Aansprakelijkheid schade caravan van derde tijdens rijden

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Carl5
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 23 okt 2023 15:43

Aansprakelijkheid schade caravan van derde tijdens rijden

Bericht door Carl5 » ma 23 okt 2023 16:37

*Vraag over aansprakelijkheid, verzekering bij schade aan een caravan van iemand anders die ik heb vervoerd*

Beste Forumlieden,

Titel zegt het. Bij het vervoeren van een caravan, op naam van iemand anders, is schade gereden (verkeerslicht, zijraam, achterpaneel, beugels, zijlamp)

1. Welke verzekering denkt deze schade, de aansprakelijkheidsverzekering? WA-Verzekering?

2. Claim WA verzekering:
“Wanneer u een caravan achter uw auto trekt, is deze automatisch meeverzekerd op uw WA-verzekering. Schade die u toebrengt aan een ander, is dan gedekt. *Schade aan de caravan zelf is niet verzekerd*.”. Eigen veroorzaakte schade lijkt dus niet meeverzekerd?

3. Claim aansprakelijkheidsverzekering, ABN verzekering
Voorwaarde: "door of met een motorrijtuig, vaartuig of luchtvaartuig, dekt NOOIT aansprakelijkheid voor schade".

Met deze voorwaarde lijkt het dat schade ontstaan tijdens het rijden, dus "door of met een motorrijtuig" te zijn ontstaan - buiten de dekking valt?

4. Vergoeding/verzekering elders, een andere mogelijke verzekering welk advies zou u kunnen geven?

5. Reisverzekering? Inboedelverzekering?

Mvg, Carl.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23458
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Aansprakelijkheid schade caravan van derde tijdens rijden

Bericht door PD » ma 23 okt 2023 16:47

Vooropgesteld dat ik geen verzekeringsexpert ben, verwacht ik dat de door jou genoemde verzekeringen geen van allen tot uitbetaling van de schade zullen overgaan. Er is volgens mij geen dekking voorzien.

De enige verzekering waar je mijns inziens kans maakt, is de allrisk verzekering van de caravan (indien verzekerd), dus de caravanverzekering van de eigenaar, maar ook dat weet ik niet zeker.... in een dergelijk geval moet je eigenlijk een transportverzekering afsluiten. Bedrijven die je caravan voor je verplaatsen, hebben ook een dergelijke verzekering of vrijwaren zichzelf in de voorwaarden.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36282
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Aansprakelijkheid schade caravan van derde tijdens rijden

Bericht door Chris » ma 23 okt 2023 16:59

Is er een rechtsbijstand verzekering hiervoor beschikbaar??
Dan zou ik die benaderen met deze vraag.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Lucas
Berichten: 973
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Aansprakelijkheid schade caravan van derde tijdens rijden

Bericht door Lucas » ma 23 okt 2023 17:31

Wat PD hierboven zegt, lijkt me (helaas) de situatie, onder deze geschetste omstandigheden. Alleen de schade aan het verkeerslicht wordt vergoed.

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Aansprakelijkheid schade caravan van derde tijdens rijden

Bericht door Ab » ma 23 okt 2023 17:35

Mijn caravan was all risk verzekerd.
Als mijn vrouw, mijn dochter,mijn zoon, of mijn buurman of een vriend 'm met mijn toestemming achter hun auto hing, ook.

Met mijn camper is dat ook zo.
Alleen als ik 'm zou gaan verhuren, dan moet ik de verzekering aanpassen. Dan is de premie wat hoger.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18376
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Aansprakelijkheid schade caravan van derde tijdens rijden

Bericht door deusjevo » ma 23 okt 2023 17:41

Ik denk de aansprakelijkheid verzekering van de veroorzaker.
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV

mark knaus
Berichten: 16
Lid geworden op: za 7 mei 2016 13:22

Re: Aansprakelijkheid schade caravan van derde tijdens rijden

Bericht door mark knaus » ma 23 okt 2023 17:47

Zodra je een aanhangwagen cq caravan koppelt aan de auto ben je verzekert voor derden. Dus schade die jij veroorzaakt bij een ander. Dit is voor WA en Casco. Zodra de caravan los gekoppeld is ben je ook niet meer verzekerd voor derden. Dus als voorbeeld, ook bij moveren op de camping ben je niet verzekerd. Voor de caravan dien je extra verzekerd te zijn. Dus de punten die je opnoemt gaan de schade niet dekken.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18376
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Aansprakelijkheid schade caravan van derde tijdens rijden

Bericht door deusjevo » ma 23 okt 2023 17:51

[re.gif]
Alleen voor het WA gedeelte toch, tenminste in Nederland
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Aansprakelijkheid schade caravan van derde tijdens rijden

Bericht door dieseltijger » ma 23 okt 2023 19:03

Goede probleemstelling. Wellicht zou jouw WA verzekering dat dekken - was de eerste gedachte. Ik kijk naar mijn WA verzekering, en de schade door jou veroorzaakt aan de caravan is alleen gedekt als:
"......Schade aan geleende of gehuurde spullen (opzicht)
Wat is opzicht?
Met opzicht bedoelen we dat u spullen van een ander onder u heeft, houdt en/of gebruikt. Ontstaat schade aan die
spullen? Hieronder leest u wanneer u daarvoor verzekerd bent.
Wat is verzekerd?
U bent wel verzekerd als u schade toebrengt:
• aan spullen die u van iemand leent of gebruikt. Wij vergoeden maximaal € 12.500,- per gebeurtenis. Er zijn een
paar uitzonderingen, die zijn vermeld onder het kopje “Wat is niet verzekerd”;

<knip>

Wat is niet verzekerd?
U bent niet verzekerd als u schade veroorzaakt:
• aan spullen die u bezit, gebruikt, houdt of om enige andere reden onder u heeft:
- op basis van een huur-, huurkoop-, lease-, (erf)pacht- of pandovereenkomst;
- voor uw bedrijf of beroep. Hier vallen ook onder nevenbedrijven of nevenberoepen. Een nevenbedrijf of -beroep
is een bedrijf of beroep dat een bijverdienste voor u is naast uw vaste werk.
- als u betaalde (handen)arbeid verricht.
• aan spullen die u zonder toestemming van de eigenaar in uw bezit heeft of gebruikt. Dit geldt niet als de verzekerde
jonger is dan 14 jaar, tenzij een andere verzekerde van 14 jaar of ouder die spullen ook bezit of gebruikt;
• aan motorrijtuigen, (sta)caravans, vaartuigen en luchtvaartuigen van een ander, die u gebruikt, houdt of om enige
andere reden onder u heeft


Helaas.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Aansprakelijkheid schade caravan van derde tijdens rijden

Bericht door Micky » ma 23 okt 2023 19:40

RE.gif

Voor mij is dat ook logisch, want dan zou je ook zo de auto van een ander kunnen lenen met je WA die veel minder kost dan een autoverzekering.

Dit is precies waarom je ook niet zomaar je auto aan vrienden uit zou moeten lenen, bijv voor even wisselen tijdens de vakantie..


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Aansprakelijkheid schade caravan van derde tijdens rijden

Bericht door Hans1954 » ma 23 okt 2023 21:17

Degene die de caravan uitleende is in dit geval geen "derde". De uitlener leent zijn caravan om hem te transporteren. Als er dan door degene die transporteert een ongeluk veroorzaakt wordt, komt dat in principe alleen voor rekening van de transporterende partij wanneer tegenover de dienst een vergoeding stond. Daarvan is hier geen sprake. Geldt de WA dan? Ik denk het niet. Als de transporterende partij aansprakelijk gesteld wordt, zal de verzekering dit geheid afwijzen op grond van aanvaardingsrisico. persoonlijke aansprakelijkheid is daarmee ook afgewezen. Degene die de diens vroeg had naar de vaardigheden van de transporterende partij moeten vragen. Typisch geval van jammer dus.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Aansprakelijkheid schade caravan van derde tijdens rijden

Bericht door Ab » ma 23 okt 2023 21:42

Een WA verzekering is heel wat anders dan een auto die verzekerd is voor WA.
De eerste dekt niks als je met een onverzekerde auto schade maakt.
Met een verzekerde auto ook niet trouwens.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Aansprakelijkheid schade caravan van derde tijdens rijden

Bericht door Hans1954 » ma 23 okt 2023 23:21

[re.gif] Als auto en aanhanger gekoppeld zijn, moet je dat toch als een geheel zien naar mijn mening. Mannetje achter dat wiel voorin bepaald wat er gebeurd. Als hij dan schade toebrengt tijden het rijden is hij verantwoordelijk voor schade die hij aan anderen toebrengt. Maar daar valt de eigenaar van de caravan dan niet onder.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Aansprakelijkheid schade caravan van derde tijdens rijden

Bericht door Ab » ma 23 okt 2023 23:25

Ja, maar dat valt onder de autoverzekering.
Niet onder een wettelijke aansprakelijksheid verzekering ( WA)
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Aansprakelijkheid schade caravan van derde tijdens rijden

Bericht door Micky » ma 23 okt 2023 23:36

Hans1954 schreef:[re.gif] Als auto en aanhanger gekoppeld zijn, moet je dat toch als een geheel zien naar mijn mening. Mannetje achter dat wiel voorin bepaald wat er gebeurd. Als hij dan schade toebrengt tijden het rijden is hij verantwoordelijk voor schade die hij aan anderen toebrengt. Maar daar valt de eigenaar van de caravan dan niet onder.
Nee, hoe zou je dat doen bij een caravan onder de 750 kg? Dan, daar kun je niet middels een kenteken aantonen wie de eigenaar is. Je gewone WA verzekering (dus die van thuis voor o.a. de ramen van de buren) is niet voor schade tijdens rijden, als de caravan van je vrienden op je oprit staat en je kind fietst er tegenaan dan is dat wel verzekerd


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Aansprakelijkheid schade caravan van derde tijdens rijden

Bericht door dieseltijger » di 24 okt 2023 06:52

Dus alles doorlezend: het is dus van belang dat - als je iemand helpt in algemene zin - je duidelijk afspreekt dat eventuele schade niet voor jouw rekening is. Al is het alleen maar om de persoonlijke verhoudingen niet te laten bekoelen.

Ik denk dat de uitsluiting van aanhangers en motorvoertuigen in de polisvoorwaarden ingegeven zou kunnen zijn doordat er wel eens 1-2 tjes hebben plaatsgevonden, waardoor ongedekte schade alsnog vergoed werd via de WA verzekering van de zogenaamde veroorzaker. (Categorie: "nu is van ons hele gezin hun ray-ban zonnebril gepikt op vakantie, mogen we even vangen?").
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Aansprakelijkheid schade caravan van derde tijdens rijden

Bericht door Hans1954 » di 24 okt 2023 08:41

Micky schreef:
ma 23 okt 2023 23:36
Nee, hoe zou je dat doen bij een caravan onder de 750 kg? Dan, daar kun je niet middels een kenteken aantonen wie de eigenaar is. Je gewone WA verzekering (dus die van thuis voor o.a. de ramen van de buren) is niet voor schade tijdens rijden, als de caravan van je vrienden op je oprit staat en je kind fietst er tegenaan dan is dat wel verzekerd
Dat is van geen belang. Voor alle autoverzekeringen geldt: De auto en de gekoppelde aanhanger. En de aanhanger blijft tegen aansprakelijkheid verzekerd totdat hij buiten het verkeer tot stilstand is gekomen. Dat kan zijn als hij losgeschoten is of dat hij gewoon losgekoppeld is. Dat is het WA gedeelte van elke autoverzekering in Nederland en terug te vinden als de code AF of CF op de groene kaart. Een extra groene kaart MOET door een autoverzekering afgegeven worden wanneer de klant daarom vraagt. (doen die luilebollen niet graag heb ik kort geleden weer eens gemerkt.) Het is dus totaal onbelangrijk of een aanhanger wel- of geen kenteken heeft of wie de eigenaar is. Als hij aan een auto vastzit is het de autoverzekering die de WA afdekt. Caravanverzekeringen hebben nooit een WA component. Niettemin kan er op enig moment toch een aansprakelijkheid ontstaan die samenhangt met een aanhanger of caravan. Dat gaat dan met name bij een zogenaamde "Eigen gebrek" schade. Dat is schade die optreedt door een defect dat in de aanhanger zelf aanwezig is. Op de weg denk je dan aan zaken rond het onderstel en op de camping kan je dan bijvoorbeeld denken aan gebreken van de gasinstallatie. De WA-verzekering van thuis is dan van toepassing. Als jouw kind tegen de geleende caravan aanfietst is dat toch iets anders dan dat jij met toestemming met de caravan gaat rijden. Het rijden valt onder het aanvaardingsrisico; het er tegenaan fietsen niet. De reden: dat zou overal en altijd kunnen gebeuren en dus precies passend bij de WA. Overigens is het wel aannemelijk te maken wie de eigenaar is van een aanhanger onder de 750 kg.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Aansprakelijkheid schade caravan van derde tijdens rijden

Bericht door Micky » di 24 okt 2023 09:03

[re.gif]

Zo bedoel ik het niet, wat jij schrijft weet ik, ik bedoel te zeggen dat het niet eens mogelijk/aan te tonen is, dus logisch dat dit niet gedekt wordt door de WA van de veroorzaker en dan dus NIET de WA van de autoverzekering want die dekt 3den nooit, maar de gewone "Huis" WA verzekering die iedereen heeft.
Dat werd hierboven bedoelt, want die is voor schade aan anderen, in dit gval wordt er gehoopt dat deze verzekering de schade aan de caravan zou dekken.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Aansprakelijkheid schade caravan van derde tijdens rijden

Bericht door Hans1954 » di 24 okt 2023 09:48

[re.gif] Dat zal ijdele hoop blijken te zijn.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Aansprakelijkheid schade caravan van derde tijdens rijden

Bericht door dieseltijger » di 24 okt 2023 10:05

Het enige antwoord is: pak het polisblad en lees. Mijn WA verzekering sluit dit soort stunts (zie mijn post) expliciet uit. Lekker duidelijk in ieder geval. Mijn vermoeden is dat andere maatschappijen dat ook doen. Polisblad lezen dus - anders hebben we hier een oeverloze - feitenarme (dus zinloze) - discussie.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36282
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Aansprakelijkheid schade caravan van derde tijdens rijden

Bericht door Chris » di 24 okt 2023 10:05

Ik breng regelmatig de caravan van vrienden naar een camping.
Hij mag door een ernstige ziekte niet meer rijden.

Exact met deze vraag van TS heb ik ooit eens mijn verzekering gebeld..een 1 op 1 gelijke situatie.
Als de caravan AAN de auto is gekoppeld en de auto is All-Risk verzekerd, dan is schade aan de auto EN de caravan verzekerd. ( maakt niet uit wie de eigenaar van de caravan is)
Zodra hij losgekoppeld op de camping staat is dat niet meer.
En bij een WA autoverzekering is schade aan de caravan ....van wie die dan ook is.... helemaal nooit verzekerd.
Tenzij de caravan zelf wel all risk verzekerd is natuurlijk.

Helaas is het voor TS dus erg duidelijk.... geen verzekering zal uitkeren.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Hermanus
Berichten: 823
Lid geworden op: zo 21 jan 2018 20:49

Re: Aansprakelijkheid schade caravan van derde tijdens rijden

Bericht door Hermanus » di 24 okt 2023 11:04

Citaat:
Als de caravan AAN de auto is gekoppeld en de auto is All-Risk verzekerd, dan is schade aan de auto EN de caravan verzekerd. ( maakt niet uit wie de eigenaar van de caravan is) einde citaat.

Dit klopt niet. Als de caravan aan de auto is gekoppeld is de caravan WA verzekerd, dus alleen voor schade veroorzaakt aan een derde. De schade aan de caravan zelf is niet verzekerd
Laatst gewijzigd door Hermanus op di 24 okt 2023 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Aansprakelijkheid schade caravan van derde tijdens rijden

Bericht door Micky » di 24 okt 2023 11:05

[re.gif] [re.gif]

Ik zou dat nog maar een keer checken Chris en dan de tekst graag hier plaatsen, want een aanhanger is NOOIT all-Risk verzekerd via de auto verzekering, dit is hier ook al vaker voorbij gekomen.

[re.gif]

Je bent me net voor Hermanus, maar zo is het echt en Chris rijdt dus rond op zijn eigen risico, tenzij de eigenaar de caravan all risk verzekerd heeft en de schade accepteert op het moment dat chris schade zou rijden
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Hermanus
Berichten: 823
Lid geworden op: zo 21 jan 2018 20:49

Re: Aansprakelijkheid schade caravan van derde tijdens rijden

Bericht door Hermanus » di 24 okt 2023 11:09

@micky,

Exact, zo is het. Als ex makelaar in assurantiën kan ik dit bevestigen.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Aansprakelijkheid schade caravan van derde tijdens rijden

Bericht door Hans1954 » di 24 okt 2023 11:16

[re.gif] Bij uitlenen geen probleem, bij verhuur wel. Maar dat speelt hier niet.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”