De franse truuk maar dan andersom.
De franse truuk maar dan andersom.
Nu we druk op zoek zijn naar een andere caravan en eigenlijk de voorkeur gaat naar een Adria 613 UT moet ik toch wat beter op de gewichten gaan letten.
De Adria weegt ~ Ledig ~ 1620 Kg inclusief de AC & Mover. Dus rijklaar al snel naar de 1700 KG, dan hou ik dus 100kg over. Nou reizen wij licht maar dit is wel krap.
Nu zie ik alleen bij mijn auto de franse truck maar dan omgekeerd.
F.2Toegestane max. massa voertuig 2175 kg
F.3Maximum massa samenstel 4050 kg
O.1Aanhangwagen geremd 1800 kg
Ik hou dus 75Kg over, is dat nog een voordeel of maakt het verder niets uit.
De Adria weegt ~ Ledig ~ 1620 Kg inclusief de AC & Mover. Dus rijklaar al snel naar de 1700 KG, dan hou ik dus 100kg over. Nou reizen wij licht maar dit is wel krap.
Nu zie ik alleen bij mijn auto de franse truck maar dan omgekeerd.
F.2Toegestane max. massa voertuig 2175 kg
F.3Maximum massa samenstel 4050 kg
O.1Aanhangwagen geremd 1800 kg
Ik hou dus 75Kg over, is dat nog een voordeel of maakt het verder niets uit.
Laatst gewijzigd door Ron op wo 27 sep 2023 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: titel foutje aangepast
Reden: titel foutje aangepast
BMW 530i Touring + Adria Adora 613 UT
De franse truck maar dan andersom.
Re:
Kogeldruk?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Kogeldruk?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48
Re: De franse truck maar dan andersom.
Ja dat je 75 kg meer in de auto mag laden als iemand anders.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
- dieseltijger
- Berichten: 11217
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: De franse truck maar dan andersom.
De 1800 kg massa - aangegeven door BMW- mag gewoon niet overschreden worden.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: De franse truck maar dan andersom.
Eigenlijk kloppen heel de kenteken gewichten niet.
Want het kan nooit.
Want het kan nooit.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
- dieseltijger
- Berichten: 11217
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: De franse truck maar dan andersom.
Inderdaad. Je zou dan logischerwijs uitgaan van de conservatieve benadering: kleinste massa is bepalend.
Dus (wil niemand horen): de caravan is niet geschikt voor de auto, of de auto is niet geschikt voor de caravan. De verleiding om aan doelredeneren te doen wordt dan groot.
Je zou dus zeggen dat je een andere caravan zou kiezen. Of...het houdt bij de huidige caravan, veel eenvoudiger en - ook niet onbelangrijk - betaalbaarder. (We komen in de buurt van het open zenuw gebied).
Edit: uit de vraagtekens bij het onderschrift valt af te leiden dat de oorspronkelijke caravan wellicht al afgestoten is. Dan vervalt bovenstaande suggestie.
Dus (wil niemand horen): de caravan is niet geschikt voor de auto, of de auto is niet geschikt voor de caravan. De verleiding om aan doelredeneren te doen wordt dan groot.
Je zou dus zeggen dat je een andere caravan zou kiezen. Of...het houdt bij de huidige caravan, veel eenvoudiger en - ook niet onbelangrijk - betaalbaarder. (We komen in de buurt van het open zenuw gebied).
Edit: uit de vraagtekens bij het onderschrift valt af te leiden dat de oorspronkelijke caravan wellicht al afgestoten is. Dan vervalt bovenstaande suggestie.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: De franse truck maar dan andersom.
Ik heb wel een idee: welke massa staat er bij F1 op je kenteken?
Bij mijn Volvo V60 is namelijk de MTM (F2) door mezelf verlaagd van 2240 naar 2100. Met als reden om met de caravan (MTM 1400) met B rijbewijs te kunnen rijden.
Vreemd genoeg staat bij F3 overigens n.v.t. op mijn kentekenbewijs.
Bij mijn Volvo V60 is namelijk de MTM (F2) door mezelf verlaagd van 2240 naar 2100. Met als reden om met de caravan (MTM 1400) met B rijbewijs te kunnen rijden.
Vreemd genoeg staat bij F3 overigens n.v.t. op mijn kentekenbewijs.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60
Re: De franse truck maar dan andersom.
F.1Technische max. massa voertuig: 2175 kgRDDR schreef: ↑wo 27 sep 2023 08:40Ik heb wel een idee: welke massa staat er bij F1 op je kenteken?
Bij mijn Volvo V60 is namelijk de MTM (F2) door mezelf verlaagd van 2240 naar 2100. Met als reden om met de caravan (MTM 1400) met B rijbewijs te kunnen rijden.
Vreemd genoeg staat bij F3 overigens n.v.t. op mijn kentekenbewijs.
BMW 530i Touring + Adria Adora 613 UT
Re: De franse truck maar dan andersom.
Een Adria 613 UT is te zwaar voor je BMW 340i Touring!
Of, je BMW 340i Touring is te licht voor deze Adria.
Hoe je het ook keert of draait, dit is een gevaarlijke combinatie. Er is meer dan genoeg vermogen en net dit maakt deze combinatie gevaarlijk.
De massa van het voertuig is veel te licht, de auto nodigt uit tot snelheid met een heel grote kans op slingeren en erger.
Of, je BMW 340i Touring is te licht voor deze Adria.
Hoe je het ook keert of draait, dit is een gevaarlijke combinatie. Er is meer dan genoeg vermogen en net dit maakt deze combinatie gevaarlijk.
De massa van het voertuig is veel te licht, de auto nodigt uit tot snelheid met een heel grote kans op slingeren en erger.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.
Re: De franse truck maar dan andersom.
De vorige Caravan is inderdaad al verkocht, en eigenlijk komen we bij elk model, indeling die wij willen rond dit gewicht uit. De Adria adria die we nu gevonden hebben is helemaal af, alles erop en aan, precies naar onze wens, alleen houd ik wat weinig gewicht over. Als dat betekend dat we nu even heel goed op de belading moeten letten, dan is dat maar zo. Liever dan weer iets kopen wat het net niet is, zoals de vorige.dieseltijger schreef: ↑wo 27 sep 2023 07:31
Dus (wil niemand horen): de caravan is niet geschikt voor de auto, of de auto is niet geschikt voor de caravan. De verleiding om aan doelredeneren te doen wordt dan groot.
Je zou dus zeggen dat je een andere caravan zou kiezen. Of...het houdt bij de huidige caravan, veel eenvoudiger en - ook niet onbelangrijk - betaalbaarder. (We komen in de buurt van het open zenuw gebied).
Edit: uit de vraagtekens bij het onderschrift valt af te leiden dat de oorspronkelijke caravan wellicht al afgestoten is. Dan vervalt bovenstaande suggestie.
Ik dacht mischien heb ik nog 75 Kg extra door die gewichten, maar helaas dat gaat dus niet op.
BMW 530i Touring + Adria Adora 613 UT
Re: De franse truck maar dan andersom.
Wat heeft dit allemaal te maken met een Franse vrachtwagen?
Re: De franse truck maar dan andersom.
Ik denk dat er truc bedoeld wordt ipv truck.
In bezit van een Peugeot 308SW 1.6 bluehdi (2015) met daarachter een Beyerland Vitesse 400-DV (2001). Voorheen een Beyerland Sprinter 350-DD (1996). Daarvoor een Paradiso (1989)
Re: De franse truck maar dan andersom.
Dat licht dan toch echt aan je rechter voet, of je eigen aanpassings vermogen ?refram schreef: ↑wo 27 sep 2023 09:21Een Adria 613 UT is te zwaar voor je BMW 340i Touring!
Of, je BMW 340i Touring is te licht voor deze Adria.
Hoe je het ook keert of draait, dit is een gevaarlijke combinatie. Er is meer dan genoeg vermogen en net dit maakt deze combinatie gevaarlijk.
De massa van het voertuig is veel te licht, de auto nodigt uit tot snelheid met een heel grote kans op slingeren en erger.
Wij reden met de oude Caravan meestal rond de 100km/h op de GPS. die caravan was net zo groot en 100kg lichter. Als dat betekend dat ik nu 90 moet rijden dan is dat zo je gaat toch niet hard rijden als de combie niet stabiel aanvoelt ?????
Dat wil niet zeggen dat ik wel begrijp dat de gewichts verhouding niet ideaal is.
Laatst gewijzigd door Jeroent83 op wo 27 sep 2023 09:37, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW 530i Touring + Adria Adora 613 UT
Re: De franse truck maar dan andersom.
Zoals hierboven al is aangegeven, is die 75 kg verschil volgens mij inderdaad de kogeldruk. Bij onze BMW blijft ook 75 kg over als je de gewichten van elkaar aftrekt.
BMW 320d met 224pk/470nm
Eriba Hymer Living Pulse 465 BJ.2008
Eriba Hymer Living Pulse 465 BJ.2008
- dieseltijger
- Berichten: 11217
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: De franse truck maar dan andersom.
Je zit - linksom of rechtsom - op het randje dus, en de caravan is leidend zo begrijp ik. Ik durf op dit forum het woord "proefrit" niet meer in de mond te nemen - los van het feit of je die mogelijkheid al dan niet hebt.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: De franse truck maar dan andersom.
Als je deze redenering in gedachten houdt is er niets aan de hand.
Want niet enkel het gewicht maar ook de grootte van de caravan is bepalend voor een stabiel rijgedrag. Ervan uitgaande dat jullie vorige caravan even groot was heb je er dus al ervaring mee.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.
Re: De franse truck maar dan andersom.
Ook wij reizen licht maar 100 kg is wel heeeeel weinig en in mijn ogen (na minutieus alles gewogen te hebben) te weinig tenzij je iedere keer allerlei spullen over wil gaan laden van auto naar caravan en terug. Dat lijkt mij verre van ideaal dus zo'n caravan met die trekker zou voor mij een no-go zijn.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S
Re: De franse truck maar dan andersom.
Ben ik met je eens hoor, zal uiteindelijk een zwaardere trekker voor moeten, maar dat wordt dan pas medio 2024.
Jammer, want het is echt een super auto. Ik zal al dat een 5 serie qua gewicht niet veel zwaarder maar wel 2k mag trekken.
Jammer, want het is echt een super auto. Ik zal al dat een 5 serie qua gewicht niet veel zwaarder maar wel 2k mag trekken.
Laatst gewijzigd door Ab op wo 27 sep 2023 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
BMW 530i Touring + Adria Adora 613 UT
Re: De franse truuk maar dan andersom.
Ik heb de titel aan aangepast.
Zelf rij ik ook met een caravan zwaarder dan de trekker.
Je zal bewuster moeten rijden.
Maar voor een ervaren rijder hoeft dat geen probleem te zijn.
Ik ben net weer terug uit Frankrijk , en geen moment onrust in de combinatie gehad.
Dus gewoon zelf eerst testen , en voelen hoe het rijdt.
Zelf rij ik ook met een caravan zwaarder dan de trekker.
Je zal bewuster moeten rijden.
Maar voor een ervaren rijder hoeft dat geen probleem te zijn.
Ik ben net weer terug uit Frankrijk , en geen moment onrust in de combinatie gehad.
Dus gewoon zelf eerst testen , en voelen hoe het rijdt.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: De franse truuk maar dan andersom.
Ik denk dat het wel verstandig is om de caravan te laten wegen voordat je ’m koopt. Als ie zwaarder blijkt dan opgegeven en je hebt al zo weinig marge qua laadvermogen …..dan heb je toch wel een probleem.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600
Re: De franse truck maar dan andersom.
Dat zijn nogal stevige bewoordingen. Zeker gezien het feit dat jouw eigen combinatie ook aardig aan de max zit .refram schreef: ↑wo 27 sep 2023 09:21Een Adria 613 UT is te zwaar voor je BMW 340i Touring!
Of, je BMW 340i Touring is te licht voor deze Adria.
Hoe je het ook keert of draait, dit is een gevaarlijke combinatie. Er is meer dan genoeg vermogen en net dit maakt deze combinatie gevaarlijk.
De massa van het voertuig is veel te licht, de auto nodigt uit tot snelheid met een heel grote kans op slingeren en erger.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600
Re: De franse truuk maar dan andersom.
Dat is volledig juist. De Nissan X Trail heeft geen overschot met de Fendt 515. Daarom rij ik ook niet sneller dan max 95km/h.
Aangezien we met twee reizen ligt de achterbank van de auto plat, alle zware spullen in de auto en liefst zo ver mogelijk voor de achteras, de caravan zo licht mogelijk.
En met zijn 163Pk en 240Nm is er ook geen overschot.
Bij topic starter ligt het anders, een BMW 340i Touring heeft 326Pk en 450Nm koppel. Met zulk vermogen kan men al vlug een snelheid rijden waarbij men in de gevarenzone komt, simpelweg omdat het zo gemakkelijk rijdt.
Maar topic starter zijn vorige caravan was even groot, dus hij heeft er wel ervaring mee.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.
- zandvoorta
- Berichten: 21
- Lid geworden op: zo 3 sep 2023 12:02
Re: De franse truuk maar dan andersom.
Ik had een collega met een grote auto en kleine caravan die in de veronderstelling was dat de kogeldruk altijd 0 kg moest zijn, dus hij balanceerde de caravan. Dan kun je op papier nog zo'n indeale combinatie hebben in de praktijk niet veilig. Dus als je de beperking van je combinatie kent en je binnen de wettelijke limieten zit is het vooral je eigen gedrag dat de veiligheid bepaald. Hiervoor had ik een caravan van 900 kg max waarmee ik in Frankrijk rustig richting de 130 km/h ging maar met de Fendt die we nu hebben van totaal 7 meter en 1500 kg max zou ik dat echt niet doen, hoe goed dat ding ook beladen is.
Nissan X-Trail 1.6 DIG-T met Fendt Platin 510
Ex: Caravelair Bamba 330, Sprite Alpine DD XL
Ex: Caravelair Bamba 330, Sprite Alpine DD XL
- zandvoorta
- Berichten: 21
- Lid geworden op: zo 3 sep 2023 12:02
Re: De franse truuk maar dan andersom.
o en wat betreft de Franse truc, bij mijn vorige auto had ik zo'n gevalletje en heb met de politie overlegd. Die man gaf aan dat mocht je onderweg gecontroleerd worden de F1 en F2 wordt bekeken en dat er niet naar de F3 wordt gekeken.
Nissan X-Trail 1.6 DIG-T met Fendt Platin 510
Ex: Caravelair Bamba 330, Sprite Alpine DD XL
Ex: Caravelair Bamba 330, Sprite Alpine DD XL