dakairco inbouwen

Plaats reactie
davkee
Berichten: 22
Lid geworden op: za 3 jun 2017 17:37
Locatie: opglabbeek

dakairco inbouwen

Bericht door davkee » vr 8 dec 2023 08:20

we zijn aan het kijken voor een airco in te bouwen ( Xtrend 3.5 kW). Het plafondgat wat ik dan nodig heb is 40 bij 40. In onze caravan hebben we momenteel 2 dakkoepels, een van 40 bij 40 cm aan de voorkant, boven de afgesloten kinderkamer, en een van 50 bij 70 cm. Het lijkt me niet volledig waterdicht om hier een adapter op te plaatsen, gezien het gebruik van aluminium en trespa, wat bij temperatuurschommelingen het risico op lekken met zich meebrengt. Ik ben niet bang om het gat te maken, maar ik wil zeker weten dat deze airco goed functioneert. Hebben jullie ervaringen hiermee?

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: dakairco inbouwen

Bericht door Micky » vr 8 dec 2023 08:49

in een te groot gat bouwen gaat echt niet, dus je zult een nieuw gat moeten plaatsen, je zou aan de dealer kunnen vragen waar dat kan ivm de dwarslatten waar die zitten, op zich een gat zagen is niet moeilijk, dan piepschuim weghalen en in het vierkant latjes verlijmen voor de stevigheid thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11220
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: dakairco inbouwen

Bericht door dieseltijger » vr 8 dec 2023 08:57

Ik zou het zelf niet durven ( te onhandig, te slordig en daardoor onzeker): alle bewondering voor jouw ambities, en het resultaat zal vast prima bevallen!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7117
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: dakairco inbouwen

Bericht door karelV » vr 8 dec 2023 09:09

Ik zou er zelf niet aan beginnen al zou ik het wel kunnen maar bij lekkage heb je wel garantie als je het door een ervaringsdeskundige laat plaatsen knipoog.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: dakairco inbouwen

Bericht door Ab » vr 8 dec 2023 10:59

Het stelt geen bal voor.
Aftekenen, 40,5 cm x 40,5cm, 4 gaatjes boren op de hoeken, aan de onderkant een vuilniszak hangen met ducktape.
Inderdaad tempex weghalen, krabben, of met een hetelucht pistool.
Latjes erin lijmen.
Een gaatje boren door de isolatie naar de zijkant, bij voorkeur ergens naar een doos met 230 volt.
Daar heb je een heel lange, wat flexibele boor voor nodig.
Een snoer met 3 x 2,5 mm2 door het gaatje voeren.
Daarna pas de airco in het gat laten zakken en afmonteren.
Die lange speedboor kan je bijna nergens kopen.
Ik heb die zelf gemaakt, gewoon een stukje dun rond staal aan een speedboor van 10 mm gelast. Je kunt het rondstaal buigen, zodat de boor de goede kant op gestuurd kan worden.
Al best veel gebruikt. Als je in het midden van het land woont mag je 'm wel effe lenen.
Als er een lat zit, gaat ie daar ook gewoon doorheen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11220
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: dakairco inbouwen

Bericht door dieseltijger » vr 8 dec 2023 11:06

Brrr...wat als ik op de verkeerde plek boor. Dat is nou het verschil tussen een ervaren rot en een kantoortijger.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gerrie
Berichten: 1409
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: dakairco inbouwen

Bericht door Gerrie » vr 8 dec 2023 11:18

Jan , het rondstraal buigen ? Maar dan gaat de boot toch slingeren en krijg je een veel groter gat. Of ben ik nu mis.
Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg bj. 2024 met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 988
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: dakairco inbouwen

Bericht door Rodo » vr 8 dec 2023 11:21

weenie.gif
Maar dat gat was toch echt de vraag niet!

Citaat TS:
“ Ik ben niet bang om het gat te maken, maar ik wil zeker weten dat deze airco goed functioneert. Hebben jullie ervaringen hiermee?”

De airco dus!! thumbup.gif
Spending a fortune to live like a wanderer

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: dakairco inbouwen

Bericht door Micky » vr 8 dec 2023 11:43

[re.gif]

Zo kun je het idd ook lezen, maar waarom dan al die overbodige tekst mbt het inbouwen scratch.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

davkee
Berichten: 22
Lid geworden op: za 3 jun 2017 17:37
Locatie: opglabbeek

Re: dakairco inbouwen

Bericht door davkee » vr 8 dec 2023 16:22

Ab schreef:
vr 8 dec 2023 10:59
Het stelt geen bal voor.
Aftekenen, 40,5 cm x 40,5cm, 4 gaatjes boren op de hoeken, aan de onderkant een vuilniszak hangen met ducktape.
Inderdaad tempex weghalen, krabben, of met een hetelucht pistool.
Latjes erin lijmen.
Een gaatje boren door de isolatie naar de zijkant, bij voorkeur ergens naar een doos met 230 volt.
Daar heb je een heel lange, wat flexibele boor voor nodig.
Een snoer met 3 x 2,5 mm2 door het gaatje voeren.
Daarna pas de airco in het gat laten zakken en afmonteren.
Die lange speedboor kan je bijna nergens kopen.
Ik heb die zelf gemaakt, gewoon een stukje dun rond staal aan een speedboor van 10 mm gelast. Je kunt het rondstaal buigen, zodat de boor de goede kant op gestuurd kan worden.
Al best veel gebruikt. Als je in het midden van het land woont mag je 'm wel effe lenen.
Als er een lat zit, gaat ie daar ook gewoon doorheen.

ja zit in de montage ( camera's ) dus ken het truckje wel met het lang boor en de de richting beetje bijdrukken ;) , en het heeft me allemaal overtuigd .. dus we gaan het gewoon doen :) dank je wel

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36282
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: dakairco inbouwen

Bericht door Chris » vr 8 dec 2023 19:02

2 dingen waar je effe op moet letten..

1e..
De uitblaasunit in de caravan heeft een dikte van 3-4 cm denk ik.
Zitten er geen deuren of kastdeurtjes in de weg? kan alles nog open binnen.
2e..
Latten maken in de gezaagde opening... latten exact op dikte van het tempex wat je weghaald...

Tip..
Plak een flink stuk stevig plastic onder het te zagen gat tegen het plafond in de caravan... ruim er omheen en goed vastplakken...
Dan valt alle zaagsel en tempex zooi in dat plastic... voorkom je een enorme bende mee....
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Hobby”