Back to basic ...
- dieseltijger
- Berichten: 11224
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Back to basic ...
Verdorie, verkeerde keuze gemaakt. Anderhalf uur werk met opzetten en ook weer met inruimen. Rot-hobby.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Back to basic ...
Zo zie ik het serieus.... maar zoals gezegd: wji trekken rond.... ik ga echt niet anderhalf uur timmeren voor 2 tot 5 dagen en dan de zooi weer afbreken.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60
- dieseltijger
- Berichten: 11224
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Back to basic ...
Wij een beetje. Weekje hier - weekje daar. Je maakt altijd de verkeerde keuze. QED.
Dus vandaar mijn insteek: neem alles gewoon mee. Zo hebben we ook een tarp. In je hoofd: flexibel, leuk, gezellig, zon, zee weter. De praktijk: onhandig omdat die rotbomen net te ver weg staan. - wel zeer leuk bij een tuinfeestje of boven het terras van het huis van dochterlief. ook goed.
Dus vandaar mijn insteek: neem alles gewoon mee. Zo hebben we ook een tarp. In je hoofd: flexibel, leuk, gezellig, zon, zee weter. De praktijk: onhandig omdat die rotbomen net te ver weg staan. - wel zeer leuk bij een tuinfeestje of boven het terras van het huis van dochterlief. ook goed.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Back to basic ...
En daar verschillen we van mening. Wij zijn echt van travel light. Meer zooi is meer zeulen met spullen, lastiger om dingen een vaste pelk te geven, onnodig gewicht. Wij nemen mee wat we willen (meestal kwalitatief goed spul, ben niet van de Ali rommel), maar laten zeker thuis wat niet nodig is.
In ons geval dus 1 goede luifel. Voorheen was dat een Isabella Shadow, nu de Thule om de simpele reden dat die al op de vooraad caravan de we gekocht hebben zat. Anders weet ik nog niet wat ik genomen had. De Thule bevalt prima, nadeel vind ik nog het gewicht op een ongunstig punt, maar de Touring ligt extreem goed achter de auto, dus blijkbaar kan het.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60
- dieseltijger
- Berichten: 11224
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Back to basic ...
Bijna. Ik kampeer ook als het miezerig is en waait. Die afscherming en windbestendigheid is (denk ik, maar laat me graag overtuigen van het tegendeel) minder bij een cassette luifel. Nou, en dan een identieke gedachtengang: We hebben nu eenmaal een robuuste voortent dus dan sorteren we maar daarop voor.
Wij travelen heavvy qua gewicht. De achterbak is een balzaal, daar zit de voortent en een roltafel in, benzine lamp etc. de achterbank is vrij en neerklapbaar - fietsen op het dak. Dus de Avensis is echt een kameel. In de caravan is het redelijk leeg.
Wij travelen heavvy qua gewicht. De achterbak is een balzaal, daar zit de voortent en een roltafel in, benzine lamp etc. de achterbank is vrij en neerklapbaar - fietsen op het dak. Dus de Avensis is echt een kameel. In de caravan is het redelijk leeg.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Back to basic ...
Dat klopt, zoals de luifel er hier bij staat zouden er snel waterzakken ontstaan bij regen.
Doch omdat het maar een proefopstelling was heb ik de luifel niet strak gezet. De bedoeling is om éénmaal op onze overwinteringsplek de voorkant van de luifel een stuk lager te zetten. Ook komen er 6 in plaats van 3 stokken vooraan, die dan nog eens strak naar voor afgespannen worden.
De luifel heeft geen tweede pees, dus dwarsliggers zou ik enkel kunnen plaatsen als ik ogen op de caravan zou schroeven, en dat wil ik niet.
Maar het blijft een proef. Ik heb deze luifel nieuw kunnen kopen met een flinke korting, en het was juist de maat.
Wordt het toch niets, geen probleem, we hebben niet echt een luifel nodig. Met de parasol gaat het prima.
m.a.w. "Back to basic"
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.
Re: Back to basic ...
Dit is niet opgewassen tegen een fikse regenbui hoor..refram schreef: ↑zo 24 sep 2023 20:22Een cassetteluifel van 45Kg boven aan de caravan zag ik niet zitten voor onze combinatie.
Onze caravan is meer dan zwaar genoeg voor onze auto, dus geen instabiliteit problemen gaan opzoeken.
Daarom nu gekozen voor een luifel met zijkant.
Deze kan op drie manieren opgesteld worden, flap links, flap rechts of langs enkel kant een halve flap.
Bijkomend voordeel van dit soort luifel, als de meteo zware hagel voorspeld kan ik de luifel volledig over de caravan trekken en langs de achterzijde afspannen. Veel minder kans op hagelschade.
Nadeel van dit soort luifel, minder mooi en niet zo stormvast zoals de nieuwe boogluifels. Maar daar heb ik 3 extra stokken voor voorzien met stormbanden.
Enkel nog maar een proefopstelling gemaakt in de tuin. Deze winter zal uitwijzen of dit een geschikte luifel is. Anders wordt het toch nog een boogluifel, of we doen gewoon verder met de parasol.
Je kan wat voorkomen door in ieder geval van de middenstok ook een dakligger naar de caravan te gebruiken.
En die middenstok een flink eind omhoog.
Met die hoge nokligger kan je de zijkanten beter af laten lopen en is de risico kans in iedergeval minder op een grote waterzak.
Zorg dat de afwatering altijd goed is..
Blijft wel dat deze luifels ALTIJD gevoelig blijven voor waterzakken, hoeveel frame je er ook onder maakt.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Back to basic ...
Daarom ga ik ook proberen de voorkant zo laag mogelijk te zetten, rekening houdend met de zijwand die dan niet strak meer staat. Als de zijwand teveel hindert knip ik ze er af. Dan is het maar een gewone luifel.
Als de zijwand eraf is kan de luifel vooraan een halve meter zakken en zijn er geen waterzakken meer mogelijk.
Omdat er geen tweede pees is aan de luifel kan ik de middenstok niet naar de caravan spannen zonder een oog op de caravan te schroeven, en daar heb ik geen zin in. Dan liever met de parasol.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.
Re: Back to basic ...
Het stelt niets voor om bijv. een (aantal stukken) pees aan de bestaande pees te naaien. Dan kun je daar de clips aan vast zetten voor evt. framestokken. Wij hebben met naaimachine al kilometers pees genaaid voor diverse praktischer oplossingen. Eea is goed te combineren met kunststof 8-profielen Just my 2 cents
Re: Back to basic ...
Met een naaimachine kunnen we niet overweg. Maar het is misschien wel een idee om dit te laten maken.
Eerst deze winter kijken of deze luifel wel geschikt is voor ons.
Als deze ons bevalt is dit een klus tegen volgend seizoen.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.
- zandvoorta
- Berichten: 21
- Lid geworden op: zo 3 sep 2023 12:02
Re: Back to basic ...
Na 16 jaar met een kleine caravan met grote voortent met uitbouw en petluifel dit jaar voor het eerst zonder voortent. Ik was het opzetten van die zooi wel zat, paar uur bezig inclusief inrichten. Nu hebben we een grote caravan met alleen een zakluifel en de kinderen gaan in een tent. Voortent geen seconde gemist. Pootjes uit, stoeltjes naar buiten en klaar, ik hoef geen voortent meer
Nissan X-Trail 1.6 DIG-T met Fendt Platin 510
Ex: Caravelair Bamba 330, Sprite Alpine DD XL
Ex: Caravelair Bamba 330, Sprite Alpine DD XL
Re: Back to basic ...
Is dit de Citroën zandvoorta?
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV
- zandvoorta
- Berichten: 21
- Lid geworden op: zo 3 sep 2023 12:02
Re: Back to basic ...
ehhh, ja hoor alleen tegenwoordig in een Nissan al staan er nog wel twee citroens in de garage
Nissan X-Trail 1.6 DIG-T met Fendt Platin 510
Ex: Caravelair Bamba 330, Sprite Alpine DD XL
Ex: Caravelair Bamba 330, Sprite Alpine DD XL
Re: Back to basic ...
Back on track, back
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV
- Carafendtje
- Berichten: 15
- Lid geworden op: wo 17 jan 2024 16:49
Re: Back to basic ...
Leuk draadje...back to basic..
Voor ons is het juis net andersom en voelt leven en camperen in een voortent juist als back to basic.
Jaren lang met een bungalow tent op pad geweest en nu sinds 1,5 jaar de 1e caravan.
Nu zijn wij met weinig tevreden en hebben al jaren de droom tiny te gaan wonen en veel te gaan ontspullen en mag ik na vele weken zomer en winter kamperen wel stellen dat de caravan ons alles geeft wat we nodig hebben.
Dus ja, net als een camper, waterpas zetten stoeltjes naar buiten en vakantie vieren....in de caravan zonder luifel of voortent.
Scheelt natuurlijk wel wat voor caravan men heeft maar de Fendt Tendenza geeft ons alles wat nodig is om comfortabel binnen te kunnen vertoeven.
Dus voor ons beslist geen voortent en gezeul met vlonders, koelkasten, vriezers ed.
En ja de fabrikanten doen er alles aan er een comfortabel huisje op wielen van te maken, aanschaf kost ook serieus veel centen, dus waarom er geen gebruik van maken en in de voortent gaan leven?
Voor ons is het juis net andersom en voelt leven en camperen in een voortent juist als back to basic.
Jaren lang met een bungalow tent op pad geweest en nu sinds 1,5 jaar de 1e caravan.
Nu zijn wij met weinig tevreden en hebben al jaren de droom tiny te gaan wonen en veel te gaan ontspullen en mag ik na vele weken zomer en winter kamperen wel stellen dat de caravan ons alles geeft wat we nodig hebben.
Dus ja, net als een camper, waterpas zetten stoeltjes naar buiten en vakantie vieren....in de caravan zonder luifel of voortent.
Scheelt natuurlijk wel wat voor caravan men heeft maar de Fendt Tendenza geeft ons alles wat nodig is om comfortabel binnen te kunnen vertoeven.
Dus voor ons beslist geen voortent en gezeul met vlonders, koelkasten, vriezers ed.
En ja de fabrikanten doen er alles aan er een comfortabel huisje op wielen van te maken, aanschaf kost ook serieus veel centen, dus waarom er geen gebruik van maken en in de voortent gaan leven?
- Bob Diesel
- Berichten: 1427
- Lid geworden op: ma 22 mar 2021 10:26
- Locatie: Maasgouw
- Contacteer:
Re: Back to basic ...
Al meer als 20 jaar met niks anders als een simpel luifeltje, nu de zak uitvoering
Echter toch een mistral voortent je gekocht nog nieuw ingepakt , reden er gaat straks noodgedwongen een E rolstoel mee en deze willen we toch niet bij iedere regen druppel buiten laten staan.
de verblijven op 1 adres gaan dus ook iets langer worden
Iets minder ver en iets minder zwerven na 20 jaar
Ooit 40 jaar geleden 3 jaar alpenkreuzer gebouwd
Toen een dorema bij de 1e caravan , voor 1 x geprobeerd
Toen zei de vrouw, gordijntjes hang ik nooit meer op
Laat maar thuis dat kreng van een voortent, daar na nooit meer iets dergelijks gehad/ geprobeerd
O,ja , bij onze Advento zat/zit een op maat gemaakte ,in bijpassende kleur walker luifel
1 x op gezet ,laten staan ,tot er wind kwam ,afgebroken , blijft thuis
Echter toch een mistral voortent je gekocht nog nieuw ingepakt , reden er gaat straks noodgedwongen een E rolstoel mee en deze willen we toch niet bij iedere regen druppel buiten laten staan.
de verblijven op 1 adres gaan dus ook iets langer worden
Iets minder ver en iets minder zwerven na 20 jaar
Ooit 40 jaar geleden 3 jaar alpenkreuzer gebouwd
Toen een dorema bij de 1e caravan , voor 1 x geprobeerd
Toen zei de vrouw, gordijntjes hang ik nooit meer op
Laat maar thuis dat kreng van een voortent, daar na nooit meer iets dergelijks gehad/ geprobeerd
O,ja , bij onze Advento zat/zit een op maat gemaakte ,in bijpassende kleur walker luifel
1 x op gezet ,laten staan ,tot er wind kwam ,afgebroken , blijft thuis
Today ,is Yesterday’s Tomorrow
Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB
Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB
Re: Back to basic ...
Ondertussen zijn we terug thuis na 5 maanden overwinteren in España. En wat hebben we gebruikt, enkel de parasol.
De luifel met zijwand en het gebogen Reda windscherm totaal niet nodig gehad. We twijfelen er aan of we deze spullen nog wel meenemen.
Nochtans had ik me voorzien van extra stangen, stormbanden en vele verschillende soorten haringen, een grote zak vol, m.a.w. +/- 40 à 50 kg extra gewicht, en ter plaatse een volledig bankstel aan stouwruimte kwijt. Dit alles om de zwaarste stormen te overleven.
Zoals elk jaar denken we volgend seizoen "back to basic", tot alles is ingeladen en dan hebben we weer veel te veel spullen mee.
De luifel met zijwand en het gebogen Reda windscherm totaal niet nodig gehad. We twijfelen er aan of we deze spullen nog wel meenemen.
Nochtans had ik me voorzien van extra stangen, stormbanden en vele verschillende soorten haringen, een grote zak vol, m.a.w. +/- 40 à 50 kg extra gewicht, en ter plaatse een volledig bankstel aan stouwruimte kwijt. Dit alles om de zwaarste stormen te overleven.
Zoals elk jaar denken we volgend seizoen "back to basic", tot alles is ingeladen en dan hebben we weer veel te veel spullen mee.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.
Re: Back to basic ...
Luifels en wind, soms gaat dat niet goed samen.
Alhoewel, vorig jaar stond onze luifel met van die halfronde zijwanden toch stevig genoeg om een serieuze stormachtige wind te doorstaan. De caravan schudde onder de windstoten maar de luifel heeft het overleeft.
Het is een type met 3 nokliggers. Wel vastgemaakt met stevige stormbanden. Die hebben hun werk gehad om het ding op zijn plaat te houden. De stokken zaten triuwens met lange haringe´ in de grond om niet te verschuiven.
Voor buiten zijn een tafeltje, 2 stoeltjes en 1 of 2 ligzetels en droogrekje zowat al wat we mee hebben.
Voor binnen... licht oventje, electrisch vuurtje met 2 pitten en nu zelfs een kleine maar nog zware microgolfoven (die in de auto gaat) .
De PC is een notebook geworden (net iets kleiner) waar we soms TV of joetjoep op zien. En de kleine Krups-Nespresso natuurlijk, mijn vrouw kan niet zonder.
Alles relatief basic dus.
Alhoewel, vorig jaar stond onze luifel met van die halfronde zijwanden toch stevig genoeg om een serieuze stormachtige wind te doorstaan. De caravan schudde onder de windstoten maar de luifel heeft het overleeft.
Het is een type met 3 nokliggers. Wel vastgemaakt met stevige stormbanden. Die hebben hun werk gehad om het ding op zijn plaat te houden. De stokken zaten triuwens met lange haringe´ in de grond om niet te verschuiven.
Voor buiten zijn een tafeltje, 2 stoeltjes en 1 of 2 ligzetels en droogrekje zowat al wat we mee hebben.
Voor binnen... licht oventje, electrisch vuurtje met 2 pitten en nu zelfs een kleine maar nog zware microgolfoven (die in de auto gaat) .
De PC is een notebook geworden (net iets kleiner) waar we soms TV of joetjoep op zien. En de kleine Krups-Nespresso natuurlijk, mijn vrouw kan niet zonder.
Alles relatief basic dus.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: Back to basic ...
Net omdat een luifel en wind niet goed samengaan is er de voorbije winter niets opgesteld. En we hebben niets gemist.
Bij hevige wind of storm trekt en sleurt een luifel te sterk aan de caravan.
Ook willen we zo weinig mogelijk contact tussen de grond en de caravan, dit om indringende mieren en andere insecten te voorkomen.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.
Re: Back to basic ...
Ik had zo’n schuifluifel aan mijn vorige caravan. Het zag er leuk uit en was betaalbaar. Maar ik zou ‘m nooit meer kopen. Zonder extra dwarsstangen krijg je zo’n grote lap nooit strak. Dus dan heb je alsnog een fullframe om je luifel goed op te zetten. Ook met stormbanden was het een windvanger. En deze luifel is ook gevoelig voor waterzakken.
Het beste bevalt mij een eenvoudige schuifluifel. Die staat snel en is met stormbanden echt aardig windvast.
Mijn grote Fortex Aronde ligt ergens opgeslagen. Die zou ik alleen nog gebruiken als ik weet dat ergens echt een paar weken sta. Ik had nu voor het overwinteren de Unico Deeltent 500 mee. Deze wilde ik 2 keer opzetten…..maar dat lukte niet omdat de caravan op beide campings aan de deurkant flink hoger stond. En dus was de tent te kort!
Als ik nu opnieuw een luifel zou kopen? Ik denk een Fortex Explorer of Unico Torino met zijwanden. Makkelijker en sneller opzetten en lichter.
Ik overweeg de Unico Deeltent weer te verkopen. De Fortex ga ik nog maar een keer in de Kabe FBgroep aanbieden. Ik heb ook nog een Doréma Mistral All-Season in de opslag ……
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600
Re: Back to basic ...
Wij staan ook nooit ergens langer dan een aantal dagen. Ik had graag een cassetteluifel gehad, maar omdat mijn Hobby een knik in het dak heeft, kon ik maar een heel klein cassetteluifeltje kwijt. Dus is het een Fortex Explorer geworden. Zonder de zijwanden staat die binnen een kwartier. Met de zijwanden een kwartiertje extra.
Hobby 420 De Luxe uit 1988