Pensioen - Andere caravan - Wat is wijsheid

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
Arie W
Berichten: 159
Lid geworden op: do 7 sep 2023 19:21

Re: Pensioen - Andere caravan - Wat is wijsheid

Bericht door Arie W » ma 9 okt 2023 14:29

Toen wij na jaren van afwezigheid weer een nieuwe caravan wilde gaan kopen en ik de prijzen zag was ik bijna aan mijn laatste hemd toe.
Ik kreeg een wegtrekker.
Na verder en verder kijken raakte we ‘gewend’ aan de bedragen die we zagen en hebben ons budget aangepast.
Uiteindelijk naar de dealer voor het bespreken van een nieuwe, volledig naar wens, komen we daar ook een geweldige mooie gebruikte tegen.
Scheelde een flink bedrag waar we nu weer lekker van weg kunnen etc.
Als je geduld heb kun je best wat moois tegenkomen. Je moet ook eens geluk hebben.
Succes met de zoektocht.

Martine
Berichten: 891
Lid geworden op: do 7 apr 2011 17:18

Re: Pensioen - Andere caravan - Wat is wijsheid

Bericht door Martine » ma 9 okt 2023 15:29

doen waar je je goed bij voelt, je moet je uiteindelijk ook thuis voelen in je eigen caravan. Neem de tijd en ga bij veel dealers kijken.
Wij hebben een ruime caravan en vinden dit zomer en winter fijn. Bij rondtrekken ben je zo klaar omdat er ruimte genoeg is om alles een vaste plek te geven.
Al eerder genoemd, de rechte hoeken in de rondzit. Dit is voor ons een must. En verder willen wij niet meer terug naar een kleine koelkast. Nu een grote met een apart vriesvak. Ideaal.
Als we nog overstappen naar een andere caravan dan willen we vloerverwarming.
Geef het de tijd om iets passends te vinden.
Succes.
Bürstner Averso 465 TS fifty 2012

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Pensioen - Andere caravan - Wat is wijsheid

Bericht door WanFie » ma 9 okt 2023 20:16

Ik lees hier regelmatig, dat er een rondzit in zou moeten zitten. Dat begrijp ik dus echt niet. Wanneer je met meer mensen wil zitten, kom je altijd beenruimte te kort. En wanneer je op de banken in de lengte wil gaan liggen zijn die ronde hoekkussens een ramp. In de hoeken van een rondzit kan niemand zitten en de bank aan de kopse kant is vaak zo smal dat er alleen een kind fatsoenlijk kan zitten.
Twee rechte banken (dinette) zijn dan veel ruimer. Bovendien blijft er caravanlengte over voor twee langsbedden. Tenzij je graag een bakbeest van bijna 2 ton achter je auto wil hebben natuurlijk.

En dan een tweede ding wat ik vaak meemaak. Men koopt een kleine caravan en na verloop wordt er een grotere gekocht, en dan nóg weer een grotere.... En dan stoppen ze met caravannen omdat het allemaal veel te veel gesjouw is. Laat alles thuis wat je niet persé nodig hebt en geniet van wat je wel bij je hebt. Kijk eens wat er na een vakantie ongebruikt uit de caravan komt (en er ongebruikt in blijft natuurlijk).
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2042
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Pensioen - Andere caravan - Wat is wijsheid

Bericht door doubleyou » ma 9 okt 2023 20:33

Ik vind een rondzit vaak mooier/gezelliger staan. De meeste caravanners die een caravan met lengtebedden hebben zullen de zit meestal alleen met zijn tweeën gebruiken. Dan maakt het niet uit dat je op de dwarsbalk niet goed zit.
Nadeel van een caravan met enkele bedden is dat de zit überhaupt niet zo groot is. Een caravan van gelijke lengte met Frans bed heeft meestal een grotere zit. Om een beetje ‘lekker relaxed te loungen’ is mijn ervaring wel dat je een bank van minimaal 140 lengte nodig hebt als je een wat langer lijf hebt :).

Ik heb ronde hoeken in de rondzit en daar heb ik geen last van als ik languit op de bank zit. In mijn vorige Avento was het ook geen probleem. In sommige caravans kan dat inderdaad een issue zijn. Kwestie van proefzitten!

En je verhaal over caravanners die een paar maatjes groter gaan qua caravan en er dan mee stoppen omdat het teveel gesjouw is kan ik totaal niet plaatsen scratch.gif…….
Laatst gewijzigd door Ron op di 10 okt 2023 00:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodig quoten
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16330
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Pensioen - Andere caravan - Wat is wijsheid

Bericht door Jan van Vijven » ma 9 okt 2023 20:35

@Wanfie,
Als je gerieflijk met twee of meer wilt trekken doe mij dan maar een grote met rondzit met rechte hoeken, dat hoeft jij dan ook niet te begrijpen maar wij vonden dat gewoon aangenaam. Dit soort dingen behoeft geen uitleg aan anderen om het te laten begrijpen.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Pensioen - Andere caravan - Wat is wijsheid

Bericht door WanFie » ma 9 okt 2023 20:49

Een rondzit met rechte hoeken... awhoea.gif

Maar ik begrijp wat je bedoeld. Maar dan blijft het probleem van minder zitplaatsen nog steeds aanwezig. Tenzij een bakbeest van 2,5 m breed. En dat lijkt me niet wat de topic starter graag wil.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16330
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Pensioen - Andere caravan - Wat is wijsheid

Bericht door Jan van Vijven » ma 9 okt 2023 20:56

Bij 2.30 breed is er nog steeds genoeg plaats om comfortabel te zitten, en wat de TS wil is niet aan ons...
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Pensioen - Andere caravan - Wat is wijsheid

Bericht door WanFie » ma 9 okt 2023 21:10

Met z'n tweeën zeker, alleen zie ik dan de voordelen nog steeds niet.

En het is inderdaad aan de topicstarter om te kiezen. Maar ik neem aan dat hij hier een topic start om argumenten te lezen. Wat er mee gedaan wordt ??
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 8038
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Pensioen - Andere caravan - Wat is wijsheid

Bericht door VIP » ma 9 okt 2023 21:40

WanFie schreef:
ma 9 okt 2023 20:16

En dan een tweede ding wat ik vaak meemaak. Men koopt een kleine caravan en na verloop wordt er een grotere gekocht, en dan nóg weer een grotere.... En dan stoppen ze met caravannen omdat het allemaal veel te veel gesjouw is. Laat alles thuis wat je niet persé nodig hebt en geniet van wat je wel bij je hebt. Kijk eens wat er na een vakantie ongebruikt uit de caravan komt (en er ongebruikt in blijft natuurlijk).
Hoe groter de caravan hoe meer plek, hoe minder je er in en uit hoeft te sjouwen. (alles kan er in).

Wij genieten van alles wat we het hele jaar door bij ons in de caravan hebben thumbup.gif
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Pensioen - Andere caravan - Wat is wijsheid

Bericht door WanFie » ma 9 okt 2023 21:57

[re.gif]
Ik denk nu aan de camper van Jan de Rooij. Zijn broer Harrie tegen mij toen ik hem vroeg naar de Bova camper op hun werf: dat schandaal? Dat is de camper van onze Jan. Ik zie hem met dat ding al op een Frans campinkje aankomen. Hij kan nog geeneens onder het poortje door.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Doortje62
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 6 jul 2016 16:07

Re: Pensioen - Andere caravan - Wat is wijsheid

Bericht door Doortje62 » ma 9 okt 2023 22:09

Topicstarter wil geen rondzit awhoea.gif meer een comfortabele treinzit.
Bij een rondzit benut je de bank achter de tafel toch niet, zonde van de extra caravanlengte die het kost

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 8038
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Pensioen - Andere caravan - Wat is wijsheid

Bericht door VIP » ma 9 okt 2023 22:22

Zelf schrijf je op zo 8 okt 2023 22:28 : en manlief zou wel weer een rondzit(je) terug willen.
Porsche + Tabbert

Henri Berends
Berichten: 1128
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Pensioen - Andere caravan - Wat is wijsheid

Bericht door Henri Berends » di 10 okt 2023 07:09

Jan van Vijven schreef:
ma 9 okt 2023 20:35
@Wanfie,
Als je gerieflijk met twee of meer wilt trekken doe mij dan maar een grote met rondzit met rechte hoeken, dat hoeft jij dan ook niet te begrijpen maar wij vonden dat gewoon aangenaam. Dit soort dingen behoeft geen uitleg aan anderen om het te laten begrijpen.
Snap je uitleg helemaal. Hebben in onze Eriba Nova ook een 'rond'zit met rechte hoeken. Da's gerieflijker bankhangen. knipoog.gif . En veel zitplaatsen hebben we niet nodig. We zijn met twee. Afgezien dat er aan de kopse eind vaak wel een hond ligt.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1971
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Pensioen - Andere caravan - Wat is wijsheid

Bericht door moyzo » di 10 okt 2023 08:19

ik snap eigenlijk het probleem van niet lekker zitten in een rondzit niet: een heerlijk groot kussen in een bijpassende kleur hoes in de hoeken en beter kun je niet zitten, naar mijn idee nog lekkerder dan in een rechte hoek.
In al onze caravans tot nu toe een kussen zo geplaatst. Wat ik wel als tip wil meegeven: zorg dat je beiden languit kunt zitten.
Bijlagen
016c7b1d309156445dff95f7f156e92704731092ef.jpg
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11216
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Pensioen - Andere caravan - Wat is wijsheid

Bericht door dieseltijger » di 10 okt 2023 08:43

Ik ga even vloeken in de kerk: "Kamperen is improviseren".

(.......)

Een kussentje, een andere zitpositie (of accepteren dat...) klaar is klara.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2042
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Pensioen - Andere caravan - Wat is wijsheid

Bericht door doubleyou » di 10 okt 2023 08:46

Doortje62 schreef:
ma 9 okt 2023 22:09
Topicstarter wil geen rondzit awhoea.gif meer een comfortabele treinzit.
Bij een rondzit benut je de bank achter de tafel toch niet, zonde van de extra caravanlengte die het kost
Bij sommige merken/ modellen wordt er gekozen voor een rondzit bij een banklengte van 120 en sommige merken hebben dan 2 losse banken. Dethleffs kiest bij een banllengre van 120 cm voor een rondzit maar bv Kabe kiest bij een bank van 156 en 124 voor losse banken. Een rondzit kost niet per definitie meer caravanlengte.
Ik denk dat je eerder de vraag moet stellen wat je een prettige banklengte vindt. En als je er alleen met z’n tweeën zit maakt het niet uit of die dwarsbank er nou wel of niet zit.

En wat betreft de afgeronde kussens: er zijn ook caravans met enkele banken…..met een afgerond kussen in de hoek.
Bijlagen
51BC4A2E-6B2E-4BB2-A934-C3531C3F60D7.jpeg
3BFA0516-6065-4287-BC80-946D01753C50.jpeg
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1971
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Pensioen - Andere caravan - Wat is wijsheid

Bericht door moyzo » di 10 okt 2023 08:54

[re.gif] ja die onderste foto: ik vond die tafel en zithoek echt een prachtige oplossing in de kabe, , bank zat ook erg lekker languit ondanks dat mijn kussen nog ontbrak, vond alleen de tafel wel breed zodat je moeilijker in de zithoek kwam en dan zijn wij beiden slank van postuur.
De bovenste zithoek is te kort voor de persoon die daar wil zitten, tenzij je een hele avond met je voetjes op de vloer rechtop zit maar lekker bank hangen om tv te kijken is er dan niet bij. Dat was ook 1 van de redenen dat wij de knaus verkocht hebben, ik zat met mn voeten tegen de kast aan met opgetrokken knieën, veel te korte bank, ook voor iemand korter van 1.60
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gerrie
Berichten: 1409
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Pensioen - Andere caravan - Wat is wijsheid

Bericht door Gerrie » di 10 okt 2023 10:10

Bij een treinrit kan je in mijn beleving nooit lekker languit zittend met de benen op de banken. Altijd te kort. Voor ons een reden om afscheid te nemen van de Caravelair die we hadden. Zo lijkt me een rondrit met ronde hoeken ook helemaal niets . Dan rechte hoeken en de banken lang genoeg om languit onderuit te zitten.
Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg bj. 2024 met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19809
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Pensioen - Andere caravan - Wat is wijsheid

Bericht door Daphne » di 10 okt 2023 10:22

Doortje62 schreef:
zo 8 okt 2023 18:11
Wij komen er (nog) niet uit, en horen dus graag ervaringen van anderen !
Je hebt nu al een duidelijke wens, jullie willen niet meer over elkaar heen klauteren. Dat wordt dan je uitgangspunt. Voor de rest is het zo persoonlijk. Het ligt er ook helemaal aan wat je tot nu toe gewend was.

Wij vinden het compact rondtrekken met zo weinig mogelijk spullen heel fijn. Alles dat we wel bij ons hebben is voor ons gemak. Wij geven daar graag geld aan uit en willen niet besparen op kwaliteit en comfort. Na een paar keer 4 weken in de caravan te hebben verbleven kunnen wij wel stellen dat dit formaat caravan bij ons past. Dat zou bijvoorbeeld niet zo zijn geweest als onze hond (Labrador) nog mee ging. Een klein hondje zou nog wel gaan.
Winterkamperen in de sneeuw doen wij al veel jaartjes met groot plezier. Dit jaar gaan we in de Kerstvakantie naar Tirol. We gaan het ervaren of de nog kleinere ruimte dan de vorige caravans die we hadden, voor ons voldoet. Tot nu toe gaat het best met ons tweetjes kus.gif

Over de discussie rondzit; tja, dit is sinds jaren onze eerste caravan zonder rondzit. Wij missen de rondzit niet. Op de 2 banken kunnen wij prima hangen. Het enige dat voor DD onhandiger is dat de banken aan de voorzijde van de caravan zijn gesitueerd waardoor hij met z'n hoofd in de gordijnen zit. Ik heb er met mijn 1.60m geen last van en hang lekker in een groot kussen dat deels op de vensterbank ligt. Het fijne van 2 banken is toch de beenruimte onder de tafel als je met 4 personen zit en we zetten ook vaak de koelbox onder tafel zonder er last van te hebben.

Als advies: bedenk hoe je het liefst kampeert.
- Is dat voornamelijk buiten zitten of in een (deel)voortent of onder een luifel?
- Wil je een rondzit of zijn lange banken ook goed? (op de kopse kant van een rondzit, zit je eigenlijk nooit als je met tweetjes bent)
- Als lange banken ook goed zijn, mag het dan ook tevens je bed zijn. Denk aan de "Engelse wijze" met makkelijke ombouw naar bedden. Met Duvalay matrassen is de om- en afbouw zo gebeurd als ik de gebruikers mag geloven.

Misschien kun je eerst nog met de huidige caravan een keer een paar weken naar het zuiden afreizen en eens kritisch kijken en bedenken wat je voor de komende jaren echt nodig hebt. Dat kunnen jullie alleen zelf bepalen. Mogelijk heb je meer ruimte nodig en dan zou het fijn zijn dat je meteen voor een grote caravan kunt gaan en ook de auto daar op aanpassen. Het zou jammer zijn als je daar pas achter komt als je al iets hebt aangeschaft.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Martine
Berichten: 891
Lid geworden op: do 7 apr 2011 17:18

Re: Pensioen - Andere caravan - Wat is wijsheid

Bericht door Martine » di 10 okt 2023 19:32

O jee, wat heb ik toch gezegd over rechte hoeken in de rondzit. knipoog.gif
Op de kopse kant zitten we idd niet maar staan altijd wel wat hobby spullen, voorheen lag er onze hond als hij meeging.
Maar, onder die kussens zit bij ons geen bank maar een tafelstuk. Als we de kussens eruit halen kunnen we er een grote tafel van maken en dat is zeker in de winter ook fijn. Ben nu eenmaal altijd met iets bezig, bv een legpuzzel. Het hoeft dus niet persé een rondzit te zijn als de hoek maar recht is. knipoog.gif
En aanpassen wat zitten betreft is niet voor iedereen weggelegd, in ieder geval niet voor mij. Daarom een rechte hoek als ik met de benen op de bank ga.
Bürstner Averso 465 TS fifty 2012

Gebruikersavatar
dehoekies
Berichten: 617
Lid geworden op: za 20 aug 2022 19:29

Re: Pensioen - Andere caravan - Wat is wijsheid

Bericht door dehoekies » ma 13 nov 2023 15:03

Bij ons kwam blijkbaar de wijsheid ook met pensioen want na 20 jaar met een camper rond gereisd nu een caravan .
Eisen die wij hadden dat we allebei ( 1.86 mtr en 1.64 mtr) in de hoek kunnen zitten met gestrekte benen die dan ook volledig ondersteuning hebben, de 2 halfronde kussens verplaatsen wij een stukje zo hebben we een rechte ruggesteun met 2 kussentjes
hobby bank.jpg
en 2 lengte bedden was ook een must want na 20 jaar over elkaar heen klauteren nu gewoon je bed in of uit zonder de ander wakker te maken.
hobby bedden.jpg
Verder veel loopruimte ook voor de 2 teckels die meegaan
Na vele modellen te hebben bekeken is onze keuze gevallen op een Hobby 495 UL
mein hobby.jpg
Gepensioneerden hebben nooit vakantie, ik ook niet ik ga ontdekken awhoea.gif
Groetjes Peter & Marijke Hoekstra
Best

Mazda CX 5 luxery 2.0 ltr 213 Nm/165 PK/121 kW uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent

Gebruikersavatar
wim
Berichten: 212
Lid geworden op: di 27 mei 2014 15:02
Locatie: Opperdoes
Contacteer:

Re: Pensioen - Andere caravan - Wat is wijsheid

Bericht door wim » ma 13 nov 2023 16:01

Ik ben blij dat ik de tafel in de zithoek die altijd in de weg staat kwijt ben.
Geeft een ruimtelijk gevoel.
En de uitschuiftafel van het kastje is voldoende ruim om te eten.
En mocht het toch te klein zijn, dan haal ik de extra tafel uit de kast, dan heb je zat tafelruimte.
Toyota Avensis Wagon-2.0 VVTi Executive Business CVT 152 PK 2014
Elddis Affinity 550 2020, Unico Verona luifel met front, Simpark mover, Avtex L249DRS-PRO 12 volt 24 Inch TV met DVB-S/S2, DVB-T/T2 en DVD-Speler
2276

Gebruikersavatar
dehoekies
Berichten: 617
Lid geworden op: za 20 aug 2022 19:29

Re: Pensioen - Andere caravan - Wat is wijsheid

Bericht door dehoekies » ma 13 nov 2023 16:12

[re.gif]
Die grote en vooral zware tafel hebben wij er ook uit gehaald en op de zolder gelegd.
Nu gebruiken we een kleinere lichte tafel voor buiten en eventueel ook binnen.
Gepensioneerden hebben nooit vakantie, ik ook niet ik ga ontdekken awhoea.gif
Groetjes Peter & Marijke Hoekstra
Best

Mazda CX 5 luxery 2.0 ltr 213 Nm/165 PK/121 kW uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”