onderdelen en onderhoud

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36274
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: onderdelen en onderhoud

Bericht door Chris » za 25 nov 2023 12:34

Ab schreef:
za 25 nov 2023 09:49
Ik ben het wel eens met die locktite.
Alko kan wel van alles voorschrijven, maar het zijn gewoon simpele normale borgmoeren.
Het klopt dat de borging bij 2e montage een stuk minder is.
Met je juiste locktite schroefdraad borging herstel je dat weer.
Het zit zelfs vaster als dat originele kunststof randje in de borgmoer.
Je moet tenminste wat meer je best doen om het de volgende keer weer los te draaien is mijn ervaring.
Beter geborgd dus..
Het is geen borgmoer met nylon maar met een "vervormde" flens/kop op de moer...
Dat schroefdraad in die kop is echt maar 1x te gebruiken... daarna is het "vervormd" naar de schroefdraad waar hij af komt.
Geen nylon dus.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

BertJan
Berichten: 2700
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: onderdelen en onderhoud

Bericht door BertJan » za 25 nov 2023 19:25

borgmoeren kosten weinig, gewoon vernieuwen en niet prutsen, vraag bij een Eriba dealer het jaartal na met het chassisnummer, banden verwisseld voor oudere klinkt bijzonder. banden onder een caravan zijn meestal 1 jaar ouder dan het modeljaar, waarschijnlijk is je caravan ouder dan je denkt.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11217
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: onderdelen en onderhoud

Bericht door dieseltijger » za 25 nov 2023 19:42

It takes two to tango.

Los daarvan: Ik begrijp dat een dergelijke moer dus plastisch vervormt, waardoor het na het opnieuw aanbrengen sneller lostrilt. Uit interesse: vanuit technisch oogpunt is borging met een borgvloeistof toch niet verkeerd? Je hebt ook loctite producten die je niet hoeft heet te stoken om de verbinding te verbreken.

(In dit specifieke geval wel verkeerd omdat de fabrikant een eventueel opgegeven aanhaalmoment heeft gebaseerd op de drukkracht op het lager + de weerstand voor het vervormen van de sluitmoer. Gebruik je de moer opnieuw met loctite, dan zal de kracht op het lager groter zijn dan beoogd als je het opgegeven aanhaalmoment hanteert)
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: onderdelen en onderhoud

Bericht door Ab » za 25 nov 2023 20:30

Excuus..het is een andere soort borgmoer. Ik ben er alweer effe niet meer zo mee bezig.
Maar dat maakt in mijn verhaal niet uit.
Ik heb heel veel onderhoud gedaan in mijn werkzame leven aan allerlei aanhangers en caravans. Ook nieuwe gebouwd.
En ook onderhoud aan machines in diverse sectoren industrie.
Al heel lang geleden werden er soms as/tandwiel borgingen gedaan. Zonder spiebaan. Met assen van 100-150 mm dikte.
Waar dus een heel fors koppel op stond.
De borging was uitsluitend een speciaal type locktite.
Dat kreeg je dus ook never nooit meer los zonder fors te verhitten.
Niet echt handig eigenlijk..

Als je de juiste moeren voor een Alko as hebt liggen, natuurlijk pak je dan nieuwe.
Bij lagers vervangen bestel je die moeren er ook meteen bij.
Maar voor inwendig schoonmaken en wat vet op de bewegende delen in de trommels, of remschoenen vervangen, gingen ze er bij ons gewoon altijd gewoon weer terug op.
Met wat borging van locktite. Er is er nog nooit eentje losgelopen.

Btw..Het aanhaalmoment is niet belangrijk. Vast is vast.
De lagers moeten op hun plaats blijven, dat is alles.

Onderhoud aan mijn caravans deed ik uiteraard ook altijd zelf.
Garantie hoefde ik niet, en vochtmeting deed ik ook zelf wel.
Niet 1 keer per jaar, maar veel vaker, in een verloren kwartiertje op een camping of zo.
De vochtmeter lag toch altijd in de caravan.

Natuurlijk was ik ook verzekerd.
2 maal echt forse schade gehad.
1 keer door een klapband. Iets van 8500 euro schade
1 keer door stommiteiten van mijzelf. Dat was ook zoiets, een beetje minder geloof ik. Het is niet zo slim om over een weggetje te gaan rijden waar de boomtakken korter bij elkaar zitten dan de caravan breed is. stom.gif
Het enige waar naar gekeken werd, was de leeftijd van de banden.
Het interesseert verzekeringsmaatschappijen geen bal wie het onderhoud aan een caravan doet. Als het maar gebeurt.

Alleen als je brokken maakt, die aantoonbaar te wijten zijn aan geen of slecht onderhoud, kan je (terecht) grote problemen krijgen bij schade.

Als mijn banden 13 jaar oud waren geweest bijv, was de schade van die klapband zeker niet vergoed. Ook terecht.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”