keihard.
dus voor jullie iets afkraken bekijk eerst eens de website of verdiep je er in.
het is dus GEEN purschuim
Te gebruiken met onze universele Mr.Boat epoxy
Instelbaar volume van 1:2 tot 1:3
Mechanisch zeer sterk
Volledig waterbestendig
Schroef, tap- en spijkerbaar
Wordt geleverd met doseerpipet
Verwerkingstijd ca. 35 minuten
Eindsterkte na ca. 24 uur
het schuimt niet zo hard als pur. de stevigheid is keihard. je kunt er een schroef stevig indraaien.
ik heb het gebruikt om de wand van de caravan aan de onderkant tegen de bodem te lijmen en weet zeker dat dat stukje het enige is wat heel blijft bij een crash.
de restanten liggen nu al 3-4 jaar op mijn oprijlaan waar ik elke dag met de auto overheen rijd, het wil niet weg.
ik heb het ook gebruikt aan de voorkant van een Beyerland onder de kunststof kap in de hoek.
spul is waterdicht (dichte cel structuur) en wordt keihard.
dus voor jullie iets afkraken bekijk eerst eens de website of verdiep je er in.
het is dus GEEN purschuim
Te gebruiken met onze universele Mr.Boat epoxy
Instelbaar volume van 1:2 tot 1:3
Mechanisch zeer sterk
Volledig waterbestendig
Schroef, tap- en spijkerbaar
Wordt geleverd met doseerpipet
Verwerkingstijd ca. 35 minuten
Eindsterkte na ca. 24 uur
Laro 109 6cil nissan diesel 1973
Renault megane 1.5dc bose
avanto 385
Beyerland 495 t
kip de luxe 390
Elddis 370-2 (huidige)
Renault megane 1.5dc bose
avanto 385
Beyerland 495 t
kip de luxe 390
Elddis 370-2 (huidige)
Re: Kip K370 meer opknappen dan gedacht
Bedankt AbAb schreef: ↑wo 3 jan 2024 14:06Koop een bus thixotrope epoxy en verharder daarvoor.
Zaag al het rot hout weg.
Balkjes kan je gewoon koud tegen elkaar aan lijmen met de epoxy. De verbinding is net zo sterk of zelfs sterker dan een hele balk.
Vloerplaat en tempex kan je daar ook mee aan elkaar verbinden.
De bovenste plaat triplex ook.
Als je met de plaat een paar mm speling houdt, en de naad dicht smeert met de dikke, of dikker gemaakte epoxy, is de verbinding onderling ook meteen weer loeisterk.
Succes!
Ik ga het eens onderzoeken en bestellen.
Jouw methode heeft wel mijn voorkeur, koude verbinding en voor alles te gebruiken.
Re: Kip K370 meer opknappen dan gedacht
Bedankt ChrisChris schreef: ↑wo 3 jan 2024 12:15In ieder geval ben je goed bezig.
Geen lapwerk maar degelijk, vanaf goed hout weer opbouwen.
Over een steun en epoxy... kan je dan niet beter een nieuwe sandwich maken met een stuk multiplex ter plekke van de steunen?
Die steunen zijn wel je stabiliteit als je kampeert...
Maar... er zijn er hier met meer ervaring met deze klussen... ik ben meer van de elektrische installatie's in caravans..12 volt systemen en LED verlichtingen
Vandaar ook de vraag maar ik ga voor Ab zijn voorstel ;-)
Maar installaties moeten nog als het aan mij ligt. Eerst de rest boor de commissie krijgen
Re: Kip K370 meer opknappen dan gedacht
Bedankt ArieArie W schreef: ↑wo 3 jan 2024 14:51Ik wil me er ook graag mee bemoeien.
Ab heeft gelijk. Moet je doen maar… niet alleen het rot weghalen maar zelfs 2 a 5 cm verder. Daar rot het ook al.
Met een multitool kun je heel makkelijk een rechte vorm eruit zagen. Daarna de nieuwe delen in de vloer passen en liefst het plaatwerk wat ruimte geven, geen spanning genereren tussen de platen ivm werking. Epoxy ondervangt de spanning beter dan hout.
Als hout niet zomaar baar de gammel oid gaan maar goed multiplex gebruiken, iets van garantieplex. Te koop bij de bouw of hout groothandel.
Daarna! zorgen dat alles heel goed in de beste grondverf komt te staan.
Succes
Ga aan de slag, misschien via mijn werk iets te regelen met korting dus ga na mijn vakantie gelijk vragen.
Moeten de naden tussen de platen ieder ondersteund worden met een draagbalk zoals ik bij andere draadjes heb gezien? Of kan het zonder als de epoxy als vulmiddel tussen de naden zit?
Re: Kip K370 meer opknappen dan gedacht
Bedankt Sjaaksjaak109 schreef: ↑do 4 jan 2024 08:53had het verkeerd neergezet.
het schuimt niet zo hard als pur. de stevigheid is keihard. je kunt er een schroef stevig indraaien.
ik heb het gebruikt om de wand van de caravan aan de onderkant tegen de bodem te lijmen en weet zeker dat dat stukje het enige is wat heel blijft bij een crash.
de restanten liggen nu al 3-4 jaar op mijn oprijlaan waar ik elke dag met de auto overheen rijd, het wil niet weg.
ik heb het ook gebruikt aan de voorkant van een Beyerland onder de kunststof kap in de hoek.
spul is waterdicht (dichte cel structuur) en wordt keihard.
dus voor jullie iets afkraken bekijk eerst eens de website of verdiep je er in.
het is dus GEEN purschuim
Te gebruiken met onze universele Mr.Boat epoxy
Instelbaar volume van 1:2 tot 1:3
Mechanisch zeer sterk
Volledig waterbestendig
Schroef, tap- en spijkerbaar
Wordt geleverd met doseerpipet
Verwerkingstijd ca. 35 minuten
Eindsterkte na ca. 24 uur
Neem deze zeker mee in overweging.
Re: Kip K370 meer opknappen dan gedacht
Nog even verder de caravan onderzocht om te kijken hoe de andere hoeken, waar ik vanuit binnen niet bij kan nu, er aan toe zijn en even de wielkassen gecontroleerd.
Gelukkig valt het in mijn ogen mee en is alleen de triplex onderplaat aan vervanging toe.
Helaas wel ook loslaten delen onder de caravan.
In een ander draadje gelezen dat de nerfrichting belangrijk is en eventueel ook met epoxy aanhelen.
Ga het draadje nogmaals goed lezen (tenzij men hier reageert)
Gelukkig valt het in mijn ogen mee en is alleen de triplex onderplaat aan vervanging toe.
Helaas wel ook loslaten delen onder de caravan.
In een ander draadje gelezen dat de nerfrichting belangrijk is en eventueel ook met epoxy aanhelen.
Ga het draadje nogmaals goed lezen (tenzij men hier reageert)
Re: Kip K370 meer opknappen dan gedacht
Die laatste foto’s van de bodem zou ik me niet direct zorgen om maken. Alleen die toplaag maakt niet zoveel uit. Losse delen even weg krabben en opnieuw insmeren.
Die hoek verdient wel wat aandacht natuurlijk. Opmerkelijk trouwens, de constructie was bij mijn home car op dezelfde manier gedaan met hetzelfde resultaat. Wat er gebeurt, is dat er water langs de plaat naar beneden loopt, maar doordat die plaat daaronder aan de bodem gespijkerd zit, loopt dat water uiteindelijk tot onderaan je bodem. Daar wordt het dan uiteindelijk door het hout opgenomen als de beschermde laag slechter is geworden.
Eigenlijk zouden ze daar gewoon een druiprandje aan moeten maken zodat het water die bodem niet bereikt.
Die hoek verdient wel wat aandacht natuurlijk. Opmerkelijk trouwens, de constructie was bij mijn home car op dezelfde manier gedaan met hetzelfde resultaat. Wat er gebeurt, is dat er water langs de plaat naar beneden loopt, maar doordat die plaat daaronder aan de bodem gespijkerd zit, loopt dat water uiteindelijk tot onderaan je bodem. Daar wordt het dan uiteindelijk door het hout opgenomen als de beschermde laag slechter is geworden.
Eigenlijk zouden ze daar gewoon een druiprandje aan moeten maken zodat het water die bodem niet bereikt.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Re: Kip K370 meer opknappen dan gedacht
heb ook zo,n kippie kort gehad.
misschien heb je hier wat aan? viewtopic.php?p=719234#p719234
misschien heb je hier wat aan? viewtopic.php?p=719234#p719234
Laro 109 6cil nissan diesel 1973
Renault megane 1.5dc bose
avanto 385
Beyerland 495 t
kip de luxe 390
Elddis 370-2 (huidige)
Renault megane 1.5dc bose
avanto 385
Beyerland 495 t
kip de luxe 390
Elddis 370-2 (huidige)