Overwinteren in chalet en watervoorziening

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
wolfboy
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 22 okt 2023 19:09

Overwinteren in chalet en watervoorziening

Bericht door wolfboy » zo 22 okt 2023 19:45

Hallo

Wij hebben sinds deze zomer een warme chalet en zouden daar graag overwinteren elk weekend met een gezin van vier.
Eind deze maand worden de buiten kraantjes afgesloten en gaat het sanitair toe op de camping

Ik heb mijn LBC ton van 1000 liter gevuld.
Maar van zodra het begint te vriezen moet ik mijn pomp uit het kot binnenhalen en uiteindelijk is die 1000 liter ook snel opgebruikt.

Ik dacht een regenton te zetten van 200 liter aan de regenpijp. In de winter regent het veel.
Maar hoe snel vriest dit aan, het kraantje, als het het zou vriezen?

We hebben naast onze chalet ook een beekje met stromend water waar ik gemakkelijk bij kan om emmers te vullen voor het toilet, maar is misschien niet zuiver genoeg om mijn handen mee te wassen.

Alle tips zijn welkom.
Bijlagen
20231014.jpg

Gebruikersavatar
Jan 64
Berichten: 229
Lid geworden op: zo 31 dec 2017 15:51

Re: Overwinteren in chalet en watervoorziening

Bericht door Jan 64 » zo 22 okt 2023 19:53

Misschien een pompje in het water monteren, zodat het water niet stil staat.
Is de kans op bevriezing een stuk kleiner.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3726
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Overwinteren in chalet en watervoorziening

Bericht door Niels83 » wo 25 okt 2023 01:32

Sommige vijver pompen moeten vanaf 8 graden al uit. Bij

Waarom niet een systeem creëeren zoals in de gewone caravan. Dus los watervat onder het keuken kastje, er bestaan ook losse douche setjes die je op 12v aansluit. Voor handen wassen lijkt me dit prima, en verder met de emmer doorspoelen. Gewoon water halen bij de wc.

Je kunt ook je ibc isoleren en hem tot + 2 graden verwarmen met een verwarmingselement voor vijvers. Kijk eens in de koi wereld, daar is dat heel gebruikelijk, omdat die onder de 8 graden gezondheids problemen kunnen krijgen.

In Corona tijd had ik 3 25 liter tanks die ik met warm water vulde om te douchen. Deze vervoerde ik met een bolderkar naar de caravan. Ik vermoed dat je met 2 kannen een eind komt. Klein dompelpompje met hoog debiet erin en je vult zo je wc reservoir en je kunt je handen wassen. Water staat binnen dus bevriest niet, het water is vers dus je kunt het drinken, je hebt altijd voldoende water. Het is wat meer kamperen, maar lijkt mij de handigste weg.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”