KK Dometic op gas

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1550
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

KK Dometic op gas

Bericht door Jan Br » ma 11 dec 2023 14:04

Mijn koelkast koelt niet meer op gas. Ik weet dat hier al veel over geschreven is, maar kom er toch nog niet uit.

Koelkast omschakelen op gas lukt gewoon. In het bedieningspaneel zit zo’n verklikker, rode wijzer in het groene vlak, dan is de koelkast omgezet, dat wel, maar niet koelen.

Brander losgemaakt, geborsteld, doorgeblazen, weer gemonteerd en omgeschakeld naar gas en dat lukt ook weer, maar niet koelen. Je voelt het al aan het rooster, zowel met elektriciteit als op gas wordt het bij het bovenste rooster warm, maar niet als hij op gas draait. De gasbrander brand, maar bij het verzetten van de thermostaatknop veranderd er niets, het vlammetje wordt niet hoger of feller. Ik kan me herinneren dat ik heel soms de brander van de koelkast kon horen, maar dat is nu zeker niet het geval. Ik weet gewoon niet hoe hoog de brander zou moeten gaan als hij evht in bedrijf is, want het lijkt nu meer alleen een waakvlam.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
dehoekies
Berichten: 617
Lid geworden op: za 20 aug 2022 19:29

Re: KK Dometic op gas

Bericht door dehoekies » ma 11 dec 2023 14:09

Veel gelezen en er nog niet uit komen misschien als laatste redmiddel de dealer raadplegen daar moet toch de kennis zitten lijkt mij.
het lijkt erop dat hij niet hoef te koelen gezien de temp buiten en eventueel binnen maar dan moet je toch iets verschil merken zeker op gas want dat koelt normaal gesproken beter als 12 v
Gepensioneerden hebben nooit vakantie, ik ook niet ik ga ontdekken awhoea.gif
Groetjes Peter & Marijke Hoekstra
Best

Mazda CX 5 luxery 2.0 ltr 213 Nm/165 PK/121 kW uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1550
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: KK Dometic op gas

Bericht door Jan Br » ma 11 dec 2023 14:15

[re.gif] haha, de dealer, dat valt niet mee, ik ben nog tot half maart aan het overwinteren in Spanje. De koelkast doet het gewoon op elektriciteit, maar ik doe graag dingen zelf. Maar kom ik er niet uit dan wordt het uiteraard de dealer
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36274
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: KK Dometic op gas

Bericht door Chris » ma 11 dec 2023 16:26

Hoi Jan... vakantieganger..

Het vlammetje regel je volgens mij niet met de thermostaatknop.
Die is voor zover ik weet alleen functioneel als je op 230 volt werkt.
Bedenk wel dat het wel uren duurt voor de koeling op gas merkbaar is...inherent aan absorbtie systemen... traag als dikke st........

Je schrijft ietwat tegenstrijdig met:
Je voelt het al aan het rooster, zowel met elektriciteit als op gas wordt het bij het bovenste rooster warm, maar niet als hij op gas draait. De gasbrander brand,

De vlam brand, en het rooster wordt warm... dan werkt het dus goed.
Tenzij er op 230 volt ook niet goed gekoeld wordt, want dan kan er meer aan de hand zijn.
Ik zou hem eens even een nachtje op gas laten werken..... ik denk dat je dan wat anders merkt.
Leg er ook een thermometer in... dan is het duidelijker.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1550
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: KK Dometic op gas

Bericht door Jan Br » ma 11 dec 2023 18:43

Ik heb het gevoel dat het niet klopt met de gastoevoer, het lijkt er mijns inziens op dat ik bij de brander alleen de waakvlamstand brand en niet de echte brander
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

iemand
Berichten: 5246
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: KK Dometic op gas

Bericht door iemand » ma 11 dec 2023 19:42

Wat voor TYPE Dometic KK heb je dan ?
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36274
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: KK Dometic op gas

Bericht door Chris » ma 11 dec 2023 20:00

Jan Br schreef:
ma 11 dec 2023 18:43
Ik heb het gevoel dat het niet klopt met de gastoevoer, het lijkt er mijns inziens op dat ik bij de brander alleen de waakvlamstand brand en niet de echte brander
Ik heb een RMS 8550.
Die heeft alleen maar een waakvlam volgens mij, helemaal geen grote brander.
Dat kan ook haast niet als je het gasverbruik per dag ziet... da's weinig.
En, een grote brander zou ook niet via dat kleine schoorsteentje kunnen...

Weet je het zeker??
Maak eens een foto van het typeplaatje, dat zit ergens in de KK geplakt.
Zoiets is dat:
.
IMG_5811.JPG
IMG_5811.JPG (97.52 KiB) 389 keer bekeken
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: KK Dometic op gas

Bericht door Ab » ma 11 dec 2023 20:02

Heel vaak ligt slechte werking aan vervuiling in de gas aanvoerpijp waar de nozzle in geschroefd zit.
Die nozzle moet er dan uit. (valt soms niet mee) en je kan dan met een 6 mm boor dat pijpje schoonboren.
Daarna een 4 mm boortje omwikkelen met niet te grof schuurpapier en de binnenkant echt goed glad maken.
(Als je een goed ragertje hebt kan dat ook)
Deze remedie werkt in veel gevallen goed.
Als er door vervuiling of roest werveling optreedt in die pijp brandt de vlam niet goed.

Deze oplossing komt van iemand die bij Elektrolux gewerkt heeft.
( Hoofdnoorman op het camper forum)
Een echte techneut met 2 rechterhanden.
Helpt ook uitstekend bij het uitwaaien van de gasvlam onder het rijden.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
sindaco
Berichten: 1114
Lid geworden op: za 13 aug 2016 18:17
Locatie: overloon

Re: KK Dometic op gas

Bericht door sindaco » ma 11 dec 2023 22:39

hallo Jan

zoals chris al zegt is het vlammetje als de KK op gas brandt altijd gelijk.
wat je wel kunt nakijken is of het mooi blauw brandt.
mijn buurman hier in spanje had ook een slechte werking n paar weken terug en het vlammetje was meer geel dan blauw en we hebben een complete nieuwe brander met bougie gekocht en alles werkt weer.

wat ab ook zegt die nozzle die in de aanvoer zit net voor de brander kan vuil zijn en de brander zelf ook.
dus evt alles loskoppelen en schoonmaken en weer proberen.

maar als je een mooi constant blauw vlammetje hebt dan is het voor mij ook even niet duidelijk wat de oorzaak van niet koelen kan zijn.

wij hebben dezelfde KK als chris en als het gas blijft brander en de rode streep mooi in het groene blijft werkt iig het thermokoppel goed en je ontsteking doet het ook.

maar is je vlammetje mooi blauw?

wij zitten nog tot maart in oropesa.

gr john

https://www.mijnonderdelenhuis.nl/domet ... 36479.html

deze hele unit hadden we vervangen en we wisten zeker dat de brander erg slecht was en ook de bougie had zwarte gedeelte waar de vlammetjes al geweest was.
succes met zoeken
het kan voor elke KK een onder onderdeelNr zijn....mocht je gaan vervangen goed zoeken naar juiste onderdeel.
dat hele kleine ding is de nozzle en zit in de leiding en laat het gas door.
maar ik heb nog nooit gezien dat de brander van de koelkast net als van onze kachel groter kan woden.
bij de kachel gaat ie over op de grote brander als de thermostaat dat vraagt.
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: KK Dometic op gas

Bericht door Ab » ma 11 dec 2023 22:58

Niet de nozzle vuil ( kan wel)
Het pijpje daaronder is vaak het probleem.
1 troost.. Het is maar een simpel vlammetje.
Als de gastoevoer, en eigenlijk nog belangrijker, de menging van gas en zuurstof goed zijn, werkt het gewoon.
Vervuiling kan eigenlijk maar de enige oorzaak zijn als de vlam niet goed brandt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”