onderdelen en onderhoud

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36282
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: onderdelen en onderhoud

Bericht door Chris » do 23 nov 2023 19:44

Ik denk dat er nog niet veel loos zal zijn met jou onderstel.
Zelf heb ik ook een Alko Delta as/onderstel, een andere ( probleem) serie alleen.
Geen zelfstellende,,, maar wel eentje die al vrij snel doorgezakt bleek te zijn..opgelost met nieuwe asrubbers.
Jou 2000Kg as lijkt daar vooralsnog geen "slachtoffer" van te zijn..

Ook de koppeling, de AKS3004 is een prima ding wat eigenlijk weinig onderhoud vergt.
Alleen is het voor een handige techeut niet erg makkelijk om de functie te meten.
Mijn dealer heeft een koppelings kogel met een 1/2 dop om op een moment sleutel te zetten.
Ik ben alleen nog niet te weten gekomen wat de testwaarde is voor de frictie cups... wat de vervang norm is.
Kom ik ook nog wel eens achter,,,, maar is mijn momentsleutel geschikt... gaat maar tot 250 Nm..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

iemand
Berichten: 5248
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: onderdelen en onderhoud

Bericht door iemand » do 23 nov 2023 20:08

Hier nog wat info wat ik verzameld heb op mn website onderdeel onderhoud en onder documentatie staat vast ook wel iets dat in jou caravan is toegepast
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36282
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: onderdelen en onderhoud

Bericht door Chris » vr 24 nov 2023 08:54

[re.gif]
Iets lukt niet snap ik..

Effe op het kruisje drukken om het bericht te deleten..
Dat kan maar een beperkte tijd... uurtje meen ik.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36282
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: onderdelen en onderhoud

Bericht door Chris » vr 24 nov 2023 12:15

Ik heb idd over de AKS 3004 gelezen Piet.
Dat manual zit bij mijn caravan documentatie... ik heb de AKS3004.
En daarin staat alleen over de slijtage indicator maar niet iets over de slingerdemping.
Die hebben natuurlijk heel veel met elkaar te maken, maar toch.... een keer een vette kogel en de frictiecups zijn naar z'n moer maar de indicator laat dat niet zien.
Vandaar dat mijn dealer die kogel op een momentsleutel heeft.
Hij weet echt niet of de koppeling altijd op een droge kogel is gebruikt... met die momentsleutel weet ie dat wel.
Stukje zekerheid.

Maar ik snap goed dat je wilt weten hoe de stand van zaken is onder de remtrommels.
Begin er ook alleen aan als je weet wat je doet, maar dat begreep ik al in je openingspost.
Trouwens..
Gas afpersen op lekkage en om de zoveel jaar een nieuwe gasslang / reduceer ventiel hoort ook bij dat onderhoud.
Banden zullen nog niet aan de beurt zijn tenzij er beschadigingen zijn.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 8039
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: onderdelen en onderhoud

Bericht door VIP » vr 24 nov 2023 13:19

Trommels hoeven er niet af voor controle.

In de ankerplaat even het afdekdopje er af halen en kijken, dan zie je de dikte van de remvoering.

Mochten ze verglast zijn dan hoor je dat al bij het remmen (huilen/janken) van de remmen.

Als je wel de remtrommels er wel afhaalt, moeten er ook nieuwe naafmoeren op !
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19811
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: onderdelen en onderhoud

Bericht door Daphne » vr 24 nov 2023 15:52

tintent schreef:
vr 24 nov 2023 13:57
De bandje gaan nieuwe op, dot code is 1617 en de caravan is
van 8-2020 scratch.gif Dus de bandjes hebben een tijdje bij
de fabriek gestaan en denk ik ook bij Eriba.
Dat is heel bijzonder. Weet je zeker dat de caravan van 2020 is? Onze Eriba is van september 2021 en heeft banden van 2021. Heb je een foto van de caravan?
Het kan ook zijn dat de velgen en banden niet af fabriek zijn, ik zag in het openingsbericht iets van 15” en bij mijn weten heeft Eriba 14” velgen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: onderdelen en onderhoud

Bericht door Hans1954 » vr 24 nov 2023 16:20

Ik lees dat de caravan van 2020 is. En waarschijnlijk ook verzekerd. Ik ga er vanuit dat je de kunde en de kennis hebt om het onderhoud zelf te doen maar........
hoe ga je de verzekering daarvan overtuigen. Die gaan mogelijk bij een schade door eigen gebrek vragen om bewijzen van goed uitgevoerd onderhoud. En dan lijken ze mij niet te overtuigen als je voor jezelf met zo'n verklaring komt. Een expert zou dat ook wel vast moeten kunnen stellen, maar die zijn bij schades steeds minder in beeld omdat ze het meer en meer aan caravanbedrijven overlaten. En dan kan je dus in een nare situatie verzeild raken. Mijn tip: Neem eens contact met de verzekering op hoe ze daarmee omgaan. Ik denk dat hier ook wel een paar mensen benieuwd zijn naar het antwoord.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

iemand
Berichten: 5248
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: onderdelen en onderhoud

Bericht door iemand » vr 24 nov 2023 16:38

Hans1954 schreef:
vr 24 nov 2023 16:20
hoe ga je de verzekering daarvan overtuigen. Die gaan mogelijk bij een schade door eigen gebrek vragen om bewijzen van goed uitgevoerd onderhoud. En dan lijken ze mij niet te overtuigen als je voor jezelf met zo'n verklaring komt.
Hoe kom je daarbij?
Geldt dat bij jou verzekeringen dan ook voor je huis, auto, …. 🤔
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 8039
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: onderdelen en onderhoud

Bericht door VIP » vr 24 nov 2023 16:51

tintent schreef:
vr 24 nov 2023 13:57
Idd hoeven de trommels er niet af maar het schoon blazen
gaat wel veel makkelijker en beter. Moeren….. mmmm een
beetje LocTite werkt ook prima hoor.👍.
Dit zegt ALKO

Citaat:
Let op, flensmoeren zijn zelfborgende moeren (borgmoeren) en kunnen dan ook slechts één keer gebruikt worden. Monteer altijd een nieuwe flensmoer na het verwijderen van de remtromm
el.

Maar goed het is jullie eigen keus, maar een van de belangrijkste bouten van de caravan zou ik vervangen en niet opnieuw gebruiken met LocTite.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19811
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: onderdelen en onderhoud

Bericht door Daphne » vr 24 nov 2023 17:46

tintent schreef:
vr 24 nov 2023 16:26
Ja zeker bijzonder. Was ook zeer verbaast.
Maar met lichtmetalen velgen is het 15”
Dan is het gewijzigd, en gaat Eriba eindelijk een stapje groter, want ook met deze LM velgen was het 14”. De Nova van onze vrienden is 2 jaar ouder en heeft dezelfde LM velgen in 14”. Wij overigens ook, maar wij hebben een Nova Light, die is verlaagd en dan is 14” logischer.

Weet je zeker dat je de juiste code gezien hebt? Kon op je foto geen dotcode vinden. Zag wel iets van 4 cijfers met 17 op het einde maar dat was geen dotcode.
Het is echt heel vreemd dat de dealer die deze caravan nieuw heeft afgeleverd, hier niet naar heeft gekeken.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18376
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: onderdelen en onderhoud

Bericht door deusjevo » vr 24 nov 2023 17:55

Hans1954 schreef:
vr 24 nov 2023 16:20
Ik lees dat de caravan van 2020 is. En waarschijnlijk ook verzekerd. Ik ga er vanuit dat je de kunde en de kennis hebt om het onderhoud zelf te doen maar........
hoe ga je de verzekering daarvan overtuigen. Die gaan mogelijk bij een schade door eigen gebrek vragen om bewijzen van goed uitgevoerd onderhoud. En dan lijken ze mij niet te overtuigen als je voor jezelf met zo'n verklaring komt. Een expert zou dat ook wel vast moeten kunnen stellen, maar die zijn bij schades steeds minder in beeld omdat ze het meer en meer aan caravanbedrijven overlaten. En dan kan je dus in een nare situatie verzeild raken. Mijn tip: Neem eens contact met de verzekering op hoe ze daarmee omgaan. Ik denk dat hier ook wel een paar mensen benieuwd zijn naar het antwoord.
Aankoopbonnen van onderdelen en onderhoudsboekje bijhouden voor jezelf en verzekering.
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18376
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: onderdelen en onderhoud

Bericht door deusjevo » vr 24 nov 2023 17:58

Als je dit als DOT code ziet moet je toch even de achterkant van de band gaan bekijken vrees ik.
Dit is namelijk niet de DOT code
.
IMG_1892.png
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19811
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

onderdelen en onderhoud

Bericht door Daphne » vr 24 nov 2023 18:05

Bedankt Deusjevo voor het verduidelijken met de foto. Precies wat ik bedoel
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4048
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: onderdelen en onderhoud

Bericht door Gemineye » vr 24 nov 2023 18:53

Euh, oké?
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36282
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: onderdelen en onderhoud

Bericht door Chris » vr 24 nov 2023 19:00

tintent schreef:
vr 24 nov 2023 13:57
Moeren….. mmmm een
beetje LocTite werkt ook prima hoor.👍.
Als je al zo begint met een fabrieks voorschrift heb ik direct mijn bedenkingen....
Tuurlijk weet ik wat Locktite is.... 38 jaar mee gewerkt in vele soorten en toepassingen....voorgeschreven in de luchtvaart.
Maar het is fout.
Nieuwe moeren..... geen geknibbel op de veiligheid.
De banden zijn veel duurder om te vervangen.... kunnen die 2 rotmoeren er dan niet meer vanaf?
Verkeerde zuinigheid....
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Bernd
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 18 aug 2023 21:10

Re: onderdelen en onderhoud

Bericht door Bernd » za 25 nov 2023 07:49

Doe eens rustig Tintent.
Je post een foto waarop geen dotcode te zien is
Verbaas je dan niet dat men je daar nog eens achter vraagt
Wens je er niet verder op in te gaan kan je gewoon negeren
Men poogt je maar te helpen
Soms kunnen de antwoorden wel eens tegenvallen

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: onderdelen en onderhoud

Bericht door dieseltijger » za 25 nov 2023 08:08

Verdorie....weg nog voordat je een vraag kon stellen over het monteren van een fietsendrager achterop de caravan.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: onderdelen en onderhoud

Bericht door Ab » za 25 nov 2023 09:49

Ik ben het wel eens met die locktite.
Alko kan wel van alles voorschrijven, maar het zijn gewoon simpele normale borgmoeren.
Het klopt dat de borging bij 2e montage een stuk minder is.
Met je juiste locktite schroefdraad borging herstel je dat weer.
Het zit zelfs vaster als dat originele kunststof randje in de borgmoer.
Je moet tenminste wat meer je best doen om het de volgende keer weer los te draaien is mijn ervaring.
Beter geborgd dus..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8044
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: onderdelen en onderhoud

Bericht door Ron » za 25 nov 2023 09:56

Kort lontje ??

Over de locktite ben ik het ook eens.
Maar over de verzekering ook.
In de meeste voorwaarden wordt gesproken over onderhoud.
Het makkelijkst om dat aan te tonen is onderhoud via de dealer. (wat niet wil zeggen dat het dan beter gedaan is dan zelf doen)
Onderdelen rekeningen bewaren kan ook een methode zijn, maar de verzekering kan dan misschien wat moeilijker gaan doen.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Paul Vingerhoets
Berichten: 2440
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: onderdelen en onderhoud

Bericht door Paul Vingerhoets » za 25 nov 2023 10:04

@tintent

Helaas zijn de meningen hier op het forum zeer duidelijk als het gaat over het zelf onderhoud aan een caravan alsof alleen bovag gecertificeerde monteurs capabel genoeg zouden zijn om dat te mogen doen. Je zult sommige reacties moeten kunnen lezen en negeren, is niet anders hier.

Of het verstandig is om een borgmoer te hergebruiken weenie.gif ik doe het ook gerust die moer komt niet zomaar los als die vast gezet(moer draaid niet rond en zit vast op een stilstaande as) is dan is er meer aan de hand. Dat de fabrikant het voorschrijft is logisch die dekken zichzelf in. Net als verzekeraars dat banden maar 6 jaar oud mogen zijn terwijl de banden fabrikanten al 10 jaar aangeven en daarna controleren net als anders elk jaar.

Maar ja zo is het hier op het forum ook not done om een caravan niet te verzekeren en moet elk krasje en deukje geclaimd worden

Dus bedenk even wat voor reacties je wil voordat je bepaalde acties hier post dan gaat het helemaal goed komen
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18376
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: onderdelen en onderhoud

Bericht door deusjevo » za 25 nov 2023 10:33

Verzekeraars zijn apart slag mensen.

Als je onderhoud zelf wilt doen en er wordt bij problemen gezien wordt dat je een borgmoer met Loctite vastzet ipv volgens voorschrift een nieuwe plaatst dan zullen ze ook twijfels hebben bij de andere onderhoudswerkzaamheden die je verricht hebt.
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16331
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: onderdelen en onderhoud

Bericht door Jan van Vijven » za 25 nov 2023 10:47

iemand schreef:
Hans1954 schreef:
vr 24 nov 2023 16:20
hoe ga je de verzekering daarvan overtuigen. Die gaan mogelijk bij een schade door eigen gebrek vragen om bewijzen van goed uitgevoerd onderhoud. En dan lijken ze mij niet te overtuigen als je voor jezelf met zo'n verklaring komt.
Hoe kom je daarbij?
Geldt dat bij jou verzekeringen dan ook voor je huis, auto, …. Afbeelding
Jazeker.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: onderdelen en onderhoud

Bericht door Hans1954 » za 25 nov 2023 10:49

Paul Vingerhoets schreef:
za 25 nov 2023 10:04
@tintent

Helaas zijn de meningen hier op het forum zeer duidelijk als het gaat over het zelf onderhoud aan een caravan alsof alleen bovag gecertificeerde monteurs capabel genoeg zouden zijn om dat te mogen doen. Je zult sommige reacties moeten kunnen lezen en negeren, is niet anders hier.

Of het verstandig is om een borgmoer te hergebruiken weenie.gif ik doe het ook gerust die moer komt niet zomaar los als die vast gezet(moer draaid niet rond en zit vast op een stilstaande as) is dan is er meer aan de hand. Dat de fabrikant het voorschrijft is logisch die dekken zichzelf in. Net als verzekeraars dat banden maar 6 jaar oud mogen zijn terwijl de banden fabrikanten al 10 jaar aangeven en daarna controleren net als anders elk jaar.

Maar ja zo is het hier op het forum ook not done om een caravan niet te verzekeren en moet elk krasje en deukje geclaimd worden

Dus bedenk even wat voor reacties je wil voordat je bepaalde acties hier post dan gaat het helemaal goed komen
Ik behoor ook tot die mensen die jij hier benoemt Paul. Jij denkt alleen te kunnen weten wat mijn motieven zijn om dergelijke raad te geven. Dan kan ik je mededelen dat mijn motieven anders zijn. Om met het laatste te beginnen. Het zal mij een rotzorg zijn of iemand wel of niet zijn caravan verzekert. Ik ga er ook niet vanuit dat iemand een overall aantrekt hij een goede (of slechte) caravanmonteur is. Ik ga alleen maar uit van het gegeven dat verzekeringsmaatschappijen bewijzen willen zien van goed onderhoud in het geval van schade door eigen gebrek. En juist als je het zelf doet, kan dat bewijs lastig aan te leveren zijn. Denk je dat het niet zo'n vaart loopt? Ook goed moet jij weten. Maar de goede raad is gegeven.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 8039
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: onderdelen en onderhoud

Bericht door VIP » za 25 nov 2023 10:50

Ab schreef:
za 25 nov 2023 09:49
Ik ben het wel eens met die locktite.
Alko kan wel van alles voorschrijven, maar het zijn gewoon simpele normale borgmoeren.
Het klopt dat de borging bij 2e montage een stuk minder is.
Met je juiste locktite schroefdraad borging herstel je dat weer.
Het zit zelfs vaster als dat originele kunststof randje in de borgmoer.
Je moet tenminste wat meer je best doen om het de volgende keer weer los te draaien is mijn ervaring.
Beter geborgd dus..
En bij het rood gedrukte ga je de fout in, dat kunststof randje zit niet op een as moer !

Net als anderen die de bewuste flens(borg)moer opnieuw denken te kunnen gebruiken.

Zo'n flensmoer kost maar rond de 6,00

Afbeelding
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19811
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: onderdelen en onderhoud

Bericht door Daphne » za 25 nov 2023 11:02

tintent schreef:
vr 24 nov 2023 18:39
Moet ik me zelf nou echt verantwoorden hier?
Ik kan, denken jullie, niet vier cijfers in een rondje lezen?
Alleen maar dit en als dat, niks niet opbouwends
Ik ben er klaar mee, en weg uit dit forum.
Doeiiiiiiii
Als je alleen applaus wil, zit je niet op het juiste forum mrgreen.gif

Mocht je stiekem toch nog meelezen nog een goedbedoeld advies. Check via een Eriba dealer of de jaarlijkse vochtmetingen zijn gedaan. Als het goed is zijn dat er 2 geweest en zou jij dit jaar de 3e moeten laten doen. Ze worden bij de fabriek aan- en afgemeld dus elke Eriba dealer kan dat jou vertellen op basis van het chassisnummer. Maar waarschijnlijk wist je dat al néh néh.gif
Dit is belangrijker voor de verzekering dan dat je onderhoud laat doen bij een dealer, want dat mag je best zelf doen, als je maar kunt aantonen dat het (goed) wordt gedaan.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”