Advies keuze accu en lader
Re: Advies keuze accu en lader
Je bedoelt waarschijnlijk de lithium ion accu's zoals in smartphones
Dat is niet hetzelfde als de lithium accu met ijzer en fosfaat
Deze zijn erg veilig en branden bij mijn weten niet
Dat is niet hetzelfde als de lithium accu met ijzer en fosfaat
Deze zijn erg veilig en branden bij mijn weten niet
Re: Advies keuze accu en lader
Ts vermijd lifepo4 accu ' s vanwege brandgevaar.
Maar zoals Jan al zegt.
Een gewone loodaccu produceert bij opladen waterstof..
Een uiterst brandbaar gas.
1 vonkje tijdens het laden en de boel ontploft.
Daar staan we niet bij stil.
Maar is eigenlijk nog gevaarlijker.
Als je nou vanwege het prijs kaartje de lifepo4 accu niet wil hebben.
Begrijp ik dat nog wel.
Want goedkoop zijn ze niet.
En iedere energie opslag is een potentieel gevaar.
Maar zoals Jan al zegt.
Een gewone loodaccu produceert bij opladen waterstof..
Een uiterst brandbaar gas.
1 vonkje tijdens het laden en de boel ontploft.
Daar staan we niet bij stil.
Maar is eigenlijk nog gevaarlijker.
Als je nou vanwege het prijs kaartje de lifepo4 accu niet wil hebben.
Begrijp ik dat nog wel.
Want goedkoop zijn ze niet.
En iedere energie opslag is een potentieel gevaar.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Advies keuze accu en lader
Dat gassen gebeurt alleen bij een te hoge laadspanning.
Met een goede lader komt die spanning niet te hoog.
De meeste moderne loodaccu's zijn ook onderhoudsvrij en volledig afgesloten. Accubakken met een slang eraan om waterstofgas af te voeren zie je dan ook bijna niet meer.
Ook in LI en LFP accu's zit een elektrolyt. Niet echt droog dus.
Er gebeurt nog maar hoogst zelden iets met een accu, welke techniek er ook gebruikt wordt.
Die dingen zijn best heel veilig.
Als er grote risico's zouden zijn, was het al lang verboden.
Met een goede lader komt die spanning niet te hoog.
De meeste moderne loodaccu's zijn ook onderhoudsvrij en volledig afgesloten. Accubakken met een slang eraan om waterstofgas af te voeren zie je dan ook bijna niet meer.
Ook in LI en LFP accu's zit een elektrolyt. Niet echt droog dus.
Er gebeurt nog maar hoogst zelden iets met een accu, welke techniek er ook gebruikt wordt.
Die dingen zijn best heel veilig.
Als er grote risico's zouden zijn, was het al lang verboden.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Advies keuze accu en lader
Nee Ab altijd bij laden komt er waterstof vrij.
En de huidige zijn afgesloten dat klopt.
Maar iedere energie bron is een potentieel gevaar.
En daar denkt ( gelukkig) niemand aan.
Alle huidige accu's zijn bij normaal gebruik veilig.
En de huidige zijn afgesloten dat klopt.
Maar iedere energie bron is een potentieel gevaar.
En daar denkt ( gelukkig) niemand aan.
Alle huidige accu's zijn bij normaal gebruik veilig.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Advies keuze accu en lader
Ik mis nog een argument in het voordeel van Lipo. Hij kan i.p.v. tot 50% ontladen worden zo goed als leeg worden ontladen zonder dat deze stuk gaat. Er zijn voorbeelden zat van forumleden die maar heel kort plezier hebben gehad van hun lood of AGM accu, omdat deze per ongeluk te ver was ontladen.
Re: Advies keuze accu en lader
Gisteren de loodaccu vervangen, wat bleek? Het slangetje om gassen af te voeren was niet op de accu bevestigd, accu stond iets bol.
Slangetje voor het afvoeren van gas is trouwens keurig naar buiten gemonteerd.
Slangetje voor het afvoeren van gas is trouwens keurig naar buiten gemonteerd.
Re: Advies keuze accu en lader
En wat voor accu en lader is het beworden
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Advies keuze accu en lader
Gewoon uit interesse... Merk en Type ?
En die acculader kun je toch gewoon weer gebruiken.
Overweeg een [url=https://avento.weebly.com/metingen.html (BM2) battery-monitor[/url] of andere variant.
Kun je op je mobiel zien dat het (bij-)laden functioneert via BlauweTand.
En die acculader kun je toch gewoon weer gebruiken.
Overweeg een [url=https://avento.weebly.com/metingen.html (BM2) battery-monitor[/url] of andere variant.
Kun je op je mobiel zien dat het (bij-)laden functioneert via BlauweTand.
Laatst gewijzigd door iemand op do 19 okt 2023 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Advies keuze accu en lader
Accu; VMF VDC31M accu 12V 105Ah
Lader; micropower champ pro, maar dan de voorloper.
https://micropower-group.com/ Een Zweedse firma
Lader; micropower champ pro, maar dan de voorloper.
https://micropower-group.com/ Een Zweedse firma
Re: Advies keuze accu en lader
Handige accu met dat handvat en 2 aansluitingen per pool en uiteraard semi-tractie met dikkere accuplaten (VMF) en niet te duur als je even rondneust op Inet.
En je lader past daar prima bij en technisch zelfs royaal op.
Kun je weer jaren mee vooruit
En je lader past daar prima bij en technisch zelfs royaal op.
Kun je weer jaren mee vooruit
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
- dieseltijger
- Berichten: 11221
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Advies keuze accu en lader
Echt een geen-gezeur-accu. Want:
1. Je kan 'm -mits volgeladen- gewoon in de caravan laten in verband met de geringe zelfontlading (2% per maand ongeveer)
2. Kan gewoon zonder ingewikkelde toeters en bellen aan de omvormer gehangen worden zonder brandgevaar
3. Voor een kwart van de prijs van een kleinere Lithium accu kan je ongeveer 60Ah er uit trekken zonder dat de accu schade oploopt
Nadeel - naast de hoge massa: Je hebt er geen app bij, en het ding is groot.
Niet onverstandige keuze kortom.
1. Je kan 'm -mits volgeladen- gewoon in de caravan laten in verband met de geringe zelfontlading (2% per maand ongeveer)
2. Kan gewoon zonder ingewikkelde toeters en bellen aan de omvormer gehangen worden zonder brandgevaar
3. Voor een kwart van de prijs van een kleinere Lithium accu kan je ongeveer 60Ah er uit trekken zonder dat de accu schade oploopt
Nadeel - naast de hoge massa: Je hebt er geen app bij, en het ding is groot.
Niet onverstandige keuze kortom.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Advies keuze accu en lader
Was dat slangetje losgeschoten of ooit aangeloten.
Een accu zoals deze produceert knalgas tijdens het laden.
Die gassen moeten wel naar buiten.
De oude accu inleveren bij een oud metaal bedrijf, brengt zomaar € 25 op.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Advies keuze accu en lader
Het slangetje en het los knietje laggen onder in de accubak.
We hebben geluk gehad, mijn vrouw rook iets rottend. Ik vermoedde al iets, dus heb haar de stekker van de lader eruit laten trekken.
25€? Dat is lekker!!
Re: Advies keuze accu en lader
Dat knalgas ruikt idd een beetje als een rottend iets.
Vroeger heb je welllicht wel eens gekeken in een accu die geladen werd met de doppen eraf.
Geborrel en gepruttel daar binnen.
En als je dan de lader eraf haalt duurt het nog uren voor dat gepruttel over is.
Elk ploppend belletje is knalgas.
En het is idd explosief..
Bij mijn baas destijds moest ik ook de gerepareerde vliegtuig accu's certificeren.
Dan draaide we een complete capaciteits test, met open doppen na het zuur wegen.
Testen mocht alleen maar in een afgesloten explosievrije testcel, achter lexan glas, met een grote brandvrije afzuiger erbij.
Knalgas op die schaal van vliegtuigaccu's is gewoon link...dus geen enkel risico nemen.
Ik denk dat jij de "afvoerslang" nu ook wel goed aangesloten hebt...
Doen !!
Vroeger heb je welllicht wel eens gekeken in een accu die geladen werd met de doppen eraf.
Geborrel en gepruttel daar binnen.
En als je dan de lader eraf haalt duurt het nog uren voor dat gepruttel over is.
Elk ploppend belletje is knalgas.
En het is idd explosief..
Bij mijn baas destijds moest ik ook de gerepareerde vliegtuig accu's certificeren.
Dan draaide we een complete capaciteits test, met open doppen na het zuur wegen.
Testen mocht alleen maar in een afgesloten explosievrije testcel, achter lexan glas, met een grote brandvrije afzuiger erbij.
Knalgas op die schaal van vliegtuigaccu's is gewoon link...dus geen enkel risico nemen.
Ik denk dat jij de "afvoerslang" nu ook wel goed aangesloten hebt...
Doen !!
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- dieseltijger
- Berichten: 11221
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Advies keuze accu en lader
De knalgas productie is echt fors bij "over-laden", en dat hoeft niet betrekking te hebben op jouw lader. Ik heb bij een van mijn motoren meegemaakt dat één cel zat te borrelen als een gek (en dus een te laag vloeistof niveau had) terwijl de andere cellen gewoon ondergedompeld en bubbelvrij waren.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Advies keuze accu en lader
Staat hier een mooi spikspinternieuwe Kabe... met een PX30 naast ons
Netjes tot zelfs 14.7 volt galaden nadat de steker erin ging.
Vandaag slechts 14.3 en steeds even Ontladen....
Dus maar eens kennis gemaakt en naar de configuratie gekeken.
Netsnoer zit erin, dus interne lader is actief.
Staat de originele Champ 12 v parallel aan de accu en er stond een radio aan op 12 volt.
Zet je de accu in opslagmode .. staat in de manual dat ie dan niet oplaad.
Gaat ie toch met de LEDs aangeven dat ie wordt geladen.... door de externe lader
Enige nadeel is dat die Champ maar tot 14.4 volt gaat. Net niet optimaal lijkt me.
Volgens dealer zou het prima kunnen zo
Ik dacht, ik deel die info hier nog even met je.
Netjes tot zelfs 14.7 volt galaden nadat de steker erin ging.
Vandaag slechts 14.3 en steeds even Ontladen....
Dus maar eens kennis gemaakt en naar de configuratie gekeken.
Netsnoer zit erin, dus interne lader is actief.
Staat de originele Champ 12 v parallel aan de accu en er stond een radio aan op 12 volt.
Zet je de accu in opslagmode .. staat in de manual dat ie dan niet oplaad.
Gaat ie toch met de LEDs aangeven dat ie wordt geladen.... door de externe lader
Enige nadeel is dat die Champ maar tot 14.4 volt gaat. Net niet optimaal lijkt me.
Volgens dealer zou het prima kunnen zo
Ik dacht, ik deel die info hier nog even met je.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Advies keuze accu en lader
Dankjewel Erik, wat wil je hiermee zeggen?
Gaat er iets fout?
Op het display in de caravan geeft hij 14,7v aan. Dat zegt op zich niets, meten is weten.
Gaat er iets fout?
Op het display in de caravan geeft hij 14,7v aan. Dat zegt op zich niets, meten is weten.
Re: Advies keuze accu en lader
Trouwens heb ik nog een vraag, hoe lang gaat een kwalitatief goede lader mee bij constant gebruik?
En waarom moet zo’n Champ 544€ kosten?
https://www.vigorwebshop.nl/product/prime-champ-12-30/
https://www.vigorwebshop.nl/wp-content/ ... ochure.pdf
En waarom moet zo’n Champ 544€ kosten?
https://www.vigorwebshop.nl/product/prime-champ-12-30/
https://www.vigorwebshop.nl/wp-content/ ... ochure.pdf
Re: Advies keuze accu en lader
Zeker de 0,1 a 0,2 volt tolerantie....
Die prijs van boven de 500 had ik me zonet ook over verbaast.
Goedkoopste die ik zo zag was 367,-
K'vind 30 amp best wel fors, maar heb het idee dat ie zonder accu gewoon als voeding gebruikt kan worden.
Was verder gewoon ter info.
Die lader is mi voor lood en AGM-accu en niet voor lifepo4.
Maar parallel kan het mogelijk geen kwaad, maar snap de zin er zo niet van.
Zeker niet icm een 30Ah -accu.
Maar kan het zo leuk nog dagje monitoren.
We staan hier met 3 types.. 10, 20 en de 30
Die prijs van boven de 500 had ik me zonet ook over verbaast.
Goedkoopste die ik zo zag was 367,-
K'vind 30 amp best wel fors, maar heb het idee dat ie zonder accu gewoon als voeding gebruikt kan worden.
Was verder gewoon ter info.
Die lader is mi voor lood en AGM-accu en niet voor lifepo4.
Maar parallel kan het mogelijk geen kwaad, maar snap de zin er zo niet van.
Zeker niet icm een 30Ah -accu.
Maar kan het zo leuk nog dagje monitoren.
We staan hier met 3 types.. 10, 20 en de 30
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Advies keuze accu en lader
En?
Hoe is de vergelijkingstest uitgepakt?
Hoe is de vergelijkingstest uitgepakt?
Laatst gewijzigd door Ab op ma 23 okt 2023 01:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd. Aub niet quoten op voorgaand bericht.
Reden: Quote verwijderd. Aub niet quoten op voorgaand bericht.
Re: Advies keuze accu en lader
Geen rare zaken geconstateerd... bv oplopende laadcycli.
We gingen dezelfde dag weer weg.
De Kabe met 30Ah en een Truma XT2 heeft (helaas) nog geen 5 meter gemoverd.
Kheb nog een duurproef voorgesteld;; rondje veld en zigzag om wat bomen.
Maar dat zat er niet in
We gingen dezelfde dag weer weg.
De Kabe met 30Ah en een Truma XT2 heeft (helaas) nog geen 5 meter gemoverd.
Kheb nog een duurproef voorgesteld;; rondje veld en zigzag om wat bomen.
Maar dat zat er niet in
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )