Knaus 460 EU sport

BastianvK
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 18 sep 2023 16:14

Knaus 460 EU sport

Bericht door BastianvK » di 19 sep 2023 07:49

Hallo,

Na lang wikken en wegen hebben wij afgelopen zondag de knoop doorgehakt. We hebben een Knaus 460 EU sport Epower gekocht haphop.gif , levering April 2024.

Nadat ons zoontje in 2019 geboren is, zijn we ook anders vakantie gaan vieren, geen verre reizen meer maar naar de welbekende Parken van Nederland.
Bij mij was altijd al de wens om een camper te kopen maar de vrouw was nog niet zover. Begin vorig jaar 2022 toch de stouten schoenen aangetrokken en hebben wij een camper gekocht, een FFB tabbert 580 (foto onderin). Een hele fijne 3 persoons camper (2 persoons hefbed en de dinnete kan tot 1 persoonsbed). Maar afgelopen jaar is zoontje nummer 2 geboren. Naast dat de camper te klein is geworden door de gezinsuitbreiding was het de maandelijkse lasten van een camper de beslissing om deze toch te verkopen. We hebben afgelopen zomer op de camping aan het orienteren geweest wat een fijne caravan voor ons zou zijn. Zoals op deze forums te lezen is, je moet gewoon de caravan kopen die je mooi vind. Nou dat is dus de KNAUS, we wilde heel graag de sudwind 460eu in campovollo grijs, maar deze is dik 150kg zwaarder en de kampeerbeleving is hetzelfe. De meerprijs had ik er wel voor over gehad maar rationeel is de Sport voor ons de beste keuze! de auto die ik nu heb en de toekomstige auto zal 1500kg mogen trekken.

Aangezien wij nooit gas gebruiken was de Epower de keus voor ons, bomvol met opties, daarnaast hebben we nog een thule luifel van 3.75, active rock bekleding, vloerverwarming enduro mover 303+ en lithium battery.

We zijn nog in twijfel over twee opties, raam in de WC, wat is jullie ervaring/keuze? En of we een AL-KO trailer-control ATC anti slingersysteem moeten laten installeren. iemand ervaring?

hierbij onze nieuwe aanwinst
WhatsApp Image 2023-09-17 at 13.11.16.jpeg
WhatsApp Image 2023-09-17 at 13.11.29.jpeg
Onze FFB tabbert 580 1998
WhatsApp Image 2023-09-19 at 07.47.11.jpeg

Gebruikersavatar
Bernd
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 18 aug 2023 21:10

Re: Knaus 460 EU sport

Bericht door Bernd » di 19 sep 2023 08:02

Alvast proficiat met jullie mooie aankoop
Wat raam toilet betreft, we hebben er eentje en vind het wel handig

Gebruikersavatar
erikalma
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 20 mei 2022 17:18
Locatie: België Antwerpen

Re: Knaus 460 EU sport

Bericht door erikalma » di 19 sep 2023 08:31

Wij hebben de sudwind 460eu 60 years en hebben de raam in het toilet niet gemist, wel aan aanrader is een raam aan de voorzijde ( hoofdzijde bedden ). Dit geeft een aangenamer gevoel. en is niet zo duur succes !

gr. Erik
sudwind 460 eu epower 2022 met verona luifel - audi q3 2020 35tdi dsg

Gebruikersavatar
jeroen.25
Berichten: 1286
Lid geworden op: ma 2 mar 2009 10:46
Locatie: Betuwe

Re: Knaus 460 EU sport

Bericht door jeroen.25 » di 19 sep 2023 08:34

Mooie aankoop!

Ik heb nu voor het eerst een raam in het toilet, maar vind een dakluik daar eigenlijk fijner.
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4048
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Knaus 460 EU sport

Bericht door Gemineye » di 19 sep 2023 09:01

Gefeliciteerd! Mooie caravan. Een raam in het toilet; tja is persoonlijk. Onze huidige heeft dat wel, onze vorige had het niet. Met beide goed te leven wat mij betreft, dus ik had er zelf geen extra geld voor over gehad denk ik. Wat mij betreft geldt hetzelfde voor een raam aan de voorkant; zou wat mij betreft gerust achterwege mogen blijven.

Die ATC; Zou wat mij betreft niet hoeven. Caravan met zorg beladen, let op voldoende kogeldruk. Dan zou ik nog eerder kiezen voor een ITBS systeem, maar zelfs dat heb ik niet want ik ben een krent. mrgreen.gif
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3530
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: Knaus 460 EU sport

Bericht door troapel » di 19 sep 2023 09:29

Mooie caravan hoor! Gefeliciteerd!

Wat betreft een raam in de weg, wij wilden geen raam in de wc maar een dakluik. Het dakluik kan je altijd open laten. Als je het raam open hebt staan en je gaat op de pot zitten heb je kans dat anderen je kunnen zien zitten. Noem me preuts, maar dat is niet wat ik als prettig ervaar. Nu hebben wij een dakluik en daar zijn we erg blij mee. mrgreen.gif
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 988
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: Knaus 460 EU sport

Bericht door Rodo » di 19 sep 2023 09:32

Allereerst gefeliciteerd met de nieuwe.
Vwb ramen, is erg persoonlijk. In onze vorige ontbrak deze. In de huidige zit er wel een. Het is prettig bij warm weer, op de ventilatiestand. Geen inkijk. Toiletruimte zit bij ons in een hoek en is daardoor warme dan een centraal in het midden. Maar, het blijft persoonlijk, een dakluik geeft hetzelfde effect, denk ik.
Spending a fortune to live like a wanderer

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8046
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Knaus 460 EU sport

Bericht door Ron » di 19 sep 2023 10:46

Gefeliciteerd met de aankoop.
Wij hebben de 420QD sport uit 2021.
In de vorige caravan hadden we geen raam in het toilet.
En in de huidige zit hij wel.
Het raam is nog nooit open geweest.
En licht heb je voldoende van het dakluik.
Ik zou daar dus zeker geen extra geld aan uitgeven.

Wij hebben daarin tegen wel een extra raam aan de voorzijde laten plaatsen.
Geeft heel veel licht in de caravan.
En bij warm weer kan het lekker doortochten.
S' nachts is het ook lekker frisse lucht bij je bed.

ATC persoonlijk zou ik daar geen geld aan uitgeven.
Wij hebben een lichte auto. ( veel te licht in de ogen van ANWB , caravan trekker e.d)
Maar met de juiste belading (max wat auto mag hebben) en kogeldruk ligt de caravan er als een huis achter.

Veel plezier en in spanning afwachten op de levering.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2087
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Knaus 460 EU sport

Bericht door Aviva » di 19 sep 2023 10:48

Prachtige caravan die je hebt gekocht! De winter mag opvliegen voor jou denk ik thumbup.gif

Ben wel benieuwd wat de doorslag heeft gegeven deze indeling te kiezen met twee enkele bedden en kleine kinderen tegenover een uitvoering met stapelbedden.
Wij gaan ons komend winter oriënteren op een grotere caravan i.v.m. nummer 2 die op komst is (aanschaf pas in of na seizoen 2024 waarschijnlijk).
Wij hebben nu nog heel erg onze focus op een stapelbed indeling. Daarom benieuwd naar jullie overweging daar niet voor te gaan.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino | in bestelling: Weinsberg CaraOne Hot Edition 480 EU

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 8040
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Knaus 460 EU sport

Bericht door VIP » di 19 sep 2023 11:09

Gefeliciteerd met de toekomstige aanwinst.

Dat worden lange maanden om af te tellen knipoog.gif

Betreffende je vragen.

Raam in WC ruimte, persoonlijk zou ik het niet doen.

ATC, zat er bij ons standaard op, zou ik het besteld hebben, absoluut niet.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1952
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Knaus 460 EU sport

Bericht door mrbullmastiff » di 19 sep 2023 11:28

Gefeliciteerd met jullie nieuwe aankoop.

Wij hadden in onze vorige caravan een raam in de toiletruimte, ik ben blij dat er in de huidige geen raam zit. Een dakluik is voor ons voldoende en het kan altijd open blijven staan. Een raam aan de voorzijde hebben we niet en missen we ook niet. Ik zou het zelf nu nog steeds niet nemen.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36286
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Knaus 460 EU sport

Bericht door Chris » di 19 sep 2023 13:53

Ook van mij.... gefeliciteerd met deze mooie Knaus.

Wij hebben een Sudwind 500EU (2017) ... het iets grotere broertje van de 460EU.
Zonder WC raam en zonder ATC, maar met voorraam... geeft meer ruimtelijk effect dan de blinde muur die standaard is vonden wij.
Voor het idee wat ik bedoel:
.
IMG-20170203-WA0023.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

BastianvK
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 18 sep 2023 16:14

Re: Knaus 460 EU sport

Bericht door BastianvK » di 19 sep 2023 14:52

Bedankt allemaal voor jullie reacties! waarvoor dank.
Ik heb net nog even de knaus configurator gecheckt en daar blijkt dat er standaard een raam en een dakraam in de toilet zit.
Dit heb ik even bij de dealer neergelegd voor confirmatie.

Wat betreft het voorraam hebben wij juist de keuze gemaakt om dit niet te doen. De zithoek is al licht genoeg en we zijn vooral mooi weer kampeerders. Ik vind het wel knus die achterwand. Wij hebben in de camper een stille ventilator gekocht die de "tent" goed doorblaast. De verkoper vertelde dat een raam aan de voorkan ook voor meer warmte in je caravan "kan" zorgen. Daarnaast zit er een airco in dus als het warm is dan zetten we die wel aan:). Ben overigens wel benieuwd wat de ervaring daarmee is. we hebben nu ook altijd zonder airco gedaan en dit was ook zeker niet de reden om voor de Epower te kiezen.

Wat ons de keus heb doen maken voor de 460 ipv een caravan met een stapelbed dus een 500. De E power modellen met een stapelbed zijn weer groter daarnaast hebben ze alleen een dwars bed of een frans bed. Frans bed of dwars bed is niet ons ding hebben we gemerkt met de camper (hefbed). De dinnete is zo omgebouwd en de jongens kunnen daar een tijd aankomende jaren op liggen. tegen de tijd dat mijn jongste oud genoeg is neem ik aan dat hij in een tentje wil en anders past dat ook wel.

zo hebben wij het in gedachte of dat dit zo zal zijn kan ik jullie volgend jaar vertellen:) een valrek tussen de jongens en slapen maar.
2023-09-19 14_42_00-≥ Knaus Sudwind 460 EU EPower ENKELE BEDDEN AIRCO LUIFEL MOVER — Caravans — Mark.png

BastianvK
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 18 sep 2023 16:14

Re: Knaus 460 EU sport

Bericht door BastianvK » di 19 sep 2023 14:54

Chris schreef:
di 19 sep 2023 13:53
Ook van mij.... gefeliciteerd met deze mooie Knaus.

Wij hebben een Sudwind 500EU (2017) ... het iets grotere broertje van de 460EU.
Zonder WC raam en zonder ATC, maar met voorraam... geeft meer ruimtelijk effect dan de blinde muur die standaard is vonden wij.
Voor het idee wat ik bedoel:
.
IMG-20170203-WA0023.jpg
bedankt chris, ik heb al wat draadjes van jou gelezen vooral met de dimmers! dit zit tegenwoordig wel op een sudwind maar niet op een sport.
zie ik nou dat jij een maxxfan of iets dergelijk boven de keuken heb? standaard? ik zou namelijk wel een maxfann boven de keuken willen. iop de sudwind zit er standaard een dakluik boven de keuken en bij de sport niet

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8046
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Knaus 460 EU sport

Bericht door Ron » di 19 sep 2023 15:07

[re.gif] [re.gif]
Allemaal weldoordachte keuzes dus. thumbup.gif
Heel verstandig.
En waarom een maxfan als je al een airco hebt. mrgreen.gif
En met de jongens gaat dat best zo.
Ze kunnen later ook naast elkaar liggen.

En een eigen tentje vinden ze vast geweldig.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36286
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Knaus 460 EU sport

Bericht door Chris » di 19 sep 2023 16:12

BastianvK schreef:
di 19 sep 2023 14:54
Chris schreef:
di 19 sep 2023 13:53
Ook van mij.... gefeliciteerd met deze mooie Knaus.

Wij hebben een Sudwind 500EU (2017) ... het iets grotere broertje van de 460EU.
Zonder WC raam en zonder ATC, maar met voorraam... geeft meer ruimtelijk effect dan de blinde muur die standaard is vonden wij.
Voor het idee wat ik bedoel:
.
IMG-20170203-WA0023.jpg
bedankt chris, ik heb al wat draadjes van jou gelezen vooral met de dimmers! dit zit tegenwoordig wel op een sudwind maar niet op een sport.
zie ik nou dat jij een maxxfan of iets dergelijk boven de keuken heb? standaard? ik zou namelijk wel een maxfann boven de keuken willen. iop de sudwind zit er standaard een dakluik boven de keuken en bij de sport niet
Tja... mn dimmers zijn idd wel viraal gegaan he... knipoog.gif
Daar heb ik wel even op moeten broeden, maar toen het duidelijk was was er ook geen houden meer aan..hier ook niet.
Maar ik heb nog veel meer zooi in mn hut gemaakt hoor... dimmers is er maar 1 van de 100...

In de Sudwind 500EU zitten officieel 4 dakramen, 3 in de leefruimte waarvan 1 in de keuken. ( en 1 in het toilethok)
Die boven de keuken is er uit bij mij en daar zit een Dometic FJ2200 dakairco.
Dat was toen een beursaanbieding en was af fabriek gemonteerd.
Ik heb eigenlijk niet opgelet of de Sport en de Sudwind 460EU wel of geen dakraam boven de keuken hebben...
Maar mocht dat er niet zitten..een gat maken voor de MAXfann is echt geen rocket science.
Dat gat is zo geregeld.
En.. voordeel... dezelfde gatmaat als een event dakluik, 40x40 cm.

En ook in de Sport versie heb ik al meerdere dimmers gemaakt.
Niet bij elk model kan het zo gelikt met een AB voor alles, maar er kan best heel veel.
Soms is een gewone draaiknop dimmer ook voldoende n.l.
En die kosten een habbekrats.... en aansluiten is ook appeltje - eitje..

succes met de keuzes, keuzes, keuzes... mrgreen.gif

Leuk he zo'n caravan forum... de ideeen stapelen zich snel op.... heerlijk je eigen Home Sweet Home van de hut maken.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
erikalma
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 20 mei 2022 17:18
Locatie: België Antwerpen

Re: Knaus 460 EU sport

Bericht door erikalma » di 19 sep 2023 16:34

nog een kleine opmerking, wij hebben een kleine ventilator ( van vroeger ) en samen met de bankairco geeft deze een ideale verspreiding van de gekoelde lucht.
We zitten nu in de provence en bij 32 °C geeft dit meer dan voldoende koeling.
Wij duwen de energie schakelaar altijd op 16 A en letten op het vermogen we verbruiken, bij 10 A campings nog geen problemen gehad.
Een ATC hebben we ( nog niet ) eventueel plaats ik deze zelf. Wij rijden maximaal 95 km/uur, meestal iets sneller dan 90 zodat we geen last hebben van voorbijrijdende vrachtwagens. De combinatie is zeer stabiel bij rond de 80 kg kogeldruk. Sneller hoeft niet, het is vakantie....
Mijn schoonbroer heeft een knaus sport 450 ( frans bed) en beweert dat de ATC regelmatig een rode led geeft en hij weet niet of deze wel zou werken als dit
nodig is.
Alvast proficiat met de aankoop en je zal er veel plezier mee beleven.
Met de raam aan de voorzijde zijn we zeer tevreden, geeft een ruim gevoel, als deze in de zon staat hangen we er een markies over...

groetjes Erik
sudwind 460 eu epower 2022 met verona luifel - audi q3 2020 35tdi dsg

Ruud Verschoor
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 12 okt 2016 19:10
Contacteer:

Re: Knaus 460 EU sport

Bericht door Ruud Verschoor » wo 20 sep 2023 00:41

Wij hebben sinds juni ook een Knaus 460 EU Sport. Bevalt prima. Als je niet in de winter kampeert is dit een heel fijne caravan. Het is even wennen aan alle elektriciteit. Wij hebben op campings gestaan met 16, 10 en 6 ampère. Bij de laatste kan je alles doen maar niet tegelijk. Koken duurt wat langer dan thuis op inductie maar dat vinden wij niet erg. We hielden gasflessen over waar we nu buiten mee barbecuen of koken. Inderdaad zitten er in het toilet zowel een raam als een dakluik standaard in. Airco nog alleen gebruikt om even te proberen voor het koelen en op een frisse avond even voor verwarming. Werkt goed, beetje lawaaiig. Kogeldruk even in de gaten houden. Wij hebben fietsen voorop en dat is fijn want de standaarddruk is niet hoog. De airco en watertank zitten voorin en als er geen fietsen op de dissel staan dan zou ik toch wat voorin in de banken doen. Koelkast werkt super! Wij hebben geen last van een beetje zoemen en laten de koelkast op de normale stand staan maar je kunt ook een stillere modus kiezen voor de nacht.
Bijlagen
2462A8E1-30B4-4663-853D-B0ADE9E3AF33_1_105_c.jpeg

BastianvK
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 18 sep 2023 16:14

Re: Knaus 460 EU sport

Bericht door BastianvK » wo 20 sep 2023 06:50

ronk schreef:
di 19 sep 2023 15:07
[re.gif] [re.gif]
Allemaal weldoordachte keuzes dus. thumbup.gif
Heel verstandig.
En waarom een maxfan als je al een airco hebt. mrgreen.gif
En met de jongens gaat dat best zo.
Ze kunnen later ook naast elkaar liggen.

En een eigen tentje vinden ze vast geweldig.
Ja al die keuzes hebben wel voor keuze stress gezorgt, we hebben in ieder geval gezorgd dat alle opties die later niet of moeilijk in te bouwen zijn te kiezen.
maxx fan in de camper ook lang over getwijfeld, nooit ingebouwd, maar misschien ook nooit gemist. We gaan het volgend jaar ervaren en beleven.

BastianvK
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 18 sep 2023 16:14

Re: Knaus 460 EU sport

Bericht door BastianvK » wo 20 sep 2023 06:54

Chris schreef:
di 19 sep 2023 13:53
Tja... mn dimmers zijn idd wel viraal gegaan he... knipoog.gif
Daar heb ik wel even op moeten broeden, maar toen het duidelijk was was er ook geen houden meer aan..hier ook niet.
Maar ik heb nog veel meer zooi in mn hut gemaakt hoor... dimmers is er maar 1 van de 100...

In de Sudwind 500EU zitten officieel 4 dakramen, 3 in de leefruimte waarvan 1 in de keuken. ( en 1 in het toilethok)
Die boven de keuken is er uit bij mij en daar zit een Dometic FJ2200 dakairco.
Dat was toen een beursaanbieding en was af fabriek gemonteerd.
Ik heb eigenlijk niet opgelet of de Sport en de Sudwind 460EU wel of geen dakraam boven de keuken hebben...
Maar mocht dat er niet zitten..een gat maken voor de MAXfann is echt geen rocket science.
Dat gat is zo geregeld.
En.. voordeel... dezelfde gatmaat als een event dakluik, 40x40 cm.

En ook in de Sport versie heb ik al meerdere dimmers gemaakt.
Niet bij elk model kan het zo gelikt met een AB voor alles, maar er kan best heel veel.
Soms is een gewone draaiknop dimmer ook voldoende n.l.
En die kosten een habbekrats.... en aansluiten is ook appeltje - eitje..

succes met de keuzes, keuzes, keuzes... mrgreen.gif

Leuk he zo'n caravan forum... de ideeen stapelen zich snel op.... heerlijk je eigen Home Sweet Home van de hut maken.
ja ik heb gelukkig heel de winter om eens te kijken wat we allemaal kunnen doen. beetje dit forum afstruinen blij.gif , en uiteindelijk kan je veel bedenken maar we moeten het ervaren wat je wel en niet prettig vind als we de caravan gaan gebruiken

Aan de camper zou ik ook niks doen maar die heeft flink wat aanpassingen gehad, Waaronder nieuwe dakramen dak opnieuw in 2k gespoten etc. Voordeel was wel dat hij super netjes was en binnen een week verkocht was.

BastianvK
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 18 sep 2023 16:14

Re: Knaus 460 EU sport

Bericht door BastianvK » wo 20 sep 2023 06:58

erikalma schreef:
di 19 sep 2023 16:34
nog een kleine opmerking, wij hebben een kleine ventilator ( van vroeger ) en samen met de bankairco geeft deze een ideale verspreiding van de gekoelde lucht.
We zitten nu in de provence en bij 32 °C geeft dit meer dan voldoende koeling.
Wij duwen de energie schakelaar altijd op 16 A en letten op het vermogen we verbruiken, bij 10 A campings nog geen problemen gehad.
Een ATC hebben we ( nog niet ) eventueel plaats ik deze zelf. Wij rijden maximaal 95 km/uur, meestal iets sneller dan 90 zodat we geen last hebben van voorbijrijdende vrachtwagens. De combinatie is zeer stabiel bij rond de 80 kg kogeldruk. Sneller hoeft niet, het is vakantie....
Mijn schoonbroer heeft een knaus sport 450 ( frans bed) en beweert dat de ATC regelmatig een rode led geeft en hij weet niet of deze wel zou werken als dit
nodig is.
Alvast proficiat met de aankoop en je zal er veel plezier mee beleven.
Met de raam aan de voorzijde zijn we zeer tevreden, geeft een ruim gevoel, als deze in de zon staat hangen we er een markies over...

groetjes Erik
bedankt voor de info, zoals hierboven ook gezegd we gaan het eerst maar eens ervaren hoe en wat.

BastianvK
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 18 sep 2023 16:14

Re: Knaus 460 EU sport

Bericht door BastianvK » wo 20 sep 2023 07:01

Ruud Verschoor schreef:
wo 20 sep 2023 00:41
Wij hebben sinds juni ook een Knaus 460 EU Sport. Bevalt prima. Als je niet in de winter kampeert is dit een heel fijne caravan. Het is even wennen aan alle elektriciteit. Wij hebben op campings gestaan met 16, 10 en 6 ampère. Bij de laatste kan je alles doen maar niet tegelijk. Koken duurt wat langer dan thuis op inductie maar dat vinden wij niet erg. We hielden gasflessen over waar we nu buiten mee barbecuen of koken. Inderdaad zitten er in het toilet zowel een raam als een dakluik standaard in. Airco nog alleen gebruikt om even te proberen voor het koelen en op een frisse avond even voor verwarming. Werkt goed, beetje lawaaiig. Kogeldruk even in de gaten houden. Wij hebben fietsen voorop en dat is fijn want de standaarddruk is niet hoog. De airco en watertank zitten voorin en als er geen fietsen op de dissel staan dan zou ik toch wat voorin in de banken doen. Koelkast werkt super! Wij hebben geen last van een beetje zoemen en laten de koelkast op de normale stand staan maar je kunt ook een stillere modus kiezen voor de nacht.
Dit was precies de beweeg reden om de 460 sport E power te kiezen, in de 2 jaar met de camper hebben we 1x het gas aan gehad om paste te koken, we doen alles op de schottelbraai maken. we kiezen meestal een familie camping dus daar is meestal minimaal 10 A.

fijn dat de caravan bij jullie goed bevalt! heb jij al zaken aangepast?

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19811
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Knaus 460 EU sport

Bericht door Daphne » wo 20 sep 2023 07:35

Proficiat met deze weloverwogen keuze!

Voor wat een raam in de toiletruimte betreft, voor mij een JA. Vroeger met de kinderen was het best makkelijk om de douchekraan even naar buiten te trekken en de kinderen soms even achter de caravan af te spoelen.

Nu de kinderen al lang niet meer mee gaan hebben we nog steeds een raam en vinden dat prima. Het lucht toch lekkerder door dan een klein dakraam. Maar zo te lezen ben je er inmiddels achter dat je beide mogelijkheden al hebt.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Knaus 460 EU sport

Bericht door dieseltijger » wo 20 sep 2023 07:44

Ruud Verschoor schreef:
wo 20 sep 2023 00:41
<Knip>. Koelkast werkt super! Wij hebben geen last van een beetje zoemen en laten de koelkast op de normale stand staan maar je kunt ook een stillere modus kiezen voor de nacht.
Los van het feit dat het fraaie caravans betreft, is het geluidsniveau van een compressor koelkast in een caravan iets wat hier in de belangstelling staat.

Wellicht wil je de moeite nemen om het merk en type te delen. En in brede zin (gericht aan andere forummers) is het de overweging waard om met een app een vergelijkende meting te doen met bronnen met een bekend geluidsniveau. Lastig, maar we zullen vast wel op een briljant idee komen.

Kunnen we eindelijk op een feitelijke manier fluisterairco's en zoemkoelkasten vergelijken.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
SjefGS
Berichten: 276
Lid geworden op: vr 11 okt 2019 10:57
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Knaus 460 EU sport

Bericht door SjefGS » wo 20 sep 2023 10:08

Gefeliciteerd met de caravan.
Wij hebben nu de 2e 460EU. De eerste was van 2016 en de laatste van 2020. Wel de niet-E uitvoering.
Wij hebben in beide caravans het voorraam genomen omdat dit erg veel licht scheelt.
Het raam inde wc ruimte zit er standaard in en gaat bij ons nooit open.
Wij zijn nog maar met z’n tweeën en hij ruim zat.
Wel een vraag:
Ik lees dat je kinderen van 1 en 3 jaar hebt en dat je ze laat slapen op de zithoek. Waar ga je zelf zitten buiten neem ik aan. Mocht het te fris zijn voor buiten dan is een voorraam wel prettig vanwege lichtinval.
Ik heb nog niemand gehoord over de vloerverwarming. In mijn laatste versie 460 zit nu de vloerverwarming en dat is toch wel stiekem lekker naast de airco die er als aanbieding inzit.
MAZDA CX-5 2021 met KNAUS 460EU sport silver selection model 2020

Plaats reactie

Terug naar “Knaus”