dak zakt in

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Gebruikersavatar
Robert
Berichten: 637
Lid geworden op: di 21 jun 2011 10:49
Locatie: Daar waar mijn bed staat

Re: dak zakt in

Bericht door Robert » ma 27 nov 2023 18:43

Het is een Dethleffs dealer in Amsterdam daar is die toen besteld
Dethleffs Camper 530 FSK 2020
BMW 520d touring lci bj 2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36286
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: dak zakt in

Bericht door Chris » ma 27 nov 2023 18:53

Is het wel een officiele dealer?
Want in A'dam zit volgens mij geen dealer van dit merk.
Laatst gewijzigd door Chris op ma 27 nov 2023 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16331
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

dak zakt in

Bericht door Jan van Vijven » ma 27 nov 2023 18:53

Je had die caravan toch niet bij een Dethleffs dealer gekocht??


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 699
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Re: dak zakt in

Bericht door Xecto » ma 27 nov 2023 19:17

Ik zag mijn naam hier voorbij komen: inderdaad een exact drie jaar oude Dethleffs die rondom de deur scheurt. Bij mij werd het door de dealer (niet waar we hem gekocht hebben, wel Dethleffs) meteen op slecht wegdek gegooid en betaalt de verzekering.

Ik heb de verzekering aangegeven dat ik het niet eens ben met afschuiven op slecht wegdek, maar de voorgestelde reparatie wel mijn goedkeur kan wegdragen. De verzekering doet er verder niets mee, I rest my case…


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Wally
Berichten: 1293
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: dak zakt in

Bericht door Wally » ma 27 nov 2023 21:05

Bent U wel de eerste eigenaar? scratch.gif
Dat zo,n caravan door een dealer is doorverkocht aan een handelaar, daar hoef je niet van op te kijken.
Frans

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36286
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: dak zakt in

Bericht door Chris » ma 27 nov 2023 21:15

Robert schreef:
wo 4 okt 2023 13:38

even voor jullie informatie deze dealer is geen Dethleffs dealer maar is dealer van andere merken van de Hymer groep.
ze sturen mij naar een Dethleffs dealer.
Dit geeft een ander beeld.
Waarom koop je een Dethleff bij een niet Dethleff dealer.
Dat komt deze zaak niet ten goede lijkt mij.
De verkoper heeft geen ervaring met dit merk...en of ie nou wel of geen Hymer spullen verkoopt staat daar los van denk ik.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: dak zakt in

Bericht door dieseltijger » ma 27 nov 2023 21:43

En .. mijd Dethleff, want dit riekt naar een fabrikant die zelf niet de gebreken herstelt/ de dealers niet ondersteunt op dit vlak.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: dak zakt in

Bericht door WanFie » di 28 nov 2023 11:02

[re.gif] [re.gif]

Burstner, Detleffs en LMC komen van dezelfde productielijn en hebben vaak zelfs exact dezelfde onderdelen. Dat dit dus persé een dealer moet oplossen vind ik krom. Het is een Hymer product en Hymer zou wat soepeler moeten zijn. Evenals dat een eerste eigenaar alleen recht zou hebben op garantie.

Hymer moet zorgen voor goede producten.

Punt.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 988
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: dak zakt in

Bericht door Rodo » di 28 nov 2023 11:25

[re.gif]

Krom of niet, de wetgeving is duidelijk: garantie geeft de verkopende partij, niet de fabrikant. Ook al spreekt men van ‘fabrieksgarantie’.
Hymer staat hier in 1e instantie buiten, de verkoper zal zijn kosten moeten verhalen bij Hymer. Dat Hymer niet wil meewerken heeft TS geen boodschap aan, hij zal de dealer aansprakelijk moeten stellen, niet Hymer.

@TS. Bij al die punten die Dieseltijger aangaf, nog eentje: extra waardevermindering!!
Spending a fortune to live like a wanderer

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: dak zakt in

Bericht door dieseltijger » di 28 nov 2023 13:03

Klopt, punt wat ik wou adresseren is de volgende: Als de fabriek een gebrek niet wil herstellen zal de verkoper de boot doorgaans willen afhouden - omdat hij niet gecompenseerd gaat worden voor de werkzaamheden / de caravan niet door de fabrikant kan laten herstellen. Andersom ook: Als de fabrikant dit voortvarend oppakt, dan kan de verkoper gewoon risicoloos de klant tevreden stellen.

Vandaar dat ik het vermoeden uitspreek dat de fabrikant ook zo soepel is als een spoorbiels. Is dat het geval: wegblijven bij de merken van die fabrikant. De keuze is reuze, en het gaat niet om een emmer water die je leeg gooit.

Dus: Burstner, Dethleff, en LMC mijden als de pest. Of bij koop extra schriftelijke garantie eisen. (en dat kan. heb er ervaring mee. de rode loper wordt niet echt uitgerold als je er een beroep op doet - maar je hebt een poot om op te staan).
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: dak zakt in

Bericht door dieseltijger » di 28 nov 2023 13:10

By the way, ik maak deel uit van een consumentenpanel bij van de consumentenbond. Gisteren een enquete ingevuld over de redelijke gebruiksduur van zaken die je koopt, in relatie tot de wettelijke garantie (samengevat: kaduuk binnen een jaar moet verkoper aantonen dat defect jouw schuld is, daarna speelt de redelijke gebruiksduur een rol). Zelf ingevuld voor een TV van 1500,- : 5 jaar.

Wat zou de redelijke gebruiksduur zijn van een middenklasse caravan van - zeg 25k - waarop de wetteijke garantie van toepassing zou moeten zijn?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: dak zakt in

Bericht door Micky » di 28 nov 2023 13:12

[re.gif]

Mijn Kip kostte dat in 1989 ongeveer in guldens, die doet het nog steeds super goed mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: dak zakt in

Bericht door WanFie » di 28 nov 2023 13:58

dieseltijger schreef:
di 28 nov 2023 13:03

Dus: Burstner, Dethleff, en LMC mijden als de pest. Of bij koop extra schriftelijke garantie eisen. (en dat kan. heb er ervaring mee. de rode loper wordt niet echt uitgerold als je er een beroep op doet - maar je hebt een poot om op te staan).
Neem dan Eriba en Sunlight en... ook mee.

Van de andere kant. Onze LMC steekt prima in elkaar, geen probleem daarmee. Maar waarom ik 80 km (LMC Dealer) moet rijden voor een waterdichtheidstest terwijl dit met 18 km (Burstner dealer) ook kan, ontgaat me. En voor een beurt (brengen en halen) zelfs 160 km moet rijden.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

sailor wim
Berichten: 2689
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: dak zakt in

Bericht door sailor wim » di 28 nov 2023 15:45

[re.gif]
Ik 79km zie ik net.
Zelfde dealer misschien?
Groeten Wim
Laatst gewijzigd door sailor wim op di 28 nov 2023 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16331
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: dak zakt in

Bericht door Jan van Vijven » di 28 nov 2023 15:48

Tja… dat wist je op voorhand!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: dak zakt in

Bericht door Micky » di 28 nov 2023 16:13

100 km (om)rijden voor vakantie of een weekendje weg met de caravan is geen probleem awhoea.gif

ik reed zelfs enkele reis 1,5 uur voor een servicebeurtje van de Audi van mijn "vrouw" mijn huidige leaseauto moet ik ook 40 minuten voor rijden, de Saab doe ik zelf, bij een vriend, ook een half uur enkele reis mrgreen.gif

Allemaal luxeproblemen mensen....
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

BertJan
Berichten: 2700
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: dak zakt in

Bericht door BertJan » di 28 nov 2023 19:04

conformiteit is een lastig begrip, heb je eigenlijk de caravan nieuw gekocht bij de dealer, of is hij weggedaan om bijv. dit probleem, is een visuele beschadiging (krom dak)een probleem aan de caravan of alleen niet mooi of een product eigenschap.

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: dak zakt in

Bericht door WanFie » di 28 nov 2023 19:24

Jan van Vijven schreef:
di 28 nov 2023 15:48
Tja… dat wist je op voorhand!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Nee....., gekocht in Zeeland (van den Elzen) die stopte als dealer. Toen dus naar Oirschot, maar dit is dus weer verhuist naar Hapert. Eerder waren er hier in de buurt verschillende LMC dealers. Maar om een of andere reden zijn die allemaal met het merk gestopt. met als gevolg, maar enkele dealers in Brabant over. En jammer dat die dealers stoppen, maar hoe gaat het met mijn garantie? Van den Elzen stopt er mee en helpt nog steeds waar het nodig is, maar anderen moeten het dan maar oppakken? Terwijl hier in de buurt ook dealers van Burstner, Eriba en Dethleffs zitten.

Maak het toch allemaal niet zo ingewikkeld.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: dak zakt in

Bericht door Micky » di 28 nov 2023 21:15

[re.gif]

HUH scratch.gif maar jij bent toch niet TS? wat heeft dit met jou te maken weenie.gif

Soort van Topic roven dit.....
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: dak zakt in

Bericht door WanFie » di 28 nov 2023 21:55

[re.gif]

Sorry wanneer je dit zo leest. Maar het gaat er om dat Hymer zijn verantwoording moet nemen. En niet zo makkelijk klanten laat zitten. Een ingezakt dak kan natuurlijk niet. Het minste zou zijn... "kom er eens mee langs dan kijken we wat er mis is gegaan".
Een beetje service is kennelijk te veel moeite. Dit soort topics dragen niet bij aan een goede merknaam.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Wally
Berichten: 1293
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: dak zakt in

Bericht door Wally » wo 29 nov 2023 10:01

[re.gif]

Verkoper is en blijft verantwoordelijke voor eventuele garantieproblemen.

Als Hymer hem in de steek laat, is dat zijn probleem en niet van de koper.

Frans

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: dak zakt in

Bericht door WanFie » wo 29 nov 2023 10:20

[re.gif]
Tenzij de dealer is gestopt. En dan verwacht ik misschien te veel van de fabriek.

Wanneer ik trouwens fabriek was, zou ik die caravan juist goed willen bekijken. Daar kan deze alleen veel van leren. Een ingezakt dak kan normaliter niet. Tenzij er een lat is vergeten of ondersteuning op een andere manier ontbreekt.

Omstreeks 1995 werkte ik aan een project voor Chateau in Hamont (H2 groep). Daar heb ik toen het idee geopperd om laser projectoren aan het dak boven de montagetafels te hangen. Per wand werd er dan een tekening op de assemblagetafel geprojecteerd. Het gebeurde daarvoor soms dat men vergat een lat op de juiste plaats te leggen. Dat idee is ook uitgevoerd. Helaas waren de eerste projectoren snel stuk. Maar een tweede lichting heeft het veel langer uitgehouden.
In die tijd het ik ook geleerd, dat de H2 groep wél heel serieus met problemen om ging. Zoals het compleet vervangen van een vloer bij een bijna nieuwe caravan. Helaas bestaat dat bedrijf niet. Foutje van een toeleverancier die voorboren in kunststof fronten niet nodig vond.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: dak zakt in

Bericht door Micky » wo 29 nov 2023 10:46

[re.gif]

Ja maar zijn dealer is toch niet gestopt scratch.gif zo is er straks geen touw meer vast te knopen aan dit verhaal weenie.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2087
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: dak zakt in

Bericht door Aviva » wo 29 nov 2023 11:00

Zover mijn kennis reikt is het zo dat de verkoper altijd het aanspreekpunt is bij zowel de wettelijke als de fabrieksgarantie.

Maar ik vraag mijzelf ook wel eens af hoe dit in praktijk gaat. Met auto's is dit voor mijn gevoel veel simpeler geregeld dan met caravans. Bij caravans heb ik het idee dat het elke dealer voor zich is met garantie. Bij auto's (tenminste bij Hyundai/Kia) maakt het binnen de fabrieksgarantie niet uit welke dealer je binnenstapt die het merk voert en ook niet of je hem nieuw kocht of 2de hands binnen de termijn.

In geval van TS snap ik dat hij eerst naar de dealer stapt waar hij de caravan kocht. Die dealer moet denk ik in gesprek met een officiële Dethleffs dealer om bij de fabrikant te komen. Wat ik wel eens heb begrepen is dat dealers veel garantiezaken moeten betalen uit hun verdiende marge i.p.v. dat ze alle garantiegevallen bij de fabrikant kunnen claimen. Ik vraag mij af in hoeverre dat hier een rol kan spelen, want als die officiële Dethleffs dealer zijn uren niet vergoed krijgt die hij hier aan besteed kan ik mij voorstellen dat hij niet zo bereidwillig is om te helpen als hij de caravan niet verkocht heeft (even uitgaande dat deze Dethleffs dealer de wagen niet aan jouw dealer heeft geleverd)
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino | in bestelling: Weinsberg CaraOne Hot Edition 480 EU

Wally
Berichten: 1293
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: dak zakt in

Bericht door Wally » wo 29 nov 2023 11:57

De dealer of handelaar, wat hij ook moge zijn, komt met een gepaste oplossing of het wordt een rechtszaak.
Fabrieksgarantie zal wel niet meer van toepassing zijn.
Blijft over wettelijke garantie. Die is heel duidelijk.
Van een 3 jaar oude caravan hoef je niet te verwachten dat het dak, dan wel de bekleding daarvan gaat zakken.
Hopelijk heeft TS een rechtsbijstand verzekering.
Frans

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”