Van een Knaus met gasflessen naar Knaus elektrisch

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
iemand
Berichten: 5248
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Van een Knaus met gasflessen naar Knaus elektrisch

Bericht door iemand » di 17 okt 2023 20:33

Vanavond weer lekker binnen op gas gekookt en 2 van de 3 pitten gebruikt. Gaat nu buiten echt niet bij 7 graden buitentemperatuur weenie.gif
Gewoon lekker op gas en even raampje en dakluik wat open icm airmix aan. thumbup.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Van een Knaus met gasflessen naar Knaus elektrisch

Bericht door Hans1954 » di 17 okt 2023 20:36

[re.gif] Heb op de wintersport weleens 's avonds buiten op een WGA (kolen) gegrild. Warm zat. Kreeg dat ding alleen niet meer uit. Elk kiertje hield hem aan de gang.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Ducati 900
Berichten: 165
Lid geworden op: zo 13 aug 2023 12:17

Re: Van een Knaus met gasflessen naar Knaus elektrisch

Bericht door Ducati 900 » di 17 okt 2023 20:39

Een compressorkoelkast is het beste wat je kunt hebben in een caravan, we hebben een gewone 220 volt hh koelkast in de camper gebouwd en je hoort hem totaal niet.
De gasvlam van een absorbtie kk maakt bwvs. meer herrie dus dat is het beste van electro Knaus.
Dus mensen die er geen willen snap ik echt niet maar ja ieder zijn keus.

Ben.

Philmar
Berichten: 853
Lid geworden op: zo 11 dec 2016 16:12

Re: Van een Knaus met gasflessen naar Knaus elektrisch

Bericht door Philmar » di 17 okt 2023 20:49

De vraag van Torrente: Wie heeft ervaring met een caravan met gasflessen, naar een caravan zonder gasflessen dus alles elektrisch? Wat is uw ervaring? Graag uw reactie. Groet Torrente.

Philmar

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2049
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Van een Knaus met gasflessen naar Knaus elektrisch

Bericht door doubleyou » di 17 okt 2023 22:34

Als aanvulling op de 2 positieve reviews in dit topic:

viewtopic.php?p=900786#p900786

En dat bewijst maar weer dat ervaringen zo persoonlijk zijn dat het lastig is om er een conclusie uit te trekken :).
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
yarrah
Berichten: 511
Lid geworden op: za 25 feb 2012 21:39

Re: Van een Knaus met gasflessen naar Knaus elektrisch

Bericht door yarrah » wo 18 okt 2023 13:55

Camperen zonder gasfles kan prima, maar houd wel het seizoen en temperatuur in de gaten. Wij koken elektrisch (kookplaatje van Ikea) boven op de gasstel waar een glasplaat overheen ligt. Gasfles gaat altijd mee je weet immers niet of de paal voldoende amp heeft of dat het ineens koud wordt. Afgelopen voorjaar/zomer hebben we geen drup gas gebruikt. Als je een beetje praktisch bent dan hoef je echt niet een andere caravan te kopen om zonder gasfles te koken of te verwarmen.

Dus ja, het bevalt prima😀👍.
You only live once! Nope,… you only die once….live every day!!

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18990
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Van een Knaus met gasflessen naar Knaus elektrisch

Bericht door Hobby Linka » wo 18 okt 2023 14:15

Ook al heb je geen gasfles meer, je kunt altijd nog op de zogenaamde "plofkoffers" koken onder de luifel of in de voortent.

Doen wij ook regelmatig. Ze kosten tussen de € 15,00 en € 30,00 per stuk. afhankelijk merk en type.
.
G&G.jpg
G&G.jpg (57.13 KiB) 687 keer bekeken
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
erikalma
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 20 mei 2022 17:18
Locatie: België Antwerpen

Re: Van een Knaus met gasflessen naar Knaus elektrisch

Bericht door erikalma » wo 18 okt 2023 14:33

Zo een gebruiken wij ook.....

gr. Erik
sudwind 460 eu epower 2022 met verona luifel - audi q3 2020 35tdi dsg

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2049
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Van een Knaus met gasflessen naar Knaus elektrisch

Bericht door doubleyou » wo 18 okt 2023 17:05

yarrah schreef:
wo 18 okt 2023 13:55
Camperen zonder gasfles kan prima, maar houd wel het seizoen en temperatuur in de gaten. Wij koken elektrisch (kookplaatje van Ikea) boven op de gasstel waar een glasplaat overheen ligt. Gasfles gaat altijd mee je weet immers niet of de paal voldoende amp heeft of dat het ineens koud wordt. Afgelopen voorjaar/zomer hebben we geen drup gas gebruikt. Als je een beetje praktisch bent dan hoef je echt niet een andere caravan te kopen om zonder gasfles te koken of te verwarmen.

Dus ja, het bevalt prima😀👍.
De logica hiervan is voor mij onnavolgbaar scratch.gif. Je hebt een caravan met een gasstel. Je hebt een gasfles mee, maar die gebruik je niet want je kookt in de caravan op een elektrisch plaatje. Die gasfles is mee voor het geval er niet genoeg power is voor het elektrische kookplaatje 🤔.
Ik zie in deze constructie echt geen overtuigend bewijs dat je de caravan prima kan gebruiken zonder gasfles 😀😀.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Van een Knaus met gasflessen naar Knaus elektrisch

Bericht door Hans1954 » wo 18 okt 2023 17:20

[re.gif] In Kroatië waar een beetje stroom meer of minder nooit een punt geweest is, bestaat de E-Power al lang. En voor vrijwel elk merk caravan beschikbaar. Kachel is er bij velen uitgehaald en vervangen door een airco op de plaats van de kachel. (of ze goed werken? geen idee) Disselbak helemaal in gebruik als opslagruimte. Niet eens plaats meer voor gasflessen. Dus alles gaat op stroom. Ovens, magnetrons, extra koelkasten en vriezers (van het soort dat je thuis ook hebt) het is er allemaal. Maar het staat of valt met de beschikbaarheid van stroom. En daar blinkt de standaard caravan uit: die kan elke omstandigheid aan. Geniaal zo'n "ouderwetse" caravan.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8044
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Van een Knaus met gasflessen naar Knaus elektrisch

Bericht door Ron » wo 18 okt 2023 17:24

[re.gif] [re.gif]
Als je de juiste camping uitzoekt wel.
Maar yarrah doet volgens mij net als jij rondtrekken.
En dan weet je niet altijd waar je terecht komt.
Het is net als met electrisch rijden.
Je moet je aanpassen.

Het is duidelijk niet voor iedereen geschikt.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Van een Knaus met gasflessen naar Knaus elektrisch

Bericht door dieseltijger » wo 18 okt 2023 17:27

Ziehier de kronkels van de menselijke geest:
- We hebben een gasloze caravan, want (duurzaam, geen ruimteverlies door gasflessen, enz);
- We nemen extra mee: Een gasstel, met gasreservoir(tjes) want: we hebben een gasloze caravan.

Ach...leuk toch...
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8044
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Van een Knaus met gasflessen naar Knaus elektrisch

Bericht door Ron » wo 18 okt 2023 17:36

Ach we namen allemaal ook de skottelbraai of Cobb mee terwijl er een gasstel in de caravan gemonteerd is. mrgreen.gif
Er is niets veranderd.
Denk dat de compressor koelkast en airco voor de meeste kopers een grotere reden is om een e-power te kopen.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36282
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Van een Knaus met gasflessen naar Knaus elektrisch

Bericht door Chris » wo 18 okt 2023 17:40

Het E concept is best slim....
Het heeft echter een hele grote MAAR....
Je koopt een E caravan... dan moet je E bij de hand hebben....en niet een beetje E... maar gewoon goed en voldoende E.
Da's logisch toch?? niks meer en niks minder.

Verhaaltje van mijn dealer, een van de verkopers...
Veel E caravans worden gekocht door de "grijze golf".
Die langer er op uit kunnen dus.
En vaak hebben die een seizoensplekje, en dan niet op een kampeerfabriek maar op een knus klein campingkje bij een boer oid.
En niet elke boer heeft de infra structuur goed op orde.
Dan ontstaan de problemen omdat je volkomen afhankelijk bent van maar 1 energie vorm.. E.
Als je dan genoodzaakt bent om allerlei "truuken" uit te halen om het leuk te houden is E niet de goeie vorm voor jou.
En dat gebeurd best vaak blijkbaar.
Vandaar dat Knaus E powers verkoopt waar je een GAS pakket bij kunt bestellen... koken op gas.
Want dat koken blijkt het grootste issue te zijn met maar een beetje E beschikbaar..

Zelf heb ik ook een plofkoffertje, en een elektrische hapjespan, en op de plofkoffer kan ook mijn Omnia...
Heerlijk buiten koken, maar niet gedwongen daartoe.
Binnen kookt meestal alleen maar rijst of de pasta of de bialetti s'morgens. ( heerlijk)
Maar ik ben er niet toe gedwongen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

torrente
Berichten: 83
Lid geworden op: wo 25 apr 2012 13:22

Re: Van een Knaus met gasflessen naar Knaus elektrisch

Bericht door torrente » wo 18 okt 2023 17:43

Ik wil iedereen bedanken voor zijn reactie. Duidelijk is dat gas toch de voorkeur heeft. Voor gas en elektrische is alle twee wat te zeggen. Wat mij betreft sluit ik het hierbij af. Groet Torrente
VW Tiguan TSI 1.4 160PK Knaus Sport 460 EU Caravanluifel Unico Verona

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16331
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Van een Knaus met gasflessen naar Knaus elektrisch

Bericht door Jan van Vijven » wo 18 okt 2023 18:09

Ik weet niet of het de voorkeuren zijn die er toe doen, eerder de praktische aspecten.
De infra op de meeste campings zijn nog niet klaar voor het "groene" kamperen.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2049
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Van een Knaus met gasflessen naar Knaus elektrisch

Bericht door doubleyou » wo 18 okt 2023 18:23

Chris schreef:
wo 18 okt 2023 17:40
Veel E caravans worden gekocht door de "grijze golf".
Die langer er op uit kunnen dus.
En vaak hebben die een seizoensplekje, en dan niet op een kampeerfabriek maar op een knus klein campingkje bij een boer oid.
En niet elke boer heeft de infra structuur goed op orde.
Het is inderdaad een verhaaltje :). Je hebt al vaker beweerd dat kleine of boerencampings hun elektra niet altijd netjes voor elkaar hebben. Dat is in Nederland toch echt niet het geval. Vaak is de stroom wel beperkt tot 6 ampère maar dat is op veel kleinere campings het geval.

Ik vraag me oprecht af of senioren de voornaamste kopers zijn van de e-power modellen 🤔……
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36282
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Van een Knaus met gasflessen naar Knaus elektrisch

Bericht door Chris » wo 18 okt 2023 18:50

Ok... of ze het niet op orde hebben of gewoon de beperking op 6 ampere hebben zitten.... weet ik niet.
Ik heb een paar boeren campings gezien en het was een wisselend gegeven.
Maar het was het verhaal van die verkoper.
( Die nu vaak het gaspakket bij de E powers verkoopt )

Over die senioren was ik ook verbaast eerlijk gezegd.
Je zou dat niet verwachten toch?
Meestal is het de "jeugd" die nieuwe wegen inslaat..
Zelf... tja, toegeven, ik ben ook wel een senior ondertussen.... zou nog even met een E hut wachten...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Arthurj
Berichten: 670
Lid geworden op: za 27 aug 2022 12:13

Re: Van een Knaus met gasflessen naar Knaus elektrisch

Bericht door Arthurj » di 30 jan 2024 23:13

Chris schreef:
wo 18 okt 2023 18:50
Ok... of ze het niet op orde hebben of gewoon de beperking op 6 ampere hebben zitten.... weet ik niet.
Ik heb een paar boeren campings gezien en het was een wisselend gegeven.
Maar het was het verhaal van die verkoper.
( Die nu vaak het gaspakket bij de E powers verkoopt )

Over die senioren was ik ook verbaast eerlijk gezegd.
Je zou dat niet verwachten toch?
Meestal is het de "jeugd" die nieuwe wegen inslaat..
Zelf... tja, toegeven, ik ben ook wel een senior ondertussen.... zou nog even met een E hut wachten...
Wat wij vorig jaar (met aankoop van de Knaus) ervaren/begrepen hebben is dat het of een E-power is of gaspakket. En dat laatste betekent het aloude GAS en dus GEEN E-power. Dat pakket was wat een optie (meerprijs) want caravanfabrikanten in Duitsland kregen een subsidie op die E-power (en niet op gas). Of ik moet het helemaal verkeerd begrepen hebben of er is nu (2024) een gasmodule naast de E-power? In 2023 model was het in ieder geval E-power of Gas(pakket).
Knaus Südwind 460EU 60 Years Edition
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2049
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Van een Knaus met gasflessen naar Knaus elektrisch

Bericht door doubleyou » wo 31 jan 2024 08:47

Je kon voor modeljaar 2023 wel degelijk een gaspakket bestellen op de E-Power. Ook gewoon leverbaar op de nieuwe elektrische Yaseo trouwens.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

RDDR
Berichten: 2798
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Van een Knaus met gasflessen naar Knaus elektrisch

Bericht door RDDR » wo 31 jan 2024 09:15

[re.gif]
Technisch gezien heb je volkomen gelijk. Men verkoopt een gaspakket op de Yaseo. Dat houdt echter in dat de bankairco vervalt en vervangen wordt door een Truma gaskachel (een Combi en een gaskookplaat in plaats van de elektrische kookplaat compleet vervangen wordt door een gaskookplaat.

Er blijft dan niets meer over wat op Epower lijkt. Je kan dan dus niet kiezen tussen gas koken en elektrisch koken (b.v.: elke 1 pit of zo). Je gaat dan gewoon terug naar een traditionele gascaravan.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Van een Knaus met gasflessen naar Knaus elektrisch

Bericht door Ab » wo 31 jan 2024 09:52

Het is volledig afhankelijk van hoe en wanneer je de caravan gebruikt.
Voor onze manier van kamperen is gasloos niet praktisch.
Een compressor koelkast is voor ons totaal onbruikbaar.
Hoe moeten we dan bijv. koelen ergens zomaar aan een mooie fjord in Noorwegen, of bij een prachtig meer ergens in Montenegro, of in Frankrijk bovenop de berg naast een prachtige citadel. Of in een wijngaard in Kroatië. Geen elektra te vinden..

Voor wie in de zomermaanden alleen naar luxe campings gaat waar dan ook, kan het echter uitstekend. Je komt dan niks te kort.
In voor en naseizoen gaat dat ook nog wel als het niet te koud is.
In de winter wordt het wat problematisch.
En erg duur.

Slechts 1000 watt verwarming aan de hele dag en nacht kan alleen al 24 euro per dag zijn..daar komt voor verlichting, koken, en koelkast nog eens 5 of 6 euro bij.
Gebruik je de caravan in de winter niet dan speelt dat geen rol natuurlijk.

Al met al, voor velen kan gasloos prima.
Voor anderen niet.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

RDDR
Berichten: 2798
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Van een Knaus met gasflessen naar Knaus elektrisch

Bericht door RDDR » wo 31 jan 2024 10:25

[re.gif]
Helemaal mee eens: wij vallen in de groep die prima gasloos kan. Onze huidige caravan is ook niet autark. Hoewel ik, als we naar Noorwegen zouden gaan, mijn Ecoflow River 2 Pro mee kan nemen en dan kunnen we een paar dagen stroomloos. Waarschijnlijk oneiding, gezien dat ding ook kan opladen op de 12V in de auto en met 768Wh voldoende is, zolang ik de koelkast op gas laat draaien.

Maar tot nu toe staan we elke nacht op een camping en gaan we niet weg in de winter.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Familyman
Berichten: 37
Lid geworden op: vr 5 mei 2023 17:36

Re: Van een Knaus met gasflessen naar Knaus elektrisch

Bericht door Familyman » wo 31 jan 2024 11:36

Ach ja ik denk dat het prima gasloos kan, zeker in het zomer seizoen.

Paar jaar terug gingen wij voor de eerste keer kamperen (eind september in NL) met een huurcaravan. Dat gassysteem was maar een beetje onbekend dus alles met stroom gedaan. Koken doen we op vakantie op af en toe de bbq verder.. tsja het is vakantie dus lekker buiten de deur ;-).

Kan me goed voorstellen dat een e-power meer dan voldoende is voor de gemiddelde kampeerder! (Zit nog een airco op ook, dat is voor de meeste kampeerders niet de standaard toch ;-).

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36282
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Van een Knaus met gasflessen naar Knaus elektrisch

Bericht door Chris » wo 31 jan 2024 17:16

Die "airco" moet je niet 1 op 1 vergelijken met andere airco's hoor.
De capaciteit is niet heel groot, hij heeft wel even werk om wat te koelen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”