aankoop Rapido Club 40 TCA 2002

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
Plaats reactie
marinus
Berichten: 1
Lid geworden op: do 23 nov 2023 21:16

aankoop Rapido Club 40 TCA 2002

Bericht door marinus » do 23 nov 2023 21:32

Beste leden,
Ik overweeg een rapido Club uit 2002 te kopen. De caravan is door de eerste eigenaar de laatste 15 jaar (!) niet meer gebruikt. Staat onder een groot afdak buiten gestald. Zit onder een dikke laag stof. Wat voor mankementen mag/moet ik verwachten na zo lang stil staan? Caravan is weinig gebruikt. Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36274
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: aankoop Rapido Club 40 TCA 2002

Bericht door Chris » do 23 nov 2023 22:16

Het onderstel, de remmerij, en de banden zijn zeker aan groot onderhoud toe..
Nieuwe banden zowiezo...
En verder..
Stof is de buitenkant... maar wat aan de binnenkant..
Als vocht een kans heeft gehad kunnen er vochtschade's zijn... houtrot...
Dat is volledig afhankelijk van de ventilatie die er geweest is in al die jaren.
Zelf denk ik dan dat je goed "gewapend" met een inductieve vochtmeter op pad moet gaan.
Inductief is niet een vochtmeter met die 2 prikpennen,.... da's destructief..
Meet vooral de hoeken van de vloer en de opbouw die daar net boven zit..
Belangrijk
Nog eentje...

Als je binnenstapt en het ruikt muf... wees erg op je hoede.. muf kan schimmelend rottend hout zijn.
Staat er een luchtverfrisser in... die moet dat muffe verbloemen.
Zelf denk ik...15 jaar stilstaan is zeker niet het behoud van.... maar ongemerkt achteruit gaan van de Rapido..

Of... laat een aankoop keuring doen... met event een offerte voor het onderstel onderhoud/ nieuwe banden.
Die laatste is 100% zeker.

PS..
Ik heb zo'n inductieve vochtmeter...
Als je in mijn buurt woont mag je die zo lenen.... leer ik je ook nog hoe het werkt.
( Bollenstreek)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11216
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: aankoop Rapido Club 40 TCA 2002

Bericht door dieseltijger » do 23 nov 2023 22:24

Even los van het plichtmatige "geef 'm een grote beurt", en "controleer alles" advies:
1. De banden zullen wel leeg zijn, geknikt, en oud. Hierdoor kan het zijn dat het karkas en het rubber van elkaar gescheiden zijn. En: na dik 10 jaar zijn de banden toch finito. Dus vervangen. (300,-)
2. Aannemende dat Rapido rubberen torsievering heeft: die is ook plastisch vervormd. Vervangen (600,-).
3. Ik denk dat de oploopdemper en schokdempers kunnen nog functioneren
4. De bowdenkabels die de remschoenen bedienen zullen inmiddels ook geoxideerd kunnen zijn, en vastzitten
5. Rollagers die lang belast stilstaan kunnen hierdoor ook beschadigen

Ik kan nog wel meer verzinnen zoals minder frisse bekleding en zo - maar goed.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”