Caravan onder carport

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
Trapp
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 15 jul 2019 21:09

Caravan onder carport

Bericht door Trapp » vr 20 okt 2023 12:14

Beste mensen, Sinds enkele jaren hebben wij een caravan en deze stallen wij onder een vrij lange carport. Daarvoor zetten wij nog een auto. De carport zit aan de ene zijde grotendeels direct vast aan de garage en wordt aan de andere zijde afgeschermd door een houten schutting met daarboven een dmv een caravanrail aan het boeiboord bevestigd zeil. Dit geheel maakt de beide lange zijden van de carport zo goed als dicht. De carport is aan de noordoost- dus koude zijde van huis en garage gesitueerd. De caravan staat uit de zon. Ik heb aan de achterzijde (noordwest) van de carport én een stukje aan de zuidzijde (daar waar de garage eindigt) een caravanrail direct onder het carportplafond achter de boei bevestigd. Daarin schuif ik zeilen die net boven de grond uitkomen en daar met elastieken aan ogen (deels in trottoirband geschroefd) zijn/worden bevestigd. Aan de achterzijde kan ik een stuk van ca 80 cm openschuiven. Aan de zuidzijde laat ik continu een opening van ca 120 cm. Foto’s hiervan kan ik laten zien wanneer gewenst.

Wij hebben deze zeilen inmiddels al 3 winterseizoenen geplaatst. Ze zijn zeer simpel te (de)monteren. Doel van plaatsing was afscherming tegen wild weer en vuil en wie weet ook in enige mate tegen binnendringend vocht. Onze ervaring is goed. Hier moet ik wel bij vermelden dat ik (niet bij vorst) een elektrische luchtontvochtiger in de caravan heb staan. En deze trekt er echt het nodige vocht weg.

Mijn vraag bij dit verhaal is wel en toch …. doe ik wel goed aan die gedeeltelijke afscherming in de gegeven omstandigheden ? We hebben gisteren de zeilen weer geplaatst (behoudens over 80 cm in het midden van de achterzijde) en het was afgelopen dag en nacht zeer vochtig buiten, warm en benauwd …. Onder andere de caravan en de auto zijn/waren de gehele dag kleddernat van buiten, en dat terwijl het een groot deel van de dag toch echt redelijk weer was. Nu weten wij niet of deze situatie ook zo geweest was als de zeilen niet waren geplaatst, maar toch … Het roept de gestelde vraag op. We weten immers dat doorwaaien en goed ventileren belangrijk zijn …. Wie kan hier wat zinnigs over melden ?

Graag verneem ik van u, waarvoor grote dank.

JanP64
Berichten: 220
Lid geworden op: di 12 jan 2021 21:42
Locatie: ZW Drenthe

Re: Caravan onder carport

Bericht door JanP64 » vr 20 okt 2023 12:55

Ik vermoed dat je zeilen te dicht zijn.
Ik zou alleen de directe regen tegenhouden maar vooral veel wind binnenlaten.
En ook langs de bovenkant een beetje open houden (als dat regenvrij kan).
Bovenin zitten de grootste temperatuursverschillen (dag / nacht) en daar komt ook het meest condens voor (lijkt me).
Misschien kun je de bevestiging van het zeil achter de boeirand wat laten zakken? (of gaten in het zeil maken) zodat er meer lucht bovenlangs kan bewegen?

Een ontvochtiger zou ik afraden. Die trekt juist vocht van buiten naar binnen (een caravan is niet luchtdicht).

Ik heb zelf een oldtimer (auto) onder de carport staan (ook op de noordzijde). Alleen een ademende hoes erover tegen stof, vogels, etc.
Verder geen zeilen ofzo. Werkt prima.

Kijk ook even op buienradar wat voor temperatuursverschillen we deze week hebben. Dat je met dit weer wat condens hebt is niet heel gek. Als het weer "gewoon" wordt valt de condens ook wel mee.
Dethleffs C'Go 475 EL (2021) met Ventura Pacific 300 en Thule 9200

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 988
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: Caravan onder carport

Bericht door Rodo » vr 20 okt 2023 13:56

Wij hadden van ‘95 tot ‘99 dezelfde stalling gecreëerd. Niet met zeildoek maar met tennisdoek (of hoe het ook heet). Regen sloeg er alleen door als het wat hard waaide en dan nog maar druppels. Groot voordeel van dit doek dat er ruim ventilatie over bleef en geen condensvorming had. Geen last van vogels die de boel bevuilen.
Begin 2000 verhuist, groter huis, grotere tuin, kleinere oprit. Helaas.
Spending a fortune to live like a wanderer

iemand
Berichten: 5248
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Caravan onder carport

Bericht door iemand » vr 20 okt 2023 13:57

Graag een paar foto's. Dat spreekt vaak voor zich. whistle.gif

Maar je klacht/vraag is ... Erg vochtig onder carport. Wat kan ik er aan verbeterer ?
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Techn

Re: Caravan onder carport

Bericht door Techn » vr 20 okt 2023 14:04

Waarom probeer je niet eens zonder de zeilen?

Kijk of het nat blijft en tadaa… daar is je antwoord


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

wolf
Berichten: 1647
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: Caravan onder carport

Bericht door wolf » vr 20 okt 2023 17:57

carport.jpg
onze caravan staat ook onder een carport. West -en Oostzijde zijn afgeschermd met een houten schutting. Noord- en Zuidzijde zijn afgeschermd door een kunststofnet. Daardoor kan de wind erdoor
waaien en is de caravan goed beschermd tegen zon, regen en hagel en is er geen probleem bij een storm.
Dit al 12jaar en zeer tevreden.
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Diny
Berichten: 3883
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Caravan onder carport

Bericht door Diny » za 21 okt 2023 10:03

Bij dit weer ontkom je niet aan natte auto's, caravans en zelfs beslagen ramen aan de buitenkant van het 2 jaar geleden geplaatste dubbel glas. Komt ook in de zomer voor bij dit soort weer. Zelfs binnen in de bijkeuken is de vloer soms vochtig. Dit betreft een goed geïsoleerd vrijstaand huis.
Mijn Toyota Aygo onder de carport is kledder. Vanbinnen droog, dankzij een vochtvreter die daarvoor bij ANWB is gekocht.

Gewoon zo laten, het ventileert genoeg. Hooguit met mooi droog weer wat extra open laten staan.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2440
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Caravan onder carport

Bericht door Paul Vingerhoets » za 21 okt 2023 17:47

Als je auto van binnen kledder nat wordt zonder ontvochtiger kun je beter naar de oorzaak zoeken, lekkage dus.

Onze auto staat niet onder een overkapping maar gewoon in de regen langs het huis, maar is gewoon droog van binnen..

Maar van buiten kan een auto, maar ook caravan normaal gesproken goed tegen water
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

iemand
Berichten: 5248
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Caravan onder carport

Bericht door iemand » za 21 okt 2023 18:24

Moet wel een hele serie foto's zijn die Trapp/TS aan het maken is ... whistle.gif

Maar het is bijna donker, dus zal het zo wel komen scratch.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18990
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Caravan onder carport

Bericht door Hobby Linka » za 21 okt 2023 18:38

Bezem.jpg
Bezem.jpg (11.46 KiB) 1045 keer bekeken
Opmerking verwijderd. Geen politiek getinte opmerkingen plaatsen. Ook niet als er een smiley bij staat.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Caravan onder carport

Bericht door Davendre » za 21 okt 2023 18:48

Wij hebben onze caravan vanaf 2011 onder een carport staan. 1 korte en 1 lange zijde is tot 220 cm afgeschermd met houten panelen, voorkant is open (hier staat op 2 meter afstand een dichte poort voor) en 1 zijde (onze zichtzijde) staat gaas tegenaan met klimop.

Enige nadeel die ik van onze constructie kan bedenken is dat deze stoffig wordt wanneer deze hier staat. Heb geen vochtproblemen onder het mom: doorwaaien is beter dan vocht vasthouden.

.
Bijlagen
IMG_0289.jpeg
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Diny
Berichten: 3883
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Caravan onder carport

Bericht door Diny » za 21 okt 2023 19:11

@ Paul Vingerhoets,

De ruiten van de auto waren zo nu en dan beslagen aan de binnenkant. Dankzij de vochtvreter niet meer.

Ik weet dat de meeste mensen op dit forum vochtvreters weren.
Ik niet.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23458
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Caravan onder carport

Bericht door PD » za 21 okt 2023 20:07

Ik ben van mening dat afsluitende zeilen aan de zijkanten en voor- en achterkant ongewenst zijn; goed doorwaaien vind ik essentieel wanneer de caravan buiten staat. Onze Brillant staat 365 dagen per jaar buiten; ofwel op een camping ofwel thuis NAAST de carport. We hebben wel eens overwogen om de carport uit te breiden met een gebogen transparant dak over de caravan maar we vinden het vooralsnog overbodig.

Onze ervaring is dat de zijkanten niet vervuilen door het buiten staan en slechts het dak pakt wat stof en zand; ik was het dak maximaal 3x per jaar en dan blijft het altijd netjes toonbaar (ik kijk er vanuit het zijraam op zolder vaak op, dus zou me zeer storen aan een vervuild dak). Wanneer het dak vervuilt, is dat juist op een camping wanneer de caravan onder bomen staat; thuis op de oprit is dat verwaarloosbaar. Wel hebben we de zilverberk laten rooien die direct achter de caravan stond; die gaf wel veel rommel op het dak. De boom achterin de tuin vervuilt de caravan niet.

Onze situatie:
Bijlagen
ZZ-IMG_5109txt.jpg
Z-IMG_8382.jpg
Z-IMG_5114txt.jpg
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Bernd
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 18 aug 2023 21:10

Re: Caravan onder carport

Bericht door Bernd » zo 22 okt 2023 08:48

Onze staat ook onder carport
Geen zijwanden, wel 1 kant muur en twee andere kanten tuinschutting van 1.80 m
Dak wordt na verloop van tijd wel vuil doch das geen erg
Wat me meer interesseert: Verkleuren in openlucht staande caravans door zonlicht?
Je ziet soms wel eens van die vergeelde exemplaren







Gebruikersavatar
corina
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 12 apr 2021 13:49

Re: Caravan onder carport

Bericht door corina » zo 22 okt 2023 17:21

Alles waar de zon op schijnt verkleurd dus ook een caravan.
Fendt Diamant 560 SG 2019 Sevilla leer,E&P 6 Level Systeem met afstandbediening,Truma XT mover,Electrische Thule Luifel 9200 5m ,Thule Panorama,Aventa Comfort Dakairco, Electrische schotel Oyster 85 vision III SKEW,Truma Combi 6E,Alko ATC....

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”