Alde 3030 met 2 zones inbouwen

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Alde 3030 met 2 zones inbouwen

Bericht door Micky » ma 13 nov 2023 18:29

[re.gif]

Dat warmte verlies valt enorm mee, het water wat er door stroomt is zo gloeiend heet, dan bij mij bij dikke vorst die leiding in de dissel (laatste stukje voordat het de ketel weer ingaat) waar hij om de watertank loopt, zo gloeiend heet nog is dat je hem niet beet kunt pakken, nu weet ik dat mijn caravan een heel stuk kleiner is, maar toch, dat water gaat best snel rond dat verlies zou ik juist pakken voor die egalere verwarming, het is geen verlies want je wilt immers de caravan zo geaal mogelijk warm hebben, ook onder in de banken

Wij hebben -32 graden gehad en dan nog heb ik maar 1 van de 3 branders op de ketel aan, dus maar 2100 watt van de 6300 die op gas beschikbaar is bij mij, dan heb je ook nog max 2000Watt op stroom als extra.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 699
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Alde 3030 met 2 zones inbouwen

Bericht door Xecto » di 23 jan 2024 22:33

Zo, de meuk is binnen dus net maar eens even wat zitten uitpluizen:
Afbeelding
Wellicht even een accu er aan zodat ik prik er op kan zetten en het bedienpaneel ook instellen kan. T is een hoop draadjes in ieder geval, maar dan zit ook bijna alles er op wat er op kan Afbeelding evt kan nog een Alde Flow er aan, maar daar zien we het nut niet van aangezien we niet in de caravan douchen. Voor de Truma airco moet ik nog uitzoeken of dat direct gaat of via een module. Ook nog de keuze maken of er dan meteen iNet bijkomt om met app te sturen.

Ik denk dat ik de pompuitgang van de vloerverwarming aan een relais knoop en daar de bestaande elektrische variant achter hang, dan kunnen we die ook via de Alde schakelen. Er zit voor nop ook nog een derde pomp bij dus als ik echt de smaak te pakken heb kan ik ook de pvc eruit snijden, leidingen infrezen en de boel weer dicht lijmen Afbeelding zijn we meteen van die paar koude plekken af waar de vv-matten niet helemaal aansluiten.

In de handleiding van Alde staat overigens wel specifiek vernoemd om leidingen te isoleren, zelfs als de retourleiding van de ene zone door de andere loopt om zo te voorkomen dat ze elkaar beïnvloeden. Kleine moeite, dus dat gaat gebeuren. Is er ook minder risico op smeltende dingen die onder de banken worden opgeslagen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Alde 3030 met 2 zones inbouwen

Bericht door Ab » wo 24 jan 2024 00:44

Wellicht weet dat al, maar denk om ontluchtingsnippels op de hoge punten van de leidingen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 699
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Re: Alde 3030 met 2 zones inbouwen

Bericht door Xecto » wo 24 jan 2024 07:37

Yes, rekening mee gehouden in de planning! Op de verste hoeken en bij de verticale leidingen inderdaad. Ook beter 1 teveel dan te weinig…


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Alde 3030 met 2 zones inbouwen

Bericht door Ab » wo 24 jan 2024 20:28

thumbup.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Jeroent83
Berichten: 697
Lid geworden op: di 6 jan 2015 08:14
Locatie: Venray

Re: Alde 3030 met 2 zones inbouwen

Bericht door Jeroent83 » wo 24 jan 2024 23:31

Nou dat is wel een flinke klus denk ik, maar de moeite waard dat kan ik wel beamen wat een fijne warmte.
Ben benieuwd naar je ervaringen met de Flow daar ben ik namelijk zelf ook over aan het denken, dan kun je onbeperkt douchen.
BMW 530i Touring + Adria Adora 613 UT

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 699
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Re: Alde 3030 met 2 zones inbouwen

Bericht door Xecto » do 25 jan 2024 09:39

De Flow gaat er vooralsnog juist niet komen, wij gebruiken heet water alleen voor afwassen en zien het nut er dus niet van.

Iedereen roept dat douchen in de caravan prima kan, maar wij zijn toch wat terughoudend met al dat vocht, krappe ruimte. Wellicht bedenken we ons als er weer een pandemie komt en toiletgebouwen gesloten zijn.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Gebruikersavatar
4Motion
Berichten: 893
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 19:58

Re: Alde 3030 met 2 zones inbouwen

Bericht door 4Motion » vr 23 feb 2024 11:32

[re.gif]
Logische keuze om even te wachten met die FLOW. Wij hebben deze optie ook niet om dezelfde reden dan jullie.

Misschien nog een ideetje voor de toekomst: Investeren in het Truma iNet X Pro Panel en onmiddellijk interfacen met de Alde / ice-ex / waterlevel etc. Lijkt mij een fraaie moderne oplossing.
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 MY2019
Adria Adora 573 PT 2023

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 699
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Re: Alde 3030 met 2 zones inbouwen

Bericht door Xecto » vr 23 feb 2024 11:44

Ik ben al op zoek naar de oude versie, de iNet box: voor waterniveau hebben we al de weergave op het paneel van de Schaudt, de Duocontrol en EisEX gaan aan het Alde paneel.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”