Omloopmaat panorama luifel

Plaats reactie
Ilse77
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 16 aug 2023 13:46

Omloopmaat panorama luifel

Bericht door Ilse77 » za 23 sep 2023 17:54

We hebben voor het eerst een caravan gekocht en zijn nu op MP op zoek naar een panorama luifel. Nu heb ik een advertentie gezien met een omloopmaat van 903 cm. Onze caravan heeft een omloopmaat van 880 cm. Gaat dit passen of is hij te groot en gaat het strak opspannen dan niet lukken? Geen idee hoeveel marge in de omloopmaat mag/kan zitten. Graag jullie advies

CeesZ
Berichten: 169
Lid geworden op: do 4 sep 2008 22:34

Re: Omloopmaat panorama luifel

Bericht door CeesZ » za 23 sep 2023 20:41

Mijn eerste reactie is dat het niet gaat passen. Hoe dichter je bij de werkelijke omloopmaat blijft, hoe groter de kans dat het past. Echter, het verschil is 23 centimeter. Afhankelijk van de fabrikant is het verschil tussen de oplopende maten van de tenten tot 25 centimeter (ik meen Dorema, andere fabrikanten hanteren ook wel kleinere stappen). Ergo, 23 cm is minder dus is er een kans dat het past. Hangt ook af van de luifel zelf en de vorm/schuinte van de caravan. Kijk naar het aangeboden merk en zoek op de website welke maatopbouw deze hanteert. Ook hier kan het resultaat tegenvallen want ook als je binnen de toleranties van de fabrikant valt, kan de tent bij jouw caravan net niet passen. Maar echt zeker weten doe pas als je de tent uitprobeert. Als de aanbieder een beetje in de buurt woont, zou je ook kunnen vragen of je met de caravan langs kan komen om de luifel op te zetten. En als het een beetje serieuze caravanner is, zal hij daar geen bezwaar tegen hebben en wellicht nog meehelpen ook.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36280
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Omloopmaat panorama luifel

Bericht door Chris » za 23 sep 2023 22:15

Bel de fabrikant van de luifel op met je vraag.
Zij doen de hele dag niks anders dan met dit bijltje hakken.

Mijn eerste gevoel zegt... Te groot...
Dan staat het nooit mooi strak en zit je altijd met kreukels.
De "Snitt" is dan verkeerd.
Maar als je b.v. een Unico op het oog hebt is het echt veel te groot want Unico adviseert zelfs meestal een maat kleiner...
Zelf zou ik naar een betere maat zoeken.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3726
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Omloopmaat panorama luifel

Bericht door Niels83 » zo 24 sep 2023 02:43

Je kunt bellen. Maar de meeste website hebben tabellen online staan. Daar kun je zien welke maat bij welke omloop past.

Bij Dorema betekend dat dat je een tent moet hebben met omloopmaat 10 die is geschikt voor een caravan met omloop tussen de 875 en 900. Om het handig te houden hanteren alle merken andere maten.

Het is goed te bedenken dat de omloop de uitslag is van opmeten en de omloop naar het cijfer wat de tent fabrikant geeft aan die omloop.

903 lijkt mij te gauw te groot.

Ilse77
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 16 aug 2023 13:46

Re: Omloopmaat panorama luifel

Bericht door Ilse77 » zo 24 sep 2023 10:08

Bedankt voor al jullie reacties, we zoeken nog even verder naar een kleinere maat

Plaats reactie

Terug naar “Omloopmaten”