Caravan verplaatsen en verzekeren?

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
Oudhoff
Berichten: 4
Lid geworden op: di 14 nov 2023 11:51

Caravan verplaatsen en verzekeren?

Bericht door Oudhoff » di 14 nov 2023 12:42

Goedendag.
Mij is gevraagd een caravan die ik alleen op foto's gezien heb te vervoeren van zuid Frankrijk naar Portugal,ik zou de persoon die dat vroeg wel willen helpen maar heb zo mijn bedenkingen. Waar moet ik op letten voordat ik het zou gaan doen ,moet de caravan verzekerd zijn,het vervoer zou eenmalig zijn omdat hij in Portugal een vaste standplaats krijgt. Wie heeft er voor mij wat tips,ik ga voor ik het zou gaan doen nog met de huidige eigenaar praten en hoop dan meer over de staat van de caravan te horen,op de foto ziet hij er redelijk uit met eigenlijk alleen een paar slappe banden maar dat komt omdat hij er al lang staat denk ik. Het komt er eigenlijk op neer wat voor risico ik loop om de caravan na lang stilstaan over 1300 km naar Portugal te vervoeren.
Met vriendelijke groet Gerard

Wally
Berichten: 1292
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Caravan verplaatsen en verzekeren?

Bericht door Wally » di 14 nov 2023 12:58

Als het goed is is de caravan wa verzekerd als hij achter de auto hangt.
Voor ALL risk verzekering kan in iedergeval de eigenaar voor zorgen.

Maar leg in iedergeval schriftelijk vast dat jij niet aansprakelijk bent voor schade die ontstaat tijdens het verplaatsen aan de caravan.

Frans

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Caravan verplaatsen en verzekeren?

Bericht door Hans1954 » di 14 nov 2023 13:10

Als de caravan echt lang stilgestaan heeft is banden oppompen een beetje te weinig. Ik zou tenminste eisen dat er een soort van onderstel-inspectie (met onderhoud) gedaan wordt. Op https://www.bovag.nl/BovagWebsite/media ... 020-A4.pdf kan je een formulier downloaden. Bedenk goed als de caravan achter jouw auto hangt en jij bent de bestuurder dan ben jij ook verantwoordelijk.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Wally
Berichten: 1292
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Caravan verplaatsen en verzekeren?

Bericht door Wally » di 14 nov 2023 13:17

[re.gif] Inderdaad, daar niet zo gauw bij stil gestaan.
Is in iedergeval een eerste vereiste dat de caravan 100% in orde is om op de openbare weg te komen.

Als die caravan ook in zuid Frankrijk een vaste staanplaats heeft gehad, dan zal er het nodige achterstallig onderhoud aanwezig zijn.

Misschien een idee om van een oprijwagen gebruik te maken?

Frans

die Wilk
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 25 mar 2020 20:41

Re: Caravan verplaatsen en verzekeren?

Bericht door die Wilk » di 14 nov 2023 13:19

Geef je 1 GOEDE TIP , BLIJF ER AF , Laat hem door een caravantransporteur verzetten, Waarom ? hoe is de staat van de banden (leeftijd ,haarscheurtjes , ) Hoe zijn de remmen , werkt de oploopremcilinder nog ,Hoe is hij beladen en wat al niet meer .en dan daarbij waarom doet hij het zelf niet?

Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 1421
Lid geworden op: ma 22 mar 2021 10:26
Locatie: Maasgouw
Contacteer:

Re: Caravan verplaatsen en verzekeren?

Bericht door Bob Diesel » di 14 nov 2023 13:41

Waar schijnlijk een te lichte auto ,, alleen voor van en naar te rijden
En doet TS de rit dan is dat goedkoper als een dikke auto huren met trekhaak
Today ,is Yesterday’s Tomorrow

Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18370
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Caravan verplaatsen en verzekeren?

Bericht door deusjevo » di 14 nov 2023 13:58

die Wilk schreef:
di 14 nov 2023 13:19
Geef je 1 GOEDE TIP , BLIJF ER AF , Laat hem door een caravantransporteur verzetten, Waarom ? hoe is de staat van de banden (leeftijd ,haarscheurtjes , ) Hoe zijn de remmen , werkt de oploopremcilinder nog ,Hoe is hij beladen en wat al niet meer .en dan daarbij waarom doet hij het zelf niet?
Dat niet alleen, wat zit er allemaal in die caravan…
Ik neem niet graag zoiets mee 2 grenzen over
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 986
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: Caravan verplaatsen en verzekeren?

Bericht door Rodo » di 14 nov 2023 14:34

[re.gif]

Mijn idee ook als eerste, na de al genoemde ‘valkuilen’
Een verklaring dat jij niet verantwoordelijk bent is hete lucht. De bestuurder is volgens wetgeving altijd aansprakelijk. De hut hangt tenslotte achter jouw auto. De locale wetsdienaars hebben lak aan wat jullie onderling afgesproken hebben.
Spending a fortune to live like a wanderer

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5790
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Caravan verplaatsen en verzekeren?

Bericht door Morgoth » di 14 nov 2023 15:46

Het ligt er volledig aan wie die 'andere persoon' is. Is dat familie of een goede vriend, dan zou ik het wel doen, na een goede inspectie naar de deugdelijkheid van het onderstel van de caravan. Is het een vage kennis, dan zou ik hem lekker zelf een auto laten huren. Of een transportbedrijf.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Oudhoff
Berichten: 4
Lid geworden op: di 14 nov 2023 11:51

Re: Caravan verplaatsen en verzekeren?

Bericht door Oudhoff » wo 15 nov 2023 17:37

Dank jullie voor de goede raad,ik ga er nog eens ernstig over nadenken of ik het wel ga doen.
Mvg Gerard.

hisaLenart
Berichten: 110
Lid geworden op: za 2 apr 2022 10:51

Re: Caravan verplaatsen en verzekeren?

Bericht door hisaLenart » wo 15 nov 2023 20:13

Ik heb die van mij van Bulgarije naar Slovenië laten overkomen door transport bedrijf. Iets van een 1000€ euro afgeklokt. Zou me 350€goedkoper geweest zijn moest ik hem zelf gaan ophalen zijn, maar technisch was hij toen niet in orde (niet ingeschreven, gekeurd en verzekerd).
Je kan je vracht aanbieden op transport fora en bedrijven die op die route zitten zullen je prijs geven. Dan beslis je zelf of je ermee akkoord gaat.

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravan verplaatsen en verzekeren?

Bericht door Ab » wo 15 nov 2023 21:26

Ts beslist daar niks over.. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Oudhoff
Berichten: 4
Lid geworden op: di 14 nov 2023 11:51

Re: Caravan verplaatsen en verzekeren?

Bericht door Oudhoff » zo 19 nov 2023 19:32

Ik heb met de huidige eigenaar gesproken die hebben de caravan al een paar jaar niet meer gezien,was eigendom van nu overleden ouders, Ik zie er vanaf er zijn te veel onduidelijkheden.

Nogmaals bedankt voor de goede raad.mvg Gerard

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”