Wat voor isolatie?

Een oudje van binnen en van buiten opknappen.
Plaats reactie
JHiltrop
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 16 okt 2023 11:12

Wat voor isolatie?

Bericht door JHiltrop » za 28 okt 2023 21:59

Goedenavond!

Van onze knaus uit 1980 hebben we inmiddels alle wandplaten en piepschuim verwijderd. Alleen de aluminium buitenplaten staan nog.

Nu gaan we binnenkort beginnen aan het opbouwen en zijn aan het kijken naar de beste isolatie.

Zou Armaflex hier een goede optie zijn? Of wordt er altijd piepschuim gebruikt omdat dit ook een soort stevigheid geeft?

Armaflex is vochtwerend, zelfklevend en goed isolerend, maar vult niet de hele wand op. Zou dat ten koste gaan van de stevigheid of is dat te verwaarlozen?

We gaan de wand weer opnieuw opbouwen met 27x44 latten en 4mm populieren multiplex zodat de wand ~32mm dik wordt. (Of heeft iemand een beter idee?)

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Wat voor isolatie?

Bericht door WanFie » za 28 okt 2023 22:22

De wanden halen hun sterkte uit de sandwichconstructie. Dat betekend, dat de binnenplaat en buitenplaat op een vaste afstand moeten blijven. Dit bereik je door er een hard isolatieschuim tussen te plakken. EPS of gextrudeerd polystyreenschuim is het best. PUR en PIR zijn slecht verend en delamineren. Bovendien niet zo goed vochtbestendig. Phenolschuim isoleerd heel erg goed, maar is nog slechter tegen vocht bestand.

EPS (Tempex) wordt door alle fabrikanten gebruikt. En dat is niet voor niks. Een hogere persing is wél beter isolerend en sterker dan de bouwmarkt kwaliteit.

Lijmen met PU constructielijm. Deze schuimt licht en vult eventuele kieren mooi op. het moet tijdens uitharden wel stevig aangedrukt worden. Zeker geen zelfklevend materiaal gebruik omdat dit met zonnewarmte smelt waardoor de lijmverbinding waardeloos wordt.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 8040
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Wat voor isolatie?

Bericht door VIP » za 28 okt 2023 22:49

[re.gif]

In de 80er jaren werd niets verlijmd.


@Jhiltrop
De oude isolatieplaten zaten los in het houten geraamte.

Dus kun je het opdezelfde manier weer opbouwen.

Losse platen op dezelfde dikte als de oude platen kopen en plaatsen.

Isolatiewaarde maakt niet zoveel uit, tenzij je naar de Noordpool gaat.
Porsche + Tabbert

JHiltrop
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 16 okt 2023 11:12

Re: Wat voor isolatie?

Bericht door JHiltrop » zo 29 okt 2023 09:07

Super! Dan ga ik dat doen. Dan bestel ik gewoon een dikker blok en snij ik het zelf op maat met een piepschuimsnijder.

Welke sterkte raden jullie aan? 100 of 150 SE?

CeesZ
Berichten: 169
Lid geworden op: do 4 sep 2008 22:34

Re: Wat voor isolatie?

Bericht door CeesZ » zo 29 okt 2023 10:40

De druksterkte van de isolatieplaten lijkt mij voor los gebruik in wanden niet van belang. Lekker voor de goedkoopste gaan. De SE-waarde gaat pas tellen bij een forse belasting, denk aan beloopbaarheid. Het zou iets uitmaken als je de islolatie zou verlijmen met de alu buitenwand en een soort van sandwichpaneel zou maken. Maar deuken voorkom je daar niet mee. En over de isolatiewaarde zou ik mij inderdaad helemaal niet druk maken, De wand is opgebouwd uit een lattenconstuctie. De isolatiewaarde van hout is pakweg de helft van piepschuimplaten en dus zal het hout dus altijd een soort koudebrug vormen

janvijn
Berichten: 627
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Wat voor isolatie?

Bericht door janvijn » zo 29 okt 2023 13:23

Voor mij zou er maar één product in aanmerking komen en dat is Roofmate of gelijkwaardig isolatie materiaal. Pur en PIR komen daar dichtbij. Het heeft een aanzienlijk hogere isolatie waarde dan EPS en is echt vocht bestendig. Eerdere opmerking dat Pur en PIR niet vochtbestendig zijn is echt een sprookje, de eerder genoemde EPS (Tempex) is niet vochtbestendig. Dit neemt vocht op vanwege dat dit een open celstructuur heeft en verliest op dat moment veel van zijn isolatie waarde. Roofmate,- Pur,- en PIR hebben een gesloten celstructuur en nemen daardoor geen vocht op. Laatst genoemde zijn wel wat duurder en dat is de enige reden waarom de meeste fabrikanten EPS blijven gebruiken, en niet omdat dit het beste zou zijn.
Opmerkingen dat de isolatiewaarde niet zoveel uitmaakt begrijp ik niet, waarom pas je dan isolatie materiaal toe. Voor de stookkosten hoef je het misschien niet te doen, maar het brengt wel een stuk comfort met zich mee, net als dubb.glas in je huis, ook dat is een maatregel met het minste rendement maar geeft wel heel veel comfort.
Met vriendelijke groet
Jan Vijn.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 8040
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Wat voor isolatie?

Bericht door VIP » zo 29 okt 2023 13:26

In caravans uit de 70er 80er jaren zat gewoon normaal styropor / lpiepschuim, niets meer en niets minder.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Wat voor isolatie?

Bericht door WanFie » zo 29 okt 2023 18:40

janvijn schreef:
zo 29 okt 2023 13:23
Voor mij zou er maar één product in aanmerking komen en dat is Roofmate of gelijkwaardig isolatie materiaal. Pur en PIR komen daar dichtbij. Het heeft een aanzienlijk hogere isolatie waarde dan EPS en is echt vocht bestendig. Eerdere opmerking dat Pur en PIR niet vochtbestendig zijn is echt een sprookje, de eerder genoemde EPS (Tempex) is niet vochtbestendig. Dit neemt vocht op vanwege dat dit een open celstructuur heeft en verliest op dat moment veel van zijn isolatie waarde. Roofmate,- Pur,- en PIR hebben een gesloten celstructuur en nemen daardoor geen vocht op. Laatst genoemde zijn wel wat duurder en dat is de enige reden waarom de meeste fabrikanten EPS blijven gebruiken, en niet omdat dit het beste zou zijn.

Met vriendelijke groet
Jan Vijn.
Beste Jan,
ik heb jaren voor de schuimproductie-industrie gewerkt en weet best wat van schuimeigenschappen (PIR/PUR/EPS). Maar wat jij schrijft is dikke onzin. PUR en PIR absorberen wel degelijk water.
Op de kast bij wijlen Hendrik van Dijk (Oud directeurvan Unidek) stonden drie glazen potten. voor de helft gevuld met water. In een EPSblok, in de volgende PURblok en in de laatste een steenwolblok. Daar zat een aandrukker op om het schuim onder water te houden. Tilde je die op bij steenwol, dan bleef dit blok op de bodem liggen. Het PUR kwam voor ongeveer de helft uit het water en het EPS vrijwel helemaal. Voor mij is dat geen beter bewijs dan dan PUR wel degelijk water opneemt.
Verder ligt er een deel van de Betuwelijn op in de bodem liggende drijvende blokken EPS. Dit, om het dragend vermogen van de ondergrond te verhogen. Wanneer EPS water op zou nemen werkt dit dus niet. Er zijn trouwens talloze drijvende objecten op EPS gebouwd, waaronder complete huizen.
Roofmate is overigens geextrudeerd PS. Ook polystyreenschuim dus.
PUR en PIR zijn NIET drukbestendig. Boven een vrij lage druk, breekt het schuim en is in feite poeder geworden. Dat stukje schuim heeft dan dus geheelk geen verbinding meer.
Nu zal het best kunnen dat eigenschappen van PUR en PIR door de jaren zijn verbetert. Maar EPS blijft het beste materiaal wanneer het gaat over waterbestendigheid. Waterdicht is iets anders. Tussen de korrels zit vaak ruimte daardoor loopt water er in, maar net zo vlug ook weer er uit. De korrels zelf nemen niks op.
Het donker gekleurd EPS heeft overigens een iets hogere isolatiewaarde als het witte. En EPS met een hogere dichtheid heeft een hogere drukvastheid én een hogere isolatiewaarde.

Dat oudere caravan losse EPS gebruiken zou kunnen, mijn eerste ervaringen in de caravanindustrie zijn uit 1994. Maar een sterke constructie levert dat niet op. Tenzij er heel veel houten latten of stalen profielen in zitten.
Laatst gewijzigd door WanFie op zo 29 okt 2023 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

JHiltrop
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 16 okt 2023 11:12

Re: Wat voor isolatie?

Bericht door JHiltrop » zo 29 okt 2023 18:56

Dank voor de uitgebreide reacties!

Dan ga ik voor EPS 100 van 30mm dik en snij ik deze zelf op 27mm zodat deze precies even dik is als de regels. Verlijmen doe ik dan aan beide zijde met PU schuimlijm om een sandwichpaneel effect te krijgen.

Hartelijk dank!

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Wat voor isolatie?

Bericht door WanFie » zo 29 okt 2023 19:03

Wel goed aandrukken. Ik denk een plaat multiplex aan de buitenkant én een aan de binnenkant. En die stevig afsteunen op een muur en interieur. Wanneer de lijm geen contact maakt heb je er niks aan.
Wat het schuimen wat versterkt, is het heel licht bevochtigen met een plantenspuit met water.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Plaats reactie

Terug naar “Kluscaravan”