Nu al een dak airco

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3726
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Nu al een dak airco

Bericht door Niels83 » ma 30 okt 2023 02:12

Hallo

We hebben een flinke financiële meevaller. Waardoor we nu aan het kijken zijn wat we er mee willen doen. Helaas hebben wij heel veel wensen. Dus kan niet alles.
1 van de dingen is een dak airco.
We wilde eigenlijk zo'n split unit kopen, maar zijn een beetje geschrokken van het geluid, (please niet die discussie) we hopen dat dit minder is als het geluid niet op oorhoogte wordt veroorzaakt. Ander nadeel is dat de enige plek op de keuken is, dus uitlaat in de tent, niet echt rustig en geen verwarming. Maar budget technisch was dit de beste optie. Maar wel met de wens voor een dak airco.

Nu mijn vragen,
- hoe bepaal ik welke btu ik nodig heb?
- Kan dit op elk caravan dak en specifiek op een home-car racing 390 uit 2003 (oftewel chateau calista 390)
- Er is veel keuze qua model, en ze beloven allemaal het zelfde, ijskoud, bloedheet, super stil, weinig verbruik etc etc. Zijn er goede onafhankelijke tests te vinden?.
- Hoe moeilijk is installeren? Zou ik dat zelf kunnen? Zijn er goede youtube filmpjes. Wat kost ongeveer de installatie?
- ik heb dan geen dakraam meer, dus mogelijk moet er een ander dakraam in voor het licht.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11220
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Nu al een dak airco

Bericht door dieseltijger » ma 30 okt 2023 06:53

De enige test die ik ken was in de kck van meer dan 10 jaar terug. Die was goed onderbouwd. Mij is onbekend of er een actuelere versie is gepubliceerd. Verder kan je hier: https://www.testberichte.de/kleine-haus ... lagen.html verwijzingen vinden naar media die "tests" hebben uitgevoerd.

Dat brengt mij op een ander zijspoor: zoek in het algemeen op buitenlandse sites. Daar is meer voorhanden. Hier is het testaanbod een beetje schraal te noemen. Google Translate is your best friend. Zo kan je prima in t Frans of Spaans zoeken ( daar hebben ze harder airco's nodig dan wij immers).
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Fliki
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 18 aug 2023 08:52

Re: Nu al een dak airco

Bericht door Fliki » ma 30 okt 2023 08:13

ik was onlangs op de kampeerbeurs en daar stonden zo'n beetje alle airco aanbieders. De meeste hadden testopstellingen staan maar wat betreft geluid is dat op een beurs natuurlijk vrijwel niet te vergelijken. Wij zijn ons ook aan het oriënteren maar wachten nog op die financiële meevaller whistle.gif Ik heb al wel wat voorwerk gedaan waarbij dit forum al heel veel praktische informatie heeft geboden

Wat betreft je vragen
- hoe bepaal ik welke btu ik nodig heb? De kleinste dakaircos zijn al geschikt voor caravans met een opbouw tot 5meter. Alles wat kleiner is valt dan dus binnen de capaciteit.
- Kan dit op elk caravan dak en specifiek op een home-car racing 390 uit 2003 (oftewel chateau calista 390). Daar zijn deze airco's voor ontworpen. Wel is een versteviging in de buurt van je airco bij oudere caravans wenselijk. Bijvoorbeeld door de airco nabij de badkamer/hangkast te plaatsen. Dakdikte van >30mm wordt geadviseerd.
- Er is veel keuze qua model, en ze beloven allemaal het zelfde, ijskoud, bloedheet, super stil, weinig verbruik etc etc. Zijn er goede onafhankelijke tests te vinden?. Zie antw Diesel. Beste is om zelf te gaan luisteren en kijken op een camping om zo je eigen oordeel te maken. Wat de één stil vindt is voor andere kabaal. De één wordt gek van een monotone brom, de ander juist van windgesuis....
- Hoe moeilijk is installeren? Zou ik dat zelf kunnen? Zijn er goede youtube filmpjes. Wat kost ongeveer de installatie? Als je een bestaand dakluik (40x40) eruit kunt halen en een kabel naar je meterkastje kunt trekken dan kun je dat zelf. Op t forum genoeg mensen die dit hebben beschreven. Geen dakluik = zelf gat zagen en verstevigen. Als je het zelf doet kost het je een koker butylkit en een zaterdag.
- ik heb dan geen dakraam meer, dus mogelijk moet er een ander dakraam in voor het licht. Dat klopt.

let verder even op:
hoeveel hoogte je in je caravan beschikbaar hebt nabij kasten en deuren: het binnendeel van de meeste airco's is zo'n 40 tot 50mm dik en dat gaat soms net niet goed met deuren. Die moeten dan dus iets ingekort.
Als je dakluik vervalt is extra verlichting handig, sommige airco's hebben dit geïntegreerd in het binnendeel
Is je 'meterkast' geschikt om de aansluiting van de airco toe te voegen? Meeste trekken tussen de 3A en 6A dus wellicht apart groepje maken als je meerdere stroomslurpers hebt.

Succes met de keuze, ik volg dit draadje even mrgreen.gif
Fendt Joker E 495t 1992 | Volvo V70 2008

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Nu al een dak airco

Bericht door Ab » ma 30 okt 2023 09:26

Als je zelf een kabel gaat trekken...
Ik heb daar een speciale boor voor liggen om een tunneltje door de dakisolatie te boren.
En een leidingzoeker/metaaldetector om te voorkomen dat onverhoopt bestaande stroomdraden aangeboord worden.
Elke bestaande dakairco voldoet voor jouw caravan.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3726
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Nu al een dak airco

Bericht door Niels83 » ma 30 okt 2023 09:28

Dank voor de antwoorden.

Dat van die deuren is slim.
We hebben niet veel stroom verbruikers. Volgens mij zit er zelfs in de kast al een verdeeldoos je met 3 draden.

Nu hopen dat er ook al een gootje loopt door het plafond zodat de stroom boven het plafond kan lopen.

workel

Re: Nu al een dak airco

Bericht door workel » ma 30 okt 2023 09:45

Blijft een lastige vraag de ene kiest voor prijs de andere voor kwaliteit.

In mijn ogen is de top 3:
- Truma
- Dometic
- Telair
- en dan de rest van de merken

Koop een airco die past qua lengte van je caravan, btu is niet nodig.

Inbouw is prima zelf te doen, ook gedaan in onze nieuwe Fendt.

Plek bepalen, dak doorboren en kijken of je uitkomt, 4 kant tekenen en de multi-tool erin, dakplaat eraf, daarna kijken of er stroomkabels lopen, daarna plafondplaat binnen eruit, houten raamwerk erin, witte piepschuim met een verbrander weg branden, stroomkabel trekken raamwerk erin, onderkader monteren, airco op het dak stroom aansluiten en hele zaak met momentsleutel vastzetten en koelen maar.

Wat foto's bijgevoegd, heb je een idee wat je te wachten staat.
Bijlagen
WhatsApp Image 2023-10-30 at 09.39.17-2.jpeg
WhatsApp Image 2023-10-30 at 09.39.17.jpeg

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Nu al een dak airco

Bericht door Ab » ma 30 okt 2023 09:49

Dakplaten of plafond verwijderen is af te raden, is ook totaal overbodig.
Ik geloof ook niet dat de vorige schrijver dat zo bedoeld.. knipoog.gif
Ik zaag het gat er altijd in 1 keer uit met een decoupeerzaag.
Aan de onderkant effe een stuk plastic ruim onder het dak plakken. Dat vangt het zaagsel en stof op.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3726
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Nu al een dak airco

Bericht door Niels83 » ma 30 okt 2023 10:36

Als ik een raam op offer hoef ik misschien niet te zagen?

Fliki
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 18 aug 2023 08:52

Re: Nu al een dak airco

Bericht door Fliki » ma 30 okt 2023 11:11

[re.gif] klopt, 9 van de 10x past de airco in het gat van 40x40cm. Ook daar zijn ze voor bedoelt. In dat geval hoef je alleen de kabel ergens naartoe te knutselen
Fendt Joker E 495t 1992 | Volvo V70 2008

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Nu al een dak airco

Bericht door Ab » ma 30 okt 2023 12:07

Er is ook een airco met een skylight erin.
Tenminste..die was er altijd wel.
Geen kunstlicht, maar natuurlijke lichtinval.
Airco's passen zo goed als allemaal in een gat van 40 x 40 cm.
De kabel moet 3 x 2,5 mm2 zijn.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36282
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Nu al een dak airco

Bericht door Chris » ma 30 okt 2023 15:09

En....
Afgelopen zomer was er vochtinslag in mijn dakairco..
Klapte de aardlek automaat in de caravan eruit.
Gelukkig zitten er 2 aardlekautomaten in mijn hut, alleen de dakairco en de vloerverwarming deden het niet... de rest zat op de andere aardlek automaat en werkte gewoon.
Wellicht een idee om je nieuwe airco ook op een 2e aardlek automaat te zetten... beetje verdelen..
Het bleek bij mij een flink voordeel.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3726
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Nu al een dak airco

Bericht door Niels83 » ma 30 okt 2023 15:10

[re.gif]
Dat is iets wat ik dan echt goed moet uitzoeken. Snap daar niet zoveel van.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36282
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Nu al een dak airco

Bericht door Chris » ma 30 okt 2023 15:12

Niks moeilijks....
Praten we je zo doorheen...
Appeltje-eitje..

Maar nogmaals...
suggestie... niks moet.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Nu al een dak airco

Bericht door Ab » ma 30 okt 2023 15:28

Ik zie dat voordeel eigenlijk niet zo.
Het komt practisch gezien bijna nooit voor dat je een aardlek hebt,
In het hoogst sporadische geval dat je het wel een keer hebt, in een boiler of zo, dan haal je de stekker eruit, zet een schakelaar uit, of klik een draad los van een airco, koelkast of wat voor apparatuur dan ook.
In bijna alle huisinstallaties zit ook maar 1 aardlekschakelaar over soms wel 8 groepen..
Je moet het zo zien..klapt de aardlek eruit, dan is er ergens iets mis. Zeker in een kleine installatie zoals een caravan is dat heel snel te vinden. Zoeken moet je dan toch.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36282
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Nu al een dak airco

Bericht door Chris » ma 30 okt 2023 15:54

Nou...1 aardlek voor 8 groepen....da's oud hoor...
Ik heb hier 12 groepen en 3 aardleks en de tuingroep is een aardlek combi.. dus eigenlijk 4 aardlek schakelaars.

Maar in caravans zie je toch steeds meer dat er een verdeling plaats vind over 2 groepen.
Ik heb zelfs een hut met 3 groepen gezien.
Geen heel gek idee hoor.
Ook al omdat jij en ik best wel een draadje van e.o.a. los kunnen maken, maar lang niet iedereen die technische bult heeft en verre blijft van alles wat 230 volt is.

En je laatste zin klopt wel.... maar mijn dochter kon gewoon die ene groep uitlaten... de andere bleef werken met daarop oa de omvormer.
Scheelde mij een rit daarheen.
Schoonzoon is een beste vent, maar zo technisch als een gevulde koek.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Nu al een dak airco

Bericht door Ab » ma 30 okt 2023 16:35

3 groepen heb ik in mijn camper ook.
Beetje overdreven vind ik zelf. Meer dan 16 A krijg je toch nooit binnen. 1 groep is dan eigenlijk ook zat.
Ook maar 1 aardlekschakelaar.
Ook al wat overdreven..in de stroompalen zit er bij een beetje camping ook al een.
In wat achtergebleven gebieden meestal ook..zit ie niet in de paal, dan wel ergens binnen.
Dan gaat de hele handel uit bij een aardlek ergens. awhoea.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3726
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Nu al een dak airco

Bericht door Niels83 » do 9 nov 2023 01:47

Hallo,

Ik heb even zitten zoeken naar een voor ons geschikte airco. Komen nu uit op de relatie silent 5900h.
Dit ivm lage verbruik, verwarmen en geluid buiten. En de prijs van 1600 euro.

Eigenlijk vind ik van de andere mij bekende merken geen vergelijkbaar product?

De Dometic lijkt geen warmte pomp te hebben maar een spiraal, en is 1000 euro duurder. Is er iets wat toch die 1000 euro verantwoord?

Techn

Re: Nu al een dak airco

Bericht door Techn » zo 12 nov 2023 08:34

Niels83 schreef:Hallo,

Ik heb even zitten zoeken naar een voor ons geschikte airco. Komen nu uit op de relatie silent 5900h.
Dit ivm lage verbruik, verwarmen en geluid buiten. En de prijs van 1600 euro.

Eigenlijk vind ik van de andere mij bekende merken geen vergelijkbaar product?

De Dometic lijkt geen warmte pomp te hebben maar een spiraal, en is 1000 euro duurder. Is er iets wat toch die 1000 euro verantwoord?
De voor jullie geschikte airco is eigenlijk de juiste airco!

Laag verbruik
Verwarmen
Geen herrie
Goedkoopste

Zoek niet verder zou ik zeggen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11220
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Nu al een dak airco

Bericht door dieseltijger » zo 12 nov 2023 09:02

Kijk eens op de site van promobil, daar hebben ze in de loop van de jaren dakairco's zelf grondig getest. Compleet met diverse temperatuurvoelers en geluidmeters.

Telair scoorde dat goed, alleen weet ik niet of ze jouw model ook te grazen hebben genomen.

Maar jou vraag was of 1000 euro meerprijs te rechtvaardigen was voor een airco waar een 1000w verwarmingselement in zit. Tegenvraag: is deze spiraal aanvullend op de verwarmingsfunctie gebaseerd op een warmtepomp? Want ik heb begrepen dat caravan airco's buitentemperaturen rond het vriespunt of lager niet aankunnen omdat er geen ontdooi mogelijkheid is ingebouwd. En: is verwarmen met de airco warmtepomp gewenst ivm het lawaai.

Enzovoorts.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3726
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Nu al een dak airco

Bericht door Niels83 » zo 12 nov 2023 09:56

De lawaai discussie zal er altijd zijn. We hebben ook een gaskachel, dus mocht de bijzonder situatie zich voor doen dat het plotseling vriest op een Italiaanse camping met mini plaatsen, en de buren buiten willen zitten. Dan zet ik de gaskachel aan.

We hebben in de afgelopen 5 jaar 2 keer een verwarming aangezet. Maar we vermeden dan ook het vroege voorjaar en late najaar, nu er wat meer ruimte in de caravan is zullen we dat mogelijk wat vaker doen.

Maar als het vriest gaan we niet weg. Dus de airco als bij verwarming is prima.

Als ik bij die Dometic las leek het er op dat er alleen spiraal verwarming was.

Ik denk dat het de Telair wordt.

Enkel nog de vraag of het voldoende zal zijn... De weinig reacties die ik lees zijn van camperaars die het beloofde koelvermogen vinden tegen vallen. Waarbij ik niet weet hoe groot de camper was en het om een zwaarder model ging.
Nu is de 5900 al over bemeten, daar hij voor een caravan tot 6,5 meter is terwijl wij 4meter hebben

Voor de website moet ik eens gaan zitten, mijn Duits is niet goed en Chrome vertaald veel niet.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11220
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Nu al een dak airco

Bericht door dieseltijger » zo 12 nov 2023 10:14

Ook de discussie met betrekking tot koelcapaciteit gaat veel kanten uit. Het scheelt nogal of jouw caravan al dan niet beschut staat. Het enige wat je nog zou kunnen doen: Vroeger bij Duijndam in Delft stonden airco's opgesteld op een metalen frame met de stekker in het stopcontact. Bel een paar zaken die dat ook hebben en beluister de units in werking. Je gaat er toch een paar jaar mee doen.

Telair scoorde niet slecht in de test van promobil.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36282
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Nu al een dak airco

Bericht door Chris » zo 12 nov 2023 11:35

Op zo'n standaard luisteren is bijna nutteloos.
Gemonteerd op/in/aan een caravandak is het heel anders.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3726
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Nu al een dak airco

Bericht door Niels83 » zo 12 nov 2023 13:07

Eens. En bij iemand in de caravan luisteren zegt ook niet alles. Het blijft dus een beetje een gok. daarbij een airco maakt geluid, en hoor je 's nachts. Net als mijn vrouw eigenlijk. Als dat enigzins monotoon is boeit dat me niet. In de vorige caravan hadden we een lawaaiige mobiele airco, erger zal het niet worden.

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Nu al een dak airco

Bericht door Ab » zo 12 nov 2023 13:21

Ook tussen exact dezelfde airco's kan onderling een wereld van verschil zijn qua geluidsproductie.
Ik heb dat gemerkt bij Dometics.. de ene muisstil..de andere duidelijk veel lawaaieriger.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Ralf
Berichten: 1281
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Nu al een dak airco

Bericht door Ralf » do 14 dec 2023 16:28

Beste Niels
ik weet niet of de foto die je als avatar hebt ook je caravan is . maar als ik een advies mag geven en dat is je caravan wel dan is een goed gemeend advies kijk eerst even of deze caravan dat uberhaupt wel aan kan .
zowel qua gewicht als dakdikte en uiteindelijk totaal gewicht . De caravan ziet er vrij gedateerd uit en die waren niet allemaal even geschikt om een dak airco te plaatsen .
Daar zou ik mezelf drukker om maken dan om welk merk . mischien is een bank airco dan een betere en veiligere keus .
succes met kiezen in iedergeval . mrgreen.gif
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”