Ladingsgraad nieuwe natte Lood/zwavelzuur accu

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Ladingsgraad nieuwe natte Lood/zwavelzuur accu

Bericht door dieseltijger » ma 4 dec 2023 09:28

De kans is niet denkbeeldig dat de startaccu sneeft met deze lage temperaturen - de ANWB zegt het er maar druk mee te hebben.

Hoewel het vrijwel zeker niet van belang is, het volgende als je een nieuwe bestelt en 'm in de caravan of auto schroeft: De accu die zonder flesjes zuur wordt aangeleverd is niet volledig geladen. Ik heb voor mijn ouders een nieuwe 12V 44 Ah Lood/zwavelzuuraccu besteld, en zekerheidshalve op een CTEK MX5 lader aangesloten. Het bleek dat de CTEK ongeveer 3..4 uur nodig had om stap 4 (absorptie fase) af te ronden - als ik de manual mag geloven treedt deze fase in werking vanaf een ladingsgraad van 80%.

Voor de paniekkippen onder ons: Niets aan de hand. Intentie is alleen maar om je er op te attenderen dat de accu niet strotvol geladen is - mocht dat van belang zijn voor jou. Dus voordat je de accu voor een paar maanden denkt weg te zetten: het verdient aanbeveling eerst te laden.

Viel mij op, omdat motorfietsaccu's waarbij je zelf zuur er in kiept wel meteen volgeladen zijn - maar dat is logisch.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16331
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Ladingsgraad nieuwe natte Lood/zwavelzuur accu

Bericht door Jan van Vijven » ma 4 dec 2023 09:37

Waarom is het bij een motorfiets wel direct in orde? Je schrijft ‘logisch’??

Btw: bij mij staan alle lood accu’s die langere tijd niet gebruikt worden en in de winter ook buiten staan aan de druppelaars.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Ladingsgraad nieuwe natte Lood/zwavelzuur accu

Bericht door dieseltijger » ma 4 dec 2023 09:42

Ik denk dat bij droog aangeleverde motorfiets accu's de in de fabriek geformeerde platen niet kunnen ontladen omdat er geen electroliet (zwavelzuur) aanwezig is voor de benodigde ionen uitwisseling.

Maar nogmaals, het viel mij op - en ik tik de mensen even op de schouder dat zij dit beseffen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Paul Vingerhoets
Berichten: 2440
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Ladingsgraad nieuwe natte Lood/zwavelzuur accu

Bericht door Paul Vingerhoets » ma 4 dec 2023 11:42

[re.gif]
Meest waarschijnlijke logische verklaring. De voorgevormde accu’s staan al een tijd op de plank bij de producent daarna bij de importeur en de verhandelaar.

Maar ook in de auto is de kans groot dat de accu niet tot 100% wordt geladen tenminste in de moderne auto’s met de zg slimme dynamo’s/ laadsystemen.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

wimw
Berichten: 107
Lid geworden op: za 19 aug 2023 14:37
Locatie: Den Briel

Re: Ladingsgraad nieuwe natte Lood/zwavelzuur accu

Bericht door wimw » ma 4 dec 2023 13:19

Als ik een accu haal voor mijn motorfiets bij een motorzaak, dan wordt ie gevuld met zuur (want de accu is droog) en krijg ik het advies om hem onder lading te zetten met de dopjes er af en eventueel bijvullen als dat nodig is.
Als je het zo doet is er niks aan de hand.
Renault Laguna stationwagen 2.0 T (170 pk) automaat. Honda Valkyrie flat six.
Caravan nog niet bekend scratch.gif

Paul Vingerhoets
Berichten: 2440
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Ladingsgraad nieuwe natte Lood/zwavelzuur accu

Bericht door Paul Vingerhoets » ma 4 dec 2023 14:51

Volgens mij is dat ook het advies dat normaal “vergeten” wordt bij elke nieuwe accu, eerst minimaal 24 uur op een geschikte lader.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8044
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Ladingsgraad nieuwe natte Lood/zwavelzuur accu

Bericht door Ron » ma 4 dec 2023 16:47

Motorfiets accu moet na vullen met accu zuur ook eerst geladen worden.
Bij de vorige auto deed de accu boer het zuur er in.
Dan is het direct starten en een stukje rijden.
Een nieuwe accu is niet vol ga er maar van uit dat hij ongeveer 50% vol zit.
Voldoende om te starten en bij normaal gebruik komt hij vanzelf vol.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Ladingsgraad nieuwe natte Lood/zwavelzuur accu

Bericht door dieseltijger » di 5 dec 2023 00:45

De inzet betreft een 20 jaar oude Yaris die - gok ik - zo'n 15 km per week rijdt. Twee....drie tankstops per jaar. En mijn vader die wachtend op mijn moeder met uitgeschakelde motor de krant leest met de radio (en de koplampen) aan.

Ik weet niet hoe het laadsysteem werkt, maar ik vermoed dat het volledig spanningsgestuurd met 14 Volt en 20 Ampere of meer qua laadstroom op de terugweg wordt bijgeladen.

De motorruimte zag er nog prima uit voor de ouderdom. Ik wou de kans verkleinen dat ik - zoals nu - in de auto moet springen en 220 km moet rijden omdat de accu ligt te zieltogen. Vandaar de laadactie.

Eigenlijk zijn mijn ouders de ideale EV gebruikers, bedenk ik net.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”