Hoofdschakelaar mover en accu opladen
Hoofdschakelaar mover en accu opladen
Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum en ook nieuw in caravan land.
Dit jaar een caravan (een oudje van 21 jaar) met mover gekocht.
Nu is vorige week de accu stuk gegaan, nieuwe AGM accu gekocht en aangesloten.
Nu valt mij op dat de acculader de accu pas gaat opladen als de hoofdschakelaar is ingeschakeld, is dit normaal?
Ik dacht dat de sleutel van de hoofdschakelaar er uit moet, als je de mover niet gebruikt.....maar dan laad de accu ook niet, omdat de rode plus draad van de accu dan onderbroken is.
Ik gebruik een ctek mxs 5.0 lader, die ik verbind met het "speciale" kabeltje dat dan weer verbonden is met de Truma kast.
Wie weet hoe dit zit?
Ik ben nieuw op dit forum en ook nieuw in caravan land.
Dit jaar een caravan (een oudje van 21 jaar) met mover gekocht.
Nu is vorige week de accu stuk gegaan, nieuwe AGM accu gekocht en aangesloten.
Nu valt mij op dat de acculader de accu pas gaat opladen als de hoofdschakelaar is ingeschakeld, is dit normaal?
Ik dacht dat de sleutel van de hoofdschakelaar er uit moet, als je de mover niet gebruikt.....maar dan laad de accu ook niet, omdat de rode plus draad van de accu dan onderbroken is.
Ik gebruik een ctek mxs 5.0 lader, die ik verbind met het "speciale" kabeltje dat dan weer verbonden is met de Truma kast.
Wie weet hoe dit zit?
- dieseltijger
- Berichten: 11221
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Hoofdschakelaar mover en accu opladen
De CTEK lader moet je gewoon op de polen van een nieuwe loodaccu aansluiten. Dan gaat íe goed. Ik neem aan dat de CTEK ergens op een 220V stopcontact in de caravan is aangesloten. Zodra je aan de paal hangt gaat íe laden.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Hoofdschakelaar mover en accu opladen
Rode kabel en zwarte rechtreeks aansluiten op de accupolen. Niet via de stuurkast.
Re: Hoofdschakelaar mover en accu opladen
Allereerst Welkom Flapper
Maar...
De lader is idd fout aangesloten.
De kabel van de lader zit nu op de accu aansluiting van de stuurkast.
Die kabel moet op de accupolen aangesloten worden.
Want..
Dan hoeft de mover niet "Aan" te staan om te laden.
De lader, een Ctek MSX5.0 T is een hele goeie en die kan je ook gewoon aangesloten laten.
MAARRRRR.....
Als je de caravan niet gebruikt, of langere tijd niet gebruikt is het heel verstandig om een accupool los te halen.
Dan is er ZEKER geen kans op een lekstroompje.
Want een lekstroompje trekt een accu tot op de bodem leeg... en volledig ontladen accu's zijn meestal terminale exemplaren.
Simpel een accupool los voorkomt dat.
Succes.
p.s.
De kabelogen op de rode schakelaar zijn totaal niet afgeschermd.
Normaal zitten daar een soort rubber sokken omheen zodat er niks kan gebeuren... isolatie.
Dat mist volledig bij jou...
Ik zou daar wat op bedenken.... dop van een spuitbus oid overheen maken.
12 volt is niet gevaarlijk voor een "schok" maar er kunnen wel hoge stromen lopen.
Isoleren is echt beter.
( Ik zie ook een pennetje om een simmetje uit een moieltje oid te hale daar liggen.
Metaal... in de buurt van bekabelig en accus's....weghalen, kan het nooit kwaad.)
Maar...
De lader is idd fout aangesloten.
De kabel van de lader zit nu op de accu aansluiting van de stuurkast.
Die kabel moet op de accupolen aangesloten worden.
Want..
Dan hoeft de mover niet "Aan" te staan om te laden.
De lader, een Ctek MSX5.0 T is een hele goeie en die kan je ook gewoon aangesloten laten.
MAARRRRR.....
Als je de caravan niet gebruikt, of langere tijd niet gebruikt is het heel verstandig om een accupool los te halen.
Dan is er ZEKER geen kans op een lekstroompje.
Want een lekstroompje trekt een accu tot op de bodem leeg... en volledig ontladen accu's zijn meestal terminale exemplaren.
Simpel een accupool los voorkomt dat.
Succes.
p.s.
De kabelogen op de rode schakelaar zijn totaal niet afgeschermd.
Normaal zitten daar een soort rubber sokken omheen zodat er niks kan gebeuren... isolatie.
Dat mist volledig bij jou...
Ik zou daar wat op bedenken.... dop van een spuitbus oid overheen maken.
12 volt is niet gevaarlijk voor een "schok" maar er kunnen wel hoge stromen lopen.
Isoleren is echt beter.
( Ik zie ook een pennetje om een simmetje uit een moieltje oid te hale daar liggen.
Metaal... in de buurt van bekabelig en accus's....weghalen, kan het nooit kwaad.)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- dieseltijger
- Berichten: 11221
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Hoofdschakelaar mover en accu opladen
Dat loshalen is een goeie. Nog een tip: zo'n AGM geval kan je gerust een half jaar (of iets langer) zonder tussentijds te laden in de caravan zitten. Hoef je niet te sjouwen. Ze schijnen maar met 2% per maand te ontladen, in de zomer sneller in de winter langzamer. In september de stalling in, en in april thuis (of op de camping) laden.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Hoofdschakelaar mover en accu opladen
Bedankt voor de snelle reactie allemaal.
Ik ga het anders aansluiten, maar het is toch raar dat ik de caravan zo gekocht heb bij een dealer.
Ik ga het anders aansluiten, maar het is toch raar dat ik de caravan zo gekocht heb bij een dealer.
Re: Hoofdschakelaar mover en accu opladen
Allemaal goede adviezen hierboven
Mbt ontbreken kapje.... wie weet past een dop van een spuitbus.
Mbt ontbreken kapje.... wie weet past een dop van een spuitbus.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
- HenkR
- Berichten: 766
- Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
- Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning
Re: Hoofdschakelaar mover en accu opladen
Of nette doppen die eigenlijk bij de schakelaar/bedrading horen.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.
Re: Hoofdschakelaar mover en accu opladen
Kijk, da's wel zo mooi afgewerkt
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Hoofdschakelaar mover en accu opladen
En hoef je dus ook niets uit te zagen uit bijvoorbeeld een dop van een spuitbus of zo
LMC Musica 470e (2010), Thule Omnistor 1200 zakluifel met Obelink voor- en zijwanden, Sinclair dak airco, Reich volautm. mover, Heki dakluik, Thule fietsendrager achter, Milenco spiegels, Nissan Qashqai 1.3 MHEV automaat N-Connecta uit 2022
Re: Hoofdschakelaar mover en accu opladen
Mogelijk moet je wel nieuwe ogen aan de kabels persen..
Of de bestaande ogen dubbelvouwen om de beschermers er overheen te krijgen.
Het kon anders nog best eens heel lastig worden om die dingen over de ogen te krijgen..
Of de bestaande ogen dubbelvouwen om de beschermers er overheen te krijgen.
Het kon anders nog best eens heel lastig worden om die dingen over de ogen te krijgen..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Hoofdschakelaar mover en accu opladen
Zijn erg flexible, meestal lukt het wel om die (platte rechte) ogen er dopor te frummelen.
Beetje vettigheid of zeep erop en het gaat nog makkelijker.
Het is geen heel krappe bedoening.
Beetje vettigheid of zeep erop en het gaat nog makkelijker.
Het is geen heel krappe bedoening.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Hoofdschakelaar mover en accu opladen
Dan 'zaag' je er maar een kastje omheen
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Hoofdschakelaar mover en accu opladen
Bij mijn staat de accu die onder de bank staat constant aan de C-tec lader als de hut aangesloten is aan de walstroom zowel thuis als op de camping en het kleine rode knopje dat er naast zit zet ik dan de mover op actief .......als ik de caravan in de stalling zet dan gaat de grote rode knop op off en dan is alles afgesloten van de accu want dit eist de stalling wel dat de accu's losgekoppeld worden en met deze knop is het zo aangesloten dat de accu dood is.
Caravan die getrokken wordt door een auto
- HenkR
- Berichten: 766
- Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
- Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning
Re: Hoofdschakelaar mover en accu opladen
Ik ga er vanuit dat je een "dikke" relais achter dat kleine rode knopje hebt of boots je de stekker na bij de truma?
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.
Re: Hoofdschakelaar mover en accu opladen
Ik snap het wel Karel....
Is bij jou ipv de steker op de dissel.
Daar hoeft geen dik relais tussen, is stuurspanning.
Is bij jou ipv de steker op de dissel.
Daar hoeft geen dik relais tussen, is stuurspanning.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.