Winter in de caravan

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Winter in de caravan

Bericht door dieseltijger » vr 24 nov 2023 14:37

Mijn oprechte excuses voor mijn onjuiste advies: De stacaravan heeft een zeer tijdelijk karakter - dan ga je geen ketel en radiatoren installeren. Voor een semi-permanent opgestelde stacaravan is het de moeite van het overwegen waard. Besef wel dat de ketel zonder vleoistof zo'n 30 kg weegt, dat vereist ook een frame of verstevigd wandje.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3726
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Winter in de caravan

Bericht door Niels83 » vr 24 nov 2023 21:32

Gemineye schreef:
vr 24 nov 2023 14:22

Dus op zich zou zo'n houtkachel wel mooi goedkoop stoken kunnen zijn, maar in de nacht/ochtend heb je er niet zoveel aan. Het voordeel van een pelletkachel is vooral dat zo'n ding automatisch kan starten, dus ook even snel bijverwarmen in de nacht, of 's ochtends vroeg. Voor de sfeer en voor de kosten in jouw geval; zéker een houtkachel (heb ik zelf ook...), maar voor als stand alone verwarming zou ik toch voor een pelletkachel gaan denk ik, óf voor de al geopperde methode van een tweedehands CV keteltje op propaan met een paar radiatoren. Maar die installatie is al wel snel wat lastiger denk ik.
Hoe zo heb je daar niets aan? Gewoon een goede kachel kopen en die hoeven echt niet heel duur te zijn. Overdag goede aslaag opbouwen, in de nacht 1 of 2 geperste blokken er in. Kachel bijna sluiten en hij blijft best warm, in de ochtend, paar vuren latten er in, en daarna weer stoken.
Evt in de nacht een good old elektrische deken.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”